De stand van zaken [Deel 16]

Status
Not open for further replies.
Het klopt!!

Nu lukt het mij ook, in mijn geval was het veel knipperen en vooral je oog spieren laten gaan, automatisch gaan je ogen dan wel proberen scherp te stellen
en dan kom je in de wondere wereld van 3D zien! Ik deed er errug lang over hoor
maar in deze tv staat "3D-TV"!!
Check check out!

sterostic.jpg


Wie o wie?? Indien we teveel afdwalen (niek??) dan open ik wel nieuw topic??
Indien dit niet gewenst is (diana, zeetsuh) dan edit ik het bericht wel??

als je het op een gegeven moment kan recht uit kijken i.p.v. crossed dan kun je zelfs in de tv zoeken.

Tks

tips.: - begin met op 10CM van je beeldscherm met je neus, stel scherp door naar achteren te gaan.
- concentreer vooral op de balken die je ziet soort ertussen in..
 
Bij ons werd verteld dat als bij één van de testen al over de tijds limiet zat je al gezakt was. Alle testen zijn namelijk prima te maken binnen de gestelde tijd.

@TKS: Moet je tijdens de keuringen ook dit soort 3d grappen gaan ontleden?
 
@ TKS: als de komende 5 pagina's niet alleen over dit onderwerp gaan voorzie ik geen problemen. ;)
Het is misschien wel iets om de discussies over PO-1 (en dan vooral de testen) in een nieuw topic te doen? Er zou daar dan een compleet overzicht geplaatst kunnen worden met de testen, de manier van testen, eventuele oefeningen en tips. Misschien een idee?
 
Ok niek goed idee alleen wil ik niet zover gaan dat wij mensen al gaan ontmoedigen om het te proberen natuurlijk, het moet meer zoiets zijn van uitleg/theorie achter elke test.

de tijds limiet bij dit 3D zien zal funest zijn. dit is ook een onderdeel van VMO en geen PO-1 dat is binnen 2D figuren herkennen.

je moet vooral relaxen met je ogen bij dit soort plaatjes. gespannen ziet niemand wat... je mag namelijk niet focussen en je moet met beide ogen parallel kijken en niet cross..

Tks
 
Heey TKS. Op die test was ik dus gezakt. Maar die testen moeten eigenlijk gedaan worden met een brilletje voor gepolariseerd licht. Dan zie je het denk ik beter.

Heb er trouwens geen probleem mee als je zoiets post. Maar ik kan het dus niet vinden. En diepte zien ligt aan de ogen en de hersenen. Maar bij zoiets is het volgens mij vooral je hersenen die het werk doen.
 
@TKS
Er zijn inderdaad 2 manieren om deze plaatjes te zien. Beide manieren zijn opzich vrij eenvoudig als je weet waar het om gaat.

de 1e manier is 1-2 dm van het scherm af zitten, even flink scheel kijken, en je ogen langzaam terug laten komen terwijl je naar het plaatje kijkt (liefst naar paar makkelijk herkenbare punten in de brei). Vanzelf krijg je ineens een diepte-beeld te zien (je voelt ook dat je ogen anders staan dan anders, maar ze blijven automatisch in deze stand staan).

de 2e manier is 1-2 dm van het scherm af zitten, even in de verte staren, en dan langzaam je ogen terug laten komen naar een stand dichterbij. Ook dan krijg je ineens een fatsoenlijk (3d) beeld te zien, wat vanzelf scherper wordt.
Het enige verschil tussen beide methodes is de manier waarop je het ziet. Bij methode 1 zie je de tekst dieper dan de rest liggen (soort goot). Bij methode 2 juist naar voren komen (bobbel).

Daarnaast moet opgemerkt worden, er zijn grofweg 2 type 3d-plaatjes. Zoals je hierboven ziet, een brij waarin een tekening in tevoorschijn komt. Maar het kan ook gewoon 2 plaatjes zijn die naast elkaar staan, en iets van elkaar verschillen (waardoor jij er diepte uit haalt). Google maar eens op stereoscopie! Of kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stereoscopie. Dit laatste type plaatje moet je methode 2 voor gebruiken (hoewel methode 1 technisch gezien ook mogelijk is denk ik, maar je dan weer de 'diepte' in de foto omdraait. Dus diep wordt ondiep en andersom).

