Wat me opvalt op dit forum! (onervaren mensen, gelieve dit te lezen)

Goeie topic Coriolis, ben het helemaal met je eens!

Alleen al het feit dat er bijna alleen maar mensen met een GPL en 30 uur, of iemand met MD11 in zijn username zonder noemenswaardige ervaring in deze topic reageren bewijst maar weer eens je punt. De lamme leidt de blinde...

Er is genoeg gewaarschuwd door ervaren piloten (niet alleen ervaren qua type ratings en uren, maar ook ervaren qua solliciteren, de leugens van vliegscholen, het aannamebeleid van airlines en werkeloos zijn) over de geringe kansen op de banenmarkt. Ik (en vele anderen) doe er niet meer aan mee.

Alle wannabe sufk*tjes die zich door andere totaal onervaren mensen met een PPL/CPL en een paar honderd uur gek laten maken voor "the office with a view" zoeken het zich maar uit, of leren maar de zoekfunctie gebruiken.

De groeten!
 
Goeie topic Coriolis, ben het helemaal met je eens!

Alleen al het feit dat er bijna alleen maar mensen met een GPL en 30 uur, of iemand met MD11 in zijn username zonder noemenswaardige ervaring in deze topic reageren bewijst maar weer eens je punt. De lamme leidt de blinde...

Ik reageer alleen in dit topic omwille van zijn kromme argumentatie. Het moet lang zijn geleden dat ik me heb voorgedaan als iemand met een waardig advies. Tuurlijk ik zeg wel eens wat ik er van vindt, maar bijna altijd vermeld ik erbij toch gehoor te geven aan zij, die er meer verstand van hebben.

Toch fijn dat er nu niet alleen gereageerd wordt op mijn sarcasme en mijn héle oude posts, maar ook op mijn keuze van username.

Ik zie nu wel waar dit toe leid, ik trek me terug want er is geen plaats voor discussie voor mij.
 
Goeie topic Coriolis, ben het helemaal met je eens!

Alleen al het feit dat er bijna alleen maar mensen met een GPL en 30 uur, of iemand met MD11 in zijn username zonder noemenswaardige ervaring in deze topic reageren bewijst maar weer eens je punt. De lamme leidt de blinde...

Er is genoeg gewaarschuwd door ervaren piloten (niet alleen ervaren qua type ratings en uren, maar ook ervaren qua solliciteren, de leugens van vliegscholen, het aannamebeleid van airlines en werkeloos zijn) over de geringe kansen op de banenmarkt. Ik (en vele anderen) doe er niet meer aan mee.

Alle wannabe sufk*tjes die zich door andere totaal onervaren mensen met een PPL/CPL en een paar honderd uur gek laten maken voor "the office with a view" zoeken het zich maar uit, of leren maar de zoekfunctie gebruiken.

De groeten!

Waarom is het forum dan open voor wannabe's? staat er ergens in de forum regels dat dat niet mag? Zo ja, dan mag Diana mij direct bannen.
En aanvallen op 30u en GPL is belachelijk, U heeft hoogst waarschijnlijk nooit 0u op de teller gehad. Toekomst advies en beeld kan niemand voorspellen. Niemand, of die nu ervaring heeft of niet. Akkoord mijn post was nogal hard uitgedrukt en had snel over het vliegschool gelezen in de eerste post, daarvoor mijn excuses. Maar laag op de man spelen en persoonlijk beginnen worden omdat ik maar een GPL en 30u heb vind ik not done. Geef zoveel commentaar als je wilt op wat ik zeg, maar aub niet op wie ik ben.
 
Laten we elkaar nou niet uit gaan maken voor idioot en dictator, maar discussiëren op basis van inhoud.

Enfin, Coriolis heeft het over schoolgaande pubers en CV's die op de mat vallen. Ik heb het idee dat je enige ontevredenheid hebt over wat je hebt meegemaakt, wat je zelf al aangeeft. Misschien kun je enkele voorbeelden geven, waardoor de andere partij meer begrip krijgt voor jouw positie in deze discussie?
 
Goed topic!

chips-beer_300.jpg
 
Coriolis heeft niet helemaal ongelijk, maar het komt alleen zo arrogant over.

De beroeps kunnen, als het op praktijkervaring neerkomt natuurlijk wel e.e.a. bijdragen. Maar dit kunnen niet-beroeps overigens ook hoor. Jullie vak is een leefomgeving op zich. Daar komt meer bij kijken dan een vliegtuig besturen toch? Dus daar kunnen anderen weer een bijdrage aanleveren. Zelfs een andere wannabee, want die zit in dezelfde procedure en heeft alle info net kersvers van de pers verkregen. Die info verandert met de jaren, weet je. Net als alles in de loop der tijd verandert.
En kijk, dat die wannabee zijn post soms zo verwoord dat het lijkt alsof hij/zij jaren meeloopt moet je maar even overheen stappen. Niet iedereen zijn mening zo goed verwoorden als bijvoorbeeld B747 (niet-prof) of Nosig (prof).

