23-09 D-Day passage MP

Klinkt mischien arrogant maar ik denk niet dat er ook maar 1 KLM vlieger een MP man voor zich op de senioriteitslijst duld. MP is overgenomen door KLM dus waarom zouden KLM vliegers plekken moeten inleveren? Air UK kon ook onderaan aansluiten. Plus het feit dat ze hun eigen salaris behouden en eigen kisten kunnen vliegen zou dit niet zo'n groot probleem moeten zijn. Het enige wat verandert is dat de 76 jongens cargo gaan vliegen en gewoon kunnen meebieden op andere functie's.
 
Ik denk dat de mp operatie gescheiden blijft van klm, dus zonder meebieden, omdat het gebruik van de mp cao aantrekkelijk is voor vrachtvliegen. Alleen ziet AF het nog steeds als uitbreiding van de klm kant, dus het wordt nog zien of dat zonder staken doorgang kan vinden allemaal.
 
AF-KLM heeftmet spoed 3x A332 besteld bij ILFC. Levering early 2011 ;) Bron: ILFC

ERF's blijven bij MP,onder volledige MP AOC. Gevlogen door MP vliegers van de 76 en de huidige 74 angevuld met KLM. MP kan de 1x BCF blijven vliegen en de andere uit de woestijn ook terughalen. Plus de 2x BCF die bij ACG staan voor 1 jaar. Bij verdwijnen van MP vliegers door natuurlijk verloop (pensieon,ontslag etc) gewoon opvullen met KLM vliegers, de sterfhuisconstructie zoals RTO stelt.
KLM A332 divisie neemt de routes van MP over, al dan niet in afgeslankte vorm, en kijkend naar contracten met oa touroperators.

2 maatschapijen, 1 senioriteitslijst.

B767-300ER,

Hoe kunnen de MP vliegers B747's gaan / blijven vliegen en toegevoegd worden tot de KLM senioriteitslijst? :haha:

Dus op dezelfde senioriteitslijst komen dan MP vliegers te staan met 4 dienstjaren die vliegen als FO B747 ( = startfunctie bij MP ) en KLM vliegers met hetzelfde aantal dienstjaren die als COCO's vliegen. Voor de duidelijkheid; een KLM vlieger heeft 10+ dienstjaren nodig om voor de functie FO B747 in aanmerking te komen...

De enige methode van het samenvoegen van beide senioriteitslijsten is dat de MP vlieger onderaan mag aansluiten. De junioren KLM vlieger wil natuurlijk niet het risico lopen om er als eerst uitgegooid te worden omdat een boventallig MP bestand voor hem ingeschaald wordt. De minst senioren vliegers zijn namelijk de KLM ers omdat MP al een aantal jaar niet aanneemt en ontslag gaat vanaf onderaan de lijst.

Als je werkelijk denk het bij het goede eind te hebben dan vrees ik dat je alles iets te rooskleurig inziet als doorgaans "goed ingelichte" MP collega en de macht van de VNV KLM ledenraad onderschat...

Hopelijk kunnen we tot een regeling komen waarin beide partijen zich kunnen vinden..

Gr,

Purno
 
Purno

Goed punt, dat van oa startfunctie versus 10 jaar was ik voor het gemak even vergeten ;)
Dat werkt inderdaad niet zo. Excuses van mijn zijde, even vergten dat we met 2 totaal verschillende soorten maatschappijen te maken hadden

Purno said:
als doorgaans "goed ingelichte" MP collega
Verkeerde conclusietrekking. Ik werk niet bij MP. Vanwaar de aanhalingstekens??
 
Nee hoor : om de 2 KLM senioriteitsplekken werd een plek vrijgemaakt voor 1 ex-KLM UK vlieger.
Resulteerde dus in 2-1-2-1-2-1.

Niet correct. :dozey:

De KLC uk vliegers kregen de mogelijkheid om te solliciteren bij de KLM. Als ze werden aangenomen kwamen ze met behoud van functie onderaan de senioriteitslijst. Als KLM ers kunnen ze dan meebieden op alle KLM functies als ze aan de beurt zijn..

