KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Not open for further replies.
superpilut said:
OK, ik zal het uitspellen:
EHAM, jij zegt dat er jaarlijks 10-15 man "overblijven" van de grote groep studenten en dat die wel hun papieren hebben, maar werkeloos thuis zitten.
PD spreekt dat tegen omdat hij zeker 2 man kent die naar Denim zijn gegaan, dus dat diie jongens die "overblijven" ook niet geheel kansloos zijn.

Dat was het dus. Anyway, 2 man naar Denim zet ook geen zoden aan de dijk. Heb je nog steeds 13x€150000 thuis zitten.
Als iedere school dit nouzou hebben, neem bijv. Stella, Epst, NLS en god weet wie er nog meer zijn, dan heb je het jaarlijks over meer dan 60 man die misschien een leven lang een lening zullen hebben voor een baan die ze nooit gekregen hebben.
Dan vind ik persoonlijk dat het nog wel meevalt met dat pilotentekort.


Bedoel je dus dat die mensen NOOIT een baan vind als vlieger? Dus dat ze levenslang werkloze pilootjes zijn? :1855: lijkt mij dat je ooit wel een keer aan t werk komt.. bij de een gaat t wat sneller als bij de ander
 
Een paar maanden geleden werd op het KLM VNV forum nog gesproken van 20 man afgewezen bij KLM in de eerste zes maanden van dit jaar, met een afwijzingspercentage van 19%. Dan hebben we het over KLS'ers direkt uit de opleiding, niet KLS'ers die al lange tijd thuis hadden gezeten of ergens anders hebben gevlogen.

Een afwijzingspercentage van bijna 20% is niet niks (en once again, daar is al veel heibel over geweest dit jaar). Dat betekent dat als jij in je klas van 20 even om je heen kijkt, je 4 mensen mag aanwijzen die het misschien niet gaan redden, yourself included. Maargoed, d'r zijn nog andere maatschappijen dan KLM.
 
prettyfly said:
Bedoel je dus dat die mensen NOOIT een baan vind als vlieger? Dus dat ze levenslang werkloze pilootjes zijn? :1855: lijkt mij dat je ooit wel een keer aan t werk komt.. bij de een gaat t wat sneller als bij de ander

Oh ja joh, lijkt je dat? Niets geleerd hier op het PBB? Ik ken er zelf al een handvol persoonlijk. Sommigen met een extra type rating op zak.

Zie maar eens rond te komen met een lening van € 200.000 en een administratief baantje met mager salaris zonder vooruitzichten. Voor de rest van je leven. Gezinnetje later? Huisje kopen? Wat dacht je van een persoonlijk faillissementje, nooit meer een credit card en afbetalen tot de dag dat je tikker ermee ophoudt.

Let wel dat om een dergelijk bedrag inclusief rente in 20 jaar tijd af te betalen (waar zie jij jezelf over 20 jaar, getrouwd, gezinnetje, koophuis en een mooie auto?) je inclusief leefkosten € 2500 netto = ruwweg € 4000 bruto moet verdienen. Dat wordt een beetje lastig, als je geen andere studie hebt gedaan. De meesten raken dus steeds dieper in de schulden, met alsmaar stijgende lasten, uiteindelijk uitkomend op faillissement.

Onderschat ook niet de psychologische effecten van zo'n enorm deprimerende levensverwachting. Zware depressie is zeker niet ondenkbaar, of nog erger..

Oh ja, en als je het al redt om je brevetten geldig te houden (niet inbegrepen in het salaris getal hierboven), dan nog: Als je na een jaar of 3-5 geen baan hebt, dan worden je kansen DRAMATISCH kleiner, tot bijna nul. Je skills lopen sterk terug, die 12 uurtjes vliegen per jaar zijn niet genoeg om dat 100% scherp te houden. Je kunt wel effe oefenen voor een grading, maar de vraag is of een airline je nog wel uitnodigt na die tijd, al is het maar omdat ze zich afvragen waarom je in die tijd nergens hebt gevlogen. Het antwoord: waarschijnlijk niet.

Overigens altijd prettig om een pappa of mamma te hebben met mucho pegels, die je altijd kan redden als je het zelf niet meer kan, maar vergeet niet dat veel mensen dat vangnet helemaal niet hebben. De dark side van de vliegopleidingen is zeer zeer duister.
 
@ superpilut ik ben het met je eens dat 13 alsnog teveel is,, 13 levens verknald.
@ jaap strobbe,, wat bedoel je met plebs? en kan iemand een aantal eisen opnoemen? of precies hun verwachtingspatroon,, <bv alleen maar kls-ers, ervaring, alleen nederlanders, of iets dergelijks>
 
De dark side van de vliegopleidingen is zeer zeer duister.

Wooot IZ je maakt me bang..:( ik moet nog beginnen met de kls en al die verhalen van piloten tekort geeft je wel weer vertrouwen. maar dan hoor je verhalen van piloten zelf.. :1855:

zag trouwens gister nog een piloot in een BMW 645I.. dus blijven hopen dan maar

grtz:kerst:
 
EHAM-ATC said:
zag trouwens gister nog een piloot in een BMW 645I.. dus blijven hopen dan maar

Wat wil je daarmee zeggen? Kan wel de auto van zijn/haar vader/moeder/vriend zijn. OF van de ABNAMRO!

