Vragen GVSS

bij 65kts roteren..

en letterlijk overgenomen de cross-check:

Tijdens de start dient u de volgende instrument cross-check voortdurend te doorlopen:
1.neusstand/dwarshelling->snelheid
2.neusstand/dwarshelling->koers
3.neusstand/dwarshelling->slipkogel
4.terug naar 1.

de neusstand/dwarshelling wordt dus ook al tijdens de start gecheckt...waarom?

Omdat je geen andere neusstand/dwarshelling (op horizontaal na) mag maken tijdens de start ? Mocht dit het geval zijn moet je het corrigeren.

Althans dit leek mij het meest logisch. :)
 
bij 65kts roteren..

en letterlijk overgenomen de cross-check:

Tijdens de start dient u de volgende instrument cross-check voortdurend te doorlopen:
1.neusstand/dwarshelling->snelheid
2.neusstand/dwarshelling->koers
3.neusstand/dwarshelling->slipkogel
4.terug naar 1.

de neusstand/dwarshelling wordt dus ook al tijdens de start gecheckt...waarom?


Ik ben nu ook aan het leren voor de intake, maar ik snap niet precies hoe ik die crosschecks moet zien.

Bij het hierboven gegeven voorbeeld is het dan zo dat je gedurende de start de neusstand en de dwarshelling moet controleren en vervolgens de snelheid. En dan weer neusstand en dwarshelling en vervolgens de koers enz. enz.? En dit dan blijven herhalen gedurende de start?
 
Ik ben nu ook aan het leren voor de intake, maar ik snap niet precies hoe ik die crosschecks moet zien.

Bij het hierboven gegeven voorbeeld is het dan zo dat je gedurende de start de neusstand en de dwarshelling moet controleren en vervolgens de snelheid. En dan weer neusstand en dwarshelling en vervolgens de koers enz. enz.? En dit dan blijven herhalen gedurende de start?


Zo begreep ik het wel. Voordat je naar de volgende check gaat, dus eerst telkens neusstand/dwarshelling controleren. Als je erover nadenkt is het ook wel logisch. Het heeft weinig zin om je snelheid te controleren als je neusstand niet goed is bijvoorbeeld.
 
de neusstand/dwarshelling wordt dus ook al tijdens de start gecheckt...waarom?

Omdat je veel vermogen geeft trekt het vliegtuig naar links/boven weg, dit is het neveneffect van een prop aangedreven vliegtuig.

Winds,

WvdB
 
Omdat je veel vermogen geeft trekt het vliegtuig naar links/boven weg, dit is het neveneffect van een prop aangedreven vliegtuig.

Winds,

WvdB

dus je vliegtuig kantelt dan ook iets? dus moet je tegensturen met de rolroeren?of begrijp ik het dan verkeerd?

groet,

wim
 
Tijdens de start en de snelheidsvermeerdering sta je nog op de grond, dus het vliegtuig kan niet kantelen. Dit betekent dat hij naar links zal uitwijken.

Winds,

WvdB
 
Ik neem aan dat wat jullie zeggen uit het nieuwe Alsim boekje komt.
in het Frasca boekje staat voor De Start geen crosscheck beschreven, daar staat gewoon er dat tijdens de start afwijkingen op de koers en turncoordinator ontstaan(neveneffect van vermogen toename) die mbv het voetenstuur gecorrigeerd dienen te worden.(en55ktsroteren)

ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom er voor de Alsim staat dat je de AI in daten moet houden op de grond.
Voor zover ik weet zal tijdens het rollen echt niet zomaar de neusstand/dwarshelling veranderen.
 
ja, bij de alsim is 65kts roteren.

ik moet de 15e op intake gvss en zal het dan is vragen aan de mensen daar aanwezig.
 
Bij bochten staat dat de "Correctie nooit meer dan 5 graden mag zijn ten opzichte van de opgedragen dwarshelling"

Iemand enig idee wat hiermee bedoelt wordt? Ik dacht zelf dat je tijdens de bocht niet meer dan 5 graden extra of minder mag geven ter correctie, maar dan lijkt 5 graden mij een beetje te veel.

Alvast bedankt!

