Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Surferboy,
ik schrok me rot toen ik je laatste post las en heb meteen het grote boek van Jip en Janneke erbij gepakt en nog een keer goed doorgelezen.
Tot mijn grote opluchting: er wordt niet in genaaid!
 
Columbus, als ik je goed begrijp dan zeg jij het volgende: De reputatie van Stella is niet beter of slechter is dan die van laten we zeggen KLS/NLS/EPST. Het maakt dus niet uit waar je je opleiding doet, ATPL is ATPL.

Ik heb dan toch een ander beeld van de situatie, maar goed, we leven in een vrij land, dus we mogen het oneens zijn.


Het maakt wel uit waar je ''de'' opleiding doet.
In Nederland neemt de KLM alleen KL'Sers aan.
En de rest mag een bridgecourse doen, a' nog een investering.

Buiten nederland maakt het niet uit welke vliegschool je gedaan hebt...
ECHTER, tijdens de selectie bij ''buitenlandse/ binnenlandse'' selecties zien de maatschappijen wel de verschillen tussen scholen. Dus als bij vliegschool A de kwaliteit door welke reden dan ook minder is. Zullen ze sneller kiezen voor iemand van een andere school met een betere kwaliteit / standaard.


Ben het ook eens met iedereen die zegt dat je beter voor de helft van het geld modulair kan gaan doen. Of ergens intergrated voor minder. Minder terug te betalen voor dezelfde job, alleen dan maar niet in Nederland..
Dit zeg ik omdat ik al wat enige ervaring heb. Daardoor wordt het makkelijker de juiste scholen te vinden voor minder. Alleen voor toekomstige AI's snap ik e keuze voor een gerenomeerde vliegschool. Je gaat er vanuit dat ze de ''know how'' hebben en inspelen op de markt. Moet toegeven dat de post van Stella over dat er vliegtuigen besteld zijn en daarvoor nieuwe vliegers nodig zijn wel heel optimistisch is. Ik kan ook een BMW bestellen, maar moet hem ook uiteindelijk betalen. Lees alleen al de posts over maatschappijen die busted zijn gegaan met bestellingen. Die vliegers worden eerder aangenomen. Iedere Airline zal nu op zijn centen moeten passen. Scholen zullen hier op moeten inspelen willen ze hun geloofwaardigheid houden..
 
Last edited:
@ FF, @ Columbus, @ others,

Het was best een aardige vergelijking tussen MIT en UNI Twente.
Het zelfde papiertje maar, wat een wereld van verschil in corporate acceptance.

Right or wrong, and in this, showing up with a MIT diploma instead of TUE, or TUD zal zeker in de Angeklsaksische landen een verschil maken.
Echter, een JAA ATPL gaat buiten Nederland een eigen leven leiden, Terecht of niet terecht, dat het in Nederland is afgegeven is not the issue. The issue is , heb je de nodige credentials, dan doet er de "school' niet meer echt toe.

De recruiter by Etihad heeft geen idee waar Stella, of NLS, voor staat, for that matter, het intereseert ze niets, ze willen alleen ab initios, de in Nederland opgedane ervaring is irrelevant, bij andere maatschappijen die nog recruiten, is het JAA ATPL, waar naar gekeken word en waarop een grading word gebaseerd.

Dus, als de KLS je niet aanneemt, en, voor de semi gelukkigen voor wie het wel zo is , als AF even niet thuis geeft, is de gevolgde opleiding in Nederland niet langer relevant, Je staat in de rij met tweeduizend andere kandidaten in West Europa die allemaal vinden dat ze recht hebben op een arbeidsplaats.

And who will be the judge, ? Mr. Accountant.
Who will suffer, Jan de piloot.

Bron vermelding,

Financial Times.
Hearald Tribune,
Wall Street Journal.
Bloomberg advisory
CNN market advisory.

Cheers
Art
 
Surferboy,
ik schrok me rot toen ik je laatste post las en heb meteen het grote boek van Jip en Janneke erbij gepakt en nog een keer goed doorgelezen.
Tot mijn grote opluchting: er wordt niet in genaaid!