Laten we wel wezen, de beroeps van deze tijd (of in ieder geval op dit forum) zijn nou niet bepaald vrolijke jongens. De algemene indruk die ik vaak krijg bij veel post is dat ze dat hele beroep anders zijn gaan bekijken dan destijds toen ze er voor gingen. Er deugt weinig meer.
De wannabees laten het wel uit hun hoofd om iets specifieks aan de beroeps te vragen. Ze zijn bij voorbaat al ongeschikt omdat ze überhaupt vlieger willen worden in deze tijd, dat ze 110K willen neerleggen voor een opleiding want veel te duur en niet verantwoord, maar ze zijn ook niet van deze wereld om naar een opleiding te gaan die "maar" 70K kost want veel te goedkoop en dus shit. Het zijn bij voorbaat matennaaiers, want de markt wil niet meer voor een TR betalen en dat linkerstoeltje wordt alleen nog maar gratis weggegeven bij echt gerenommeerde maatschappijen, dus ze kopen zich in en dat is niet goed voor de zittende arbeiders.

Wat is er gebeurd met die jongens die met frisse moed en vol blijdschap een aantal jaren geleden de vliegopleiding ingingen en het gevoel hadden dat de wereld aan hun voeten lag? Die luisterden (en wilde dat ook) destijds ook naar alles en iedereen. In die fase verkeren die wannabees. En ja, ze vragen voor de tig-ste keer dezelfde vraag, maar als het je niet bevalt sla je die toch over of lees je die rubriek niet meer. Je mag verwachten dat zij die geschikt zijn voor dit beroep beschikken over het vermogen om dat eruit te halen wat voor hen van toepassing is. Ik hoor en lees vrijwel alleen negativisme. Dat werkt natuurlijk contraproductief.

En wat dat 30 uur GPL betreft; ben zelf geen zweverd (althans, niet als hobby), maar dacht dat als je dit beheerst, je pas echt weet wat vliegen is. Bovendien ben je daar zelf ooit ook begonnen, als is het maar op de momenten dat je de noodprocedures aan het oefenen was. Ik neem aan dat dit een opmerking is geweest om je punt neer te zetten en niet 1 die je echt meent.

Kom op en laat de vraagsteller zelf beslissen waar hij wel of niet wat aan heeft. We lullen allemaal wel eens uit ons nek en zo nu en dan komt er iets zinnig uit. Als ik vroeger (nu minder hoop ik, maar nog steeds wel) wist welke onzin ik in volle overtuiging uitkraamde, dan zou ik me destijds niet meer buiten durven tonen.
 
Wauw! Een perfect voorbeeld van goed gebruik van argumentatie en voorbeelden, zonder drogredenatie. Ik denk dat ongeacht jou aantal uren/ervaring iedereen iets heeft aan zulke posts.
 
Het stoort mij en een pak van mijn niet postende collega's enorm dat een gedeelte van de newbies het allemaal beter weten.

Misschien kunnen deze niet postende heren de wannabe's helpen en accurate informatie geven als een andere wannabe onjuiste informatie verstrekt ipv niet posten en zich in stilte ergeren, zou jullie een hoop ergernissen besparen right ?

Tuurlijk heb jij gelijk dat als er vragen zijn als de vraag van digits(in het forum piloten-in-opleiding) dat je zulk soort vragen overlaat aan mensen met ervaring en ik denk ook niet dat een wannabe zich op zulk glad ijs zal begeven door zo een vraag proberen te beantwoorden.

Op het gebied van vliegscholen richt ik mijn vragen altijd liever op mensen die net van de opleiding afkomen of die er nu nog op zitten en via die weg vergaar je als wannabe accurate informatie die je daarna weer aan andere wannabe's verstrekt.
Dus ik snap niet helemaal het doel van je betoog/opmerking, ik geloof dat het allemaal we goed gaat en dat als er foutieve informatie wordt verstrekt deze meteen weer recht getrokken wordt door iemand met de juiste info.

Q10
 
Ik denk dat iedereen die door een beetje een fatsoenlijke selectie gekomen is voor verkeersvlieger genoeg hersencellen heeft om zelf een schifting te maken in nuttige en onnuttige info.
 
Ze zijn bij voorbaat al ongeschikt omdat ze überhaupt vlieger willen worden in deze tijd, dat ze 110K willen neerleggen voor een opleiding want veel te duur en niet verantwoord, maar ze zijn ook niet van deze wereld om naar een opleiding te gaan die "maar" 70K kost want veel te goedkoop en dus shit.

:haha: Mooie quote!

En wat betreft het topic: het is heel simpel. Er is in dit Hoe word ik piloot forum een sticky topic met een setje groundrules. Het heet (hoe is het mogelijk) "Heb je een vraag => Kennisbank + zoekfunctie". In het betreffende sticky topic staat bij groundrule nr. 4:

4. Reageer alleen op vragen als je zelf ervaringsdeskundige bent. En nee, als je hier al een jaar rondloopt en zelf veel antwoorden hebt gekregen, maakt je dat geen ervaringsdeskundige. Je geeft wannabe's een verkeerd beeld van de werkelijkheid met mogelijk vervelende consequenties. Laat de tips over aan de mensen die daadwerkelijk een opleiding hebben gedaan en in de cockpit zitten.