Wie niet solliciteerde of niet werd aangenomen bleef vliegen op zijn KLM UK contract met bijbehorende CAO. Er zijn toen een aantal afspraken gemaakt over promotie op KLC kisten. ( Om de x aantal promoties, moet een y aantal KLC UK vlieger promoveren )
 
Het lijkt mij dat Purno zichzelf ziet als een doorgaans "goed ingelichte" Kl collega en misschien ook wel lid van de "machtige VNV KLM ledenraad".
De MP vliegers zijn benieuwd wat wij "mogen" van dit machtige orgaan.
Het is niet te hopen dat AirFrance, lees de echt machtige vakbonden, bepaalde belangen wenst te verdedigen want dan piepen we allemaal anders.

Baron, een VVR met 5 jaarsalarissen, 3 jaar ACG + CAO bepaling, plus toelagen ? I don't think so.
 
Het lijkt mij dat Purno zichzelf ziet als een doorgaans "goed ingelichte" Kl collega en misschien ook wel lid van de "machtige VNV KLM ledenraad".
De MP vliegers zijn benieuwd wat wij "mogen" van dit machtige orgaan.
Het is niet te hopen dat AirFrance, lees de echt machtige vakbonden, bepaalde belangen wenst te verdedigen want dan piepen we allemaal anders.

Baron, een VVR met 5 jaarsalarissen, 3 jaar ACG + CAO bepaling, plus toelagen ? I don't think so.

Sjakie,

Zoals je ongetwijfeld weet wordt deze integratie niet bepaald door de KLM ledenraad. Het bestuur van de KLM/AF bepaald de lijn waarin het bestuur van de VNV gaat onderhandelen over een mogelijke integratie. Als het voorstel wat hieruit voortkomt geen stagnatie en voldoende garanties wbt werkgelegenheid bied aan de KLM vliegers wordt dit ongetwijfeld goedgekeurd in de KLM ledenraad. Dit hoeft helemaal geen negatieve gevolgen te hebben voor de MP vlieger.

Er moet wel rekening gehouden worden met de Joint venture afspraken wbt Noord Atlantische routes en productieafspraken tussen KLM en AF. ( De Franse vakbonden schijnen alleen de overname van MP al te zien als productiegroei bij KLM, laat staan een integratie). Daarnaast zal vanwege deze afspraken elke ICA en Noord Atlantische productiegroei in het charter/lessure segment negatieve gevolgen hebben voor de KLM vlieger indien er geen integratie gaat plaatsvinden met KLM. Daardoor lijkt mij een integratie tussen Transavia en het passage product van MP niet haalbaar.

Edit;
Ik verwacht een integratie met de bijbehorende KLM divisies ( B747, MD11/A330 ) waarin de MP vlieger onder eigen CAO zijn eigen kisten blijft vliegen. Werkgelenheidsbescherming in de vorm van een ontslagregeling van de MP vlieger wordt wel gelijk aan die van de KLM vlieger. Pas als er geen boventalligheid meer heerst t.o.v. het aantal FTE's dat MP meebrengt gaan er weer MP vliegers promoveren. Bij groei komen er KLM functies bij voor KLM vliegers. Wellicht worden deze functies biedbaar met een aangepaste flexibelere werk- en rusttijden regeling zodat zowel de vracht als de lessure/charter operatie winstgevend blijft/wordt (rekening houdend met de concurentie)
 
Last edited:
Nee hoor : om de 2 KLM senioriteitsplekken werd een plek vrijgemaakt voor 1 ex-KLM UK vlieger.
Resulteerde dus in 2-1-2-1-2-1.

Nee hoor, ze zijn gewoon onderaan aangesloten. Als je de senioriteitslijst op de VNV site bekijkt kun je dit gewoon zien. Verder bedoel ik met onderaansluiten natuurlijk dat ze niet ergens in het midden tussen bazen 73, co ICA's werden gestopt. Dat er doordat er ook extern werd aangenomen vrijemarkters en KLS-ers tussen deze UK-ers kwamen kun je natuurlijk niet ''plekken vrijmaken'' noemen. Dat dat onderaan aansluiten is lijkt me dan ook duidelijk.
 
Beste Purno,

Je laatste posting is er één waar ik het volledig mee eens ben.
Je hebt volledig gelijk vwb het bedrijfsbeleid, dat wordt NIET gemaakt door de vakbonden. Het VNV heeft over het algemeen een uitstekend overleg met de directies van de diverse maatschappijen.
In Frankrijk ligt het allemaal aanmerkelijk gevoeliger mede door de veel grotere stakings bereidheid aldaar.