Hahaha, ik ben geboren in de Bijlmer...dus ik had waarschijnlijk de 'uncut'-versie!:grijns:
 
Hetzelfde merkmechanisme dat stella nu zo groot maakt zou bij uitblijvend resultaat toch ook de rem erop moeten zetten,of zie ik dat verkeerd? Maar op een of andere manier lijkt de toestroom van nieuwe AI niet te stuiten en voorziet deze opleiding in een vraag. Een vraag van de consument welteverstaan, niet de vraag van de airlines.

Columbus:

1) Het probleem met onverantwoordelijke expansie (wat ik 500 studenten @ Stella beschouw) is dat tegen de tijd dat ze hun aantallen zouden gaan terugschroeven, er tientallen, wellicht honderden mensen met een vette schuld gedupeerd zijn. Een directeur die dat niet ziet aankomen of nog erger, het niets kan schelen, vind ik schandelijk.

2) De toestroom van AI-wannabe's is misschien niet te stuiten, maar het gaat wel om het aantal GESCHIKTE wannabe's. Als je, zoals anderen hier vermelden, als school de selectiecriteria verlaagt, krijg je automatisch meer "klanten". Maar ook die move is discutabel. Als je eenmaal de weg tot grote uitbreiding inzet, moet je de schoolbankjes ook vullen, dus moet je uit dezelfde poule sollicitanten er meer gaan aannemen. Dus nu is niet alleen het overspoelen van de markt al heel slecht voor ab initios, het laten doen van een opleiding door een kandidaat die eigenlijk marginaal of gewoon niet geschikt is, is nog veel erger. Die komt waarschijnlijk geen enkele grading door!

3) Vraag van consumenten? Solliciteren naar een vliegopleiding is net zo min "consumentenvraag" als solliciteren naar een baan als directiesecretaresse of proberen om een opleiding als als arts te mogen doen. Daar zitten geen consumentenrechten aan vast. Het zou toch verschrikkelijk zijn als iedereen met genoeg geld zomaar vlieger of arts zou kunnen worden, ongeacht geschiktheid. Als opleidingsinstituut heb je een verantwoordelijkheid naar je studenten. Zeker als de afzetmarkt zeer klein is en het persoonlijke risico voor de student extreem hoog. Da's wel wat anders dan een secretaresseopleiding van Schoevers.
 
Ik kan haast niet anders zeggen dat we de komende tijd hele slechte tijden gaan zien voor de school verlaters, slechter dan ze ooit geweest zijn 10 jaar terug. Er komen niet alleen AI's de markt op maar ook ervaren rated mensen op de markt van omgevallen maatschappijen. Iedereen blijft zitten waar tie zit, weinig movement. Ben zowieso benieuwd of banken staan te trappelen om nieuwe vliegers te financieren.

Dat veel vliegscholen alleen maar $$ in de ogen hebben en hele mooie verhalen hebben is een historisch feit, been there (IAC). Wat geeft mij dus nu het recht om andere te gaan bekritiseren? Geen denk ik, maar doe je voordeel er a.u.b. mee.
 
het is allemaal wel leuk en aardig dat men hier ronduit op elk punt stella loopt af te kraken. prima, heb je er de ervaring mee praat gerust verder. maar over de opleding en de inhoud daarvan (iig theorie) is niet heen heel erg veel over op te merken. Goede docenten, goede theorie boeken (oxford) allemaal prima geregeld. (op kleine steekjes na dan maar die houd je toch altijd) oke er is een brandstofbrief die niet helemaal kan kloppen. dat is verder iets interns en word aan gewerkt. maar is het niet zo dat de kls ook zijn klassen vergroot heeft? omde "groei" meer op te vangen?? daar word verder niks over gezegd. Nee, want de kls is de heilige graal onder de vliegscholen in NL. no way dat daar enig vliegschool aan kan tippen. puur omdat dr inhoudelijk over de kls niet veel naar buiten gebracht word hoeft het niet perse zo slecht bij stella te zijn omdat daar wel vrij veel over naar buiten gebracht word.


