EPST fase2

Heeft iemand mee rinfo over de rekentest in fase 2? Wat voor sommen zijn er te verwachten?

Daarnaast, worden er tijdens de simulatorsessie ook rekenvragen gesteld, zo ja wat voor?

Gr Jet
 
Heeft iemand mee rinfo over de rekentest in fase 2? Wat voor sommen zijn er te verwachten?

Als je de rekensommen bij de compass test heb kunnen maken dan kun je deze rekensommen ook maken...

Daarnaast, worden er tijdens de simulatorsessie ook rekenvragen gesteld, zo ja wat voor?

Wat is de vierkantswortel van 193?

Nee dus, het gaat ze er puur om of je naast het vliegen nog wat rekenkracht over hebt. Dus denk dan meer aan het is van hier X kilometer naar je huis, ik rij met Y km/uur die kant op, hoelang doe ik erover. Of er wonen X aantal mensen in Amsterdam, daarvan is 60% boven de 60, hoeveel mensen zijn er boven de 60.


Niet teveel stressen over de soort vragen die je kunt krijgen, zorg er gewoon maar voor dat je ontspannen (voor zover dat kan) bent en jezelf blijft.
 
Gisteren fase 2 gehaald, vandaag helaas bij fase 3 niet voldoende kunnen presteren. Maar ik mag fase 3 over 8 weken herkansen gelukkig, hoop dat het dan wel gaat lukken.
 
Ahh, echt jammer dat je fase 3 niet hebt gehaald. Misschien is het handig om een paar oefenuurtjes te boeken. Bij EPST zelf, of bij een van de andere aanbieders.
Wat ik heb gelezen van de anderen die ook moesten herkansen heeft dat ze erg geholpen.
Ik moet binnekort zelf ook voor fase 2 komen. Hoop dat ik er doorheen kom zodat ik de dag erna ook bij fase 3 kan "shinen".
Succes met herkansing en het lukt je wel ;)

Greetz lennystyles
 
Last edited:
Thnx Lennystyles,

Ik heb idd 2 oefenuurtjes geboekt bij EPST. Hopelijk zal dat me ten goede komen.

Jij heel veel succes met F2, en mocht je vragen hebben dan kan je ze hier stellen of mij een PM sturen.

Greeting back
 
Hey allemaal!
Ik ben nieuw hier op airwork. Dus alles nog een beetje door krijgen;)
Maar ik mag 15 april naar fase 2 komen bij de EPST. Nog meer mensen op die datum?:)
 
Dat is mooi PH-JDW! Als je dinsdag door komt bij fase 2, dan hebben wij samen woensdag de simulator sessie ;) Ik moet hem dan namelijk herkansen.

Succes
 
Ohh kijk een aan dat is ook toevallig;)
Dankje wel! Jij natuurlijk ook veel succes! :airforce:
Heb je misschien nog wat tips voor Fase 2?
 
Tips voor de 2 groepsopdrachten: wees je zelf en laat zien dat je bepaalde eigenschappen bezit:

sociaal zijn, samenwerken, voor je eigen mening opkomen, mensen kunnen overtuigen, etc...

De twee opgaven (simulatorboekje, rekenopgaven) is niet moeilijk en gewoon goed te doen. Rekenopdracht is net als die je bij de COMPASS hebt gekregen. Staan hele makkelijker vragen tussen maar ook wat pittigere.

De twee gesprekken zijn heel relaxt en gaat meer om je motivatie, en waar je je mee bezig houdt op het moment.

Groetjes
 
Heey ST,
Hartstikke bedankt voor de tips! Ik ben mezelf al goed aan het voorbereiden, want ik wil echt graag door!
Ik ga mijn best doen!:) en misschien zie ik je dan inderdaad op de 16e!

Groetjes,
Jordy
 
Eey PH en ST,
Ik mag 15 april ook voor Fase 2 komen. Ik heb er echt zin in :) .
Ik ben mij ondertussen ook goed aan het voorbereiden.
Veel succes Jordy en hopelijk kunnen we allemaal 16 april laten zien wat wij in huis hebben :airforce:

Groetjes,
lennystyles
 
Last edited:
Jij ook heel veel succes lennystyles! Ik heb er ook erg veel zin in! :D
En dan zien we elkaar de 15e en dan ST op de 16e:)
Veel succes met voorbereiden:airforce:

Groeten,
JDW
 
Ik was niet echt zenuwachtig en hield mijn hoofd koel. Echter, in zo een situatie is het best lastig om je goed te concentreren. De engelse capt. zat naast me, nederlandse capt. achter me en toen kwam ook nog Dick Verburg naar binnen...

