martinair

@ 76,

Wbt MCO, afgelopen Aug/Sept kreeg ik al uit KLM kringen te horen dat er n KLM MD11 de MCO operatie zou overnemen.
Geruchten, wel toevallig!
Grtz
 
SCHIPHOL - Martinair heeft de 39-jarige Diederik le Penn aangesteld als operationeel directeur (COO). In zijn nieuwe functie is Penn verantwoordelijk voor het operationele proces binnen de luchtvaartmaatschappij. Samen met CEO Paul Gestapowitsch en CFO Rob de Fluiter Balledux vormt Pen de directie van Martinair.

Diederik le Penn was sinds 1 november senior vice president operations bij Martinair. Daarvoor werkte hij bij Virgin Blue, Brisbane Airport en Schiphol
 
Oh met Rob de Gluiper Bal und Dux.
Verheug me al op de nieuwe uniformen als deze in lijn zijn met
het voorgeschotene.:D:D:D
 
'MP start door ongeacht eigenaar'19 DEC 2007 Martinair start volgend jaar winstgevend door, ongeacht wie straks de nieuwe aandeelhouder(s) is. De nieuwe MP-topman Paul Gregorowitsch is vastbesloten. De ex-KLM'er heeft amper drie maanden na zijn aantreden al 'een 100 procent rood hart'.

Door het nieuwe elan bij Martinair is volgens hem ook het personeel weer super-gemotiveerd. Ondanks de harde sanering en reorganisatie die noodzakelijk is om het 50-jarige vliegbedrijf te laten overleven.

Verschillende scenario's
Gregorowitsch schetst een paar scenario's. 'In de eerste helft van 2008 zal er definitief uitsluitsel komen of KLM het 50 procent belang van Maersk in Martinair kan en mag overnemen. Daarvoor moet Brussel goedkeuring geven.'

Eventuele andere eigenaar
In het geval Air France-KLM toch geen volledig MP-eigenaar wordt, heeft Gregorowitsch een voorkeur voor 'een andere grote luchtvaartalliantie'. Maar ook ziet hij mogelijkheden voor de participatie van andere marktpartijen, waaronder touroperators. 'Daarvoor is zeker interesse. Durfkapitalisten hebben eveneens bij me aangeklopt', laat hij weten.

Routenetwerk en nieuwe vloot
Voor al deze scenario's, inclusief een complete verzelfstandiging (of zelfs management buyout) treft Gregorowitsch actief voorbereidingen. Maar tevens is hij druk bezig met de rationalisering van het routenetwerk en een nieuwe vloot van in 2010 - bij voorkeur - tien Airbussen A330-200. 'Met 325 stoelen en een groter bereik veel efficiënter dan onze huidige zes Boeings 767 met 274 stoelen', meent hij.

Ticketverkoop via internet
Bovendien wil Gregorowitsch dat de B2C-ticketverkoop via internet fors gaat groeien (via fluid pricing). 'Maar we zullen op onze site geen pakketreizen aanbieden. Dat is de taak van touroperators. Die kunnen voortaan bij Martinair alleen nog garante stoelcontracten sluiten', stelt hij.

Operatie ex-Brussel
De vluchten voor Thomas Cook België vanaf Brussel worden volgens hem opnieuw bekeken. 'Dat is een verliesgevende operatie. We overleggen met Cook of daar een oplossing voor is per winterschema 2008-2009.'

Al met al wil de verse MP-baas dat het verlies van nu gemiddeld 25 euro per (ICA)passagier eind volgend jaar is omgebogen naar een minimale min. Die dan ruimschoots kan worden gecompenseerd door het winstgevende vrachtvervoer.

Corebusiness blijft cargo
'Cargo blijft corebusiness voor ons, naast de passage. In het passagiersvervoer willen we niet alleen de Caribbean-specialist zijn, maar vooral als een lowercost fullservice leisure airline opereren. Met het accent op vakantiegevoel', aldus Gregorowitsch.

Martinair heeft de ambitieuze Diederik Pen (39) benoemd tot COO. Hij moet onder meer de punctualiteit van de MP-vluchten bewaken.

Door Paul Eldering
 
Twee dingetjes springen er even uit voor me:

325 stoelen in een A330-200? Dat is meer dan KLM in een 777-200 stopt (die heeft geen grote business class sectie, en is al proppen in de economy class). Dat is 2 stoelen meer dan LTU in de 332 stopt, en dat was geen prettige ervaring. Als je dacht dat beenruimte krap is bij Transavia, in die LTU bak zat ik letterlijk 12 uur klem, ik schat zo'n 4-5 cm krapper nog. Het was een IPB reis dus ik was al lang blij dat we mee mochten, maar wel opzienbarend, want door deze enorme lading stoelen was de kist op alle verre vluchten payload limited, dikwijls vertrekkend met lege stoelen.

Minimaal verlies per passagier... waarom dan niet gewoon stoppen met pax vervoer? Waarom zou je al die moeite doen (OTP, reliability, geen uitval, delays en dat soort zaken) om hopelijk een klein verlies te draaien op passage? Puur een geval van marktbehoud (maar voor wie, wie is de echte eigenaar) of prestige?
 