AMEN!!!!!
 
Bij Stella wordt er ook vrijwel niks naar buiten gebracht, behalve nu dit verhaal van JS. Klassen vergroten is heel iets anders dan een 4e locatie openen en 500+ mensen opleiden.

En een brief met leugens sturen naar je studenten is naar mijn mening niet iets wat als een kleinigheid gezien mag worden.
 
het is allemaal wel leuk en aardig dat men hier ronduit op elk punt stella loopt af te kraken. prima, heb je er de ervaring mee praat gerust verder. maar over de opleding en de inhoud daarvan (iig theorie) is niet heen heel erg veel over op te merken. Goede docenten, goede theorie boeken (oxford) allemaal prima geregeld. (op kleine steekjes na dan maar die houd je toch altijd) oke er is een brandstofbrief die niet helemaal kan kloppen. dat is verder iets interns en word aan gewerkt. maar is het niet zo dat de kls ook zijn klassen vergroot heeft? omde "groei" meer op te vangen?? daar word verder niks over gezegd. Nee, want de kls is de heilige graal onder de vliegscholen in NL. no way dat daar enig vliegschool aan kan tippen. puur omdat dr inhoudelijk over de kls niet veel naar buiten gebracht word hoeft het niet perse zo slecht bij stella te zijn omdat daar wel vrij veel over naar buiten gebracht word.

Laat me raden, je zit nog in de theorie? Over een half jaartje horen we je ongetwijfeld.

Ik ben een ex Stella student die het "geluk" heeft gehad de opleiding in 23 maanden af te ronden. De reden daarvan is door ZELF meerdere keren per dag de "surrogaat afdeling planning" te bellen net zolang totdat ze gek van me werden en me op het rooster zette. Ik heb gedurende de opleiding zo'n 4 maanden "weggegooid" aan wachten tussen de verschillende fases waarin ik ook geen bijbaantje heb kunnen nemen omdat ik min of meer aan het "lijntje" ben gehouden met verhalen als "volgende week gaat lukken en sta je erop". Erg frustrerend kan ik je vertellen en je staat machteloos.

Over de instructeurs, zowel op de grond als in de lucht heb ik niets meer dan lof. Veel instructeurs komen uit de grote luchtvaart en geven prima les. Met mijn klasgenoten heb ik een supertijd gehad dus ook daar is niets mis mee. De sfeer maak jezelf. Het probleem van Stella is dat ze te snel te groot willen worden zonder er eerst voor te zorgen dat alles gesmeerd loopt.

Op gevoelens van wannabe piloten is makkelijk in te spelen dat blijkt maar weer. Mensen die verliefd zijn denken ook niet meer rationeel en men maakt hier handig gebruik van, overigens niet alleen bij Stella hoor. Maar mensen geloof aub niet alles wat een school je verteld!

Of ik spijt heb van mijn keuze? Neen. Nu was Stella dat ik er begon nog wel wat knusser dan tegenwoordig moet ik toegeven. Ik heb mijn doel bereikt maar dat heb ik puur aan mezelf te danken.

Mijn tip voor de wannabe's is dan ook weeg alle kritieken op deze prachtige site mee in je overweging en probeer niet alleen met je hart te kiezen maar ook met je verstand!

GP
 
maar is het niet zo dat de kls ook zijn klassen vergroot heeft? omde "groei" meer op te vangen?? daar word verder niks over gezegd. Nee, want de kls is de heilige graal onder de vliegscholen in NL.
AMEN!!!!!

De capaciteit opschroeven VOOR een economische crisis is dan ook heel wat anders dan de capaciteit flink opschroeven TIJDENS een economische crises.

:nicethread:
 
PH-JAA:
De KLS wordt nooit wat over gezegd...? Laat me niet lachen man, kijk eerst even rond hier. Daar komt nog bij dat de KLS haar capaciteitsvergroting niet in zulke grote maten doorzet als Stella. De KLS had inderdaad 6 klassen op de planning voor dit jaar, maar dat gaat niet lukken. Het blijft, in ieder geval dit jaar, nog bij de gebruikelijke vijf.
 
Ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat 500 man/vrouw extra op een al krappe arbeids markt teveel van het goede is. Vraag rest dan, hoe kan met het aanbod dan reguleren in een land als nederland zonder de overheid erbij te betrekken? Ligt hier dan wellicht een advies taak voor de vereniging verkeersvliegers aan de decanen van middelbare scholen met een objectieve kijk op de zaak? Algemene tendens lijkt toch te zijn dat mensen gewoon verkeerd voorgelicht worden, ook zou dit direct een stukje bescherming zijn van de eigen arbeidsmarkt. Of gaan er in de toekomst zoveel AI's nat dat de banken uiteindelijk stoppen met het verstrekken van de leningen in deze tijden. Is het wellicht een idee pas AI aan te nemen vanaf 21 jaar zodat ze daadwerkelijk als financieel onafhankelijk worden gezien? Of misschien, (vloeken in de kerk) de garantie fondsen afschaffen zodat men zich eens realiseerd hoeveel 100.000 wel niet is.
Waarschijnlijk dwaal ik te ver af, als dat zo is hoor ik het wel.


Groeten C
 
De recruiter by Etihad heeft geen idee waar Stella, of NLS, voor staat, for that matter, het intereseert ze niets, ze willen alleen ab initios, de in Nederland opgedane ervaring is irrelevant, bij andere maatschappijen die nog recruiten, is het JAA ATPL, waar naar gekeken word en waarop een grading word gebaseerd.

Ik kan mij goed voorstellen dat Etihad niet geïnteresseerd is in de school van een Europeaan.

Wat ik mij afvraag is of dit ook geldt voor maatschappijen binnen europa. Ik kan mij voorstellen dat binnen Europa CAE/Oxford/EPST een voordeel voor een AI kunnen zijn. Zie ook het verhaal van Nosig in "Wat doe je als je bij de KLS bent afgewezen"
Het voornaamste wat ik daarvan geleerd heb is dat het van zeer groot belang is welke vliegschool je hebt gekozen. Bij alle scholen krijg je, met een grote of minder grote schuld, uiteindelijk wel je bevroren luchttransport papiertje en een geld-verdien brevet. Sommige scholen kunnen dit wat beter (en duurder) dan anderen, maar het resultaat is vrij identiek. Maar zonder lobbies is een groot deel van je sollicitatiebrieven nutteloos. Ik werd aan alle kanten constant ingehaald door mensen met veel minder uur maar wel de juiste school.

Daar komt nog eens bij dat de recruiter van Etihad wellicht geen boodschap heeft aan de school die je gedaan hebt, maar het wel belangrijk vindt dat je de selectie van Etihad doorkomt. Het lijkt me dat je als AI wat zekerder van je zaak bent als je al een degelijke selectie bij je school doorstaan hebt.
Nou wil ik niet zeggen dat de selectie van Stella waardeloos is, maar het is een feit dat er meer mensen door de Stella selectie komen dan door de selectie van KLS/NLS/EPST. En dat terwijl veel stella studenten waarschijnlijk ook selectie bij minstens één van bovengenoemde scholen gedaan hebben.

Het heeft er dus alle schijn van dat de ambities van Stella om te groeien een gemakkelijkere selectie van studenten tot gevolg heeft. Als dat zo is dan heeft de gemiddelde Stella student dus minder kans om door de selectie van een willekeurige maatschappij te komen.

Wel leuk dus dat het de recruiter van Etihad niet uitmaakt waar je je ATPL gehaald hebt, maar voor de student zelf zou het best nog wel eens verschil kunnen maken. Het lijkt me best vervelend om om wat voor reden dan ook aan alle kanten ingehaald te worden door studenten met minder uur, maar wel met de juiste school.