Beide methodes vind ik toch vrij eenvoudig, alleen methode 2 geeft een iets duidelijker beeld, omdat de bobbel eruit springt. Echter methode 1 is sneller voor elkaar te krijgen. Beide methodes kunnen na een beetje oefening in een aantal seconden, en hoeven volgens mij zeker niet meer te vragen dan 30 seconden.. Dat van die tijdslimiet behoort dus lijkt mij geen probleem te zijn! :)

Nu is natuurlijk de vraag.. wat testen ze hiermee, misschien hoe snel je hersenen een patroon in je beeld oppakt, vergelijkt, en er een beeld van maakt. Dit is ontzettend belangrijk voor diepte zien inderdaad. Maar of dit werkelijk zo is.. Ik sta altijd open voor iemand die er wel verstand van heeft ;)

De reden dat je niet mag focussen is omdat je ogen dan vrij automatisch in de bijbehorende stand gaan staan, terwijl een 3d-tekening juist een (redelijk) parallele (of gekruiste) kijkbaan nodig heeft, in verhouding tot de afstand.
Het belangrijkste werk gebeurt inderdaad in je hersens, maar als je niet weet wat te doen met je ogen, dan sta je als een piloot zonder vliegtuig.. Succes met proberen!
 
En ook belangrijk.. Hou je hoofd recht, want het patroon wordt alleen horizontaal herhaald.

Edit: Ik hoop niet dat het hierboven geschrevene als ongewenste informatie wordt beschouwd, als het de functie van de test te niet doet.. Maar dan hoor ik het wel ;)
 
hmm, het gaat denk ik goed, ik beginer lijnen in te zien, en dan richt mij blik zich automatisch naar een van de lijnen toe en verdwijnt alles weer (duurde voor mij zo'n 5min tot ik ook maar iets kon zien)

ik vind deze wat makkelijker, om mee te beginnen:

rsd-zeehondjes.gif


je moet er twee zeehonden in kunnen zien die spelen met een bal
 
Last edited:
Laat je zicht ook rustig scherpstellen voordat je gaat 'kijken', ga dat niet forceren, want dan duw je automatisch je ogen in de bijbehorende (normale) stand ;) Eerste keer duurde 1 minuut voordat ik em had met parallel kijken, nu lukt het in 10 seconden. Met name het je ogen terug laten komen vanuit ver kijken, moet je voorzichtig duen. Hoe rustiger je het doet, hoe mer tijd je hersenen hebben om dat 3d-beeld op te pikken als 'correct' beeld. Probeer maar es! Het is best leuk om allemaal van die tekeningen te kijken. Succes :)

Kun je nagaan wat je hersens allemaal doen als je wat rond loopt te kijken :D

http://www.skytopia.com/gallery/3d/stereo/stereo.html
 
Last edited:
Ik snap er geen drol van hoor, sorry.
Deze tests ben ik nooit sterk in en vergen altijd wat tijd, maar toch heb ik de ogentest gewoon gehaald... Vond dat heel wat anders eigenlijk maargoed.
Wat ik wil zeggen (Vooral voor kandidaten die de test nog moeten doen) eigenlijk is, laat je niet afschrikken als je het hier niet ziet, kan zomaar dat je het op de keuring wel haalt.
 
Nu zie ik deze hier op het forum ook, duurde even, maar toch wel grappig.
De test op het CML (die ik afgelopen week deed) vond ik wel wat makkelijker...:dozey: .
 
ik verwijt dat aan beeldschermen en aan plaatjes of word de test daar ook op de pc gedaan?? lijkt me niet denk dat daar het grootste resolutie verschil in zit.
Die zeehonden lukt mijn niet, maar ik denk dat het aan de kleuren ligt (ishihara fail) die tv wel en nog een paar anderen. Die TV is errug ruig vond ik leek wel of ik 50mm die pc in keek.. :D

