Stella Aviation Academy

Nosig, denk jij echt dat Stella ook maar 1 student ooit gaat uitbetalen? Als die 3 jaar bijna om zijn, dan wordt de persoon in kwestie een baan als (Sim)instructeur aangeboden bij de eigen vliegschool of in het simulatorcentrum in Turkije.
Welnu, er worden 220 mensen per jaar opgeleid. Stel dat er 100 mensen (van de 660) in die 3 jaar geen baan vinden (niet geheel onrealistisch, lijkt me zelfs nog aan de krappe kant). Daarbij kan Stella, Boeing of wie dan ook de toekomst niet voorspellen, dus naar mijn mening ook geen banen garaderen. Weer een oorlog, terroristische aanslag, sars, nieuwe crisis! Dan moet Stella 100 X 107000 euro terug gaan betalen, totaal bijna 11 miljoen euro! En dat terwijl er in die 3 jaar 6,6 miljoen aan "baangarantiekosten" is binnen gekomen, ervan uitgaande dat alle leerlingen die 10.000 gaan betalen. Volgens mij is er dan dus een gat van dik 4 miljoen...Oeps! Ik denk dat er dan heeeel veel onervaren instructeurs bij Stella gaan komen! Verder vraag ik me ook wel af waarom dat oude garantiefonds niet meer bestaat, voldeet het niet of wilde de bank dat risico niet meer lopen? Of misschien iets anders?

Cheers!
 
Verder vraag ik me ook wel af waarom dat oude garantiefonds niet meer bestaat, voldeet het niet of wilde de bank dat risico niet meer lopen? Of misschien iets anders?

Cheers!

Wie zegt dat het oude garantiefonds niet meer bestaat?
En dat gat van 4 miljoen: ik denk dat in het geval van terugbetalen ze niet alleen de opbrengst gebruiken van de baangarantie (10k pp). Je vergeet dat de Nederlandse vliegscholen nog een redelijke marge 'winst' maken in die E107.000 opleidingskosten.
JM
 
Slambam! said:
Nosig, denk jij echt dat Stella ook maar 1 student ooit gaat uitbetalen? Als die 3 jaar bijna om zijn, dan wordt de persoon in kwestie een baan als (Sim)instructeur aangeboden bij de eigen vliegschool of in het simulatorcentrum in Turkije.
Welnu, er worden 220 mensen per jaar opgeleid. Stel dat er 100 mensen (van de 660) in die 3 jaar geen baan vinden (niet geheel onrealistisch, lijkt me zelfs nog aan de krappe kant). Daarbij kan Stella, Boeing of wie dan ook de toekomst niet voorspellen, dus naar mijn mening ook geen banen garaderen. Weer een oorlog, terroristische aanslag, sars, nieuwe crisis! Dan moet Stella 100 X 107000 euro terug gaan betalen, totaal bijna 11 miljoen euro! En dat terwijl er in die 3 jaar 6,6 miljoen aan "baangarantiekosten" is binnen gekomen, ervan uitgaande dat alle leerlingen die 10.000 gaan betalen. Volgens mij is er dan dus een gat van dik 4 miljoen...Oeps! Ik denk dat er dan heeeel veel onervaren instructeurs bij Stella gaan komen! Verder vraag ik me ook wel af waarom dat oude garantiefonds niet meer bestaat, voldeet het niet of wilde de bank dat risico niet meer lopen? Of misschien iets anders?

Cheers!

