Recent content by Alfabouncer

  1. Alfabouncer

    Medical: LAPL vs. Klasse 2 (PPL)

    :niet_bli: Gebruik sinds kort antistollingsmedicijn. Ben benieuwd wat mijn nieuwe medical wordt, Safety pilot on board en/of geen passagiers meer lijkt het op? :confused: Weet iemand of LAPL ipv Klasse 2 PPL een optie in deze kan zijn. Ben nu aan het afwachten op 3 maanden stabiel gebruik van...
  2. Alfabouncer

    Medical (herhaling): van PPL terug naar LAPL?

    Deze PPL'er is inmiddels de 50 gepasseerd waardoor zijn PPL-LAPL klasse 2 medical nog maar 1 jaar geldig is met PPL licentie, en 2 jaar voor LAPL. Een PPL heeft automatisch ook 'onderliggend' LAPL, dus kan ik vrolijk 2 jaar blijven vliegen. Waarom zou ik mijn vliegbrevet en medical nog op PPL...
  3. Alfabouncer

    Medical elke 2 jaar ipv elk jaar?

    Recentelijk weer mijn medical gedaan en goedgekeurd, maar nu voor slechts 1 ipv 2 jaar, omdat ik vorig jaar de 50 ben gepasseerd en een PPL brevet heb. PPL en 50+ = Medical 1 jaar geldig LAPL en 50+ = Medical 2 jaar geldig Nu heb ik een PPL brevet, maar vlieg altijd met een C172 die ook met...
  4. Alfabouncer

    Temperatuur in heteluchtballon ...

    Laatst zag ik op TV een bijzonder concept: Een culinaire reis met een heteluchtballon. Een gezelschap ging varen met de ballon, met aan boord een compacte keuken met kok. Het te bereiden voedsel werd met een lier de ballon in gehesen, en een tijdje later was het eten gaar, en werd het weer naar...
  5. Alfabouncer

    Verlenging SEP alleen nog maar via FTO?

    Moet volgende maand m'n brevet verlengen, PPL SEP. Trainingsvlucht, 12h, FI, examinator, etc.. 124 euro zoveel overmaken aan KIWA, et voila ... Het nieuwe EU brevet ligt voor mij klaar. Ik lees ook recente verhalen van FTO's, trainingssyllabus, etc. (oa ILenT) En vliegclubs die nog helemaal...
  6. Alfabouncer

    Vliegclub = sportclub ?

    Sinds een tijdje voer ik mijn vluchten uit bij een Belgische vliegclub (grensgevalletje). De vliegclubs daar zijn zich aan het verenigen in een Vlaamse club, en druk bezig daar ook erkenning, inspraak etc. voor te krijgen. De sportvliegers verenigd in clubverband zien zichzelf in België als...
  7. Alfabouncer

    Knagend vraagje 2: radar boven oceanen?

    Zijn de vliegtuigen die midden boven de grote oceaan hangen zichtbaar op een radar of ander medium? De reguliere SBS (ADS-B) radar reikt immers maar hooguit enkele honderden km's.
  8. Alfabouncer

    Knagend vraagje 1: naderingslichten beide RWY's aan?

    Vandaag, op weg van huis naar mijn werk, reed ik langs EHBK zowel langs de kop van EHBK RWY03 als RWY21. De naderingslichten schenen in de mist. Het viel mij op dat deze aan beide einde van de baan ingeschakeld waren, terwijl feitelijk alleen RWY 21 in gebruik was. Is het normaal dat de...
  9. Alfabouncer

    ILS calibration, how does it work ?

    Vandaag was hier op MST de PH-LAB weer ILS calibratievluchten aan het uitvoeren. Hoe werkt dat eigenlijk? Vliegt de PH-LAB het ideale lijntje op z'n GPS, en geeft ie vervolgens aan een ground engineer door om de ILS vlakjes wat omhoog, omlaag, naar links of naar rechts bij te stellen of zo ...
  10. Alfabouncer

    AOPA crewcard privileges

    In de Pilots & Planes van Juni 2012 jl. las ik een boeiend verslag van een tripje naar Abu Dhabi. Hierin werd kort even aangestipt dat men in Corfu 25% korting had gekregen op een hotelovernachting, na het tonen van de AOPA crewcard. Na het behalen van m’n PPL ontvang ik als lid van AOPA elk...
  11. Alfabouncer

    Fotovlucht zonder deur

    :confused: Vraag: U wilt met uw PPL(A) brevet een lokaal rondje gaan vliegen, samen met een goede kennis, een amateur fotograaf. Om de best mogelijke plaatjes te schieten is elk glas tussen lens en onderwerp funest. Uw kennis stelt voor om de deur uit de C172 te halen alvorens het luchtruim te...
  12. Alfabouncer

    NL Vliegplan bij vlucht van B, via NL, naar D

    In NL leren vliegen, blijven vliegen, dus altijd in NL mijn vliegplannetjes ingediend. Nu in B aan het vliegen, bv. voor een tochtje naar D. Aangezien het FP een internationaal gekoppeld systeem is (toch?) vroeg ik mij af of ik bij de FIO in A'dam een vluchtplan kan indienen van een Belgisch...
  13. Alfabouncer

    PPL-A verlengen: <12h in laatste 12 mnd

    Beste mede PPL'ers, Voor het verlengen van mijn brevet dient er altijd een checkvlucht met een instructeur plaats te vinden. Daarnaast natuurlijk de regel dat je in de laatste 12 maanden minimaal 12 vlieguren gemaakt moet hebben. :confused: Hoe te handelen als ik die 12h niet haal?
  14. Alfabouncer

    wat is dat pieletje?

    .. daar onder aan de staart? :confused:
  15. Alfabouncer

    Medical persons to row number 27?

    ... dat was wat er omgeroepen werd toen ik vorige maand als passagier terug vloog op een A330 lijnvlucht van Delta Airlines, van BOS naar AMS. Twee personen melden zich bij de vrouw die onwel was geworden een paar rijen voor mij. :confused: Weet de crew vooraf of er medisch geschoolde...
Back
Top