Overigens brengt MP wide body stoelen mee en aangezien de KLM deze in de toekomst invuld worden de klm'ers er beter van ongeacht hoe, wie en waar op een senioriteits lijst wordt geplaatst ! KLM UK vergelijk is onzin want dat type wilde niemand vliegen en de MP stoelen wel.

Het probleem is het individueel denken van sommige KLM'ers. Door te stellen dat "hij" al 15 jaar bij de KLM zit en geen baas ICA is en "zijn" vriendje bij MP al 10 jaar baas is, na dezelfde 15 dienstjaren, is in mijn ogen voor het algemene belang een onzinnige stelling en gedachte.

Het gevaar komt niet van de overkant maar mogelijk uit Parijs. Purno geeft het correct weer.

United we stand divided we fall !!!!!!!!!!!

Sjaak
 
Als de 74 F productie weggaat en we krijgen de 76/ Airbus voor terug gaan we er toch op achter uit. ( andere functie pay).zowel capt als Co. Is hieraan verbonden!!
 
...KLM UK vergelijk is onzin want dat type wilde niemand vliegen en de MP stoelen wel...

Wat dacht je van KLC co's die best wel baas op die f100's wilden worden? Al was het alleen maar gezien de hogere functiepay. Binnen KLM willen er altijd wel mensen naar een hoger blok. Dus een totaal onjuiste uitspraak.

Met alle respect maar het verbaasd me welke incorrecte opvattingen een totaal verkeerd beeld van de situatie bij MP vliegers creëren.

P.s. Betreffende het ''united we stand'' principe, waren het niet trans en mp die met verschillende een-tweetjes binnen de VNV ledenraad hebben geprobeerd KLM te dwarsbomen? Dan heb ik het vooral over de KLM 73 uitleen aan trans i.c.m de VVR bij MP en het feit dat Trans de MP pax productie claimt. Beetje opertunistische uitspraak dus.
 
Wanneer er 4 76en worden ingeruild voor 3 A330's heb je feitelijk maar crew teveel voor 1 kist. Hoeveel mensen zijn dat? 8 of 10?

Ik ben anti staken, maar wanneer ik bij MP zou zitten en ik mijn senioriteit zou verliezen (na bijv 10 of meer dienstjaren) dan ben ik snel te porren om dat wel te doen. KL/AF heeft MP jaren lang afgeknepen met de meest bizarre trucs, is de vloot bijna gehalveerd de afgelopen jaren (en na exit passage nog meer). Zelfs rendabele vrachtroutes zijn eruit...

Als ik dan weer vanaf 0 zou moeten beginnen zou ik helemaal gek worden. KLMers kunnen dan gaan muiten, maar het is wel hun club die voor deze contructie gekozen heeft!

AF of de vakbonden kunnen gaan zeuren dat het allemaal niet kan, maar misschien is het handig om solidair te zijn met elkaar en dan maar tegen de vakbonden daar. Ik denk alleen dat men bang is om daarvoor gestraft te worden (lees: KLM).

Hou alleen vracht maar aan de grond (pax vriendelijk), niemand die daar vrolijk van gaat worden, wel een signaal dat je niet alles pikt!!!
 
Trans claimt leasure/charter.... nou was dat niet het laatste restje wat overbleef, wat de overgrote meerderheid in de VNV(lees KLM vliegers) nog net kon laten liggen.
Denken jullie nou echt dat met de bestaande kosten structuur (mac en vooral KLM cao) de routes rendabel te maken zijn? Arke, Air Berlin lachen zich dood...

United we stand...; dat zou juist gelden als we alle Mac vliegers aanboord konden houden door ze bij Trans te plaatsen.
Onbegrijpelijk dat de gemiddelde coco met amper 2 dienstjaren een seniore vlieger die al jaren op de overgenomen kisten vliegt, absoluut geen fatsoenlijke plaats gunt.
Ben bang dat United we stand alleen geld voor de grote meerderheid binnen de VNV als het daarvoor maar goed voor geregeld is.
Doordit gekleurde vakbond gelul groen, blauw rood gaan we op langere termijn allemaal aan!

interessante tijden...
 
