Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
De roep om de moderator schalt weeer over de apron.

Wees gerust, wij zitten in de AWACS en horen , lezen en zien alles.
Vooralsnog is er niets aan de hand.
Een lenticularis betekent nog geen pertinente stijgwind dus,voorlopig mag ie gewoon meepraten.

White out.
 
Heb zelf niet bij Stella gelessed en ken er verder niemand.

Dat er geen begeleiding is heb ik geen probleem mee, alleen zou het natuurlijk wel de "cream on the cake" zijn geweest als ze wel iets deden aan begeleiding naar een baan.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat het zo lang duurt voordat je klaar bent. Ik heb er bij een Britse FTO 15 maanden over gedaan voordat ik klaar was. Natuurlijk kan er altijd vertraging ontstaan vanwege het weer. Maar een opleiding die bijna 30 maanden duurt daar is structureel iets mis mee! Het moet binnen 18 maanden kunnen.

Kijk een leerling betaald: 150 000 euro.

Dan wordt hij/zij 12 maanden vertraagd. Extra rente a 6%: 9000 Euro
Verlies aan inkomsten doordat er niet gewerkt kan worden
even uitgaande van een niet-vliegbaan a 1500 netto pm: 18000 Euro
-------------- +
Extra kostenpost: 27000 Euro

Deze opleiding gaat dus ineens 177000 Euro kosten. te veel voor 250 uur.

Hoe ga je dat terugbetalen als je straks bij een turboprop airline 1600 Euro netto verdiend?
 
@ FC

Klopt helemaal kijk als ze er 30 maanden over doen is niet erg, alleen moeten ze dan niet zeggen dat het tussen de 18 en 22 maanden duurt. En dan wordt die extra kosten post wel erg vervelend. Daar komt nog bij dat je geen 250 maar 200 TT hebt na het afronden van de opleiding. Dit doordat je meestal 50 min vliegt als je een uur moet vliegen, en als je 2 uur moet vliegen wordt het meestal 1:40. Dit vanwege het hele simpele feit dat de FI's daar 5 lessen op een dag draaien.
 
Ik weet niet hoe het contract er van Stella uitzien maar, de FTO waar ik mijn opleiding heb gedaan had in het contract staan dat indien buiten de schuld van de leerling de opleiding langer zou duren de FTO gratis accomodation zou regelen en dat er verder geen extra kosten zouden worden doorberekend. Zo hoord het en ik vind het niet meer dan fair als Stella ook zoiets zou doen als ze dat al niet deden. Ik kreeg zelfs geld terug omdat ik eerder klaar was.

Nu is het zo dat het risico volledig ligt bij de leerling en dat kan natuurlijk niet.

Brunsie, ik vind 5 lessen per dag wel erg veel. Is dit normaal daar?
 
Het komt de kwaliteit van de opleiding ook zeer ten goede dat je les krijgt van een werkloze ex Stella student die in veel gevallen nog geen 100 uur meer aan ervaring heeft.
Nou heb ik begrepen dat deze "instructeurs" vaak de leerlingen zijn die wat meer moeite hebben gehad om een baan te vinden bij een airline. Mischien hier en daar een grading niet gehaald etc.....:dozey:
Nu hoeft dit niet meteen slecht te zijn, er zijn uitzonderingen. Maar het gemak waarmee daar iedereen instructeur kan worden doet iets anders vermoeden:eek::dozey:

Als Stella het werk als instructeur een baan noemt dan moet dat zeker goed betalen!!!:)

Bij de NLS was het werken als instructeur in Evora geen echte baan. Je wordt tenslotte opgeleid als verkeersvlieger en niet als instructeur!. Je bleef daardoor op de wachtlijst staan!
 
Kijk een leerling betaald: 150 000 euro.

Dan wordt hij/zij 12 maanden vertraagd. Extra rente a 6%: 9000 Euro
Verlies aan inkomsten doordat er niet gewerkt kan worden
even uitgaande van een niet-vliegbaan a 1500 netto pm: 18000 Euro
-------------- +
Extra kostenpost: 27000 Euro

Deze opleiding gaat dus ineens 177000 Euro kosten. te veel voor 250 uur.

Hoe ga je dat terugbetalen als je straks bij een turboprop airline 1600 Euro netto verdiend?