Slambam, het ging er om dat een waarborgfonds (te vaak misleidend garantiefonds genoemd alsof het een baangarantie o.i.d. impliceert) iets heel anders is dan een "geld terug indien geen baan"- garantie (hier wellicht misleidend baangarantie genoemd). Of het voor Stella een handig business model is doet er niet echt toe, dat zien ze in de tijd vanzelf wel. Ze hebben natuurlijk voorwaardes (instructeur baantjes) die een hoop risico voor hen wegvangen. Daarbij gokken ze neem ik aan dat ze niet al over 3 jaar maar eerder over bijvoorbeeld 6 jaar een deel van de leerlingen moeten gaan betalen. Op dat moment is er meer dan genoeg geld in de pot, en ze kunnen met het begin van een nieuwe, diepe crisis altijd besluiten (als de pot leger raakt) de nieuwere klassen geen "geld terug indien geen baan" garantie aan te bieden. Vergis je niet, het is 3 jaar NA einde opleiding. Dus op z'n vroegst hoeven ze pas mensen te betalen over 5 a 6 jaar. Of ze zichzelf rijk rekenen met Boeing en IATA getallen door te denken dat er straks banen voor Hollanders het oprapen liggen in China, Zuid Amerika en midden oosten, de tijd zal het leren.

Of die argumenten van baan aanbod in Azië etc. in nabije toekomst valide zijn, telt wel degelijk mee voor mensen die dit topic lezen en aan Stella denken. Het is het verschil tussen een roze bril en een heldere bril voor wat betreft verwachtingen. Dus het is de moeite waard om juist dat te bespreken. Of ze dat risico van een te roze bril kunnen indekken met een geld terug garantie hangt vooral af van de exacte voorwaarden.
 
@V1Rotate,

Je moet eens ophouden met praten over onderwerpen waar je werkelijk waar niets vanaf weet. Het is algemeen bekend dat NL duur is qua vliegopleiding, maar geloof me, zo groot is de marge niet die veel vliegscholen maken. Er zijn tal van zaken veel duurder in Nederland dan bijv onze oosterburen (landingsgelden, brandstof, btw, atc kosten). Dannoem ik slechts enkele zaken...

Bovendien pretendeer je ook nog eens dat je weet dat vliegscholen in andere landen minder marge maken, of hier in NL meer (afhankelijk hoe je het bekijkt). Gewoon uit het niets aannames maken is dom. Hopelijk zullen je jou op dat schooltje van je leren dat dat straks niet de bedoeling is in de cockpit.
 
@V1Rotate,

Je moet eens ophouden met praten over onderwerpen waar je werkelijk waar niets vanaf weet. Het is algemeen bekend dat NL duur is qua vliegopleiding, maar geloof me, zo groot is de marge niet die veel vliegscholen maken. Er zijn tal van zaken veel duurder in Nederland dan bijv onze oosterburen (landingsgelden, brandstof, btw, atc kosten). Dannoem ik slechts enkele zaken...

Beste Protagger,

Vergeet niet dat de Nederlandse scholen over het algemeen in het buitenland vliegen.... (Portugal/USA/....) Ik denk dus dat de marge die de NL vliegscholen hebben wel degelijk wat groter kan zijn als in het buitenland. Zeker weet ik dat niet, heb geen inzicht in de financiele huishouding. Jij wel?
 
Ja ik begrijp ook wel dat er geld verdient moet worden, maar mijn punt is, hoe het zit als men op een punt aankomt waarbij de school niet aan de financiele verplichtingen van de leerlingen kan voldoen! De mensen betalen een hoop geld vooraf en wat als de prognose van Boeing etc nou eens niet zo rooskleurig is als zij verwachten? Ik kan me herrinneren dat er 10 jaar geleden ook al zulke rooskleurige cijfers werden gemeld door oa Boeing. Nou, we kennen het resultaat, als we die prognoses hadden moeten geloven, hadden de maatschappijen nu in de rij gestaan om vliegschool verlaters met een bak geld naar de maatschappij te lokken. Het tegendeel is waar weten we inmiddels. Alle dingen die ik in mijn vorige post heb genoemd zijn voorbij gekomen. Daar komt nog eens bij dat er veel maatschappijen failliet zijn gegaan en er enorm veel banen zijn bezet door ervaren vliegers die ergens anders de zak hebben gekregen.
Maargoed, effe terug naar mijn punt. Zo een systeem zoals het vooraf 10.000 extra betalen lijkt erg veel op een kaartenhuis dat inzakt op het moment dat ze niet aan hun verplichtingen kunnen doen. Natuurlijk hoopt iedereen dat het niet zover komt, maar het zal niet voor het eerst zijn dat mensen vooraf geinvesteerd geld hierdoor aan een vliegschool kwijtraken.
Vraagje aan Stella online:
Kunnen mensen die 10.000 euro niet ook dmv een bankgarantie aan Stella garanderen? Of desnoods aan een Bank als tussenpersoon? Dan loopt volgens mij de leerling geen risico als Stella niet aan haar verplichtingen kan voldoen, en ook Stella loopt geen risico.

