Financiering Opleidingskosten: Wat is jouw deal?

moeten ze wel min. 90% bijdragen aan je levensonderhoud. Bij mij is het gesplitst tussen mijn gescheiden ouders dus dat wordt 660 euro per ouder :)

Moet ik ze ff doorgeven
 
Ik vraag me af wat ik eigenlijk het beste zou kunnen doen op dit moment;

ING:
De nominale debetrente voor mij is op het moment 9,1%.
De effectieve jaarrente is 9,6%.

Ik ben pas afgestudeerd en werk via uitzendbureaus op het moment tijdens het solliciteren. Deze rente is niet vastgezet. wanneer ik het vastzet kom ik waarschijnlijk uit op c.a. 7%. De reden van dit hoge percentage is dat mijn ouders zo weinig mogelijk borg willen staan. Dit zorgde indertijd voor een percentage dat c.a. 1.5 - 2% hoger lag dan gemiddeld.

Tijdens het afsluiten had ik de mogelijkheid het vast te zetten, wat toen niet is gebeurd. Achteraf spijt hiervan natuurlijk, maar ik vraag me af of het verstandig is het alsnog vast te zetten. Zodra ik werk heb als piloot kan ik de rente vastzetten en vanwege de 'zekerheid' die ik dan de bank bied kan het rentepercentage zowiezo een stuk lager. Tot die tijd zit ik echter zwaar te puzzelen hoe ik het wat makkelijker voor mezelf kan maken met het dragen van de rente.
 
He Djanello,

nie zo slim he om het niet vast te zetten. Was toen lekker laag. Marja kan je nu nix meer aan doen. Zou het toch maar ff vastzetten want ik gok dat het nog wel slechter kan in deze tijden. Moet je trouwens op dat moment wel wat bijbetalen anders verdient de bank natuurlijk ook nix.
Cheers
 
Word echt letterlijk misselijk als ik deze bedragen en rentepercentages zie.

Het wordt dus net als vroeger, zonder papa en mama wordt het bijna onmogelijk om nog een redelijke financiele regeling te treffen.

Mijn ouders kunnen niet meebetalen en helaas is mijn spaargeld niet toereikend om anderhalf jaar in mijn levensonderhoud te voorzien. Mission impossible dus.

Ik ´hoopte´ begin 2009 met de bank (ABN) gaan praten aangezien ik dan hoop de selectie bij EPST te hebben voltooid . Andere banken kunnen mij geen garantiefonds leveren aangezien ik mijn opleiding via EPST wil gaan doen.

Maar ben nu echt huiverig om daar ook maar 1 stap in het kantoor te zetten. :stapelge:

What to do, what to do?
 
Mijn ouders kunnen niet meebetalen en helaas is mijn spaargeld niet toereikend om anderhalf jaar in mijn levensonderhoud te voorzien. Mission impossible dus.
Ik ´hoopte´ begin 2009 met de bank (ABN) gaan praten aangezien ik dan hoop de selectie bij EPST te hebben voltooid . Andere banken kunnen mij geen garantiefonds leveren aangezien ik mijn opleiding via EPST wil gaan doen.
Ik snap niet wat je bedoelt. Zowel EPST, NLS en KLS hebben garantiefondsen (Stella ook dacht ik). Nou gaan die zo goed als allemaal via ABN, maar wat is het probleem?

Ook zonder garantiefonds, mits je ouders meewerken met bijvoorbeeld het inzetten van hun hypotheek en eventuele overwaarde, zijn leningen wel te regelen. Rente staat natuurlijk hoog, maar via de Rabobank had ik die mogelijkheid. Nou is het heel situatie afhankelijk natuurlijk, maar je kan andere topics zien met adressen van andere banken.
 
Ook zonder garantiefonds, mits je ouders meewerken met bijvoorbeeld het inzetten van hun hypotheek en eventuele overwaarde, zijn leningen wel te regelen. .

Op het moment zou ik willen dat ik het zo makkelijk had als jij het hier doet klinken...:bwah:
 
Ook zonder garantiefonds, mits je ouders meewerken met bijvoorbeeld het inzetten van hun hypotheek en eventuele overwaarde, zijn leningen wel te regelen.

Oh mijn ouders hoeven alleen maar even hun hypotheek en overwaarde waar ze jaren voor gewerkt hebben op het spel te zetten om mijn droom te verwezenlijken?? Oh had dat dan gelijk gezegd. :rolleyes:

Ik weet niet uit wat voor omgeving jij komt Nosig maar mijn papa en mama kunnen mij niet ´even´sponsoren zoals ik in mijn eerder post al zei. Al zouden ze het kunnen dan zou ik dat nog niet van ze kunnen vragen. Iets met trots en principes.

