Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Beste Mr Jones,

Waarom “verlaagt” u zich dan wel tot het niveau om te gaan reageren? Met u post verlaagt u zich inderdaad naar een twijfelachtig niveau door te schrijven dat MG zijn integriteit niet zou deugen.
Ik zeg hierbij niet dat het waar zou zijn wat MG vertelt. (ik ken Stella en MG beide niet) Maar als u in het belang van de Stella reageert, kunt u beter niet reageren of op een professionele manier. Hierbij doel ik op feiten, waarbij mogelijk MG’s stelling onderuit gehaald wordt. Niet praatjes die MG zijn integriteit in twijfel doen trekken. Dat is erg goedkoop en versterkt zeker niet de positie van Stella!

Grtz Mike5

Tijd voor de vrijdagavond borrel :biertje:
 
Ik ben bekend met de praktijken van IFTC. Ze hebben een hoop geleverd, maar zeker niet alles wat beloofd was. Daardoor klopte de verhouding tussen kosten/baten niet meer helemaal.

Jongens, vliegscholen blijven vliegscholen en ze leveren maar 1 ding: de mogelijkheid om een je papieren te halen met kans op een baan.
Hoe je het ook wendt of keert (afgezien van KLS); maatschappijen sluiten geen exclusieve contracten met een vliegschool, en in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
Je zal altijd in de propaganda zien dat nadat Pietje succesvol bij Cathay heeft gesolliciteerd, school x opeens aan Cathay "levert"...
 
@ Papa Hotel: Goede reactie!

@ Mike5:
Maar als u in het belang van de Stella reageert, kunt u beter niet reageren of op een professionele manier

Ik heb nooit gezegd dat ik in het belang van Stella reageer, ik sta helemaal los van Stella. Vind het alleen jammer dat een school die toch een vrij goede naam heeft, zwart wordt gemaakt door mensen die totaal niet weten hoe het er bij Stella aan toe gaat.
 
Je staat helemaal los, maar jij weet WEL precies hoe het eraan toegaat???hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

jaja


Als jullie nou eens allemaal begrijpen dat vliegscholen geen filantropische instellingen zijn dan valt het allemaal te verklaren.
 
Ga geen dingen rondroepen, waarvan je niet zeker weet of ze waar zijn; en ik hoef jou niet te vertellen waar ik het nu over heb . Ik ga dat hier ook niet nader toelichten, krab even op je hoofd en denk maar eens goed na.

Mr Jones said:
Vind het alleen jammer dat een school die toch een vrij goede naam heeft, zwart wordt gemaakt door mensen die totaal niet weten hoe het er bij Stella aan toe gaat.

Hiermee suggereert u toch wel duidelijk inside informatie te hebben over de persoon MG en Stella.

Grtz Mike5
 
Ja mr Jones je wekt niet echt de schijn dat je onafhankelijk bent....

Maar dat terzijde.. Ik denk dat de reden waarom studenten weinig tot niet reageren heel simpel is. En dat is omdat ze nog geen baan hebben, en niet hun bruggen willen verbranden!.

Ik denk dat geen enkele student hier gaat vertellen dat ze een Type-rating hebben gedaan die vervolgens niet compleet blijkt te zijn. En dat ze zelf maar moeten regelen bij een maatschappij om hun circuits te doen.!
En dat ze daar nog veel Extra geld voor kwijt zijn. (als ze de circuits uberhaupt ergens gedaan krijgen).

Het is maar een greep uit wat mij te ore is gekomen.. Maar echt goed kan je dit alles niet noemen..

Ciao.
 
Het probleem is altijd dat de negatieve ervaringen pas jaren later op zulke openbare forums komen. Als ze er al komen.
De meeste leerlingen hebben geen baan of hopen ooit nog eens in Nederland terug te mogen komen bij een maatschappij als de klm.
De angst is dan te groot om echt de waarheid te spreken over de vliegschool en de nazorg.