Dat is ook het grootste punt vind ik,
zoals ik al gezegd heb, ik heb precies gekregen wat er in mijn contract stond...
Het probleem is alleen dat iedere maand extra de leerlingen ontzettend veel geld kost, terwijl deze vertraging meestal te wijten is aan de Academy, en niet aan de leerlingen.
 
Daar komt nog bij dat in het contract van Stella staat dat de opleiding met enkele maanden uit zou kunnen lopen, om wat voor reden dan ook. Spreek je ze dan daar op aan, dan weet eigenlijk niemand wat enkele betekent, en volgens sommige kan enkele best 12 zijn:1855:. En wat betreft de instructeurs heb je gelijk dat zijn meestal mensen die niet direct een baan krijgen bij een airline, de meeste daar zeggen dan wel weer dat ze liever voor 1800 euro fi zijn op een c150
dan dat ze voor 3k een 737 zouden besturen, want dat is niet echt vliegen:airforce:

BR
 
eigenlijk wacht ik ook nog op facts en cijfers van Lenticularis, maar die is denk ik te druk met zn 737 aan het sturen...bij stella op de full flight sim maybe??? Of hebben ze er zelf maar een gekocht, want dat moet wel lukken met 500 zieltjes.

BR
 
En wat betreft de instructeurs heb je gelijk dat zijn meestal mensen die niet direct een baan krijgen bij een airline, de meeste daar zeggen dan wel weer dat ze liever voor 1800 euro fi zijn op een c150
dan dat ze voor 3k een 737 zouden besturen, want dat is niet echt vliegen:airforce:

BR

Hahaha! Jah right! Sinds wanneer vlieg je als instructeur zelf tijdens instructie?!?! Of is het zo slecht gesteld daar met het niveau van de studenten :D!

1800 E tjes?!? Appart dat stella iets een baan noemt waarmee je niet eens je Studieschuld en levensonderhoud kan betalen.

Dat verklaard die dikke auto's van de directeur. Goedkope vliegtuigen, goedkope instructeur, geen FFS's, geen nazorg, financiele verplichtingen niet na komen etc!
 
@ Purno

Inderdaad, zo moeilijk is het niet om te begrijpen, maar je moet het even door hebben. 1800 is inderdaad het salaris van een FI daar, en die vragen dan aan de student of ze even een circuitje ofzo mogen doen zodat ze ook blijven vliegen. Want als je dan al geen ervaring hebt dan moet je dat wel bij houden:D.
Maar er zijn ook wel 4 instructeurs die wel veel ervaring hebben. Maar 4 op de 500 ja dan loop je vertraging op.

BR
 
De roep om de moderator schalt weeer over de apron.

Wees gerust, wij zitten in de AWACS en horen , lezen en zien alles.
Vooralsnog is er niets aan de hand.
Een lenticularis betekent nog geen pertinente stijgwind dus,voorlopig mag ie gewoon meepraten.

White out.

White, de reden dat ik om een mod riep, is omdat ik het profiel van lenticularis niet vertrouw. Dat had geloof ik nogal een negatief op de airwork gelijkheidspyramide.


Het komt de kwaliteit van de opleiding ook zeer ten goede dat je les krijgt van een werkloze ex Stella student die in veel gevallen nog geen 100 uur meer aan ervaring heeft.
Nou heb ik begrepen dat deze "instructeurs" vaak de leerlingen zijn die wat meer moeite hebben gehad om een baan te vinden bij een airline. Mischien hier en daar een grading niet gehaald etc.....:dozey:
Nu hoeft dit niet meteen slecht te zijn, er zijn uitzonderingen. Maar het gemak waarmee daar iedereen instructeur kan worden doet iets anders vermoeden:eek::dozey:

Als Stella het werk als instructeur een baan noemt dan moet dat zeker goed betalen!!!:)

Bij de NLS was het werken als instructeur in Evora geen echte baan. Je wordt tenslotte opgeleid als verkeersvlieger en niet als instructeur!. Je bleef daardoor op de wachtlijst staan!

Dan lost het probleem zich toch vanzelf op? Leerlingen worden steeds slechter opgeleid, en de mannen en vrouwen die buiten de boot vallen, worden de nieuwe instructeurs enz... Helaas gaan dit 500 jongens( meisjes) dromen per jaar kosten.
 