En als ik van een garantiefonds gebruik wil maken moet ik een dusdanige onvoordelige deal aangaan dat het verkopen van mijn ziel aan de duivel wellicht nog verstandiger is.
 
Op het moment zou ik willen dat ik het zo makkelijk had als jij het hier doet klinken...:bwah:
Ik kon het zelf op die manier regelen bij de Rabobank Almere voor m'n vriendin. Ik heb geen overwaarde meer (gebruikt om m'n eigen vliegschuld van af te betalen), maar kon na overname hypotheek wel de financiering regelen. Uiteindelijk niet nodig (gelukkig, want heb nog steeds mooie rente op huidige hypotheek) omdat het NLS garantiefonds voor haar klas mogelijk werd, wat natuurlijk meer voordelen heeft dan alleen maar borg staan.
 
De huidige aanbieding voor de KLSers van klas 9-1 is bij ABN voor 3 jaar 5.8%, 5 jaar 6 en 10 jaar 6.50% Hier is 0 onderhandelingsruimte in. Wel kan je de hoogtes van je levensonderhoud veranderen natuurlijk en het 3e jaar wel of niet mee financieren. Verder is het Take it or Leave it en ook als de ECB rente naar beneden gaat (wat ws 4 dec gebeurd) zullen de percentages neit veranderen.

Bij de friesland bank is dit anders. Ik had ze vandaag aan de telefoon en kreeg te horen dat mijn aanbod tot 1 dec vast staat en dat daarna de rente word herberekend. Hij durfde me te vertellen dat hij dacht dat de rente ws nar beneden ging maar iig niet hoger zou worden (aan deze uitspraken kunnen uiteraard geen rechten worden ontleend :p).

Wat misschien een idee is om gewoon een lening bij een van de banken af te nemen en dan 3 jaar vast (bij abn is dat voordeliger) en het, als je eenmaal een baan hebt, laten oversluiten naar bijv een Rabobank waar veel meer mogelijk is met de rentes.
 
3 jaar 5.8%, 5 jaar 6 en 10 jaar 6.50%

Grappig, ik (en mijn klas EPST) kreeg onlangs bij de ABN het volgend lijstje

3 jaar 5,8%
5 jaar 6,1%
10 jaar 6,5%

Een miniem verschil maar toch.........

Heb echter geen idee met de huidge financiele ontwikkelingen en de crisis wat nu het handigst is om te kiezen.

Voor zowel 3 als 10 jaar is iets te zetten in deze tijden van financiel onzekerheid. De een roept dat de crisis lang gaat duren de anderen verwachten dat ie in 2010 voorbij zal zijn (zojuist nog op de radio)

Saillant detail; Ikzelf gaf aan dat ik aan die 3 jaar zat te denken en toen zei de ABN dat zij dat normaal ook adviseerden.
Dezelfde middag gaf een klasgenoot aan dat ie aan 10 jaar zat te denken en toen zei de ABN ÓÓK dat ze dat normaal ook adviseerden.

jaja advies.....:(



Iemand nog tips?
 
Last edited:
zekerheid kost geld,,

zekerheid kost geld,,

Grappig, ik (en mijn klas EPST) kreeg onlangs bij de ABN het volgend lijstje

3 jaar 5,8%
5 jaar 6,1%
10 jaar 6,5%

Een mimim verschil maar toch.........

Heb echter geen idee met de huidge financiele ontwikkelingen en de crisis wat nu het handigst is om te kiezen.

Voor zowel 3 als 10 jaar is iets te zetten in deze tijden van financiel onzekerheid. De een roept dat de crisis lang gaat duren de anderen verwachten dat ie in 2010 voorbij zal zijn (zojuist nog op de radio)

Iemand nog tips?

Ik zou kijken naar de rentes van de afgelopen jaren en het verloop ervan. Ik heb dat gedaan/nagevraagd bij m'n ABN-afspraak en ben er niet uitgekomen (de ABN zelf geeft ook niet graag direct advies en dat begrijp ik); heb daarom maar voor 5 jaar gekozen (10 vond ik ècht te lang en 3 nèt iets te weinig,, ja ja de adviseur himself :haha:)
 
Ik had vandaag mijn gesprek bij de ABN, als je de rente 2 jaar vast zet, heb je een rente percentage van 5,2 %.

Bij de FB leen je alleen wat je nodig hebt. Vandaag hoorde ik dat ze dit ook bij de ABN doen, mits je alleen de opleidingskosten (118.00) leent. De rentepercentages van de ABN zijn een stuk lager dan de FB. Zo lijkt de keuze volgens ,ij erg voor de hand liggen.
 
Ik had vandaag mijn gesprek bij de ABN, als je de rente 2 jaar vast zet, heb je een rente percentage van 5,2 %.

