Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
M

Morning Glory

Guest
Nadat mijn eerste posting over stella in goed overleg met Diana is verwijderd, heb ik gemeend toch een nieuwe thread te starten omtrent mijn ervaringen met stella aviation academy.
Ik zal proberen mij te beperken tot de feiten, maar zal niet ontkennen dat mijn post voortkomt uit een grote ergernis omtrent de gang van zaken bij stella (lees: een arbeidsconflict).
De reden dat ik deze thread post is dat ik potentiele kandidaten en instructeurs wil waarschuwen voor een trend die ik heb waargenomen in de korte tijd die ik voor stella heb gewerkt.
Ik heb niets te verbergen, laat slechts 1 kant van het verhaal zien en ben met naam en toenaam bekend bij stella.

Een tweede reden voor deze thread is dat ik zelf eindelijk na jaren in de luchtvaart niet meer hoef te vrezen voor represailles van een organisatie zoals zo velen van de huidige studenten en/of werknemers dat doen.
Graag wil ik van deze positie gebruik maken om een completer beeld te creeeren van de vliegschool dan toen ik jaren geleden mijn keuze moest maken, m.a.w. niet alleen maar "jubelverhalen".

Zonder in alle details te kunnen treden wil ik eenieder mededelen dat er vele beloftes worden gedaan die door het management van stella niet kunnen worden waargemaakt.

In mijn geval leidde dat uiteindelijk tot een te late en veel te lage betaling van de werkzaamheden die ik voor de vliegschool als instructeur heb verricht.
Na veel onbeantwoorde telefoontjes kreeg ik te horen dat mijn beloofde netto vergoeding voor mijn vlieguren een bruto vergoeding werd.

Ook zijn er mij klachten bekend van vele studenten die ik echter niet kan benoemen, omdat deze studenten nog afhankelijk zijn van de goodwill van de vliegschool.
Ooit zat ik zelf in deze chantabele positie als student van een rijkserkende vliegschool en durfde ik omwille van de mogelijke gevolgen niet altijd hardop mijn mening te verkondigen (plus het feit dat ik destijds nog niet de beschikking had over internet, hoezo oud?)
Dit vond ik destijds erg frustrerend en mede daarom voel ik mij geroepen om een stem te zijn voor de huidige studenten.

Helaas kan ik v.w.b. de gebroken beloftes m.b.t. studenten niet in detail treden, maar ik heb voor eenieder die serieus stella overweegt 1 belangrijke tip:
Laat u niets beloven, zonder die beloftes op papier te laten zetten, want naar mijn mening zijn mondelinge overeenkomsten gemaakt met stella niet hetgene waard wat men zou verwachten van een in bloei zijnde organisatie als stella.

Verder wil ik vermelden dat ondanks de gang van zaken bij de planning en het management, de kwaliteit van de VLIEGINSTRUCTIE nog steeds uitstekend is en dat ik hoop dat de slechte organisatorische omstandigheden te wijten zijn aan de te snelle groei en dat stella deze achterstand snel weet weg te werken.
Ik vrees echter dat de kwantiteit (aantal studenten) momenteel de prioriteit heeft boven de kwaliteit.

Nogmaals: mijn kant van het verhaal is er slechts 1, maar laat u goed voorlichten en "luister" tussen de regels door als u de verhalen van de huidige studenten hoort. Confronteer de voorlichters gerust met mijn verhaal, want nogmaals: ik heb niets te verbergen.
Ik ga er zonder meer van uit dat ze de kritiek als onzin afdoen, maar maak zelf een weloverwogen beslissing met alle beschikbare informatie.
Mijn stukje is daar maar een klein puntje van.

Succes met de keuze.

MG
 
Last edited:
Geld dit niet voor alle vliegscholen/maatschappijen??????

Een advies zorg dat je altijd alles zwart op wit hebt. Anders heb je garantie to aan de drempel.

Zelfde verhaal geld voor KLS/NLS/EPST/IAC/etc...... Het zijn geen filantropische instellingen en zijn alleen geinteresseerd in €€€€€€€€€

En piloten/instructeurs lijken altijd het slachtoffer te worden van managers.... Misschien zijn we wel te goedgelovig en willen we te graag vliegen.
 
@Flash,

je hebt waarschijnlijk (helaas) gelijk, maar op mijn 17e was ik te naief/onervaren/dom om dat door te hebben en mijn grote frustratie is dat ik op mijn huidige leeftijd nog steeds te naief/dom ben om wederom te vallen voor dit soort praktijken.
Ik ging er alweer van uit dat het woord van een directeur meer waard is, dan achteraf gebleken is.