A330 Configuration

A330 Configuration

We run ours in 287 seat configuration 275Y 12C

Business is 2-2-2 Economy is 2-4-2.

325 seats - is that a 3-3-3 configuration?

Quick calculation gives this configuration about 11 hours of fuel - pretty tight for some of the longer routes.
 
In Engeland stopt men 374 passagiers in een A330-200, en dat is nog wel in twee klassen ook (zei het dat de 'premium'' class meer de normale class in bij andere maatschappijen).

Elf uur is ongeveer het maximale dat je dan kunt vliegen (als je geen freight mee neemt).
 
Ah oeps, dacht dat het bij introductie van de 777 namelijk 321 stoelen was. Je hebt gelijk, maar dan nog steeds is het een aardig verschil: bijna evenveel mensen in een A332 als KLM in een 777 stopt. KLM stopt overigens 251 mensen in hun A332 met een kleine business class, en Northwest 243 dus het verschil is groot.

Maargoed, zoveel mogelijk mensen in een blik proppen is uiteraard niets nieuws voor Nederlandse maatschappijen en de Nederlandse pax zijn gelukkig zo op de centen dat ze het nog pikken ook. Het is geen kritiek, slechts een opmerkelijke observatie.

Maar Flameout, m'n vraag over MP passage is toch een heel legitieme vraag? Je voelt je toch niet aangevallen daardoor? Ik hoop van harte dat het goed gaat met MP passage, en dan bedoel ik dus dat daar winst gemaakt wordt. Waarom je bij een volledige divisie hoopt op een klein verliesje, ik begrijp er niks van.
 
@ IZ,

Je hoopt natuurlijk op winst Iz maar deze Ceo is voor de verandering eens
realistisch.
In een jaar waar je je vloot moet gaan vervangen en waar de huidige vloot al vervangen had moeten worden, lijkt me dit geen rare opmerking.
Enneh ik voel me zo ie zo ontzettend aangevallen!

:D:D:D
 
Aangevallen? Nee hoor.
Vanuit een verlies met een goed plan naar winstgevendheid.
Lijkt me alleen bijzonder om als het een keer minder gaat gelijk te roepen dat er dan maar met pax gestopt moet worden.
Wil niet de bal terugkaatsen, maar dan was Trans jaren geleden al opgehouden met bestaan... En nu zie je dat doorgaan met een goed plan tot een "aardig winstgevend" klupje kan worden gegroeid.
 
Nou ik heb jullie vele reacties gelezen. De vraag is wat er voor abreast 8 of 9 in een A330 van Martinair geplaatst kunnen worden. De A330's zouden volgens CEO van Martinair een pax-confriguatie van 325 passagiers hebben met 2 klassen Comfort Class en Economy Class. Evenveel als LTU! Bij de KLM in een Boeing 777-200 is met 2 klasssen met meer beenruimte ook al 327 passagiers in totaal! Dat verschil wordt nog steeds kleiner, als je zo ziet wordt beenruimte bij MP nog wel kleiner dan bij de 767!
 
Aangevallen? Nee hoor.
Vanuit een verlies met een goed plan naar winstgevendheid.
Lijkt me alleen bijzonder om als het een keer minder gaat gelijk te roepen dat er dan maar met pax gestopt moet worden.
Wil niet de bal terugkaatsen, maar dan was Trans jaren geleden al opgehouden met bestaan... En nu zie je dat doorgaan met een goed plan tot een "aardig winstgevend" klupje kan worden gegroeid.

Okee, ik had min of meer opgevat dat Gregorowitsch' plan om licht negatief te eindigen op passage de toekomststrategie was, en niet die van het komende boekjaar. Is ook niet echt duidelijk op te maken. Een toevoeging dat ze winst op passage verwachten in latere jaren is ook niet gedaan.

Je mag de bal overigens best terugkaatsen, alleen "een keer minder" aan de kant van MP passage is een understatement als je "jaren" "een keer" vindt. En daarnaast heeft HV nu al een jaar of 30 onafgebroken winst, dus als je met "jaren geleden" bedoelt mid jaren 70, dan zou je gelijk hebben.

Uiteraard zullen jullie intern uitgebreidere info hebben over de plannen van jullie nieuwe CEO, maar vanuit het nieuwsbericht staat er gewoon letterlijk dat hij tevreden is om passage met rode cijfers te draaien. En dan blijft het een reële vraag waarom dat zo is.
 
Dat is het dus IZ. Mensen roepen hier een hoop zonder de verschillende kanten van het verhaal te kennen.

Inderdaad draait Trans al jaren positief. Ik praat niet over alleen rode cijfers. Dat zegt me nml helemaal niets. Klein plusje of minnetje aan het jaar is nagenoeg hetzelfde. Accountants wise dan.
Mijn opmerking gaat erover dat ook Trans jarenlang een slechte "return on investment" had. Paar procentjes winst betekend dat je het beter op de bank had kunnen laten staan. Maar waarom doe je dat niet? Een plan en koers... Je wilt ergens heen. Daar gaat het om.
 
Back
Top