Bij de FB leen je alleen wat je nodig hebt. Vandaag hoorde ik dat ze dit ook bij de ABN doen, mits je alleen de opleidingskosten (118.00) leent. De rentepercentages van de ABN zijn een stuk lager dan de FB. Zo lijkt de keuze volgens ,ij erg voor de hand liggen.

Let op: Je leent bij ABN alles in een keer, het geld wat je nog niet nodig hebt wordt op een spaarrekening gezet, hier ontvang je dan een kleine hoeveelheid rente over. Ik kon bij abn niet alleen lenen wat ik nodig had.
Bij FB betaal je wat meer rente, maar je leent ook alleen wat je nodig hebt.

Zo lijkt abn je een leuke rente te geven, maar ik kom met mijn lening op €3500 verschil (wacht nog op de offerte's).. En ik ben er van overtuigd dat ik veel beter ben in het uitgeven hiervan dan dat ik de abn dit voor mij laat doen :)

En Pin0 hoe kom jij op 5,2% bij mij gaven ze 2weken terug nog 5,8 %

Greetzz
 
Jezus, wat heb ik een pech gehad dat ik maandje of twee geleden ben begonnen. Die rentepercentages zijn om van te smullen (bij wijze van...) in vergelijking met de rentes die ik en mijn klasmates betalen. 7% effectief op jaarbasis
 
Let op: Je leent bij ABN alles in een keer, het geld wat je nog niet nodig hebt wordt op een spaarrekening gezet, hier ontvang je dan een kleine hoeveelheid rente over. Ik kon bij abn niet alleen lenen wat ik nodig had.
Bij FB betaal je wat meer rente, maar je leent ook alleen wat je nodig hebt.

Zo lijkt abn je een leuke rente te geven, maar ik kom met mijn lening op €3500 verschil (wacht nog op de offerte's).. En ik ben er van overtuigd dat ik veel beter ben in het uitgeven hiervan dan dat ik de abn dit voor mij laat doen :)

En Pin0 hoe kom jij op 5,2% bij mij gaven ze 2weken terug nog 5,8 %

Greetzz

Als je bij de ABN puur alleen de opleidingskosten gaat lenen, dan leen je ook alleen maar wat je nodig hebt. Net zoals de FB. En dat met een rente van 5,2% (dat is als je de rente "maar" 2 jaar vast zet). De 5,8% rente is voor het 3 jaar vast zetten.
De enige verschillen tussen de FB en de ABN zijn nu, de rente en de opbouw van de lening.

"Correct me if i'm wrong"

Bij de FB, heb je tijdens de opleiding een rekening courant systeem. Dit houdt in dat je netzoveel kunt aflossen als je zelf wilt. Na het halen van je diploma ga je naar de FB, wordt de hoogte en looptijd, en manier van aflossen van de lening vastgesteld. (als je niks tijdens de opleiding hebt afgelost, 118.00 + rente). Dit is dus gunstig in het geval je een erfenis krijgt of oudejaarsjackpot van de postcodeloterij wint. Omdat je in principe alles zou moge aflossen.
Houdt er wel rekening mee dat je het dan niet vergoed krijgt dmv het garantiefonds.

Bij de ABN, bepaal je vooraf de looptijd van de lening (25 jaar). En tegen welk rentepercentage:
- 2 jaar 5,2%
- 3 jaar 5.8%

Tijdens de opleiding, ben je nog niet lid van de VNV, dus mag je max. 10% boetevrij aflossen. Tijdens de opleiding mag je dus ca. €20.000 aflossen.
Na het behalen van je diploma ga je naar de bank om afspraken te maken over het aflossen. Ga je daarna werken bij een Nederlands vliegtuigmaatschappij, en wordt je dan lid van de VNV, mag je daarna 25% boetevrij aflossen per jaar.

Op of aanmerkingen? Meld het me!
 
(als je niks tijdens de opleiding hebt afgelost, 118.00 + rente). Dit is dus gunstig in het geval je een erfenis krijgt of oudejaarsjackpot van de postcodeloterij wint. Omdat je in principe alles zou moge aflossen.

Dit is dus niet waar want je hebt per jaar maar een x percentage dat je boetevrij mag aflossen Dat staat iig in mijn contract.
 
Dit is dus niet waar want je hebt per jaar maar een x percentage dat je boetevrij mag aflossen Dat staat iig in mijn contract.

Ik ga ff opzoeken waar dat staat :confused: Ik heb alleen de offertes nog. Welke bank heb jij gekozen?

Vandaag gebeld naar de banken ivm de renteverlaging van de Europese Bank, zowel ABN als de FB hebben hun rentepercentages aangepast.
 
Back
Top