42 + helicopterpilotenopleiding, Tips?

Oeps, je hebt gelijk. De poster is behalve op 21/9 vorig jaar ook nooit meer actief geweest. Desalnietemin, ik kon het toch niet laten om mijn eigen midlife crisis op een ander te projecteren:grijns:

greetingz.
 
Desalnietemin, ik kon het toch niet laten om mijn eigen midlife crisis op een ander te projecteren:grijns:

Projecteer jij maar lekker raak hoor. :D
Ik dacht, ik laat het je maar even weten voor het geval je het vreemd vindt dat je geen antwoord krijgt. :grijns:
 
Ja,ik zit toch ook met deze gedachte..ben zelf 36 jaar en overweeg om vliegles te nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar Heli. Volgens mij zijn de kosten voor het behalen van je CPL zo'n 90.000,- eur.. Op zicheen behoorlijk bedrag,maar niet onoverkomelijk. Als je hierdoor je droom kunt realiseren. Voor een huis hier in Den Haag leg je zo'n 350.000,- eur neer. Waarom dan niet een ton erbij omje CPL te behalen en de komende 20jaren hiervan gebruik te maken..toch? Maar goed,dan komen we bij de volgende uitdaging, wat voor mij wel een knelpunt is....de baangarantie. Uit devorige berichtente lezen is de werkgelegenheid dus echt slecht in NL. Kan iemand mij dan toch een paar tips geven mbt dezebaanmogelijkheden...natuurlijk bedrijven bellen. Dit ga ik ook doen.Maar wellicht heeft iemand ervaring met bepaalde bedrijven die best met regelmaat beginnende heli piloten aannemen..?!Graag enige reaktie..
 
Robm1970, volgens mij is de hoeveelheid banen voor heli-vliegers in Nederland echt zeer beperkt en zeker (helaas) op jouw leeftijd zal het erg lastig zijn om een baan te vinden wanneer je eenmaal de opleiding afgerond zou hebben. Als je echt wilt vliegen kan je beter gaan zweefvliegen of je PPL(heli's) halen en dan lekker voor je plezier gaan vliegen en daarnaast een goede baan houden zonder veel risico... Dan beleef je er uiteindelijk meer plezier aan dan wanneer je ruim een ton hebt uitgegeven aan iets waar je uiteindelijk niks mee kan, omdat er geen werk is.
My2cts :biertje:
 
Het punt is, met alleen een CPL heb je niets. Een JAA CPL met 200 uur krijgt geen baan. Je kunt bedrijven bellen zoveel je wilt (er zijn maar een paar in NL, dus je bent snel klaar) niemand neemt je. De risico's zijn eenvoudig te groot, en de verzekering staat het niet toe.
 
Robm1970 en Torre, het probleem is dat jullie over een baan in Nederland dromen. En het probleem met Nederland is dat het veels te klein is en te plat en er veel te veel wegen zijn, en daarom bijna geen behoefte aan helikopters. Je moet een beetje groter dromen: verkoop je huis, zet je vrouw aan de kant, bindt je hond vast aan een boom in het bos, vertrek uit Nederland en kijk niet meer terug. Als je dat doet is je leeftijd verder van weinig belang. Het hangt natuurlijk een beetje van je vrouw (en eventueel je hond) af of dit een realistisch plan is.
 
Hallo Torre,

Een helikopter beroeps opleiding zal toch ca 2 jaar gaan duren. Dan ben je 44. Om dan een vaste baan als vlieger te vinden zal volgens mij een hele klus worden. Mede gezien het feit dat je een opleiding op het gebruikte type heli van je werkgever zal moeten doen. Deze opleiding wordt betaald door werkgever (hiervoor moet je een contract tekenen voor 5 jaar ) En je bent dan een co-pilot op leeftijd.

Er bestaat natuurlijk ook een mogelijkheid om VFR te gaan vliegen. In dit geval zal je leeftijd minder een negatieve rol spelen. Maar hier liggen de vaste banen zeker niet voor het oprapen. Je kan natuurlijk ook Free-lance Helivlieger worden.
Groet Rotorblad
 
Robm1970 en Torre, het probleem is dat jullie over een baan in Nederland dromen. En het probleem met Nederland is dat het veels te klein is en te plat en er veel te veel wegen zijn, en daarom bijna geen behoefte aan helikopters. Je moet een beetje groter dromen: verkoop je huis, zet je vrouw aan de kant, bindt je hond vast aan een boom in het bos, vertrek uit Nederland en kijk niet meer terug. Als je dat doet is je leeftijd verder van weinig belang. Het hangt natuurlijk een beetje van je vrouw (en eventueel je hond) af of dit een realistisch plan is.
Hallo Rotorusa,

Het klopt het niet dat er geen banen in Nederland zijn. Op dit moment is er juist behoefte aan Heli-vliegers in Nederland. Juist in Nederland is de banenkans voor Helivliegers groot. Mits je de goede weg bewandeld.
 
Ik zei niet dat er geen banen in Nederland zijn, maar dat er (bijna) geen helikopters zijn. Een stuk of honderd? Alleen in de stad waar ik woon (en vlieg) vliegen er al ruim tweehonderd rond, inclusief, om maar eens wat te noemen, een stuk of twintig EMS helikopters. Kijk, da's nou andere koek.
 