Trouwens is ook nog een lelijke auto, daar wil je toch niet in gezien worden? :D
 
Last edited:
Wat wil je daarmee zeggen? Kan wel de auto van zijn/haar vader/moeder/vriend zijn. OF van de ABNAMRO!

het was een man van rond de 40 jaar 4 strepen,, het kan wel van iemand anders zijn:) en het kan ook wel van de ABN zijn maaaaar een auto van 150K,, dat wil ik dan ook wel:grijns:

grtz:kerst:
 
Ik hoop voor jouw maar vooral voor je toekomstige collega's dat ja naast geld en "status" met name het vliegen de beweeg redenen zijn van je keuze.


succes met je opleiding

gjk
 
dan probeerde ik wel manager te worden bij iets groots...

maar bedankt

su

Edit:
Ik hoop voor jouw maar vooral voor je toekomstige collega's dat ja naast geld en "status" met name het vliegen de beweeg redenen zijn van je keuze.
Best loze opmerking :S
 
Last edited:
EHAM-ATC said:
@ jaap strobbe,, wat bedoel je met plebs?

Dat is een wat archaische term , afgeleid van het Latijn, ook wel " plebejers".
De oude Romeinen bedoelden daar het "domme gewone klootjesvolk" mee.
In deze samenhang bedoeld als: alle vliegvolk wat niet op de kls of nls zijn brevet heeft gehaald.

PS , als ik je een advies mag geven: geloof gewoon af en toe je ervaren ( toekomstige ) vakbroeders in plaats van een keur aan bedrijven die allemaal nog heel veel geld aan je willen verdienen.

Was ook ooit jong , naief en gek van vliegen.Er is er van die drie nog eentje over , gelukkig..
 
corrrect.. toen de afgevaardigde van de VNV tijdje terug richting eelde gingen om te kijken of studenten het echt zo slecht hadden financieel, kwamen ze tot de conclussie na het zien van alle beamers op de parkeerplaats dat het toch wel weer mee viel....

jammer dat het VNV niet met wat IAC'ers die er legio bij KLM zijn om de tafel ging zitten om te vragen wat het nou precies is om geen geld te hebben 8000 KM van huis.
 
alle vliegvolk wat niet op de kls of nls zijn brevet heeft gehaald.
Dusss als ik het goed heb, is er een piloten tekort (bij de klm) Maar omdat er teweinig piloten van de kls/nls komen, zouden er dus meer mensen naar de kls/nls moeten/in een klas gepropt worden. toch?

grtz
 
hmm mensen zeiden hier op forum dat bedrijven juist alleen geld willen,, (is dus meer mensen op vliegscholen).. maar om het kort te houden je hebt wel gelijk ja, beter is afronden

grtz;)
 
EHAM-ATC said:
Dusss als ik het goed heb, is er een piloten tekort (bij de klm) Maar omdat er teweinig piloten van de kls/nls komen, zouden er dus meer mensen naar de kls/nls moeten/in een klas gepropt worden. toch?

Dat is precies wat KLS en KLM willen. Goede business voor de school en KLM krijgt z'n piloten.
Zou KLM, voor het oplossen van haar logistieke problemen, besluiten tot het aannemen van VM-ers (wat volgens velen de logische oplossing zou zijn, omdat KLS niet kan leveren), dan gaat dat ten koste van de KLS. En dat wil de moedermaatschappij niet en dus houdt men rigide vast aan de huidige selectie criteria.

gjk

oh ja en die "hoge kwaliteitseisen" .......... korreltje zout
 
EHAM-ATC said:
het was een man van rond de 40 jaar 4 strepen,, het kan wel van iemand anders zijn:) en het kan ook wel van de ABN zijn maaaaar een auto van 150K,, dat wil ik dan ook wel:grijns:

Jullie wonen in het verkeerde land; hier is dat apparaat te krijgen voor €71600 en kost de peut nog €1 per liter.:haha:
Voor €150k krijg je hier een Ferrari 360 Modena Spider. Krijg je nog €4k wisselgeld ook! Nog een reden om naar het buitenland te verkassen..
Eham, ben blij dat je mijn punt begrijpt.
 
Iz said:
Oh ja joh, lijkt je dat? Niets geleerd hier op het PBB? Ik ken er zelf al een handvol persoonlijk. Sommigen met een extra type rating op zak.


Hmm sorry, misschien dat ik me wat te snel uitsprak... wat superpilot zei kwam voor mij een beetje pessimistisch over.. maar er is inderdaad 'de dark side' waar je nooit hoopt te komen!
 
jaap stobbe said:
Was ook ooit jong , naief en gek van vliegen.Er is er van die drie nog eentje over

Er..... Naïef? ;)

Prettyfly, je ZULT er mee te maken krijgen, hopelijk niet zelf. Maar ga er maar vanuit dat minimaal één persoon die je kent of zult leren kennen in de opleiding daar wel in terecht zal komen. Ik schat dat het in deze goede tijden voor vliegers nog "maar" op zo'n 1 op de 15 zal zijn die in het gat raakt, dus reken maar uit. In slechte tijden zoals een jaar of 7-8 geleden zit je al gauw op zo'n 1 op de 9.

EHAM-ATC: De 645i wordt al niet meer gemaakt, is tegenwoordig een 650i. Die ouwe shit mot ik nie hoor.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top