Knagend vraagje 1: naderingslichten beide RWY's aan?

Alfabouncer

New member
Vandaag, op weg van huis naar mijn werk, reed ik langs EHBK zowel langs de kop van EHBK RWY03 als RWY21. De naderingslichten schenen in de mist. Het viel mij op dat deze aan beide einde van de baan ingeschakeld waren, terwijl feitelijk alleen RWY 21 in gebruik was.

Is het normaal dat de naderingslichten aan beide kanten ontstoken worden ?
 
1: Zou het kunnen dat de baan gewisseld was toen je aan de andere kant was? Ik zie in de METAR's voor vandaag dat er bijna geen wind was. Wellicht wisselden ze toen van baan voor een binnenkomende kist, scheelt wellicht weer peut.

METAR EHBK
251055Z AUTO VRB02KT 0400 R21/0450V0800N -RA VV000 10/10 Q1016 NOSIG=

Vraag 2: Positie doorgeven mbv satelliet communicatie?
 
Ik denk dat Immortal gelijk heeft. Het is niet ongebruikelijk dat vrachtbakken op die vanuit het zuiden naderen op EHBK op de 03 landen met een lichte tailwind. De baan is tenslotte lang genoeg.
 
Inderdaad, soms is zowel de 03 als de 21 in gebruik. Heb bv. Germanwings op de 21 zien binnenkomen, om vervolgens een half uur later van de 03 te vertrekken.
 
Niet in Beek inderdaad. Soms worden beide richtingen gebruikt van de baan.
Hier in Kaunas Gebruikte ik bijvoorbeeld RWY 26 met alle toeters en bellen aan verlichting en de grote kisten met lichte tailwind 08.

Mocht het zo zijn dat de baan gewisseld wordt en er vluchten gepland staan voor de baan van de andere kant, dan moet de verlichting minimaal 1 uur alvorens eerste vlucht binnen komt ingeschakeld zijn.
 
Maar dan vind ik de vraag van de poster eigenlijk nog interessanter worden. Is het zo dat dan de verlichting voor beide banen tegelijk aan is?
 
Maar dan vind ik de vraag van de poster eigenlijk nog interessanter worden. Is het zo dat dan de verlichting voor beide banen tegelijk aan is?

Ik vind dit met name vreemd, omdat mij ooit verteld is dat de ILS altijd maar van een RWY actief kan zijn. Destijds werd ook verteld dat omschakelen van de ILS door LVNL in Amsterdam werd uitgevoerd. Dus waarom dan beide richtingen vol verlicht, terwijl een toestel op een van beide de nadering uit voert.
(Eerst dacht ik ook dat er snel omgeschakeld werd gedurende mijn ritje van de ene naar de andere kant van de baan, maar dat is inmiddels te vaak gebeurd dat dit uitgesloten is.)
 
Ik vind dit met name vreemd, omdat mij ooit verteld is dat de ILS altijd maar van een RWY actief kan zijn. Destijds werd ook verteld dat omschakelen van de ILS door LVNL in Amsterdam werd uitgevoerd. Dus waarom dan beide richtingen vol verlicht, terwijl een toestel op een van beide de nadering uit voert.
(Eerst dacht ik ook dat er snel omgeschakeld werd gedurende mijn ritje van de ene naar de andere kant van de baan, maar dat is inmiddels te vaak gebeurd dat dit uitgesloten is.)

ILS werkt inderdaad maar 1 kant op. Zo heb ik dat ook ervaren.
 
Baanverlichting en actieve ILS zijn aparte zaken. Stuur de vraag gewoon per mail naar EHBK TWR, krijg je vast een antwoord en hoeft er niet gegist te worden door hen die het eigenlijk ook niet weten.
 
Ils werkt 2 kanten op, andere kant heet backcourse. Wirdt in europa niet veel gevruikt, in de USA wel. Is dan wel een NPA. Er zit in de 737 op de standby attitude indicater met sby ILS receiver een BCKCRS selector...
 
Er staat overigens wel altijd hoogstens voor één baan een werkende ILS, aangezien die voor 03 en 21 allebei op de 111.55 zitten. Dus dan zou in principe aan de kant waar de ILS uitstaat toch ook de naderingsverlichting uit kunnen?
 
Er staat overigens wel altijd hoogstens voor één baan een werkende ILS, aangezien die voor 03 en 21 allebei op de 111.55 zitten. Dus dan zou in principe aan de kant waar de ILS uitstaat toch ook de naderingsverlichting uit kunnen?
Zou kunnen. Maar waarom zou je dat (niet) doen?
 
Back
Top