23-09 D-Day passage MP

RTO, het is vreemd om te lezen dat je jezelf classificeert als een ARROGANTE coco. Fijn dat je zelf tot deze conclusie komt daar ik het woord arrogant niet heb gebruikt !
Ik scheer niemand over 1 kam maar uit de ledenraad blijkt dat juist bovenstaande groep "vliegers" juist de meeste beren ziet.

Hoe ver kun je achteruit gaan als je coco bent ? Of wil je nu echt beweren mijn linker stoel te, kunnen, willen bemannen ?
Overigens "brengt" MP wide body stoelen mee maar daar hebben we het al eerder over gehad.
 
RTO, het is vreemd om te lezen dat je jezelf classificeert als een ARROGANTE coco. Fijn dat je zelf tot deze conclusie komt daar ik het woord arrogant niet heb gebruikt !
Ik scheer niemand over 1 kam maar uit de ledenraad blijkt dat juist bovenstaande groep "vliegers" juist de meeste beren ziet.

Hoe ver kun je achteruit gaan als je coco bent ? Of wil je nu echt beweren mijn linker stoel te, kunnen, willen bemannen ?
Overigens "brengt" MP wide body stoelen mee maar daar hebben we het al eerder over gehad.

Sjakie,

Juist omdat de Senioren KLM vliegers niks tot weinig te verliezen hebben ( zit al in een hoog blok ) zijn het junioren KLM vliegers die inderdaad kritische vragen stellen bij een integratie. Wij zijn namelijk degene die het risico lopen met nog een hele carriere voor ons, niet die B747 gezagvoerder met 25 dienstjaren... Noem het arrogant..

Om nog even terug te komen op je laatste opmerking; Er zijn veel MP vlieger die jaren geleden de stap van Co MP naar Coco bij KLM hebben gemaakt.. Blijkbaar was het voor deze collega's achter de streep toch een stap omhoog. Dus inderdaad.. Hoe ver kan je achteruit gaan.....

Ik snap niet waar die negatieve houding tegen junioren KLM vliegers vandaan komt. Niemand van ons is uit op jullie huidige plekken. Wij willen garanties zien voor de toekomst en in de KLM ledenraad vertegenwoordig ik mijn achterban, net zoals jij voor jouw collega's opkomt. Is dat raar?!?

Gr, Purno
 
Heren en natuurlijk ook dames,

Stop eens met dat gekibbel over futiliteiten en besef eens wat je wel hebt in plaats van te kijken naar wat je niet hebt.

Dan eindig je je carriere als baas 737 i.p.v. baas 747, so what?

Je zit bij de beste werkgever van luchtvarend Nederland en geramd tot aan het einde van je carriere, denk daar eens over na of kijk eens naar de grote problemen van je collega's bij andere bedrijven die aan een zijden draadje hangen.

Gun een ander ook eens wat, je bent toch al binnen bij de Blauwe. :passed:

GF.
 
Last edited:
Beste Purno,

De co's van MP die de overstap hebben gemaakt zijn allen geen coco. Ze hadden minder dan 3 dienstjaren en zijn vertrokken met een zak geld om cpt. op de Fokker te worden.Op een enkeling na zijn ze dit inmiddels.
Vier strepen weegt bij sommigen nou eenmaal zwaar in keuzes !
Is toch een iets andere insteek dan jou stap achteruit ................voorstelling.

Voor de rest heeft Ghostflyer best een punt evenals 19of77, nothing has changed over the years.

Zal me vanaf nu onthouden van commentaar over dit onderwerp.

Veel wijsheid.

Sjaak.
 
Beste Purno,

De co's van MP die de overstap hebben gemaakt zijn allen geen coco. Ze hadden minder dan 3 dienstjaren en zijn vertrokken met een zak geld om cpt. op de Fokker te worden.Op een enkeling na zijn ze dit inmiddels.
Vier strepen weegt bij sommigen nou eenmaal zwaar in keuzes !
Is toch een iets andere insteek dan jou stap achteruit ................voorstelling.

Voor de rest heeft Ghostflyer best een punt evenals 19of77, nothing has changed over the years.

Zal me vanaf nu onthouden van commentaar over dit onderwerp.

Veel wijsheid.

Sjaak.

Sjaak,

Klopt.. Inderdaad recent zijn de meeste ex MP vliegers FO en CPT F50 geworden. De meeste zijn net als ik na verdwijning van dit type recent aangewezen zijn voor een Coco functie.

