42 + helicopterpilotenopleiding, Tips?

Torre

New member
Hoi allemaal, ik overweeg m'n huis te verkopen en van de winst een beroepshelicopterpiloten opleiding te gaan volgen. Tja, ik ben dus wel 42 dus de vraag is of ik daar ooit nog een baan in zal vinden. Op zich is dit geen echte drempel voor mij. Het lijkt me gewoon zo gaaf om zo'n apparaat te besturen dat ik dat risico wel voor lief wil nemen. Dan haal je toch een PPL zou een reactie kunnen zijn, maar helicoptervliegen lijkt me een te dure hobby om zomaar voor de lol af en toe een rondje in je eentje te gaan vliegen en een baan in dit vak geeft die mogelijkheid natuurlijk wel. Maar goed, ik twijfel dus nog wel. De motivatie is goed, maar het blijft natuurlijk een grote stap. Wellicht kan iemand hier mij wat adviezen geven?
 
Tja, lastige situatie. Het blijft natuurlijk een enorm risico om je huis te gaan verkopen. (om nog maar te zwijgen over opzeggen van je baan) Aan de andere kant, als je het echt wil...
Persoonlijk zou ik nog even wachten met je huis verkopen en baanopzeggen en beginnen met je theorie examens en je PPL te halen. Dit kost je een stuk minder en kan je meteen zien of je het echt zo mooi vindt en of je het ook kan. Als je dat gedaan hebt en je bent nog steeds dezelfde mening toebedeeld is het risico in ieder geval wat kleiner.
Succes met je keuze.
 
Ik heb begrepen dat het in het heli-wereldje nogal eens voorkomt dat men PPL'ers die CPL willen halen uren laten maken door ze onder begeleiding van een CPL'er rondvluchten e.d. te laten maken. Maar dit heb ik alleen van horen zeggen en het is dus voor wat het waard is. Dit betekent wel dat je de kosten enigszins kunt drukken.
Verder heb ik ook begrepen dat er maar heel weinig banen zijn in Nederland.
Ook ik denk dat het verstandig is om eerst je theorie te doen, evt. naast je baan, zodat je nog zo lang mogelijk inkomsten hebt.

Succes!
 
Hallo Torre,

Welkom op het forum. Heb zelf een tijd in de GA in Nederland rondgelopen. Helicopterbanen liggen in Nederland absoluut niet voor het oprapen. Ben je beperkt tot Nederland?

Groet KL
 
Koning Lucht said:
Hallo Torre,

Welkom op het forum. Heb zelf een tijd in de GA in Nederland rondgelopen. Helicopterbanen liggen in Nederland absoluut niet voor het oprapen. Ben je beperkt tot Nederland?

Groet KL

Hoi Koning Lucht. (grappige naam). Excuseer me maar ik ben (nog) niet zo bekend met het vakjargon, waar staat GA voor?

Ik denk niet dat de banen voor het oprapen liggen, maar het lijkt me dat hier in Nederland de helicopterpiloten ook niet voor het oprapen liggen? Of zie ik dat verkeerd? Voorlopig ben ik tot Nederland beperkt vanwege co-ouderschap.
 
Torre said:
Hoi Koning Lucht. (grappige naam). Excuseer me maar ik ben (nog) niet zo bekend met het vakjargon, waar staat GA voor?
QUOTE]

General aviation (abbr. GA) is one of the two categories of civil aviation.


The term general aviation describes any flight other than a military or scheduled airline flight, ranging from gliders and powered parachutes to large, non-scheduled cargo jet flights. As a result, the majority of the world's air traffic falls into this category, and the vast majority of the world's airports serve general aviation exclusively.
 
Hello Torre. Je leeftijd en het feit dat je aan Nederland gebonden bent maken het denk ik moeilijk, maar niet onmogelijk, om dit te doen. Heb je al eens een proefles genomen? Je zegt dat het je gaaf lijkt om een helikopter te besturen. Mij lijkt het gaaf om eens op een kameel te zitten, maar dat betekent niet dat ik kamelendrijver wil worden.

Om een truisme te paraphraseren: Je moet van de dingen die je leuk vindt om te doen nooit je beroep maken want dan is het al gauw niet meer leuk. Als je alleen je beroep ervan wilt maken omdat je het anders niet kan betalen om te vliegen, raad ik je sterk aan om vliegtuig vlieglessen te nemen. Da's een stuk goedkoper en, zeker in Nederland, kun je met een helikopter eigenlijk de meeste tijd toch alleen maar van vliegveld naar vliegveld vliegen. Dan kun je net zo goed een vliegtuig nemen.