Mr wright, right. Het is de gem coco van de KLM die, te, hoog van de toren blaast. Nog geen 5 dienstjaren en dan al "nadenken" over baas ICA, inderdaad als die lichting het voor het zegen zou hebben ?! Divided we fall.

Tja RTO als het zo stelt ! Ik hoor de gem. KLM'er alleen maar over ICA stoelen praten. Loop toch al weer een tijdje mee, het is de afgelopen 27 jaar niet anders geweest.

Shoot.
 
The Song remains the same

The Song remains the same

It sounds just like 2000 again - only the people involved have changed. The rhetoric sounds depressingly familiar.

Now some of you know how I felt - it's not very nice is it?

I walked away. There are limits to what I'm prepared to put up with. I made the choices that were right for me.
 
Mr. Wright; lees je eerst in voordat je dingen gaat roepen. Zelfs Gregorowitsch geeft aan dat passage bij Trans geen optie is vanwege de schaalvergroting. Pas vanaf 10 kisten is een vloot levensvatbaar. Dat is een van de redenen waarom passage bij MP niet loopt en waarom HV toenadertijd hun 757's hebben weg gedaan. Het is dus de keuze passage in de bestaande KLM a330 of 777 divisie integreren of helemaal afstoten. Ik denk dat de concurentie zich dan helemaal rot lacht. Verder zijn er dan een hoop vliegers overtollig. Verder is dat CAO probleem dan ook het enige probleem en niet onoverkomelijk.

@sjakie: Het zegt genoeg dat je elke KLM vlieger over een kam scheert en het merendeel clasificeert als arrogante Coco met maar 2 dienstjaren. Althans zo voel ik mij wel aangesproken. Vind je het raar dat de KLM vlieger niet in zijn carrière achteruit wil gaan? Net zo min als de MP vlieger, maar MP is nu eenmaal overenomen door KLM en als dat niet was gedaan dan was passage ten dode opgeschreven en hadden jullie weer een VVR. Nu moeten jullie welliswaar waarshijnlijk vracht gaan vliegen, maar jullie salaris en onderlinge senioriteit verandert niet. Beetje jammer dat een KLM vlieger die wel aangetast wordt niet zijn mening mag uiten.

For the record er zijn 3 jaar geleden ook mp vliegers naar KLM gekomen. Vind jij het gerechtvaarigd als er oud collega's boven hun opde senioriteitslijst komen?
 
Nou RTO ik ben behoorlijk goed ingelezen en maak de vrijgevigheid van de VNV meerderheid al jaren mee!
Zoals 19 of 77 terecht opmerkte is dit van alle jaren en ik heb inderdaad helaas ook niet de illusie dat dit de komende jaren zal veranderen.

Inderdaad 3 kisten niet rendabel, mijnsinzien moet je zeker op grotere schaal opereren dus met nieuwe(oude)routes en aanvullen met minder of niet rendabele KLM-routes. Qua concurrentie de beste opzet (kijk en nu ontploffen er een grote groep mensen in amstelveen en parijs.....)

Grego heeft gezegd... had die ook niet gezegd dat de a320 niet rendabel waren en dat de pax tak van MP ook weer positief draaide?? allemaal retoriek!
Onder dat kopje valt ook "Transavia zorgen kindje van Airfrance/KLM groep"
Laat mij niet lachen 32 jaar winst (cijfers mochten nooit worden gepubliseerd) en nu heeft er iemand in een glazenbol gekeken die ziet, 10 miljoen verlies op 1 april 2011(na een aswolk met een schade van 7 miljoen)!!! haha was dat niet het gemiddelde verlies van de complete groep ieder twee dagen in het afgelopen boekjaar? Voorlopig is Trans alleen maar goed als bescherming tegen low cost, als overloop voor overtollige vliegers en als nieuwe klant voor de niet concurerende KLM maintenance.

Het zou veel beter zijn dat Blauw Rood Groen elkaar niet meer bestreden binnen de VNV en dat de energie in de concurrentie van buitenaf wordt gestoken!!
Eindelijk de lowcost gezien als gevaar (al bijna 40% vd europa markt and climbing fast)na jaren onkennen en denken jullie nu werkelijk dat er alleen arabieren zullen instappen in de door Emirates bestelde ruim 100 777's en 90 a380's??
 
Back
Top