Dus voorlopig alleen nog maar ( arrogante ?) KLM vliegers die allen geheel zonder problemen 1 of zelfs 2 rangen teruggegaan zijn.

Gr Purno
 
Inderdaad 3 kisten niet rendabel, mijnsinzien moet je zeker op grotere schaal opereren dus met nieuwe(oude)routes en aanvullen met minder of niet rendabele KLM-routes. Qua concurrentie de beste opzet (kijk en nu ontploffen er een grote groep mensen in amstelveen en parijs.....)

Ondanks het feit dat die enige horde bij KLM (vlieger CAO) wel overkomen kan worden moeten we toch maar KLM routes afstoten naar Trans of zelfs extra routes creëren zodat het full service ICA product van MP en KLM een Low cost product bij Trans kan worden? Jij verwijt Gregorowitsch van rethoriek, ik jou van opertunisme.


...zou veel beter zijn dat Blauw Rood Groen elkaar niet meer bestreden binnen de VNV en dat de energie in de concurrentie van buitenaf wordt gestoken!! Eindelijk de lowcost gezien als gevaar (al bijna 40% vd europa markt and climbing fast)na jaren onkennen en denken jullie nu werkelijk dat er alleen arabieren zullen instappen in de door Emirates bestelde ruim 100 777's en 90 a380's??

Stop zelf eerst met al die onzinnige claims op leisure/charter en MP vliegers om te laten scholen naar de 737 puur om KLM dwars te zitten. Emirates is geen low cost zoals Transavia. Emirates is een full service carrier tegen goedkope prijzen. Waarom goedkoop? Omdat de staat overal miljarden in pompt. De eerste die het vergelijk Emirates met Trans maakt moet nog komen denk ik. Maar dat is totaal irrelevant voor onze discussie.

@ Sjakie: ''hoog van de toren blazen'' vind ik gelijk aan arrogant, maar dat terzijde. Je mist echt mijn punt. Ik snap niet dat je zo graag op een KLM lijst wil, jullie verliezen helemaal niets bij een integratie. Salaris en onderlinge senioriteit blijft hetzelfde met als voordeel dat je naar KLM passage kunt doorstromen als je KLM senioriteit voldoende is. Dat was niet anders geweest als MP een op zich zelf staand bedrijf gebleven zou zijn. Die widebodies worden gewoon door MP vliegers bemand en als alle 747's weer terug uit de woenstijn/lease zijn dan hebben jullie 4 KLM ERF kisten extra gekregen. Afhankelijk van hoeveel A330's wij er nog bij gaan krijgen verwacht ik dat KLM hooguit quite speelt.

Het gaat me niet om het overnemen van jouw plaats terwijl ik de indruk krijg dat het andersom wel het geval is.

Sjakie eerst claim je dat niemand die UK F100's wilde vliegen, maar nu wel dat die MP jongens weg gingen voor de 4 strepen op de 50 tegen F/O pay en een kleine fooi? Die MP jongens maakten initieel wel een grote drop in salaris en zijn niet allemaal CPT 50 geworden. Na 3 jaar zit pas de helft op hun oude MP salaris schat ik zo. Ze zijn naar de KLM gekomen omdat ze hier uiteindelijk een betere carrière zouden hebben. Vind jij het dan fair dat ze er behoorlijk op achteruit gaan als andere MP vliegers nu boven hen op de lijst komen?

Niet alle jongens met minder dan 4 dienstjaren zijn coco. Ik ben F/O E190 met dik 3 dienstjaren, maar wordt ondertussen wel over een kam geschoren met coco's die ''hoog van de toren blazen'' omdat ik op kom voor mijn carriere. Zoals Purno zegt; juist omdat wij nog zo'n lange weg te gaan hebben is een stap terug of vertraging in stap omhoog een hele grote invloed op je carriere.

@ Gohstflyer; Ik heb ook de andere kant van de medialle gezien en leef mee met collega's bij andere toko's die het niet zo makkelijk hebben. Maar waar ligt de grens? Dat we blij mogen zijn dat de baas ons van straat houd?

