Opleiding Aviation op HvA, 2007

Dames en Heren één goede avond,

Ik ben nu zelf bezig met het afronden van mijn (technische) MBO opleiding. Ik doe hiernaast de extra wis- en natuurkunde cursus op de HVA om daarna (mogelijk) deel te nemen aan Aviation Studies óf de Engeneer opleiding bij Hogeschool Inholland (Delft).
Waar ik nu mee zit, zijn een aantal dingen:

- Aviation studies (engeneering Flight, in mijn geval)is aangesloten bij Stella. Ik had eigenlijk een andere vliegschool in gedachte...

- Hogeschool Inholland is aangesloten bij NLS, zie ik persoonlijk als een voordeel...

- HvA is meer gericht op het operationele gedeelte van techniek en luchtvaart en Inholland is meer gericht op ontwikkeling en ontwerpen... Nou heb ik persoonlijk meer met het operationele, hoewel ik eigenlijk niet zo bekend ben met de ontwikkelen en ontwerpen in de luchtvaartsector. Ik vraag me alleen af of die opleiding nou heel veel verschilt met HvA (iemand misschien een idee?)...

- Het schijnt dat de MBO-ers meer moeite hebben met het vak wiskunde... Dat moet overkoombaar zijn...

Zou iemand hier zijn/haar mening over een of meerdere van deze punten willen geven? Lijkt me goed om het eens van iemand anders te horen... ;)

wees gegroet allen...:biertje:
 
Dat over van HvA en HInholland klopt wel. Maar jij moet het weten. Als je nou dingen wilt gaan ontwerpen dus een nieuwe Boeing 1000 ofzo ik noem maar wat kan je beter naar de Inholland gaan want die zijn gericht op het ontwerp gedeelte. Maar als je gewoon meer dingen wilt gaan analyseren en gewoon als een engineer wilt gaan werken dan moet je HvA nemen. Maar denk er aan als je een vliegopleiding wilt moet je maar eens goed op je nagels gaan bijten. Maar als je goed presteerd op Stella dan heb je ook een grote kans op een mooie carrière bijv. Lufthansa CITYLINE alleen moet je voor "Luffie" (geen City) VWO hebben gedaan wat eigenlijk nergens op slaat. Ga eens een telefoontje plegen EmeX... Maar tja als HvA nou was aangesloten bij NLS o.i.d. zou het een makkelijke keuze zijn geweest. The Life is hard men you must life with it.

Maar ik heb over deze opleiding ook een vraagje over:

Wordt je bij Aviation Studies geloot, cumlaude gaan slagen of word je gewoon aangenomen als je slaagt?
 
Er is geen loting bij Aviation, dit jaar ruim 300 man aan begonnen. Wel een afvalpercentage van ruim 50% na jaar 1. Tenminste dit was in mijn propedeuse jaar het geval. Zal er niet minder op worden denk ik.
gr
 
Ik loop aanstaande woensdag (de 19e) een dagje mee met een 2e jaars Hva Aviation. Er lopen nog twee jongens mee hoorde ik. Iemand van hier? ;)

@EmeX: dat moet geen probleem zijn. Ik heb zelf ook een andere vliegschool in gedachte, namelijk de KLS. Vandaar dat ik ook puur voor het Engineering gedeelte ga, de Stella Academy mogen ze houden, en als ik Air Traffic Control wil doen ga ik wel naar LVNL. Ik denk dat het meer bedoeld is als backup eventueel, en om mensen te ondersteunen die niet in een rechte lijn hun eigen plan trekken zoals ik doe. Anderzijds vallen die waarschijnlijk af op persoonlijkheid bij de keuringen... Het lijkt mij tenminste lastig uit te leggen aan de toco van LVNL waarom je per se via de HvA bij ze wilt komen werken.
 
Sapphire,
Dan kom ik je in de les vast wel tegen. Eigenlijk is alleen Vliegtuigsystemen leuk om te volgen deze periode. Rest van de lessen is niet zo erg boeiend, neem meet en regeltechniek bijvoorbeel . Project is wel weer interessant. Veel plezier iig woensdag.
gr
 
3Bergen,

He leuk, toch nog bij iemand in de klas gezeten, alleen nog steeds geen idee wie je bent, hehehe! Waarschijnlijk zul je me wel gezien hebben, ik was de casual geklede van de twee :p Vond het zeker de moeite waard, lijkt me een erg leuke opleiding. Ik heb bedrijfskunde, meet en regeltechniek, avionica en vliegtuigsystemen gevolgd. Die laatste was idd het meest interessant, maar bedrijfskunde vond ik ook niet verkeerd, heb thuis nog ff geworsteld met dat knopenschema. MRT zag er vooral lastig uit omdat ik niet bekend ben met dit soort wiskunde, dus gewoon een kwestie van dat eerst onder de knie krijgen. Het niveau viel me eerlijk gezegd nog mee, als ik bedenk dat ik met een tweedejaars studente meeliep en ik het voor het grootste deel gewoon kon volgen.
 