Ik denk trouwens dat de nazorg nergens echt super goed is, cq eerlijk verdeeld wordt. Je staat nadat je je papiertje heb gehaald gewoon op eigen benen om een baan te vinden. Vaak is er de mogelijkheid om een TR te doen a 40K of een leuke bridge course van bijv de klm.....omdat je van de "verkeerde school" komt.
De scholen komen dan met cijfers en maatschappijen waar leerlingen werken.
Het zou pas echt eerlijk en doorzichtig zijn als ze de tijd van behalen brevet en eerste vlucht bij zouden zetten + wat het totaal gekost heeft en wat de bemiddeling van de school is in deze.

Denk dat je dan een veel reëeler beeld krijg over hoe de scholen echt in elkaar steken.
FD heeft een goede uitspraak gedaan.... De scholen moeten blij zijn dat JIJ naar HUN komt met je 120K. Eigenlijk moet je beschermt worden als je kritiek wilt uiten over de mannier van handelen van een school.

ik vind het goed dat zulke mensen als MG opstaan en toch een tipje van de sluier oplichten. Ik denk dat veel mensen hier echt relevante info hebben over opleidingen en hoe de zaken geregeld worden. Maar niemand kan/durft iets te zeggen.

Iets wat iedereen zich moet beseffen als ze een vliegopleiding beginnen is dat het niet allemaal zo rooskleurig er uit gaat zien als de school je wilt doen geloven!
Je bent jong en naïef. Je vertrouwd de mensen vaak te snel omdat de verhalen mooi zijn......
 
Wat ik me afvraag, is er niet gewoon bij iedere school iets ?
Ik lees hier nou een tijdje mee en alle scholen hebben wel hun slechte/goede kanten denk ik zo.
Ik heb namelijk af en toe het idee dat zodra iemand kritiek uit op een school iedereen hier op inhaakt.
De zaken die hier worden opgemerkt over Stella lijken eerlijk gezegd verdomd veel op de problemen die ik op mijn huidge opleiding tegen kom ! (al betaal je er daar geen ton voor :) )

Feit is gewoon, je kan er je brevet halen. Een baan zul je zelf moeten zoeken. En gedurende de opleiding zul je ook er zelf voor moeten zorgen dat je goede en duidelijke afspraken maakt.
En volgens mij geld dit niet alleen voor Stella, maar ook voor KLS/NLS/EPST etc etc.
 
effe voor de duidelijkheid

MG was instructeur, dus geen betalende leerling.
Als ze het personeel slecht behandelen, hoe gaat men dan met de leerlinegen om!

personal note,

he MG, hoe is Oz? ik zie je eind deze maand in CX city!

k.
 
Mijn veertien centjes:
(en alvast voor de duidelijkheid en de volledigheid: ik heb nooit iets te maken gehad met de stella)

- Ik lees enige discussie over of het reeel is dat mensen niet hun gal lopen te spuien op "het beleid" omdat ze niet geciteerd willen worden. Ik denk dat dat zeker zo is; ik heb zelf ook nooit mijn eventuele negatieve ervaringen naar buiten gegooid op een forum. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik me maar in liet pakken, maar waarom zou je het risico nemen? Als er iets was dan kon ik daar prima bij de verantwoordelijke mee terecht, ik heb niet alleen vingers om te tiepen, maar ook een mond om te praten.

- Ik denk (jaja, ik denk!)

- Goed .. Ik denk dus, dat ik zelf toch liever naar een andere school zou gaan. Als goedkoper, dan naar Duitsland, als meer kans op baan, dan naar EPST of KLS.

- Verder heb ik nog wel wat dingen van horen zeggen, maar als de vertellers daarvan het hier hadden willen hebben, dan mogen ze dat zelf gaan opschrijven.

- Tot slot denk ik dat er met de vlieginstructie op Stellla niets mis is.

- En dan nog over gerantiefondsen: "Given enough banana's, you can teach any monkey to fly". En zolang de monkey zelf zijn bananen ook nog eens mag bijbetalen, en een opleidingsinstituut meer geinteresseerd is in centjes verdienen dan mensen met een sollicitabele file afleveren... (Ik zeg niet dat Stella dat doet, ik wil alleen maar melden dat een garantiefonds niet zaligmakend is...