Dat onze primaire- en secundaire marktvoorwaarden wel nog marktconform zijn betekent niet dat wij ook maar in moeten leveren omdat de rest dat ook doet. Ik kom op voor mijn carrière net zoals elke andere vlieger dat voor zijn carrière doet. Ik wil niet het werk van andere afpikken, maar ik wil ook niet dat andere mensen het recht claimen dat ze boven mij op een KLM senioriteitslijst horen. Het gaat niet om wat ik niet heb, maar om wat ik wel heb en wat ik kwijt kan raken. Dat is een fundamenteel verschil...
 
is integratie van senioriteitslijsten uberhaupt aan de orde??

als mp de erf's krijgt, en kl de a330's. dan heeft MP gewoon haar vliegers van de 76 nodig om de 74 te kunnen bemannen.
zullen we weer even een paar stappen terug doen voordat we zo stelling hebben genomen dat er over de uiteindelijke oplossing van bedrijven + vnv niet meer valt te praten?
 
Laten we nou maar hopen dat ze bij "Keep te family together" blijven.

Wat ik belangrijk vind is dat er snel weer een gezonde doorstroom komt zodat dat stuwdam van honderden werkloze vliegers eindelijk eens kan beginnen met aflossen van hun lening.
 
Last edited:
is integratie van senioriteitslijsten uberhaupt aan de orde??

als mp de erf's krijgt, en kl de a330's. dan heeft MP gewoon haar vliegers van de 76 nodig om de 74 te kunnen bemannen.
zullen we weer even een paar stappen terug doen voordat we zo stelling hebben genomen dat er over de uiteindelijke oplossing van bedrijven + vnv niet meer valt te praten?

De materie wordt complexer naarmate de toenadering groter wordt tussen KLM en MP.

Misschien eerst maar even duidelijkheid vragen vanuit het management. Als de overdracht van passage MP=>KLM en vracht KLM=>MP een nette ruilhandel is, dan zou ik zeggen dat je de vliegers gescheiden moet houden. Dan blijft de MP-cao geschikt voor vrachtvliegen, en de KLM-cao voor passage.

Bij elke extra toenadering wordt het steeds meer 'appels met peren' vergelijken waar steeds meer vliegers alleen maar nadelen van gaan zien.
 
Denken jullie nou echt dat met de bestaande kosten structuur (mac en vooral KLM cao) de routes rendabel te maken zijn? Arke, Air Berlin lachen zich dood...
Inderdaad, de concurrentie lacht zich rot. En het feit dat je minimaal 10 dezelfde kisten moet hebben om een operatie rendabel te krijgen moet je maar eens in wat cijfers duiken van sommige maatschappijen. Je zult nog schrikken.

Verders: Uiteraard vecht iedereen voor zichzelf en zijn eigen positie, maar juist door halsstarrig te zijn hierin en geen van beide partijen water bij de wijn doet (Allebei) Drijf je het bedrijf enkelt maar op meer cq. hogere kosten en wordt de gehele groep (AF/KLM/MP/HV) uit de markt geprezen... En dan? Zijn wij met zijn ALLEN veel verder van huis als nu.
Oftewel,dit moet SAMEN opgelost worden, en alleen dan is baanbehoud gegarandeerd voor iedereen....
En over de 4ERF's van KLM, men moet niet vergeten dat daarmee voor de groep nu meer geld wordt verdiend als voorheen. En daar worden we met zijn allen beter van
 
Beste mensen, zoals Tampie terecht opmerkt: Er is nog helemaal niets duidelijk. Laat het management nou eerst eens met een voorstel komen. Vervolgens zal de VNV het voorstel bestuderen en met een eerste reactie komen. De hele discussie omtrent integratie van vliegerkorpsen is speculatief en daarmee prematuur. Ik gun iedereen een goed gesprek, maar als ik zie hoe hoog de emoties aan het oplopen zijn is er van een constructieve dialoog m.i. geen sprake meer. Integendeel. Een hoop bekvechten omtrent iets wat 'wellicht' gaat gebeuren. En "wellicht" ook niet. Welke oplossing er ook komt: Er zullen altijd mensen zijn die zich benadeeld voelen. Ik zeg: Wacht eerst de feiten af en ga vervolgens respectvol de discussie weer aan.
 
RTO;
Is het feit dat vluchten naar bv cancun ed full service zijn, misschien een van de redenen dat t verlies latend is?
Wellicht is dat full service loslaten op verre leisure vluchten wel vernieuwend..