Cheers!
 
@Accumulator;

Ik heb inderdaad uit betrouwbare bronnen wat ruwe gegevens over marges. Bovendien zijn er ook opleidingen die gewoon in NL plaatsvinden (AIS, MVVL, DFA). Hoe het bij EPST zit weet ik niet, maar naar mijn gevoel vangen zijn behoorlijk veel geld omdat ze het uitbesteden aan OAA (speculatie).

Maar goed, ik wil deze thread niet langer vervuilen met een sub-topic.
 
@Accumulator;

Ik heb inderdaad uit betrouwbare bronnen wat ruwe gegevens over marges. Bovendien zijn er ook opleidingen die gewoon in NL plaatsvinden (AIS, MVVL, DFA). Hoe het bij EPST zit weet ik niet, maar naar mijn gevoel vangen zijn behoorlijk veel geld omdat ze het uitbesteden aan OAA (speculatie).

Maar goed, ik wil deze thread niet langer vervuilen met een sub-topic.

Je hebt wel gelijk. Het is helemaal niet relevant wat de vliegscholen aan marges opstrijken. Je gaat toch ook niet aan de bakker vragen wat zijn marge op een heel brood is? Je accepteert de prijs of kijkt verder. Keuzes genoeg.

Slambam, hoeveel duidelijker moet Nosig nog proberen te zijn? Laat die emotie los en probeer de discussie objectief te houden.
Denk je even in, om in jouw voorbeeld te blijven; Stella accepteert een bankgarantie. Het enige nadeel dat ze hierbij hebben is dat ze rente mislopen (overigens aanzienlijk bij zoveel deelnemers op jaarbasis). Verder is een bankgarantie hier toch niet relevant? Bedoel je soms dat ze het geld pas moeten krijgen als ze een baan leveren of als de (ex)student zelf een baan heeft gevonden? Wat garandeert die bankgarantie eigenlijk in jouw voorbeeld, dat de student geld terugkrijgt als Stella onverhoopt in betalingsproblemen komt ofzo? Ze hebben zelf geen geld op een bankrekening gestort (heet anders G-rekening), dus geld terugkrijgen is dan ook geen optie. Ze hebben eerder wat garant laten staan.

Stel je nu eens iets anders voor; Stella krijgt echt een probleem (dat kan zo maar gebeuren door al die negatieve berichtgeving) en zakt door het ijs. Alle werknemers op straat en alle studenten hun geld kwijt. Denk je dat de directeur/eigenaar daar ook maar enig moment hier last van heeft en hier wakker van ligt? Al dat gezeik treft dus het personeel en de leerlingen straks. Dit is dus ook geen oplossing.

Kennelijk kan je Stella vergelijken met softdrugs. De maatschappij komt er nooit vanaf. Kost veel geld, er is altijd markt voor en het blijft trekken aan bepaalde mensen. Je kan praten als brugman, maar er blijven leerlingen op af komen. Ze kennen het effect, maar denken dat het allemaal niet zo'n vaart loopt en hun niet zal overkomen. Waarom maak je je nog druk? Hoogoplopende emoties maken de argumenten niet sterker.
 
Je hebt wel gelijk. Het is helemaal niet relevant wat de vliegscholen aan marges opstrijken.

Dat is juist wel relevant! Vliegopleidingen zijn al duur genoeg. Als je de prijs van een brood vergelijkt met de prijs van een vliegopleiding waarbij mensen zich diep in de schulden steken, heb je het hele probleem nog niet echt begrepen denk ik. Als de kosten voor een vliegopleiding dezelfde waren als voor een brood, dan zou deze discussie niet worden gevoerd.

dat de student geld terugkrijgt als Stella onverhoopt in betalingsproblemen komt ofzo?