Als je toch echt van helikoptervliegen je beroep wilt maken, bedenk dan vooraf goed wat je einddoel is; bijvoorbeeld vliegen op de Noordzee of vliegen op een traumahelikopter. Doe navraag naar de specifieke eisen (inclusief leeftijds eisen).De variatie van banen (en de beschikbare hoeveelheid) is in Nederland heel beperkt. Het kan zijn dat je, realistisch gezien, alleen kunt hopen op een baan als instructeur op een kleine helikopter. Dat is niet echt een carriere, maar misschien dat zoiets je leuk lijkt...
 
Hey ROTORUSA! Zondag over een week ga ik een proefles nemen. Inderdaad even proeven hoe dat is. Stel dat dat tegenvalt dan houdt alles natuurlijk op, maar ik ben bang dat het anders gaat lopen. :haha: Heb jij wel eens op een kameel gezeten?

Tsja, ik begrijp wel wat je bedoelt met dat beroep maken van iets dat je leuk vindt, maar daar kunnen we nog een boompje over opzetten. Ik heb dit inderdaad al eens eerder ervaren, van m'n hobby m'n werk gemaakt en inderdaad na 10 jaar had ik het wel gezien. Maar toch zullen er zat mensen zijn (hoop ik) die het werk dat ze doen ook leuk vinden?! Het klinkt een beetje dat alles wat je langere tijd doet voor je werk uiteindelijk niet meer leuk is om te doen. Of is het een eigenschap van piloten om het avontuur op te zoeken en eenmaal gevonden is het geen avontuur meer? Het jagersinstinct van de man?

Wel leuke stof om over na te denken!

En een einddoel vind ik een beetje eng klinken. Piloot op een traumahelicopter zou denk ik het meest voor de hand liggen aangezien ik 2 carrieres geleden verpleegkundige ben geweest. Maar aan de andere kant denk ik dan ook weer "been there, done that". Instructeur is misschien helemaal nog niet zo'n slecht plan!

Affijn, ik droom verder en wie weet wordt ie ooit nog verwezenlijkt.

Reacties welkom!
 
Torre said:
En een einddoel vind ik een beetje eng klinken. Piloot op een traumahelicopter zou denk ik het meest voor de hand liggen aangezien ik 2 carrieres geleden verpleegkundige ben geweest. Maar aan de andere kant denk ik dan ook weer "been there, done that". Instructeur is misschien helemaal nog niet zo'n slecht plan!

Affijn, ik droom verder en wie weet wordt ie ooit nog verwezenlijkt.

Reacties welkom!

Een baan op de traumaheli is niet echt realistisch, mede omdat er vrijwel altijd op "moeilijke plekken" moet worden geland De ervaringseisen zij dan ook zeer hoog, te weten:

• In bezit van een ATPL(H) of een CPL(H)
• 1000 vlieguren Pilot in Command (PIC) van vliegtuigen
• 500 uur relevante ervaring op turbine helikopters
• 20 uren nachtvliegen (VMC) als PIC

Het duurt wel een tijd voor je dit bij elkaar gesprokkeld hebt.
Ik wil je droom niet om zeep helpen hoor, maar denk dat je er heel goed over moet nadenken, vooral als je het over ontslag/ huis verkopen hebt.
Veel plezier bij je proefles, maar laat je niet te snel inpakken door mooie praatjes van een vliegschooleigenaar. Doe zelf eerst terdegen navraag, onder meer bij mensen die al heli piloot zijn (ben ik niet).
Succes,

Leon
 
• In bezit van een ATPL(H) of een CPL(H)
• 1000 vlieguren Pilot in Command (PIC) van vliegtuigen
• 500 uur relevante ervaring op turbine helikopters
• 20 uren nachtvliegen (VMC) als PIC

Ook als je aan deze eisen voldoet is er natuurlijk een grote kans dat er iemand met meer ervaring ook wel op die traumaheli wilt vliegen en dat hij/zij de baan krijgt.

Ik denk dat het het beste is als je niet aan Nederland gebonden zit. Mij haalt het niet zo heel veel uit waar ik heen ga, ik ben wel bereid (en heb de mogelijkheid) om ergens anders te wonen.