Maar wat er niet goed ging was vooral stijgende/dalende bochten... wat heb ik me daarin vergist zeg, ik kreeg de tellers niet allemaal strak... als ik de +/-1000ft/min goed had dan had ik de 30 gr. bank niet goed, en andersom. En dit kwam ook omdat het heel anders bestuurde... duurde even voordat ik bocht maakte, steeg, etc... dat was een beetje verwarrend voor mij. Ik heb wel s gevlogen en als je dan een beweging maakt komt het meteen op gang, hier duurde het even omdat een 737 natuurlijk veel zwaarder is.

Op zich is dat geen probleem omdat je met 0 ervaring in de sim zit, wat ze echter wel verwachten is dat je als je de eerste keer fout doet niet de tweede keer weer fout doet. En dat was bij mij dus wel het geval. Mijn 'leercurve' was niet voldoende. Dit was dus echt balen voor me..... Dit is inprincipe nu een kwestie van oefenen voor mij, ik krijg 2 oefensessies van een uur en dan moet ik het nog een keer laten zien (alleen is het dan wel moeilijker, 1500ft/min ipv 1000ft/min en 45gr bank ipv 30 gr)

Ik wil zo graag bij EPST beginnen, ik ga keihard mijn best doen!
 
Last edited:
Hey ST,
Ai echt balen! Ik heb inderdaad ook wel eens gevlogen. Een cessna 172 (net zoals jou, toch?), maar een B737 is inderdaad zwaarder. Ik ga binnenkort met een leraar een keer vliegen en dan gaat hij mij veel dingen laten doen zodat ik wat ''feeling'' kan opbouwen.
Veel succes ST met je oefensessies!

Groeten,
Jordy
 
Met je spirit om te beginnen zit het in ieder geval goed ;)!
Maar ik denk dat het na die twee uurtjes helemaal in orde komt.
Zelf heb ik 0 sim/vlieguur ervaring, maar ik hoop door snel dingen op te pakken een leercurve te creëren die voldoet aan alle eisen. Laat ik eerst net als jij Fase 2 met succes afronden.
Ik had vanuit andere posts begrepen dat de instructeur je ook makkelijke vragen tussendoor stelt om je multi-tasking te testen.
Misschien kan je tijdens die twee uurtjes aan de instructeur vragen of hij ook dat soort rekenvraagen tussendoor kan stellen.
 
@ PH-JDW

Ik heb idd een uur in een cessna 172 gevlogen... Ik weet echter niet of dat zo heel veel uitmaakt omdat je in een cessna gebruik maakt van de basic 6 instrumenten (oud) en in een FNPT sim een glass cockpit krijgt (modern), is toch een tikkeltje anders met instrumenten scannen. Als je echt wil zien hoe een kist reageert op je handeling kan je ook gebruik maken van flight simulator FS2004 of FSX, of natuurlijk droog vliegen.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je met 0 uur ervaring een leercurve moet laten zien, je hoeft geen ervaren piloot al te zijn om het zo maar te zeggen. Fouten maken kan en mag, maar zorg er voor dat je het de 2e keer wel goed doet of op zn minst beter dan de eerste keer. En probeer strak te vliegen dus neem geen genoegen met 6999ft. als er gevraagd wordt om op 7000ft. te vliegen.

@ lennystyles

Thnx for the peptalk :D
Op dit moment is Fase 2 prioriteit, haal de sim maar eerst uit je hoofd... zo heb ik het ook gedaan, want anders ga je te hard van stapel. Heel veel succes met fase 2, zorg dat je fris aan je dag begint dus lekker op tijd naar bed.
De instructeur stelt idd makkelijke vragen, alleen makkelijke vragen worden opeens heel lastig als je strak moet vliegen en je instrumenten continu moet scannen..
Tijdens de oefensessies zal hier ook zeker aandact aan besteed worden, maar prioriteit blijft het vliegen.

Heel veel succes, nogmaals concentreer nu puur op Fase 2.
 
Last edited:
Je hebt daar inderdaad wel een punt. Een Cessna heeft inderdaad een basic T cockpit en een 737 een glass cockpit. Evengoed denk ik dat het kan helpen (of je nou op FS vliegt of in een echte kist), omdat je toch allemaal instrumenten moet scannen in een bepaalde tijd. Zelf heb ik FS2004 op de computer staan en vlieg ik met o.a. uitbreidingen van bijv. PMDG 737NG. Tuurlijk zal een FNPT sim anders vliegen dan de 737 op FS2004, maar ik denk doordat je met FS ook telkens je intrumenten scant dat het kan helpen.
Maar jij hebt de FNPT sim al een keer gedaan dus als ik het fout heb moet je het zeggen =P
Wel ga ik me instructeur dan vragen of hij reken vragen kan stellen tijdens het vliegen, zoals lennystyles al zei;) en of we dat soort dingen kunnen oefenen wat ST vertelde.
Zelf ben ik me op dit moment goed aan het voorbereiden voor Fase 2, want daar wil ik alles voor doen om door te mogen.
 
Back
Top