Mooi (naief) gezegde: "Als je een stoel maakt, gaat het niet om wat ie opbrengt, maar hoe stevig hij staat". Gaat helaas niet vaak meer op. (Ben ik nu een ouwe lul?)
 
Tja ik denk dat piloten in het algemeen te goed van vertrouwen zijn.

Managers weten daar leuk gebruik van te maken.
 
Tja...ben bang dat de meeste leerlingen bij Stella te weinig weten over het verleden van sommige mensen die het bij Stella voor het zeggen hebben. Naar mijn weten zitten er enkele mensen bij Stella op belangrijke posities die daar niet zouden moeten zitten vanwege hun verleden. Wim S. en meneer Zw. hebben ooit de scepter gezwaaid bij IFTC en velen onder ons weten hoe het met IFTC is afgelopen en velen weten ook dat dit IFTC heel veel mensen een regelrechte poot heeft uitgedraaid en zich liet opdoeken op het moment dat er aan bepaalde mensen betaald moest worden omdat IFTC haar afspraken niet nagekomen is. Als ik me niet vergis , is (zijn) er door een aantal ex-IFTC gedupeerden naderhand dus ook een (of meerdere) rechtzaak(en) aangespannen. Het scheve aan deze zaak is dan natuurlijk dat een aantal van diegenen die toen bij IFTC het bewind voerde, nu bij Stella aan het roer staan. Hierdoor verbaast het mij dus niets dat er nu bij Stella een beleid gevoerd wordt dat min of meer (net als toen bij IFTC) koste wat het kost, zo veel mogelijk leerlingen toelaat, en zo dus enorme inkomsten genereerd. Gelokt worden de mensen met verhalen over contracten met luchtvaartmaatschappijen (contracten die niet bestaan), strenge selektieprocedures (terwijl vrijwel iedereen wordt toegelaten tot de opleiding) en andere vage geruchten die nergens op zijn gebasseerd. Wat hierin opvalt is dat ze duidelijk (in tegenstelling tot IFTC) GEEN baangarantie geven. Van het IFTC verhaal hebben ze dus waarschijnlijk wel geleerd om geen baangaranties te geven om zo rechtzaken te voorkomen........Voor zover ik weet zijn de instructeurs bij Stella wel goed, en is vooral de theorie opleiding een paradepaardje van Stella waar veel mensen wat aan hebben...maar volgens mij wordt de theorie opleiding zelfs gegeven door een ander bedrijf dan Stella zelf...
 
........Voor zover ik weet zijn de instructeurs bij Stella wel goed, en is vooral de theorie opleiding een paradepaardje van Stella waar veel mensen wat aan hebben...maar volgens mij wordt de theorie opleiding zelfs gegeven door een ander bedrijf dan Stella zelf...

De theorieopleiding van Stella wordt gedaan door AIS, althans op Teuge.
De theorie op de nieuwe school in Beek schijnen ze te laten doen door ex-NLS docenten in de vorm van een soort klassikale zelfstudie.
 
Voor de goede orde: ik heb inmiddels (helaas, maar wel begrijpelijk) anonieme bijval gekregen van 3 studenten en 2 instructeurs van stella.
Daarmee is niet gezegd dat de situatie op andere vliegscholen beter is, maar daar kan ik helaas niet over oordelen.
Eenieder zal mijn stukje info op zijn/haar eigen manier op waarde moeten schatten.

MG
 
Voor de goede orde: ik heb inmiddels (helaas, maar wel begrijpelijk) anonieme bijval gekregen van 3 studenten en 2 instructeurs van stella.
Daarmee is niet gezegd dat de situatie op andere vliegscholen beter is, maar daar kan ik helaas niet over oordelen.
Eenieder zal mijn stukje info op zijn/haar eigen manier op waarde moeten schatten.

MG

Als Stella echt zo slecht was dan zouden er wel meer mensen van zich laten horen, weet niet of iedereen zich stil houdt omdat ze niets durven te zeggen of omdat het ze prima bevalt...
 
Als je nog af moet wachten hoe het met je vliegopleiding danwel carriere gaat waarbij je afhankelijk bent van de vliegschool ga je denk ik geen uitspraken doen op een forum waar iedereen mee kan lezen...

Zou wel graag meer reacties/ervaringen willen lezen. Ben benieuwd.