Ik denk dat je voor een lastige keuze staat en ik vind dat ik te weinig ervaring heb om er iets over te kunnen zeggen. Zo heb ik geen idee of je met weinig ervaring en op 45 jarige leeftijd nog makkelijk een baan kan krijgen.

Succes in iedergeval!
 
Torre,

Koning Lucht is vertaald in het engels King Air. Dit refereert naar het eerste toestel dat ik commercieel heb gevlogen. Als je aan Nederland gebonden bent, wil ik je graag waarschuwen. Het zal heel moeilijk vinden om op jouw leeftijd en in jouw situatie een baan te vinden. Het is, ben ik bang, de harde waarheid. Zelf ben ik 27 en het heeft mij 5 jaar gekost om een baan als airlinepiloot te vinden. Als ik me beperkt had tot nederland, had ik nu waarschijnlijk nog thuis gezeten.

Groet Koning
 
Rotorusa: Op een kameel zitten = very bumpy! Je moet er maar van houden..

Torre, wat anderen ook zeggen: bel even rond naar (alle) bedrijven in NL die met heli's vliegen naar wat voor eisen ze hebben, en misschien nog wel belangrijker, wat voor mensen ze aannemen (qua ervaring/leeftijd). Dat kan namelijk nog een stuk hoger dan de minimumeisen liggen. Ook kunnen ze je meer inzicht geven in hoeveel werkloze helivliegers in NL rondhangen, want die zullen daar ook hebben gesolliciteerd.

Ook ik schat je kansen ZEER laag in, en zeker in dat wereldje is netwerken en kruiwagens toch wel een grote pre.

Maar zoals Jim Carrey in Dumb and Dumber:
- "What are the chances of a girl like you getting together with a guy like me?"
- "About one in a million.."
- "So... you're saying there is a chance! YESS!!"

Breng de financiele risico's in kaart (opleidingskosten, tijd zonder werk, potentiele salarissen) en dek ze af.
 
Wat je wilt lijkt mij eigenlijk onmogelijk, effe kort door de bocht. De meeste civiele heli banen worden door ex militaire vliegers weggekaapt, en dit zijn mensen met een zwaar logboek, goede ervaring, zeer gedegen opleiding en een nog beter ons kent ons netwerk. Blijf lekker in je huis zitten zou ik zeggen.
 
Moeilijk, maar niet onmogelijk. Ik ken in ieder geval twee mensen die eind 30, begin 40 waren toen ze met helivliegen begonnen (nadat ze al een PPL-A hadden, maar of dat van invloed is...) en nu instructie geven. Eentje vliegt volgens ook nog op een traumahelikopter. Of ze daar een volledige boterham mee verdienen is een tweede!

Ik heb jaren geleden met René Haring van Heli Holland gesproken, toen ik ook mijn helikopter-ambities uitsprak. Hij schetste een heel reëel beeld van de mogelijkheden. Toen kwam dat neer op: je hebt een hele hoop mensen boven je met meer ervaring, meer technische know-how (ex-monteurs), ex-luchtmacht, ex-marine, etc. Oftewel 'reken nergens op'. Met mijn roze bril op concludeerde ik dat het moeilijk maar niet onmogelijk was. Nadeel is gewoon dat de opleiding heel duur is, ook als je naar grotere types gaat zoals van een R22 naar een R44 naar een Jet Ranger. Een grote investering waarvan de kans niet erg groot is dat je die er uit haalt.

Ik zou zeggen, ga 's naar een Open Dag of informatie-dag van een helikopter-opleiding en vraag wat je kansen zijn. Misschien dat ze je adviseren het gewoon te houden bij een beetje rondboren op een R22 met een PPL (dat doen er ook zat). Ook als privévlieger kun je je prima amuseren. Je kunt gaan en staan waar je wilt, niemand vertelt je wat je moet doen, je hebt alles in eigen hand. Daar betaal je wel voor en de typen vliegtuigen of helikopters waar je op zult vliegen zullen qua financieel bereik beperkt zijn, maar niet alles valt en staat met beroepsvliegen.
 