Ik snap niet waarom de KLM dwars gezeten wordt als Mp vliegers zouden worden omgeschoold en zo aanboord konden/kunnen blijven.

Ik claim geen leisure/charter ik constateerde alleen dat dat hetgeen was wat overschoot na het D en K akkoord.

Ik heb geen vergelijk gemaakt tussen Trans en Emirates, ik heb alleen willen aangeven waar de echte concurrentie voor de totale groep vandaan komt.
Dat is dus niet van blauw groen rood maar bv Emirates easyjet etihad rianair enz enz

De yield daalt sinds 1970 met gemiddelt 3% per jaar en die trend lijkt zich afgelopen jaren te versnellen, dus ja we zullen met zn alle onze stinkende best moeten doen concurrerent te blijven zodoende langjarig onze werkgelegenheid zeker te stellen.
 
Ik snap niet waarom de KLM dwars gezeten wordt als Mp vliegers zouden worden omgeschoold en zo aanboord konden/kunnen blijven.

Als MP-vliegers hun eigen routes blijven vliegen lijkt mij niets aan de hand, maar als de productie wel onder de KLM vlag gaat vallen, EN de MP-vliegers ook een plekje krijgen binnen het KLM-pilotenkorps, dan breekt de pleuris uit en krijg je discussies zoals die hierboven los zijn gebarsten....

Ik denk niet dat KLM-vliegers hun MP-collega's niet mogen, maar (zoals RTO zegt) liever niet gestagneerd worden omdat hun MP-collega's een 'ritsconstructie' wensen om volwaardig mee te kunnen draaien binnen KLM (met biedgedrag op types/routes die nu enkel voor 'KLM-ers' is weggelegd)
 
Blauwtje lopen

Blauwtje lopen

Ik denk dat KLM toch wel een hoop geleerd heeft van het Air UK verhaal. MP vliegers komen onder op de KLM lijst met behoud van salaris en blijven initieel inderdaad op de cargo vliegen tot hun senioriteit genoeg is om een andere (niet orginele MP functie) te krijgen.
De 76 jongens worden inderdaad omgeschoold naar de 74 en de KLM vliegers komen weer terug naar KLM. MP vliegers die met pensioen gaan worden opgevuld door KLM vliegers die met een MP CAO daar vracht gaan vliegen. MP wordt zo een sterfhuisconstructie.

De 76-en worden afgestoten en met een mix van A330 en 777 (komen de komende jaren zeker nog 2 A330's en 3 777-300 bij) wordt het MP netwerk in dat van KLM geïntegreerd. Sommige niet rendablele bestemmingen afgestoten.

Wat voor een effect heeft dit op de ab-initio/low-timer markt in Nederland? Het kan en mag toch niet mogelijk zijn dat de KLM Flight Academy dan prefered blijft leveren aan de AF-KLM-MP-HV groep? Een monopoly positie lijkt mij niet wenselijk.

Uiteraard begrijp ik dat er prioriteit ligt bij het oplossen van het overschot binnen de groep. Ook baanbehoud speelt nu een belangrijke rol en mag niet onderschat worden, maar ik hoor niemand over de toekomst van de jonge telgen?

MP vliegers komen onder op de KLM lijst met behoud van salaris en blijven initieel inderdaad op de cargo vliegen tot hun senioriteit genoeg is om een andere (niet orginele MP functie) te krijgen.
De 76 jongens worden inderdaad omgeschoold naar de 74 en de KLM vliegers komen weer terug naar KLM. MP vliegers die met pensioen gaan worden opgevuld door KLM vliegers die met een MP CAO daar vracht gaan vliegen. MP wordt zo een sterfhuisconstructie.
True.. and very likely

Cheers,

TorQue
 
Wat voor een effect heeft dit op de ab-initio/low-timer markt in Nederland? Het kan en mag toch niet mogelijk zijn dat de KLM Flight Academy dan prefered blijft leveren aan de AF-KLM-MP-HV groep? Een monopoly positie lijkt mij niet wenselijk.

Uiteraard begrijp ik dat er prioriteit ligt bij het oplossen van het overschot binnen de groep. Ook baanbehoud speelt nu een belangrijke rol en mag niet onderschat worden, maar ik hoor niemand over de toekomst van de jonge telgen?


True.. and very likely

Cheers,

TorQue


KLM flight academy leidt vliegers op met het doel om doortestromen naar KLM niet AF, HV of MP.