Tks
 
lukt me niet meer, zag het één keer wel duidelijk, toen schoot mijn blik weg en nu lukt het met geen mogelijkheid meer :S
 
ehhh volgens mij was dit niet het idee van de stand van zaken maar goed :)

Inmiddels is 1 KLu (4 KLu waar Singh en Gaara inzitten ook trouwens) alweer twee maanden bezig en het gaat allemaal nog steeds wel OK. Maandag gaan we op velddienst 4 en dat wordt waarschijnlijk wel een leuke. Maar uiteraard krijgen we vast slecht weer (tot nu toe elke keer haha)

Ander nieuws, 2 KLu (October lichting) is nu een week onderweg met hun introductiebivak en hebben het (kennelijk) een stuk zwaarder dan wij. Er zijn inmiddels namelijk al 8 of 9 van de 42 man uitgeboekt :dozey:

Verder hoorde ik dat er ook nog eens 6 met een blessure uitgevallen zijn :1855: maar dat weet ik niet zeker. Maar minimaal al 8 eruit dus. Weet niet of er ook Vliegers/Airworkers bijzitten.

En doordat al deze mensen wegvallen komt er weer plek vrij op de verschillende kamers, dus, je raadt het al, binnenkort mogen wij zeer waarschijnlijk al WEER gaan verhuizen... :dozey:



Houdt ons bezig he :)

Mazzel :D
 
yep, VTO staat inderdaad voor vaktechnische opleiding, in mijn geval de EMVO... en tegenwoordig is dat ná de KMA.

Ondertussen alweer de centrifuge en de hypobare kamer gehad op het CML... is echt geweldig beeldmateriaal uit voortgekomen :bwah: haha. Afgelopen week introductie op woensdrecht gehad... ons klassen-busje toegewezen gekregen en het één en ander gezien en gedaan op & rond de vliegbasis.. maandag gaat de grondschool zelf beginnen. We zitten daaro echt met een onwijs toffe groep, dus met het vliegen erbij moeten die 6 maanden om vlíegen :dozey: .

Voor de rest; ik meld wel wat als er iets boeiends gebeurt, tot die tijd iedereen succes met selecties en op de KMA, en vooral bij dat laatste: nOOit afhaken op het IPbivak (daarna trouwens ook niet) :biertje:
 
oi oi oi, dat klinkt niet goed voor 2KLu.....
Als mensen meer nieuws hierover hebben hoor ik het graag, al dan niet dmv PM.

voor niek: Ik heb mijn PVS afgesloten met een positief resultaat, dus alles leek erop dat ik deel uit mocht maken van de okt lichting, maar werdt helaas op medisch terug gefloten....

iedereen op breda enorm veel succes,

Groet Nitro
 
Dat laatste is het geval.
Maar eerst eens zien hoe alles gaat lopen, niets is zo veranderlijk als......... , ze zijn in ieder geval nog niet van me af :airforce:
(dinsdag naar CMH voor nader onderzoek)

Maar hoe staat het er momenteel bij jouw voor met de PVS, hoeveel vluchten heb je al gehad, en hoorde ik dat de Slings een hele tijd lang niet weg kwamen uit Roanne zodat jullie begin deze week niet konden vliegen? Outsch... :1855:
 
Ja was niet zo best.
Heb 2 vluchten kunnen maken op dinsdag en zeker vlucht 2 ging voor me gevoel gewoon erg lekker, dus ik ging vol vertrouwen verder maar toen viel het weer woensdag en donderdag erg tegen, beetje jammer! Donderdag nog wel formatie gevlogen, dat was wel stoer.

Heb er nu dus 2 vluchten opzitten en klopt dat de slingsby's inderdaad nog niet zo lang terug zijn uit Frankrijk i.v.m. slecht weer. Ze zijn dinsdag teruggekomen, ik moet dinsdag weer bellen om eventueel woensdag en donderdag te vliegen, duimen maar...
 
das balen Nitro,
maar gelukkig niet definitief afgekeurd.
VEEL beter laat dan nooit toegelaten worden toch?
waar ben je eigenlijk op teruggevloten? als je dat met ons wilt delen?

groeten,

Marko
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top