Tot zover mijn ontzettend samenhangende verhaal!

Kusje daag
 
- En dan nog over gerantiefondsen: "Given enough banana's, you can teach any monkey to fly". En zolang de monkey zelf zijn bananen ook nog eens mag bijbetalen, en een opleidingsinstituut meer geinteresseerd is in centjes verdienen dan mensen met een sollicitabele file afleveren... (Ik zeg niet dat Stella dat doet, ik wil alleen maar melden dat een garantiefonds niet zaligmakend is...

Een garantiefonds is mooi, maar de opzet en werking is even commercieel als elke andere 'verzekering'. JE BETAALT ER NAMELIJK VOOR!!!

In je opleidingskosten zit gewoon een x-bedrag voor het garantiefonds. Zo kan men een 'potje met geld' opzetten dat uitgekeerd kan worden indien iemand z'n opleiding voortijdig stopzet (mits je niet zelf nalatig bent geweest).

Verder is de hele vliegwereld met baangaranties zo onzeker als wat. Dus iedereen die 100k+ investeert zal een behoorlijk risico lopen. Dat de ene school betere contacten heeft heeft met maatschappijen dan de ander is mooi, maar uiteindelijk kan alles op jezelf aankomen als niemand je wil aannemen. Afgeven op een opleiding is dan makkelijk, maar vooraf heb JIJ die beslissing gemaakt en heb JIJ die 100k+ in jezelf gepompt.

Daarbij wil ik niet een opleiding vrijpleiten die weinig aan baanbegeleiding doet, maar meer wijzen naar die studenten die zonder benul beginnen aan de opleiding en 100k+ neertellen zonder dat ze enige baangarantie hebben.

Ik zou ook liever zien dat de informatie naar studenten toe beter wordt, en dat het beroep niet zo 'rooskleurig' wordt afgebeeld als dat sommige scholen nu doen.

Quote van internet (Randstad over de Stella opleiding):

De meeste piloten bereiken binnen tien jaar een captainsfunctie en hebben dan een salaris van 100.000 tot 150.000 euro per jaar. Er wordt bij geen van de opleidingen baangarantie gegeven. De markt trekt echter zo aan dat er een schrijnend tekort is aan piloten. Dit tekort wordt de komende jaren alleen maar groter.

Studenten van de Academy vliegen voor alle internationale luchtvaartmaatschappijen, zoals Transavia, Lufthansa Cityline, KLM Cityhopper, VLM en Austrian Airlines.


Op die manier worden er mijn inziens teveel 'onwetenden' over de streep gehaald. In dit geval vind ik wel dat Stella een te positief beeld schetst.

Als ze straks een overschot aan piloten hebben, dan kan Randstad ze gaan detacheren en word het beroep Piloot alleen nog maar meer een 'lijdend voorwerp' terwijl je juist zekerheid wil hebben met je 100k+ investering...
 
Oftewel misleiding. Verdient een VLM vlieger na 10 jaar 100-150 duizend Euri?
Heeft Stella de baan "geregeld" of was het uiteindelijk het eigen initiatief van de vlieger?

Het tekort aan vliegers -oh nee, piloten- wordt groter; ja. Verbeteren de arbeidvoorwaarden? Nee. Tenzij je aan de andere kant van de planeet wil gaan zitten. De voorlichting zou op z'n minst meer genuanceerd kunnen zijn.
 
Wat mij nou fascinerend lijkt is als er online een onderzoek zou zijn naar de ervaringen van diegenen die bij een bepaalde school een opleiding hebben gedaan of doen. Ook zou je kunnen zien wat het gemiddeld kost, hoeveel uur men gemiddeld nodig heeft, na hoeveel tijd men een baan heeft, enz. Of bestaat zo'n onderzoek al?