Dat is precies wat ik bedoel ja!

Stel je nu eens iets anders voor; Stella krijgt echt een probleem (dat kan zo maar gebeuren door al die negatieve berichtgeving) en zakt door het ijs.

Ik ben deze discussie niet begonnen Wutang! Ik stel enkel wat vragen. Jij noemt dat misschien negatieve berichtgeving. Stella is deze discussie zelf begonnen, dat wilden ze graag namelijk! Aan hun om negatieve geruchten te weerleggen.
 
Goedemorgen, daar zijn we weer!

We moeten zeggen dat de discussies de goede kant op gaan: inhoudelijk. We hebben ruim een uur vrij gemaakt en gaan proberen de belangrijkste topics te beantwoorden. Zit je vraag er niet bij dan kan het zijn dat hij al eerder door ons beantwoord is of dat we hem niet gezien hebben. We zijn net zo goed in onderaan een topic beginnen te lezen als jullie :)
 
@Nosig

Wat van belang is hierbij zijn de exacte voorwaarden, want er kunnen ook Stella Instructeurs-banen aangeboden worden. En je mag een baan aanbod niet weigeren. Ik neem aan dat de opleidingskosten tot instructeur dan ook voor Stella zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de kosten voor een FI Rating net als een TR elders worden gezien. Dat gezegd hebbende, ik begreep van het borrel bezoek dat het salaris voor een FI niet bar slecht is.

In het aanbreken van slechte tijden heb je dus de kans dat er op een gegeven moment enkel FI banen worden aangeboden. Eigenlijk zou je ook de werk condities (basis salaris etc) voor die FI baan van te voren moeten weten.

Het is altijd lastig om over 2 jaar (of zoals nu zelfs iets langer :( ) exact te weten waar iemand terecht komt en tegen welke voorwaarden. Helemaal niet omdat de periode die wij dekken 5 jaar is en dan kan er veel gebeuren! Als je dit leest http://www.guardian.co.uk/uk/2001/mar/04/tracymcveigh.theobserver en dan weet dat meteen daarna 11 september kwam met de grootste ontslagronde in de luchtvaart geschiedenis.

Of wat dichter in ons verleden als je dit leest http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=aviationdaily&id=news/PILOTS03128.xml en dan dit http://www.flightglobal.com/articles/2008/08/18/314849/pilot-shortage-moves-to-pilot-surplus.html dan weet je dat we in een boom en bust industry zitten. Er is of teveel of te weinig aanbod van vliegers NOOIT precies genoeg. :eek:

Dus wat wij nu niet kunnen doen is om iemand nu al de voorwaarden van een baan over 5 jaar te geven. Er is gewoon een simpele regel: je moet in staat zijn om jezelf te onderhouden in een baan als vlieger en in staat zijn om te beginnen met het af betalen van je lening. Dus dat kan een zomercontract zijn maar daarna val je gewoon weer terug in de baangarantie. Dat kan als FI zijn maar dat zien we pas op dat moment.

En meer specifiek met betrekking tot de FI's wij dragen de kosten van de FI rating en afhankelijk van het soort en duur van het contract kan dat een 1 jaar contract zijn met een bond tot mensen die een 5 jaar contract met een opleiding tot IRI met een bonus aan het eind. In principe hebben alle contracten een trainingsbond die aan het einde van het contract 0 is. Onze instructeurs kunnen ook gebruik maken van de Pilot Provisioning diensten en wij proberen ze dan ook bij de luchtvaartmaatschappijen te plaatsen.
 
@Hector
Overigens denk ik dat Stella Online door het aantal posts door de bomen het bos niet meer kan zien. Misschien is het een idee dat Diana of een van haar handlangers een totale lijst van (kort en bondig) alle vragen maakt, waar Stella online op kan antwoorden. Dan worden er geen vragen over het hoofd gezien en dan heeft iedereen een beter overzicht.