Torre,

Ik weet niet of het idee nog leeft, maar ik denk dat de kansen in Nederland zeer beperkt zijn voor beginnende piloten. Ik was 41 toen ik begon, maar heb mijn opleiding in de US gedaan. Dat betekent uiteraard verhuizen. Nu werk ik reeds meer dan een jaar in Engeland. De banenmarkt is het beste in Ierland en Engeland. (Ierland is erg goed), maar er wordt zeer weinig geadverteerd, het gaat bijna allemaal mond op mond. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk kun je absoluut vergeten. Als je in Nederland aan de bak wilt (buiten de off-shore) moet je veel uren hebben en met 1000 pic kom je niet op de EMS heli. Denk eerder aan 2500 uur, dan heb je misschien een kans. Maar ik moet zeggen het leven hier in Engeland bevalt me super en ik denk er niet aan om terug te gaan.
 
OP 41 jarige leeftijd is het altijd al moeilijk te switchen van beroep. In dit geval helemaal omdat je werkgever je gehele typerating na behalen ATPL betaald. Dus waarschijnlijk kan je toch beter iets ander gaan zoeken.
 
misschien ben ik niet zo slim, wat bedoel je hier precies mee?

Je doet een CPL/ ATPL opleiding en na het behalen bekostigd je werkgever CHC / Bristow of wie anders je typerating e.d.. De kosten voor deze typerating zijn bijna evenveel als je eigen geinvesteerde kosten.
 
Niet om het een of ander, maar je aanvliegroute voor dit avontuur heeft alle kenmerken van een midlife crisis!

Volgens wikipedia
(Citaat)
Een midlifecrisis is een emotionele staat van twijfel en onrust. Een persoon voelt zich oncomfortabel worden bij de gewaarwording dat zijn of haar leven half voorbij is. Het leidt over het algemeen tot een bezinning en zelfreflectie op wat men heeft gedaan met zijn of haar leven tot dat moment. Vaak gaat het gepaard met gevoelens dat men niet genoeg heeft bereikt, in welke zin dan ook. Mensen die een midlifecrisis ervaren klagen vaak over verveling of afgestompt zijn met hun baan, hun partner en hun sociale contacten. Men voelt een sterke aandrang om, soms ingrijpende, wijzigingen aan te brengen in deze levensgebieden. Er wordt nogal eens een koppeling gelegd met het levenslange proces van zelfactualisatie, een term die de psycholoog Abraham Maslov aan de top van zijn pyramide plaatst (zie: motivatietheorie). Een midlifecrisis duurt ongeveer 3 tot 10 jaar bij mannen en 2 tot 5 jaar bij vrouwen: uiteraard is deze termijn strikt persoonsgebonden en er bestaat zelfs twijfel over de vraag of ieder mens te maken krijgt met een mid-life crisis.

Tijdens de middelbare leeftijd zijn er diverse factoren die de persoonlijke ontwikkeling beïnvloeden. Deze factoren zijn onder andere (zeker niet uitputtend):

* werk en carrière;
* huwelijk en (buiten)echtelijke relaties;
* het volwassen worden van kinderen;
* fysieke veranderingen die gepaard gaan aan het ouder worden.

Kenmerken:

Mensen die aangeven in een midlifecrisis te zitten geven vaak een aantal kenmerken aan. Deze kenmerken zijn onder andere:

* een zoektocht naar een niet nader bepaald levensdoel of een vage droom;
* een sterke behoefte om zich (weer) jong en vitaal te voelen;
* het aanschaffen van ongebruikelijke of kostbare zaken zoals kleding, snelle of dure auto's, juwelen, hebbedingen e.d.;
* het extra aandacht schenken aan fysieke kenmerken;
* plotseling en soms irrationeel bepaalde ingrijpende beslissingen in het leven nemen;
* de behoefte om meer tijd alleen door te brengen of juist met bepaalde vrienden/vriendinnen.

Einde citaat.

Een goedkopere oplossing is het opscharrelen van een bijslapie (tenzij je eventuele huwelijk hierdoor op de klippen loopt, dat kan ook erg kostbaar zijn....)

Alle gekheid op een stokje: ik zoek ook continu naar nieuwe uitdagingen en helikopter vliegen staat ook op mijn verlanglijstje. Ik hik er zelf erg tegenaan omdat het verschrikkelijk duur is (reken op 60 uur lessen a 300 euro per uur of iets in die richting).

Suc6!
 
Topic starter is al bijna klaar met z'n opleiding denk ik. Er is namelijk al vier maanden niet meer gereageerd in dit topic. ;)
 
Back
Top