Moeilijk, maar niet onmogelijk. Ik ken in ieder geval twee mensen die eind 30, begin 40 waren toen ze met helivliegen begonnen (nadat ze al een PPL-A hadden, maar of dat van invloed is...) en nu instructie geven. Eentje vliegt volgens ook nog op een traumahelikopter. Of ze daar een volledige boterham mee verdienen is een tweede!
Ik heb jaren geleden met René Haring van Heli Holland gesproken, toen ik ook mijn helikopter-ambities uitsprak. Hij schetste een heel reëel beeld van de mogelijkheden. Toen kwam dat neer op: je hebt een hele hoop mensen boven je met meer ervaring, meer technische know-how (ex-monteurs), ex-luchtmacht, ex-marine, etc. Oftewel 'reken nergens op'. Met mijn roze bril op concludeerde ik dat het moeilijk maar niet onmogelijk was. Nadeel is gewoon dat de opleiding heel duur is, ook als je naar grotere types gaat zoals van een R22 naar een R44 naar een Jet Ranger. Een grote investering waarvan de kans niet erg groot is dat je die er uit haalt.
Ik zou zeggen, ga 's naar een Open Dag of informatie-dag van een helikopter-opleiding en vraag wat je kansen zijn. Misschien dat ze je adviseren het gewoon te houden bij een beetje rondboren op een R22 met een PPL (dat doen er ook zat). Ook als privévlieger kun je je prima amuseren. Je kunt gaan en staan waar je wilt, niemand vertelt je wat je moet doen, je hebt alles in eigen hand. Daar betaal je wel voor en de typen vliegtuigen of helikopters waar je op zult vliegen zullen qua financieel bereik beperkt zijn, maar niet alles valt en staat met beroepsvliegen.