Dat wij het nog eens met elkaar zouden worden ;)
 
je moet in staat zijn om jezelf te onderhouden in een baan als vlieger en in staat zijn om te beginnen met het af betalen van je lening. Dus dat kan een zomercontract zijn maar daarna val je gewoon weer terug in de baangarantie. Dat kan als FI zijn maar dat zien we pas op dat moment.

De interpretatie van het "jezelf kunnen onderhouden" en het "beginnen met het af betalen van je lening" kan voor verschillende partijen heel ver uit elkaar liggen. Als dit een van de hoofdvoorwaarden is in uw baangarantie, dan kan ik me niet voorstellen dat dit in het voordeel van de klant (een student van Stella) uit pakt... de student tekent dus eigenlijk een contract waarvan die niet exact weet wat hij of zij ervan kan verwachten, dat is toch ontzettend krom.!?

En meer specifiek met betrekking tot de FI's wij dragen de kosten van de FI Rating en afhankelijk van het soort en duur van het contract kan dat een 1 jaar contract zijn met een bond tot mensen die een 5 jaar contract met een opleiding tot IRI met een bonus aan het eind. In principe hebben alle contracten een trainingsbond die aan het einde van het contract 0 is. Onze instructeurs kunnen ook gebruik maken van de Pilot Provisioning diensten en wij proberen ze dan ook bij de luchtvaartmaatschappijen te plaatsen.

Bij een trainingsbond is het toch altijd de bedoeling dat aan het einde van het contract het resterende bedrag 0,- is? Bovendien, als het contract rechtswege beëindigd word is er niet eens meer sprake van een bond.. correct? Dus zo bijzonder is dat niet.

Wat mij wel op valt is dat u dus de mogelijkheid heeft oud studenten een contract aan te bieden als FI, hen vervolgens vast kan houden voor 5 jaar om ze dan pas bij een luchtvaartmaatschappij te plaatsen.. het nadeel voor de oud student is dat hij of zij dan al 8 jaar "verspild" heeft in de GA en het dus een stuk lastiger voor hem of haar word om nog een goede start te maken in de commerciële luchtvaart! (als verkeersvlieger).. Fijn dat de betalende (student) dan een betaalde baan heeft waarmee hij of zij zichzelf kan onderhouden en de lening kan beginnen af te betalen, maar of het bevorderend is voor de carrière..? Ik heb hier dan ook 3 vragen over; (sorry als ze al gesteld zijn)

-Wat gebeurd er met de student en de baangarantie als een aanbod voor een baan (bijv. FI) word afgewezen..
-Hoeveel studenten zijn er in de afgelopen 3 jaar begonnen bij Stella als FI?
-Wat verstaat u onder het kunnen "beginnen met afbetalen van de lening" + "het jezelf kunnen onderhouden".. over wat voor bruto maandsalaris hebben we het dan? Ik zou graag specifieke getallen willen horen in plaats van vage "afspraken"..

Bedankt voor de tijd :) :snore:
 
@ Thumbs on Fly

Interessant topic! Echter, het lijkt erop dat het verzet vanuit Stella al gebroken is.
Wij geven ons hierbij over...

Behalve antwoorden zo verdraaien dat het verkapte reclame werd zijn de kritische vragen handig ontweken en kwam er helaas nooit antwoord op.
Wat is jou meest kritische vraag die nog niet beantwoord is?

Bij Stella koop je de 'meest nederlandse' integrated vliegopleiding (met alsnog veel vlieguren in het buitenland) welke jou opleidt voor een, mocht dat er ooit van komen, baan in het buitenland,
Absoluut, goed begrepen! De meeste kansen en mogelijkheden liggen buiten Nederland mochten er kansen in Nederland zijn dan doen wij ons best om onze mensen daar ook binnen te krijgen. Aangezien de grootste mogelijke aannemer van Nederland een eigen school heeft met een grote wachtlijst is het realistischer om je op het buitenland te richten.