Last edited:
In Nederland zijn volgens mij slechts zo'n 80 helicopters, inclusief politie, ems en CHC (Schreiner). Maar hoeveel piloten zijn er? Het gaat om de ratio helicopters/piloten.
 
And which ass to kiss. :grijns:

Je moet nou echt ophouden hoor jongen...

12 jarige meisjes (janneke), worstjes van andere jongens en je wilt konten kussen ?? ik kan dan wel een paar coors lights, jager shotjes, heinekens en budweisers achter de kiezen hebben (3:30 am local)... durf bijna niet meer op die bank van je te zitten !!! :grijns: ;)

FD
 
De offshore-banenmarkt heeft op dit moment een ernstig tekort aan vliegers, maar of dat over 2 jaar nog steeds zo is, dat weet niemand. Hou in gedachte dat een CPL en IR niet een garantie voor een baan is, je hebt gewoon een sollicitatiegesprek, psychologische testen en een grading. Voor een opleiding zou ik het niet meer in NL doen, dit is te duur geworden . Kijk hiervoor eens naar HAI in Florida, bespaart je veel geld.

Succes!
 
De offshore-banenmarkt heeft op dit moment een ernstig tekort aan vliegers, maar of dat over 2 jaar nog steeds zo is, dat weet niemand. Hou in gedachte dat een CPL en IR niet een garantie voor een baan is, je hebt gewoon een sollicitatiegesprek, psychologische testen en een grading. Voor een opleiding zou ik het niet meer in NL doen, dit is te duur geworden . Kijk hiervoor eens naar HAI in Florida, bespaart je veel geld.

Succes!


Ik ben er niet zo zeker van dat het bij HAI zo veel goedkoper is dan in Europa. Kijk ook maar eens bij Heli Holland in Lelystad. Er is elke maand een voorlichtingsmiddag. Het grootste deel van de vliegers in Nederland is hier opgeleid. Succes met je beslissing
RB
 
JA dat zou ik ook wel eens willen weten.

En ik weet het niet hoor maar bij (HAI) Bristow Academy is je opleiding een stuk goedkoper. Dus weet niet waar jij je info vandaan hebt?????
 
waarom maken zoveel mensen op dit forum reclame voor heli holland

Zou dit misschien te maken hebben omdat we op een Nederlands forum zitten en omdat de meeste helivliegers die in Nederland vliegen opgeleid zijn bij Heli Holland. Er zal dan ook een relatie bestaan tussen de bedrijven die vliegers afnemen en de vliegschool die studenten afleverd. Dit lijkt mij de reden
Grt RB
 
Rotorblad.

Zou dit misschien te maken hebben omdat we op een Nederlands forum zitten en omdat de meeste helivliegers die in Nederland vliegen opgeleid zijn bij Heli Holland.

Dus omdat we op een Nederlandse forum zitten moet iedereen maar zijn opleiding bij Heli Holland gaan volgen?
Ja de meeste heli vliegers die hier in Nederland vliegen komen misschien bij HH vandaan en zijn daar opgeleid, maar dat is nu heden dag al niet meer zo. De meeste zoeken toch hun opleiding ergens anders. Gewoon omdat je in de US je brevetten FAA/JAA combined ATPL(H) kan halen en dat je dan ook je CFI brevet hebt, zodat je het 2de jaar daar je uren op kan bouwen. Als je naar 2 jaar terug komt heb je rond de 900PIC. Bij de meeste heli bedrijven mag je pas komen solliciteren bij een minimum van 500PIC.
Daar zit je lang niet aan als je naar 2 jaar bij HH vandaan komt. Ja kan wereldwijd vliegen dus veel meer voordelen bij HH heb je uiteindelijk voor 250PICmax. zoon 120k betaald en dan ben je alleen bevoegd om in Europa te vliegen. Nou ik vindt dat behoorlijk duur. Ik ga in september naar Amerika betaal 80k voor mijn hele opleiding + 2 jaar levensonderhoud en kom terug met zoon 900PIC. Mag wereldwijd solliciteren. Dus zeg het maar. Ik ga mijn beslissing niet maken gebaseerd op: Dit is een Nederlands forum dus laat ik maar bij HH solliciteren. Of de meeste vliegers zijn opgeleid bij HH.

Er zal dan ook een relatie bestaan tussen de bedrijven die vliegers afnemen en de vliegschool die studenten afleverd. Dit lijkt mij de reden
Grt RB

Geen enkele school geeft baan garantie ook HH niet. Klopt tot verkort nam CHC Den-Helder mensen van HH aan ,maar daar zijn ze van afgestapt gewoon omdat de opleiding bij HH niet meer van zoon kwaliteit is dat CHC beaamt.
Ik had namelijk laatst een rondleiding gehad bij CHC in Den Helder. Daar hoorde ik van verschillende OUD HH PILOTEN dat de opleiding daar lang niet meer van kwaliteit is zoals het was en ze zeiden dat Bristow Academy een veel betere optie is dan HH. Nou niet zo fraai hoor als je dat van oude HH piloten krijgt te horen.
Ze zeiden ook: Als je een afspraak had om te gaan lessen en er kwamen toeristen die wouden vliegen nou dan kon jij lekker op de grond blijven en zeiden ze rustig ga de hangar maar aanvegen. Maar goed je moet het zelf maar weten als jij je school wil promoten doe het lekker door middel van TV of krant en gebruik dit forum er AUB niet voor.
 
Back
Top