@Sapphire:
De meeste stof is niet erg moeilijk. Veel oefenen helpt een hoop. En MRT, tsja mijn vak is het niet. Maargoed het wordt nou eenmaal bij Aviation gegeven he :rolleyes: Ik ga maar weer eens verder met de tentamens.
gr
 
Heb de studie ook inmiddels bijna afgerond. Voor de nieuwkomers; aviation is ook niet de meest geweldige studie;
Ik wil ff de vakken opsommen die (ik) echt waardeloos zijn (vindt).

- Natuurkunde 3
- Programmeren
- Avionica
- Meet en regeltechniek
- Project Bedrijfskunde
- Wiskunde is te uitgebreidt (je kan de lastigste berekeningen in het 4e jaar maken zonder alle wiskunde die je krijgt)
- allemaal onnozele elektronica practica
- en nog wel meer

Bij Aviation kennen ze over het algemeen maar 5 type vliegtuigen (B737, B747, B777, A320, en A330) alles wordt hier aan gerelateerd. Als je een term opgooit als de Il-76 of An-12 kijken ze alsof ze uit een ei komen. De Boeing C-17 werd laatst nog afgeschetst als een fictief vliegtuig bij het zien van een drawning. Sommige vakken zijn zo oud dat de boeken spreken over hoe het zit de A300 en de Lockheed L-1011. Oh en KLM is heilig, KLM hoor je 100x per dag.

En kies vooral niet de Aviation Minor... die is echt belabberd. Een restant van 1970.

Maar oke, er is ook nog wel wat goeds (waar je wat aan hebt)

- Aerodynamica
- Voortstuwing
- Stabiliteit en Besturing
- Prestatieleer
- Vliegtuig Operaties
- VLS

* Projecten en zelfontwikkeling buiten beschouwing gelaten


Succes met aanmelden!
 
Die vakken die je opnoemt, krijg je die ook allemaal al in het eerste jaar? Zou één jaar aviation als voorbereiding op een pilotenopleiding / selectie wel zinvol zijn volgens jou?
 
@ Hornet85, naar mijn mening zijn sommige vakken die je opsomde als "waardeloos" wel nuttig. Bv. natuurkunde 3 (thermodynamica) heb je nodig om aan gasturbines te kunnen rekenen. Dat er veel wiskunde gegeven wordt, is om analytisch denkvermogen te ontwikkelen. Ben het wel met je eens dat de electronica practica weinig toegevoegde waarde hadden.

En tsja, dat het grootste gedeelte van AOMs etc. van KLM komen...

@ rick1111 In het eerste jaar krijg je voornamelijk basisvakken als wiskunde, mechanica en wat inleidende vakken (ook aerodynamica).
 
Hornet,

Natuurkunde 3 waardeloos :confused: Je bedoelt dat daar veel onvoldoendes voor vallen.... Volgens mij is de thermodynamica fundamenteel voor de werking van de gasturbine :biertje:

En het mooie is dat je het #1 meest beroerde vak niet eens vermeld: Meteo!
Daar krijg je tijdens heet eerste college te horen dat er 40 van de 80 oefenvragen op het tentamen gevraagd zal worden. Resultaat: na de pauze van college 1 zit er nog maar 6 man in de zaal.... :rolleyes:

Over Avionica geef ik je gelijk net als Electronica practicum (electrotechniek daarentegen is wel weer handig om even gehad te hebben). En er wordt inderdaad veel gerefereerd naar Boeing en Airbus, maar gek is dat niet aangezien een groot deel van de hedendaagse luchtvaart uit daaruit bestaat. Bij VLS komen er naar mijn mening genoeg andere typen aan bod. En dat er veel info van de KLM wordt gebruikt ligt behoorlijk voor de hand. Zelf heb ik trouwens ook genoeg manuals van andere airlines en types dus je kan er ook zelf een draai aan geven. Alleen als je een ouder type wilt onderzoeken vinden ze dat soms wel achterhaald ja bij Aviation. Maar ik begrijp je punt wel :)

En vind je dat je bij voorstuwing wel veel geleerd hebt? Ik niet hoor, meer van het project Powerplant geleerd dan twee periodes voorstuwing, maar dat ervaart iedereen weer anders.