maar om te beginnen een zelfbetaalde STAGE van tenminste 100 vlieguren voor slechts 35K extra.
Sorry maar we doen geen stages. Misschien verwar je ons met iemands anders. Kijk anders even in onze eerste post:
Dan nog wat misverstanden over Stella Aviation die we de wereld uit willen helpen:
Wat doen we niet:

* Uren programma’s (b.v. EagleJet)
* TypeRatings voor banen bij operators waar je niet eens je huur kan betalen
* TypeRatings zonder baan aan het einde


Wat doen we wel:

* Actief mensen helpen bij plaatsen bij maatschappijen die geen Type Rating vragen
* TypeRatings als er gratis lijntraining bij zit (b.v. Freebird)
* TypeRatings met normaal betaalde zomer programma’s of vaste contracten (b.v.Pegasus)

(10.000 plaatsingskosten en 25.000 opleidingskosten TQ).
Antwoord van hieronder geplukt:

De 10.000 baangarantie is opgezet om als een Stella student na 3 jaar geen baan heeft als piloot die genoeg betaald om zijn studiekosten te betalen dat Stella de opleidingskosten terugbetaald. Met andere woorden door 10.000 Baangarantie te betalen verplaats je het risico van de student naar de school!

25.000 opleidings kosten voor een TQ: kan als de luchtvaartmaatschappij die je wil aannemen dat wenst. Als je naar Ryanair gaat is het zelfs meer. Bij andere bedrijven, over het algemeen de bedrijven met het minste verloop, heb je alleen een bond.

De opleiding loopt zeer waarschijnlijk zo uit dat Stella deze gratis omzet in een modulaire course!
Volgens ons was ons lijstje wel duidelijk en zijn alleen de mensen met persoonlijke omstandigheden omgezet.

Bovendien krijg je als je goed genoeg bent bevonden tijdens de opleiding van je Instructeurs (waarvan je er een aantal waarschijnlijk al kende aangezien ze vlak voor jou ook op de opleiding zaten, nu FI, baangarantieverhaal) een stempel jet-vlieger!Geweldig, je kunt je opmaken voor een betaalde stage op een jet in oost europa!

Mocht je een mindere vlieger zijn en destijds niet zijn aangenomen omdat je goede vliegeigenschappen bezat, maar omdat je budget voldoende bleek, kan je op z'n minst een turboprop-stempel verwachten. Niet getreurd, je kunt altijd nog instructeur worden en bovendien zal niemand ooit het Stella-oordeel te zien krijgen, je weet alleen dat je 10.000 euro baangarantie (lees 'psychologisch verplichte' kosten voor baangarantie, want stel je voor dat jij als enige het niet doet...) voor niets is geweest, als je dat al betaald hebt trouwens. Hiermee suggereer ik overigens absoluut niet dat het niet meedoen aan de baangarantieregeling resulteert in een zwart kruisje achter je naam...

Bovendien krijg je als je kiest voor deze vliegfabriek een management dat sterk is in feiten verdraaien, verdomd goed is in zelfverrijking, verschuilen achter loze kreten (boeing, iata blabla), liegen over feiten en de markt verzieken!

Ik zit er niet ver naast toch Stella? Wel? Kom op dan! Geef antwoord en laat zien dat de walging van heel vliegend nederland misplaatst is!
Ehhh en de vraag is???

Dit topic lijkt me verplichte kost voor elke wannabee die zich aanmeldt voor een airwork-account.
Gelukkig zijn we het ergens wel over eens :biertje:
 
Zitten over ons uurtje heen...met een uur :eek:

Reageren alleen nog op even de laatste post van AlphaIndiaRomeo en dan moeten we echt gaan.

En zoals altijd weten we niet wanneer we er weer zijn.... Sorry.
 
En als laatste vraag Stella Online, u heeft een voorbeeld gegeven over hoe de baangarantie als contract in elkaar steekt, maar wij hebben specifiek gevraagd om het volledige contract in te kunnen zien. U heeft aan ons beloofd dit te proberen, en ik ga er eigenlijk van uit dat dit ook geen probleem moet zijn, vooral niet gezien dit contract eigenlijk HET pareltje is van uw school...
 
Back
Top