Dan hebben we het nog niet gehad over het garantiefonds van Stella. Zes maanden na afstuderen moet je een inkomen hebben, want dan wil de ABN geld zien. Gelukkig zijn er wereldwijd ontzettend veel vliegtuigen besteld die allemaal bemand moeten worden :passed: ........

Akkoord, ATPL = ATPL, maar wellicht zijn er nog andere zaken die -zeker gezien het huidige economische klimaat- het overwegen waard zijn.

Groeten,
FF.
 
Neos,
zou je kunnen uitweiden over de reden waarom ze bij jullie de FI's niet kunnen aanslepen.
Nog een vraag: zou je liever instructeurs hebben met een bulk ervaring of liever met je ex-schoolgenoten in het vliegtuig zitten die net zijn afgestudeerd en heel vers in de theorieboeken hebben gezeten? Geen retorische vraag.
 
Neos,
zou je kunnen uitweiden over de reden waarom ze bij jullie de FI's niet kunnen aanslepen.
Nog een vraag: zou je liever instructeurs hebben met een bulk ervaring of liever met je ex-schoolgenoten in het vliegtuig zitten die net zijn afgestudeerd en heel vers in de theorieboeken hebben gezeten? Geen retorische vraag.

Beste Morning Glory,

Ik ken je achtergrond bij Stella een beetje, en heb zelf soortgelijke ervaringen.

Op dit moment is de hoofdreden voor het niet kunnen vinden van FI's, naar mijn gevoel, het enorme groeien van Stella en het vertrekken van enkele FI's naar airlines. Niet zozeer de arbeidsvoorwaarden, die zijn (iets) beter geworden. De werkomstandigheden daarentegen...

Over de instructeurs met veel vs weinig praktijkervaring: ik heb ervaring met beide en mijn ervaring is dat het per persoon verschilt. Het is niet zo dat je zomaar FI mag worden. En sommige net afgestudeerde studenten kunnen erg goed les geven. Daarbij houden zij zich vaak beter aan de theorie. Wat ik een pré vind. Daarnaast zijn er ook oude rotten die heerlijk "praktisch" les kunnen geven.
Moeilijk om zo antwoord op de geven dus. Maar ik snap je punt..:biertje:
Maar verder inhoudelijk reageren zal ik voor het overzicht wel even in "jouw" Stella topic doen. Want ik heb ook nog wel wat toe te voegen.. ;-)
 
Last edited:
Neos,
ik weet dat je op de hoogte bent van mijn stella avontuur, want je hebt je vorig jaar ook in mijn stella topic gemengd en hebt het destijds regelmatig voor stella opgenomen, wat je goed recht is.
Wel verbaasd me dat je dan nu "soortgelijke ervaringen" hebt.
Verklaar je nader a.u.b.
Veel ervaren instructeurs zijn niet vertrokken nar de airlines, maar naar andere fto's, omdat ze de praktijken van het stella management net zo zat waren als ik.
Dat zij daarbij gekozen hebben om hun ongenoegen niet op airwork te zetten is ook hun goed recht.
Ik heb namelijk redelijk wat schepen achter me verbrand op Teuge en ik kan me voorstellen dat niet iedereen die luxe heeft.

Kun je ons wat vertellen over de sfeer, situatie en/of vooruitzichten op dit moment bij mijn favoriete vliegschool met 4 locaties of moet je met het oog op de nabije toekomst nog even stil zijn?

:wegkwijt:
 
Neos,
ik weet dat je op de hoogte bent van mijn stella avontuur, want je hebt je vorig jaar ook in mijn stella topic gemengd en hebt het destijds regelmatig voor stella opgenomen, wat je goed recht is.
Wel verbaasd me dat je dan nu "soortgelijke ervaringen" hebt.
Verklaar je nader a.u.b.
First things first: ik zit even mijn berichten in dit topic terug te lezen en ik lees nergens dat ik het opneem voor Stella. Ik heb er enkel op gehamerd dat mensen ophouden met "ik heb gehoord dat berichten". En daar sta ik nog steeds achter. Verder heb ik aangegeven dat ik Stella zou vragen om inhoudelijk te reageren in dit topic. Ook dat heb ik gedaan en dat hebben zij vervolgens niet gedaan. Maar daar heb ik geen invloed op.