- RML16
 
bij standaard ROT is dwarshelling 15 graden. Mocht je koers/tijd niet kloppen(je loopt bijv. 3 sec achter) kun je extra dwarshelling aanleggen om die tijd in te halen.
Je kunt dan bijvoorbeeld ongeveer 10 sec 18 graden. Dus geen 21 want dat is dan weer meer dan 5 graden t.o.v. van de eerder genoemde 15.
 
er wordt ook in het boekje vertelt dat je in een soort tunnel vliegt.

is het dan ook zo, dat als je een hele tijd lang een halve graad uit koers vliegt de tunnel uitvliegt(reset)?

of moet je om de tunnel uit te vliegen gewoon bijvoorbeeld meer als 4 graden koersafwijking hebben?

wim
 
ja, bij de alsim is 65kts roteren.

ik moet de 15e op intake gvss en zal het dan is vragen aan de mensen daar aanwezig.

Ik moet ook morgen (15 november) naar soesterberg voor de intake. Ik spreek je daar vast wel :). En nu weer lekker leren :cool:
 
er wordt ook in het boekje vertelt dat je in een soort tunnel vliegt.

is het dan ook zo, dat als je een hele tijd lang een halve graad uit koers vliegt de tunnel uitvliegt(reset)?

of moet je om de tunnel uit te vliegen gewoon bijvoorbeeld meer als 4 graden koersafwijking hebben?

wim

Met een halve graad afwijking duurt het een hele tijd voordat je die tunnel uitvliegt. Maar die kleine afwijking wordt groter en groter als je er niks aan doet. Jouw instructeurs hebben echter wel kritiek als je die 4graden afwijking niet corrigeert binnen één of twee scancyclussen. Bij mijn eerste paar vluchten werd tegen me gezegd dat je kan beter een keer kan overshooten met 10graden en gecorrigeerd binnen 10sec, dan 2min vliegen met 4 graden afwijking. Dan klopt je scancyclus niet of reageer je totaal niet op de situatie.

En geloof het maar als ik zeg dat die koers een sluipmoordenaar is.
 
bij standaard ROT is dwarshelling 15 graden. Mocht je koers/tijd niet kloppen(je loopt bijv. 3 sec achter) kun je extra dwarshelling aanleggen om die tijd in te halen.
Je kunt dan bijvoorbeeld ongeveer 10 sec 18 graden. Dus geen 21 want dat is dan weer meer dan 5 graden t.o.v. van de eerder genoemde 15.

Je dwarshelling volgt je voetenstuur. Loop je achter in een bocht dan corrigeer je dat met je voeten, dwarshelling volgt dan. Dat is wat ik te horen kreeg om mijn getimede bochten beter op tijd te houden.
 
Je dwarshelling volgt je voetenstuur. Loop je achter in een bocht dan corrigeer je dat met je voeten, dwarshelling volgt dan. Dat is wat ik te horen kreeg om mijn getimede bochten beter op tijd te houden.

Je hebt dan alleen wel meer weerstand doordat je aan het slippen bent, dus ietsje trekken! Verder goede manier denk ik. Dat werkt met zweefvliegen in ieder geval wel (vooral met verleggen in een thermiekbel).
 
Ja inderdaad, als je meer voeten gaat geven, moet je ook meer dwarshelling gaan geven anders ga je slippen, wat een slipkogel reset tot gevolg heeft.
 
Oftewel: dwarshellig geven en haakeffect corrigeren met voeten. Het richtingsroer wordt niet voor niets correctieroer genoemd.
 
Hallo, ik vroeg me af in hoeverre het handig is om de GVSS van te voren te oefenen. Heeft het nut om eerder in een sim te stappen? of is het beter om er als leek in te stappen? wat zijn jullie ervaringen? want op het CML vertellen ze dat je beter gewoon niet moet oefenen. Bedankt
 
Het familiar zijn met de instrumenten is handig, ga alleen niet intensief zitten te oefenen. Hoe hoger je learning curve, des te beter. Als je dus gaat oefenen is deze vaak minder hoog. Vergeet niet, het is een selectie dus als het er werkelijk in zit dan haal je het. Zoniet? dan is de boodschap duidelijk.

Winds,

WvdB
 
Back
Top