martinair

Zeer intressant als je PPJN moet geloven.

Volgens Luchtvaartnieuws.nl overweegt Martinair om eind 2008 de vloot te vervangen en de voorkeur gaat hierbij uit naar de A332.

Terwijl een overenthousiast persoon op PPJN schrijft dat er 10 A332 van de KLM/AF group komen en de eerste einde 2008 aan de vloot wordt toegevoegd.

Is dit wishfull thinking of is er meer bekend binnen de MAC organisatie?
 
die wens voor 10 a332s uit AFKL heeft mr G al een keer laten vallen op een personeelsdingetje..
 
De a330 zullen zeker komen. Er is geen alternatief op korte termijn voor de zeer noodzakelijke en broodnodige vervanging van de B767's.
De operationele performance op ICA laat al enkele jaren een negatieve trend zien. Oorzaak is overigens niet alleen het aantal AOG's, maar ook planning bood weinig ruimte om vertragingen in te lopen.
MP heeft m.i. een terechte keuze gemaakt om eerst de operationele integriteit te herstellen en het bestemmingenpakket te saneren cq de dienstregeling te herstructureren. Zoals uit diverse posts blijkt heeft MP meer ruimte ingebouwd in de dienstregeling om operationele verstoringen op te vangen. Bestemmingen zijn/worden gestopt. Hogere crewproduktiviteit cq kortere crewomlopen zijn noodzakelijk voor een betere winstgevendheid van de ICA-vluchten.

De zgn double stops worden nu nog maar alleen op de charters uitgevoerd. Doelstelling is in de nabije toekomst deze double stops niet meer uit te voeren en de lijndienst- en charter bestemmingen minimaal 4 (liefst natuurlijk 6-7) keer per week rechtstreeks uit te voeren.
Ik vraag me wel af waarom er double stops worden gemaakt. Dat doet MP niet voor de lol, zal wel met de vraag vanuit de touroperators naar die specifieke charterbestemmingen te maken hebben denk ik.
Eigenlijk zou je de ICA produktie van arkefly en MP moeten integreren, dan krijg je een veel gezonder plaatje (weg double stops). Oeps.......

Operationele integriteit is noodzakelijk om in de toekomst een rol binnen de KL/AF (en misschien ook wel daarbij AZ) groep te kunnen behouden cq krijgen cq uitbreiden.

Als er er echt sprake is van 10 a330's de komende jaren bij MP, dan is de conclusie na een korte analyse dat er minimaal 5-7 bestemmingen/routes toegevoegd moeten gaan worden (met een minimale frequentie van 4 maal per week). Waarom anders 10 a330's???
Mijn inschatting is dat MP (wellicht pas na de overnname door KLM) schema's zal gaan vliegen die aansluiten op de blokken van de KLM (en AF en AZ). Zullen zeker geen business bestemmingen zijn, maar wellicht de de leisure ica bestemmingen (of routes met een lagere yield).
Het zou mij niets verbazen dat Curacao, Aruba etc.. bij MP geplaatst gaan worden.

MP moet nu eerst laten zien dat zij de operatie en de on-time-performance onder controle krijgen. Indien niet, dan rest er een sterfhuisconstructie dunkt me (en zal alleen vracht overgaan).
 
PHEHEH, double stops, of driehoeksvluchten, zijn vrijwel altijd gepland door de airline en altijd wegens lage paxaantallen of gereserveerde stoelen. Een touroperator kan hoogstens aangeven dat ze een non-stop willen, maar dat zal dan met cash danwel genoeg gereserveerde stoelen geregeld moeten worden. Pax vinden een extra tussenstop niet leuk, vooral omdat je op de heen- of terugweg er tussendoor uit moet voor de schoonmaak van de kist. De touroperator geeft aan hoeveel stoelen ze nodig hebben en op welke data en dagdeel gevlogen moet worden, de airline gaat dan puzzelen en zal waar mogelijk proberen om er een driehoeksvlucht van te maken, scheelt uiteraard heel veel geld, kisten en crew.
 
2x 767 gaan eind dit jaar (nov/dec) worden vervangen door 2x 332.

MP heeft inmiddels heeft opties genomen op simulatorcapaciteit en heeft Airbus gvraagd een transitieprogramma incl vernsnele begeleiding van de transitie te ontwerpen en aan te bieden.

Airbus vliegers vliegen mee voor een x-periode op de MP ops waardoor een overgang kan worden versneld.
 
MP should give SriLankan Airlines a call.

They're so short of crews they'll be parking 1-2 aircraft from March onwards.

They're desparate for A330/340 rated crews. I'm sure you could make a deal that's good for all parties.
 
Ze hebben aardige plannen.
Hopelijk pakt het allemaal goed uit en wordt het verlies op passage omgezet naar een mooie winst met de komst van de A332. Het zijn mooie kisten!
 
Nu weer 7 Airbussen? Dat zouden er toch 10 worden?

En waar gaan ze die toestellen vandaan halen?
 
Nog eens een paar jaar in het rood gaat de RvC niet toestaan...dan gaat gewoon de stekker eruit.:passed:
 
Back
Top