Veel ervaren instructeurs zijn niet vertrokken nar de airlines, maar naar andere fto's, omdat ze de praktijken van het stella management net zo zat waren als ik.
Dat zij daarbij gekozen hebben om hun ongenoegen niet op airwork te zetten is ook hun goed recht.
Ik heb namelijk redelijk wat schepen achter me verbrand op Teuge en ik kan me voorstellen dat niet iedereen die luxe heeft.
Ik ben niet op de hoogte van de gebeurtenissen in het Stella instructeurscorps van een jaar geleden of daarvoor. Zoals je uit de posts kunt lezen ben ik begin dit jaar begonnen en zit ik nu pas enkele maanden in de praktijkfase.
Wat ik nú weet van de instructeurs dat er een grote groep (een deel nieuwe(ex-studenten)) instructeurs is die met grote inzet werken. Hoeveel ze betaald krijgen weet ik niet. Ik weet wel dat ze er hard voor moeten werken. Ook weet ik van de huidige instructeurs dat ze in verhouding tot eerder iets betere voorwaarden hebben.

Kun je ons wat vertellen over de sfeer, situatie en/of vooruitzichten op dit moment bij mijn favoriete vliegschool met 4 locaties of moet je met het oog op de nabije toekomst nog even stil zijn?

:wegkwijt:
Ik geef hier enkel mijn mening en blik op zaken. Ik vertel geen onwaarheden dus voor mijn toekomst ben ik niet zo bang. Ik merk dat veel studenten (zoals de student op de vorige pagina) onterecht een soort van angst hebben. Die studenten zitten nog een beetje vast in het "middelbare school" principe en laten wat mij betreft te makkelijk over zich heen lopen. Vooral op het bungalowpark lopen de studenten elkaar de grootste schrikbeelden aan te praten.

Over de sfeer: de sfeer onder de studenten en instructeurs is bijzonder goed. Tussen deze groep en het management is die wat stroever. Vooral door vreemde keuzes die worden gemaakt en de vraagtekens die worden gezet bij enkele keuzes. Dat de communicatie daarbij vaak te wensen overlaat helpt ook niet. Ik denk dat Stella daar een eerste slag zou kunnen slaan. De communicatie intern eens goed op de schop en opnieuw organiseren.

De situatie: Mijn gevoel is dat Stella zichzelf voorbij gerend is bij het proberen te realiseren van de gestelde doelen. De genoemde 500 leerlingen halen ze volgens mij nog niet, maar er zijn problemen om de grote stroom aan leerlingen te faciliteren.

Vooruitzichten: Ik heb oprecht de indruk dat er enige vorm van bewustzijn van het hierboven genoemde probleem is aangebroken. Ze zijn er nog lang niet, maar er is wel beweging. Ik hoop alleen dat ze het met de juiste beweegredenen doen. Er zijn de laatste weken/ maanden ontwikkelingen gaande die verder gaan dan alleen praten en beloven. Er komen iedere week instructeurs bij. Vliegtuigen worden aangeschaft. Er wordt een traject opgezet in de VS om studenten de kans te geven om de PPL daar te halen zonder last te hebben van het Nederlandse weer.
Helaas zijn er diezelfde maanden ook wel weer negatieve dingen te melden. Zoals een planning die niet loopt, en als negatieve uitschieter de brandstofbrief die nergens op gebaseerd lijkt te zijn/ is.
Met die brandstofbrief zijn enkele studenten bezig en ook een actieve oud student heeft zich (als contactpersoon) in de situatie gemengd. Hier is dus het laatste woord nog niet over gesproken.
Maar we blijven gewoon praten. Dat je het gevoel hebt niet altijd eerlijk behandeld te worden, betekent niet dat je zelf ook maar zo moet worden.


(ziet nu Breakthru van Queen op TMF en wordt weer helemaal vrolijk!:grijns:) Cheers!
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top