Daarnaast vind ik Mechanica in jaar 2 aan de makkelijke kant... Wiskunde gaat nog wel en daar worden idd wel dingen behandeld die je later niet vaak zal gebruiken (convolutieproduct:stapelge:) Echter de wiskunde heb je wel nodig voor andere vakken in de opleiding en daarbuiten.

En natuurlijk is het zo dat iedereen de opleiding anders ervaart...

gr
 
Last edited:
Vergeet niet dat de opleiding erg breed is en afgestudeerden overal terecht komen (ook buiten de luchtvaart). Dan is het handig als je wat basiskennis in huis hebt. Wiskunde, natuurkunde, mechanica en elektro zijn toch wel vakken waar een beetje ingenieur kaas van gegeten moet hebben imho.
 
Hornet85,

Als ik het goed begrijp, is het beter om de Propedeuse gewoon over te slaan, en dat jaartje te spenderen aan zelfstudie, voorbereiden op selecties en dergelijke vooraleer ik me aanmeld bij een vliegschool?
 
Drawning, ik bedoelde een schematische tekening.

@ 3Bergen. Meteo komt wel uitgebreidt terug in het 2e jaar en blijft een voortdurende factor bij veel vakken. 1/3 van de ongelukken zijn weersomstandigheden. Mrja meteo in het 1e is ook van een rare docent.

Ik weet echt niet meer wat bij TNA3 werd behandeld :confused: Bernoulli ofzo? (alles wordt toch herhaalt in de inleiding van een nieuw vak :) )

Ik zou de P niet overslaan, de projecten zijn wel handig. Maar een jaartje :biertje: :yeehaa: kun je ook doen. 1e jaar is basis maar das overal.
 
Ohja,

het vak voorstuwing is ook vaag, vooral de toetsing ervan. Maar toch blijf ik me verbazen hoeveel je er vanaf weet als je zoon motortje in het echt ziet.

(PS dat boek is van TU Delft).
 
Hornet,

Als je niet precies weet wat de inhoud van een vak is kun je moeilijk oordelen of het wel of niet "waardeloos" is. Maar dat terzijde. TNA-1 komt idd wet v. Bernouilli in voor. (Hydrodynamica?) En TNA-3 is zoals vermeld Thermodynamica.

Wat Voortstuwing betreft. Dat tentamen is gewoon het rekenen aan gasturbines. Wat vind je daar zo vaag aan dan? En welk boek bedoel je precies? Die van VTS? Die heeft R.S. geschreven volgens mij....

gr
 
R.S. zei tegen ons dat ie dat niet zelf heeft geschreven, hij heeft er alleen zijn naam op gezet.
Bij VTS11 is het boek overigens gedeeltelijk van Oxford University.

Voor de niet-aviation mensen; dit is slechts 1 van de weinige boeken/dictaten die worden gebruikt. Heel wat vakken hebben geen boeken of dateren van 1970 (VLS bijv.)
 
Last edited:
Laatst op een voorlichting geweest. Die ene persoon die 3bergen noemt klopt inderdaad, de andere zeventien zijn afgekeurd. Voor zover je over betrouwbare percentages kunt spreken (dit is pas het eerste jaar dat dit traject bestaat) is dit dus 5,56%.

2 Februari geweest? ;) (Kans groot dat ik je gezien heb...)

Anyway, je moet de HVA-versie idd zien als een back-up plan....want op de belangrijke punten in de opleiding ga je er niets aan hebben. Natuurlijk heb je tijdens de theorie een stukje voorsprong, maar daar wordt niet op geselecteerd.

Gelukkig is er na een maand of 5 in de opleiding al redelijk veel duidelijkheid over of je het gaat halen of niet. De kans dat je daarna afvalt is een stuk kleiner.
 
Gelukkig is er na een maand of 5 in de opleiding al redelijk veel duidelijkheid over of je het gaat halen of niet. De kans dat je daarna afvalt is een stuk kleiner.

Heb je het dan over het HVA traject of als je al bij LVNL zit? Als je het over het HVA traject hebt, hoe kunnen ze dat dan al zo snel inschatten zonder dat je selecties hebt gedaan?
 
Back
Top