Nu martinair is overgenomen gaat de KLM-FA waarschijnlijk ab-initio's leveren voor KLM-Martinair. De groep heeft geen baat bij 2 vliegscholen als dochteronderneming. Tenzij martinair vliegschool winst maakt over de ruggen van studenten..
Ik denk dat ze martinair vliegschool gaan verkopen de naam zal ongetwijfeld blijven en omdat ze toch al jaren niet meer opleiden voor Martinair verandert er helemaal niets.

Je moet het niet zien als een monopoly positie maar een efficiente manier om gekwalificeerd personeel klaar te stomen voor het werk in de cockpit.

Noem eens een argument waarom uit KLM optiek "een monopolie-positie" niet wenselijk?

Voor KLM is een het een groot nadeel als ze niet weten welk vlees ze in de kuip hebben en er strenger geselecteerd moet worden.
 
Nu martinair is overgenomen gaat de KLM-FA waarschijnlijk ab-initio's leveren voor KLM-Martinair. De groep heeft geen baat bij 2 vliegscholen als dochteronderneming. Tenzij martinair vliegschool winst maakt over de ruggen van studenten..

Niet helemaal juist...

KLM FA werkt af en toe samen met de MVVL. In het verleden werden capaciteitstekorten opgelost door KLS-ers naar Lelystad te sturen. Afgelopen tijd is er ook nog iets met instructeurs onderling geschoven (of zoiets).

Daarnaast heeft de MVVL de afgelopen jaren laten zien dat ze ook prima zelfstandig kunnen opereren. Er hoeft dus niet á la minuut een oplossing te worden gezocht in het hebben van 2 vliegscholen onder de KLM-vlag.... Er zijn momenteel ook geen verplichtingen naar studenten van de MVVL die toch al voor de vrije markt worden opgeleid.

En ja, Martinair wordt waarschijnlijk sterfhuisconstructie de komende jaren, dus eventuele groei (ook bij MP) wordt waarschijnlijk opgevangen door KLS-ers.... (waar er genoeg van op de bank zitten)
 
Prachtige discussie, jullie denken werkelijk dat jullie ook maar iets te zeggen hebben he?
Het eerste aan zet is het AF-KLM bestuur, dan zullen de Franse vakbonden eens kijken of ze het daar mee eens zijn (zeer onwaarschijnlijk) en dan mag de VNV vervolgens zich op de achtergebleven kruimels werpen...

Ga eerst met z'n allen maar eens winstgevend worden, anders sluit Parijs zonder pardon hun basis in Amsterdam, ja ook als het parijse gedeelte verliesgevend is... Denk dat jullie weinig begrijpen van het Franse chauvinisme en de bereidheid om je eigen bedrijf naar z'n grootje te helpen met een staking (uiteindelijk springt de Franse staat toch bij ;-)
 
Niet helemaal juist...

KLM FA werkt af en toe samen met de MVVL. In het verleden werden capaciteitstekorten opgelost door KLS-ers naar Lelystad te sturen. Afgelopen tijd is er ook nog iets met instructeurs onderling geschoven (of zoiets).

Daarnaast heeft de MVVL de afgelopen jaren laten zien dat ze ook prima zelfstandig kunnen opereren. Er hoeft dus niet á la minuut een oplossing te worden gezocht in het hebben van 2 vliegscholen onder de KLM-vlag.... Er zijn momenteel ook geen verplichtingen naar studenten van de MVVL die toch al voor de vrije markt worden opgeleid.

En ja, Martinair wordt waarschijnlijk sterfhuisconstructie de komende jaren, dus eventuele groei (ook bij MP) wordt waarschijnlijk opgevangen door KLS-ers.... (waar er genoeg van op de bank zitten)


Dan is die samenwerking, die ik prachtig vind, de enige rede die ik kan bedenken dat KLM de school aanhoudt. Misschien kunnen ze de school omdopen naar transavia flight academy en preffered supplier voor Trans worden. Ik denk dat MVVL dat prima zou vinden. :D

We zullen zien
 
Transavia Flight Academy

Transavia Flight Academy

Misschien kunnen ze de school omdopen naar transavia flight academy en preffered supplier voor Trans worden.

:grijns: Leuke gedachte, maar ...teveel cadets voor HV ;)

Cheers,

TORQUE
 
Back
Top