Gr
 
En als u een beetje verder had gekeken dan uw neus lang is, meneer MarCenelson, had je gezien dat het nog geen 24 uur geleden is dat ik mijn thread ben gestart. Vind het een verbazend hoog aantal in 1 dag.
Maar inderdaad zullen niet veel mensen in het openbaar posten en ik zal de laatste zijn om dat te veroordelen. Ik ken hun situatie goed en weet als geen ander dat de burgerluchtvaart vol zit met roddel en achterklap.
Ik gun eenieder de kans om hun meningen te verkondigen, zowel positief als negatief, maar weet ook dat grotere organisaties vaak niet zo open staan voor kritiek.
Doe ermee wat u wilt en bedankt voor de reakties zo ver.

MG
 
En als u een beetje verder had gekeken dan uw neus lang is, meneer MarCenelson, had je gezien dat het nog geen 24 uur geleden is dat ik mijn thread ben gestart.

Ik kijk zeker verder dan mijn neus lang is, het is idd nog geen 24 uur geleden dat jij deze thread hebt geplaatst. Maar de school Stella bestaat al wel heel wat langer dan 24 uur, dus daarom vroeg ik mij af waarom er niet meer mensen hun mening willen delen over deze school. En jij (als een van) de eerste bent die nu in het openbaar je slechte ervaringen durft bloot te stellen. Snapt u MG?

Voor de rest ben ik benieuwd naar andersmans ervaringen, zowel de goede als de slechte over Stella.

Gr.

MC
 
Beste Marc,

ik realiseerde me niet dat je binnenkort begint bij stella, maar laat ik je verzekeren dat ik van ganser harte hoop dat jouw ervaringen met stella veel positiever verlopen dan de mijne.
Dit is niet sarcastisch bedoeld en welgemeend.
Er zijn legio redenen te geven waarom mensen hun slechte ervaringen niet willen of kunnen delen.
De belangrijkste is al genoemd: angst voor de gevolgen.
Persoonlijk ben ik het na bijna 20 jaar vliegen zat om me laten chanteren door welke organisatie dan ook en ik hoop met mijn bijdrage ook eens een andere kant van de medaille te laten zien.
Dat het me bijna 20 jaar heeft gekost om zoiets te doen, zegt hopelijk genoeg.
Verder zit natuurlijk niet heel vliegend Nederland op airwork (hoe graag Diana dat ook zou willen en hoe graag ik haar dat ook gun).

Ik wens je veel succes en assertiviteit toe bij de opleiding, hoewel ik denk dat het met dat laatste wel goed zit.

MG
 
Zo werkt de wereld die luchtvaart heet helaas niet MarCenelson.

CYA zoals ze in engeland zeggen. Zorg dat je alles op papier hebt, bij welke vliegschool/maatschappij dan ook. En zelfs dan is er nog een kans dat je genaaid word.
 
Ben wel benieuwd...

Wat zouden jullie adviseren aan een potentiële student, wel of niet bij Stella aan de slag gaan ?
 
Ja, laten we Stella even ontleden.... Wie zijn ze, wat doen ze?

De theorie doen ze iig niet zelf, dat doen de jongens van AIS, zeer succesvol overigens !!
...enne...samenwerkingsverband met Lufthansa CityLine??? Bullshit!! iedereen kan solliciteren bij CityLine !!

Advies..Stella? ...ik zou ff verder kijken.
 
Last edited:
stella kwantiteits school en met name de na-zorg heb je weinig aan.
Ik zou ook verder kijken
 
Je weet bij Stella gelijk waar je geld heen gaat als Student, kijk maar eens in die hangaar op Teuge waar de "vrijetijdskist" staat van de eigenaar....

Nee maar ff zonder dollen, ik heb ook best positieve dingen gehoord over Stella, gasten die snel aan een baan komen, ik heb iemand gesproken die bij transavia kon beginnen. Maar als ik bovenstaande zo lees dan krijg ik zo het idee dat over het algemeen iedereen nogal negatief denkt over Stella. Is het afvalpercentage dan zo hoog tijdens de opleiding, wil het garantiefond niet uitkeren of misschien iets anders? Ik ben nu wel nieuwschierig geworden.

Trouwens er is tegenwoodig een goed alternatief. De Martinair Vliegschool op Lelystad. Opleiding is zo'n €5500,- duurder, maar je hebt sinds 7 juli dit jaar ook een Garantiefonds.
 
En waarom is Martinair vliegschool zo goed?

Als je een goede opleiding wil kiezen moet je voor een opleiding gaan die het beste bekend staat bij maatschappijen.
Een EPST bijvoorbeeld.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top