Last edited:
Dan lost het probleem zich toch vanzelf op? Leerlingen worden steeds slechter opgeleid, en de mannen en vrouwen die buiten de boot vallen, worden de nieuwe instructeurs enz... Helaas gaan dit 500 jongens( meisjes) dromen per jaar kosten.[/QUOTE]

Mij lijkt het dat het probleem dan steeds groter wordt! Maar dat zijn denk ik niet de intenties van Stella, ze proberen die school heel groot te maken voor een goede jaarrekening, zodat ze het voor een zeer goede prijs kunnen verkopen. En de jongens en meisjes die dan met de opleiding bezig zijn, daar hebben ze dan geen omkijken naar. Je bent bij stella gewoon een nummer i.p.v een persoon.
Het lijkt nog het meest op een Fabriek!

BR
 
Het lijk er wel op dat ze die enorme groei gewoon doorzetten over de ruggen van leerlingen. Als ik deze threat zo lees heb ik het echt te doen met diegene die daar nu zitten. Je moet jezelf ook afvragen of het niet goedkoper kan, wellicht over de grens. Voor die 150000 Euro. Kan je een FATPL + FI + Type rating halen als je ergens anders heen gaat.

Wat is dan de toegevoegde waarde van Stella. Contacten met airlines? Dat claimed iedereen tegenwoordig en voor zo een algemeen statement zou ik geen 50000 Euro extra neerleggen.
 
Dit topic begint steeds een vreemder karakter te krijgen. Het lijkt wel of er enkel mensen reageren die zijdelings of zelfs helemaal niet bij Stella betrokken zijn. Omdat ik geen tijd en zin heb om exact op alle punten in te gaan zal ik op een paar punten antwoorden met true/ false en eventueel een korte onderbouwing.
Aan mijn eerdere posts kun je zien dat ik een leerling ben bij Stella en dat ik zeker niet alleen maar de loftrompet op steek. Maar sommige posts hier, en dan met name van mensen als Purno, gaan echt helemaal nergens over en lijken er enkel op gericht te zijn om de discussie op gang te houden en reacties van nieuwe wannabees uit te lokken zodat ze weer even lekker kunnen fitten in hun paar uurtjes stand-by.
Zoals gezegd ben ik een student bij Stella Teuge met een, naar eigen zeggen, neutrale blik op de zaken. Kijk zelf maar wat je doet met mijn reacties.

De opleiding duurt op dit moment 23,5 maand.
False. Dat is wel de intentie. Maar dat wordt op dit moment door de grootste groep niet gehaald.

De opleiding duurt voor de gemiddelde student op dit moment 30 maand.
True.
En dat lijkt alleen maar langer te worden.
False. Er zijn zeker ontwikkelingen om dit in te korten. De belangrijkste redenen voor vertraging zijn materieel, instructeurs en het weer. Er komen steeds meer instructeurs en vliegtuigen bij. Maar dat kan wat mij betreft (als student ;-) altijd meer. Het weer: Stella heeft als vliegschool in Nederland enorm veel last van het weer bij VFR vliegen. Daarom wordt er nu het VFR traject in Miami opgezet. Dit zal zeker tot gevolg hebben dat de opleidingsduur enorm ingekort en vooral stabieler wordt.
Ik ga zelf niet naar de VS, maar onze klas loopt nog vrij goed op schema.

De meeste studenten van Stella hebben tot op dit moment een baan als vlieger gevonden.
True. Maar dat zal rap minder worden de komende maanden. Maar dat komt door ontwikkelingen die buiten de invloed van de school liggen. Er zullen ook altijd studenten zijn die nooit een baan vinden. Daarvan zijn er een paar die er niets aan kunnen doen, maar er zullen er ook vast veel zijn die er simpelweg niet voldoende voor over hebben. (Bijvoorbeeld Azie)

Je moet aflossen bij de ABN als je na 6 maanden nog geen baan hebt.
False. Maar je moet wel gewoon rente betalen. En dat is ook wel een forse kostenpost die je zonder baan ook niet trekt.. Maar dat heeft m.i. iedere school.

