NL Vliegplan bij vlucht van B, via NL, naar D

Alfabouncer

New member
In NL leren vliegen, blijven vliegen, dus altijd in NL mijn vliegplannetjes ingediend.
Nu in B aan het vliegen, bv. voor een tochtje naar D.
Aangezien het FP een internationaal gekoppeld systeem is (toch?) vroeg ik mij af of ik bij de FIO in A'dam een vluchtplan kan indienen van een Belgisch veld naar een Duits veld, kruisend door de NL TMA.
:confused:Anybody?
 
Geen probleem. Ik gebruik meestal adam waarook in Europa en dat werk prima! (ook als je helemaal niet door NL komt)
 
Geen probleem. Ik gebruik meestal adam waarook in Europa en dat werk prima! (ook als je helemaal niet door NL komt)
Zeker! En je kunt het vliegplan ook telefonisch sluiten bij de FIO. Dat doe ik bijvoorbeeld regelmatig in Frankrijk, dat gaat toch een stuk makkelijker dan bij een Fransoos :1855:
 
Stel je vliegt VFR van Antwerpen naar Keulen/Bonn. Geef je dan 2 keer aan wat je EET is (je kruist een klein stukje NL luchtruim, 5 tot 8 NM ongeveer) en dien je ook 2 keer te switchen van "info" frequentie? Of kan je voor het gemak van Belgie gelijk naar Langen switchen en dat ook zo in het FP zetten?
 
2 x EET ;)

Ik zou van Brussels Info direct naar Langen 'sector' switchen ;)
 
Ook als je geen login hebt voor homebriefing.nl kan je bij Amsterdam een vliegplan indienen. Wij doen dat regelmatig telefonisch, ook vanuit het buitenland en zelfs soms voor een vlucht van buitenland X naar buitenland Y, wanneer het lastig is het op een andere manier te doen. Of het is een hele rits vliegplannen voor een hele dag. Ook kan je door hen een vliegplan laten sluiten na een landing op een onbemand veld.

Zolang de juiste instanties je vliegplan tijdig ontvangen voordat je in hun luchtruim arriveert.
 
Ook als je geen login hebt voor homebriefing.nl kan je bij Amsterdam een vliegplan indienen. Wij doen dat regelmatig telefonisch, ook vanuit het buitenland en zelfs soms voor een vlucht van buitenland X naar buitenland Y, wanneer het lastig is het op een andere manier te doen. Of het is een hele rits vliegplannen voor een hele dag. Ook kan je door hen een vliegplan laten sluiten na een landing op een onbemand veld.

Zolang de juiste instanties je vliegplan tijdig ontvangen voordat je in hun luchtruim arriveert.

Weet iemand dan hoe lang het duurt, nadat een SMS of email van de luchtverkeersleiding in Amsterdam ontvangen is, voordat alle instanties op de gevlogen route op hoogte zijn?
 
Weet iemand dan hoe lang het duurt, nadat een SMS of email van de luchtverkeersleiding in Amsterdam ontvangen is, voordat alle instanties op de gevlogen route op hoogte zijn?

Mij hebben ze altijd verteld dat zodra de ACK wordt verzonden, ook alle (andere) instanties op de hoogte zijn (en goedkeuring hebben gegeven indien nodig).
 
thnx

thnx

Allemaal bedankt voor de info, en gelukkig ook allemaal op de zelfde lijn, altijd fijn!:biertje:
Nog een paar opmerkingen:
- Elke x-ing van landsgrens (FIR) dient aangegeven te worden.
- x-ing van bv. Langen Noord FIR naar Langen Zuid FIR (of zo iets) hoeft niet te worden aangegeven.
- De Maastricht TMA eist sinds enige tijd verplicht RT, dus switchen van B naar D is niet overal te adviseren.
 
Ja
Nee
Als je onder de 1500' blijft, is het geen probleem.
Anders zijn twee VHF sets erg handig ;)
 
O ja ...

O ja ...

O ja, en als ik dan bij de FIO in A'dam alles gefiled heb, dan kan ik na opstijgen vanaf Zwartberg (EBZW) gewoon bij Brussels Info m'n vliegplan laten openen, correct?
 
Alfabouncer said:
O ja, en als ik dan bij de FIO in A'dam alles gefiled heb, dan kan ik na opstijgen vanaf Zwartberg (EBZW) gewoon bij Brussels Info m'n vliegplan laten openen, correct?

Ja.
 
bij Amsterdam een vliegplan indienen. Wij doen dat regelmatig telefonisch,

Ik zal graag een telefoon nummer hebben voor Nederland.

Hieronder enige nummer in buiteland:
Switzerland: 0800 IFR VFR
France: 0810 IFR VFR
UK: +44 (0)20 8745 3111
Belgium: +32 (0)2 206 25 40
 
Back
Top