Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

moeten ze wel min. 90% bijdragen aan je levensonderhoud. Bij mij is het gesplitst tussen mijn gescheiden ouders dus dat wordt 660 euro per ouder :)

Moet ik ze ff doorgeven
 
Ik vraag me af wat ik eigenlijk het beste zou kunnen doen op dit moment;

ING:
De nominale debetrente voor mij is op het moment 9,1%.
De effectieve jaarrente is 9,6%.

Ik ben pas afgestudeerd en werk via uitzendbureaus op het moment tijdens het solliciteren. Deze rente is niet vastgezet. wanneer ik het vastzet kom ik waarschijnlijk uit op c.a. 7%. De reden van dit hoge percentage is dat mijn ouders zo weinig mogelijk borg willen staan. Dit zorgde indertijd voor een percentage dat c.a. 1.5 - 2% hoger lag dan gemiddeld.

Tijdens het afsluiten had ik de mogelijkheid het vast te zetten, wat toen niet is gebeurd. Achteraf spijt hiervan natuurlijk, maar ik vraag me af of het verstandig is het alsnog vast te zetten. Zodra ik werk heb als piloot kan ik de rente vastzetten en vanwege de 'zekerheid' die ik dan de bank bied kan het rentepercentage zowiezo een stuk lager. Tot die tijd zit ik echter zwaar te puzzelen hoe ik het wat makkelijker voor mezelf kan maken met het dragen van de rente.
 
He Djanello,

nie zo slim he om het niet vast te zetten. Was toen lekker laag. Marja kan je nu nix meer aan doen. Zou het toch maar ff vastzetten want ik gok dat het nog wel slechter kan in deze tijden. Moet je trouwens op dat moment wel wat bijbetalen anders verdient de bank natuurlijk ook nix.
Cheers
 
Word echt letterlijk misselijk als ik deze bedragen en rentepercentages zie.

Het wordt dus net als vroeger, zonder papa en mama wordt het bijna onmogelijk om nog een redelijke financiele regeling te treffen.

Mijn ouders kunnen niet meebetalen en helaas is mijn spaargeld niet toereikend om anderhalf jaar in mijn levensonderhoud te voorzien. Mission impossible dus.