Wat mij betreft niet om een willekeurige school de grond in de boren, maar wel om iedereen die aan het onderzoeken is waar een opleiding te volgen, te helpen met zijn/haar keuze. Het zou mooi zijn als dat via airwork zou kunnen.

Ik wil het ook wel helpen het te organiseren via de website surveyworld.net bijvoorbeeld, maar zit eerlijk gezegd niet op de kosten (E 1795 ex BTW) te wachten. Wellicht heeft iemand suggesties en/of is bereid om te helpen. Mijn tijd is helaas beperkt.

Mocht er iemand of school (een deel van) de kosten op zich willen nemen (ZONDER DAT DAT TEN KOSTE MAG GAAN VAN DE ONAFHANKELIJKHEID VAN HET ONDERZOEK!), dan verneem ik dat graag.
 
Last edited:
Online onderzoeken zijn simpel te manipuleren. Het enige wat er gecontroleerd wordt is een ip adres. Meeste scholen zijn wel slim genoeg om vanuit 'andere' lokaties een aantal keer zo'n onderzoek te doen. Lijkt me niet zinvol daarom. Online onderzoeken vertrouw ik zoiezo meestal niet.
 
Het lijkt me een praktisch, maar op te lossen bezwaar. Je zou dat kunnen ondervangen door de naam en geboortedatum te koppelen of evt sofinummer te gebruiken. Dan kan iedereen de enquete maar 1x invullen.

Ik ben geen belanghebbende (ik heb een eigen bedrijf, zijnde geen vliegschool) en wil het best faciliteren en ik zou me kunnen voorstellen dat een representatief online onderzoek toch redelijk inzicht geeft.
Voor je beeldvorming ik heb ervaring op het gebied van marketing en marktonderzoek op basis van mijn ervaring als brand manager en het diploma NIMA A en B.
Dus ook al zou een paar kwaadwillenden de enquete invullen, dan valt dat aantal in het niet tegen de rest van de populatie. Dus hoe meer deelnemers, hoe representatiever.

Maar als iedereen er zo over denkt dan niet lijkt me!
 
Last edited:
Tja misschien dat het dan wel een stuk betrouwbaarder wordt, alleen denk ik dat de meeste mensen huiverig zijn om hun sofinummer ergens bij een onderzoek ik te typen. Maar ik ben wel nieuwschierig naar de uitslag van zo'n onderzoek. Misschien dat je contact kan opnemen met het platform nederlandse luchtvaart . Jan Cocheret is hier toch woordvoerder van?
 
Beste allemaal,

Het lijkt mij interessant (gezien alle discussies op airwork) om een keer zo objectief mogelijk vast te stellen wat men van een bepaalde opleiding vind. Ik ben best bereid daar energie en tijd in te steken.

Of je een sofinummer geeft of dat er een combinatie uit bijvoorbeeld naam en geboortedatum gebruikt wordt dat zie ik als een praktisch probleem om mogelijke manipulaties voor zover mogelijk te voorkomen.
Type mijn naam : Frank Olberts in Google in, dan vind je vast wel uit of je het betrouwbaar genoeg vind. Ik vermeld de website van mijn bedrijf bewust niet, maar die wil ik een ieder best mailen, om geen reclame te maken. Kan je meteen zie hoe ik mijn dagen slijt los van posten op airwork dan.

Ik heb nu twee reacties ontvangen en ik lees ja maar...... waarvoor begrip.

Hoewel het onderwerp mijn interesse heeft, heb ik geen behoefte en helaas nog minder tijd om allerlei instanties te mobiliseren om mogelijk mee te werken. Met een beetje pech gaan er dan weer allemaal belangen meespelen en daar zit ik al helemaal niet op wachten.

Een online enquete had mijns inziens op een eenvoudige manier inzicht kunnen geven in de kwaliteit van diverse opleidingen. Ik concludeer voorlopig dat de interesse daarin niet heel groot is, dus laten we het even voor wat het is.

Even goede vrienden! :)
 
mij lijkt het ook wel een goed idee. mischien is het iets om er een apart topic van te maken en eens te kijken of er dan meer mensen interesse in hebben.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top