De nazorg van Stella is slecht.
Heb ik geen ervaring mee. Er zijn vast scholen waar dit beter geregeld is. Maar mijn instelling hierin is: Ik wist dat ik geen baangarantie had toen ik bij Stella (of iedere andere school in NL) begon. Ik zal zelf op zoek moeten gaan naar een baan met dezelfde fATPL als de rest. Als Stella over een jaar toch een gesprek voor mij kan regelen bij bijvoorbeeld Trans, Ryr, Luft-cit. Prachtig, maar ik gok er niet op.

De instructeurs van Stella zijn slechte studenten die niet aangenomen worden bij maatschappijen.
False. Het zijn eerder goede studenten die te jong zijn om bij een airliner te solliciteren en dus ook een mooie leeftijd (circa 25-28) hebben als ze ná 5 jaar FI en een hoop uren gaan solliciteren.

Stella leidt 500 leerlingen per jaar op.
False.

Stella kost €150.000,-
False.

Lessen van een uur worden afgekort op 0:50 etc.
False. Eerder andersom.

Voorbeeld van (another) onzin opmerking van Purno:
Hahaha! Jah right! Sinds wanneer vlieg je als instructeur zelf tijdens instructie?!?! Of is het zo slecht gesteld daar met het niveau van de studenten !
False. 1. een instructeur moet zelf natuurlijk ook dingen voordoen en leerlingen zaken leren.. 2. Als instructeur ben je, zeker in het begin, altijd PIC. Dus uren schrijven.


Nogmaals van mijn kant een oproep aan de moderator om eens goed te kijken naar de postings van enkele personen in dit topic. Als je kritisch bent op een organisatie is dat prima. Maar het moet wel ergens op gebaseerd zijn.

@ iedereen: als iemand nog antwoord/mening op een stelling zoekt die ik gemist heb. Plaats hem gerust..:kerst:
 
@Neos,

bedankt voor je reactie.. ik voel me niet persoonlijk aangesproken, want ik heb lang genoeg bij Stella rondgelopen om achter al mijn uitspraken in mijn posts te staan... Ik sta natuurlijk niet voor wat andere mensen posten...

Wat ik wel even wil merken is het volgende:
Stella kost inderdaad geen 150.000, de opleiding kost op dit moment EUR 104.500(www.luchtvaartschool.com). Of hier de eerder genoemde brandstoftoeslag in zit, durf ik niet te zeggen maar laten we maar aannemen dat dit het geval is.

Als ruwe schatting (ik ken geen exacte bedragen mbt rente en levensonderhoud en heb de gegevens uit de thread over de financiering) kom ik dan met rente en levensonderhoud voor 2 jaar opleiding uit op:

Opleiding: 104.500
Levensonderhoud (24*825) 19.800
Rente over opleiding 6% (2 jaar) 12.540
Rente over Lening lvnsonderh. 2.376
Totaal: 139.216 EUR

Dat is bij lange na nog geen 150.000, en dit bedrag kun je vooraf uitrekenen dus je weet waar je aan toe bent. Let wel op, er zitten geen onverwachte kostenposten in.
Wat ik wel heel erg vervelend vind, en wat nog niet in deze prijs inbegrepen is, zijn de vertragingen tijdens de opleiding.
Dit betekent voor veel leerlingen dus extra geld bijlenen.
Aangezien de behulpzame medewerkers van de ABN Amro bank weten dat je nergens anders naar toe kunt zijn zij zo vriendelijk en coulant om je dit extra geld meestal te lenen tegen rekening courant tarief (http://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/tarieven_overzicht.html), ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal schrik van de tarieven, en geloof dat dit een aantal jaren geleden nog wat lager lag ik zal dan ook voor het rekenvoorbeeld 8,5% nemen. (Het is geen exacte wetenschap, slechts een voorbeeldje)

Totaal bedrag 139.216
Levensonderhoud 6x825 4.950
Rente over studielening 6mnd/8% 5.569
Rente over extr.lvnsonderh. 6mnd/8% 198
Totaal 149.933 EUR

En inderdaad, dat is nog steeds geen 150.000 EUR, al komt het wel dicht in de buurt en ben ik nog erg voorzichtig geweest met mijn berekeningen.

Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik hier echt niet om Stella te Flame-en... Ik heb een leuke tijd gehad, heb een leuke job incl. een salaris waarmee aflossen mogelijk is en mijn schuld komt gelukkig niet eens in de buurt van bovengenoemde bedragen... Maar dat komt niet door Stella...

Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat heel veel leerlingen een financieel plaatje maken op basis van de beloofde 21 - 24 maanden. Als dit structureel niet het geval is, betekent dit dus dat deze mensen met verkeerde getallen rekenen en dat de werkelijke schuld en maandelijkse lasten aanzienlijk hoger liggen dan de initiele berekening (meestal ook zo voorgerekend door de ABN).

Iedereen maakt zijn eigen keuze, en ik ga niemand vertellen of hij/zij wel of niet kiezen moet voor Stella (of de KLS,NLS, Martinair, ASL, AIS, Modulair, en de rest vd mogelijkheden...). Dat maakt me eerlijk gezegd ook weinig uit. Ik probeer alleen te laten zien dat er wel degelijk extra kosten verbonden zijn aan het structureel langer duren van de opleidingen waar je zeker rekening mee moet houden.

Denk dat het verhaal inmiddels zo lang is, dat er nog weinig mensen overblijven die het uberhaupt zullen lezen... Maar, ik sta altijd open voor commentaar/verbeteringen/wijzigingen e.d....

En ben nog steeds bereid mijn uitspraken over die 23.5 maanden terug te nemen zodra onze "Insider" mr. Lenticularis met de concrete cijfers over de tafel komt.

Kind regards

R_L
 
Neos bedankt voor je uiteenzetting. Ik blijf bij mijn +/- 150 000 Euro voor de opleiding en zoals Raphael_Lito hierboven laat zien zit ik er niet zo heel veel naast.

Over de problemen met het weer in Nederland tijdens de VFR: Kijk de klimaatverandering gaat niet zo snel, het is niet van gisteren dat het in Nederland nogal eens vaak bewolkt is. Daar moet je gewoon rekening mee houden tijdens de planning, we hebben het hier niet over een start-up FTO ze runnen die school al een paar jaar. Het weer kan nooit de reden zijn dat het maanden vertraging oploopt.

De ABN moet er inmiddels ook wel van op de hoogte zijn dat de opleiding langer duurt en dat er dus aanvullende financiering nodig is. Zou leuk zijn als ze dat voor aanvang van de opleiding meteen meefinancieren ipv achteraf een woeker rente te berekenen. Hierdoor voorkom je tijdens de opleiding financieel stress.
 
Is ook wel erg makkelijk om het weer de schuld te geven, terwijl er mensen in nederland met een niet integrated opleiding er ongeveer een jaar korter over doen. Dan is er toch wel een stuk meer aan de hand dan alleen wat tegenslag door weer.
 
@ Koning Lucht.

Als je iemand citeert, mij of een ander, doe het dan correct en plak er stiekem geen zinnetje van jezelf aan. Ik heb het hier over je post van 18/12 waar je mij iets laat zeggen wat ik niet geschreven heb.

Ik zal het voorlopig maar op "fingertrouble" houden. Dan kunnen we weer verder.

Voor wat betreft de wens ook van anderen de moderators wat strenger naar enkele posters te laten kijken, dat wordt echt wel gedaan, maar we gaan het board niet plat modereren.


White out
 
Neos bedankt voor je uiteenzetting. Ik blijf bij mijn +/- 150 000 Euro voor de opleiding en zoals Raphael_Lito hierboven laat zien zit ik er niet zo heel veel naast.
.

De volle 67 euro, :D
En ik weet zeker dat het in de praktijk voor een heel aantal leerlingen hoger uitpakt, bv door onverwachte uitgaven, hogere rente-standen en natuurlijk Self-sponsored typeratings (Bv. Ryanair, Denim en Stella-zelf).

(En natuurlijk voor een aantal ook lager, want niet iedereen doet er 30 maanden over, of heeft een living-lening, of betaald zijn eigen typerating, e.d.)

Ik zou zeggen, neem dat toch ook nog even mee in je financiele levensplannning!!

Wel een angstig idee dat we nu scherper in de gaten gehouden worden... :eek:

:kerst:
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top