Oftewel, wat Coriolis opvalt is eerder opgevallen. Dit betekent niet dat er geen plaats is voor onervaren Airworkers, noch dat ze geen enkele zinnige post kunnen plaatsen. Het betekent dat onervaren Airworkers tot 10 moeten tellen voordat ze een Volgens-mij-antwoord posten. Ik zie ook wel eens vragen voorbij komen waarbij ik de neiging maar met moeite kan onderdrukken een Volgens-mij-antwoord te typen. Ik probeer me als eenvoudige sportvliegert dan in te houden, al zal mijn post-historie ongetwijfeld ook aantonen dat dat niet altijd lukt. Maar laten we in het in ieder geval proberen. Immers, als je op Tweakers een vraag post waarom je WIFI-verbinding af en toe hapert, heb je er ook weinig als iemand met hooguit een Windows 95-voor-senioren-cursus een antwoord geeft als: "Volgens mij moet je 'Format c:/s' typen en dan bevestigen met Enter".

@MC MD11: ga Coriolis niet allerlei namen noemen als je het met zijn argumentatie niet eens bent. Dat geeft geen pas. Je kunt je punt ook op een andere manier maken. Ook hier geldt: tot 10 tellen kan helpen. En anders tot 100.

@Allen hier op Airwork: kunnen we de term "Just my 2 cents" bannen? Ik zie het echt tig keer voorbij komen in allerlei willekeurige topics. Het is een overbodige toevoeging, heel Airwork post namelijk met just 2 cents, of in goed Nederlands: doet een duit in het zakje.
 
Ja, want de vragen die hier worden gesteld door wannabe's zijn ook zo difficiel! Daar is echt professionele hulp voor nodig van piloten -die het waarschijnlijk leuk vinden om op Airwork tegen elke wannabe te zeggen dat hij of zij maar lekker het forum moet gaan doorlezen en wannabe's in de war brengen met de meest sarcastische opmerkingen.

Alle piloten die ik in real-life heb gesproken die níet lid zijn op Airwork (allemaal tot nu toe), zeggen dat er door 95% van de leden, waaronder veel piloten alleen maar crap wordt vertelt. En ik ben al een tijdje wannabe ik ben het met ze eens. Ik wil hiermee dus niet zeggen dat alle leden bullshit praten, maar er zit gewoon enorm veel onzin tussen. Ook zijn de piloten van airwork de enigen waarvan ik alle negatieve verhalen hoor die voornamelijk met de recessie te maken hebben. Ik zal geen conclusie trekken, maar ik heb al een tijd geen advies meer gevraagd op airwork en gaat me nu enorm goed af. Persoonlijk contact met (echte) piloten, dat is wat je kan helpen als wannabe zijnde. En ohja, ik ben nu toch weer onnodig bezig geweest, want de wannabe's die iets willen weten gaan deze topic echt niet lezen. Die openen er één en kijken alleen maar op dat topic. Dus niemand heeft hier wat aan, dom van mij. Maar ik heb het nu toch getypt...

Just m...... Oh nee laat maar!
 
@ A(b)IR
Ja, alle beroeps-piloten zijn hier eigenlijk extreem gefrustreerd en willen nieuwelingen in de luchtvaart weren!
Toch jammer dat 1/3e van mijn klas van 7 jaar terug nog steeds geen baan heeft en dat ik een aantal man/oud-collega's ken die weer (te) lang werkloos zijn en financiel aan de grond zitten.

*sarcasme modus uit*
Als jij liever niet de in jouw ogen onterechte waarschuwingen wil horen moet je er ook vooral niet naar luisteren. Er zijn echter gewoon teveel mensen in een extreem diepe put gevallen in dit wereldje en veel van de waarschuwende mensen hier proberen te waken dat nieuwkomers datzelfde lot moet ondergaan.
Waar werken die real-life piloten die jij spreekt? Wat voor traject hebben zij afgelegd?
Misschien handig om hun carriere-pad naast die van vele anderen te leggen en zodoende een evenwichtige vergelijking te maken.
 
Even het vuurtje aanwakkeren, ik snap wat Coriolis bedoelt, maar ik ben het niet met hem eens. En nu niet als wannabe denken dat ik in jullie kamp zit, want zo makkelijk is het niet. Laat me beginnen met mijn mening over bepaalde verkeersvliegers onder ons.

Kritiek op de pro's.
-Sommigen lijken te zijn vergeten hoe zij ooit zijn begonnen. Ze spreken schande over het kopen van een type rating, maar ze vermelden niet dat ze zelf ooit tienduizenden guldens (jaja) hebben besteed aan het kopen van ervaringsuren op een turboprop in Amerika, zogenaamd als FO op een kist die geen FO nodig heeft. Dat was toen de waan van de dag, zij verziekten de markt in hun tijd, maar hebben nu een grote mond.
-Sommigen apprecieren niet dat de markt dynamisch is en dat wat vijf jaar geleden gold toen zij begonnen, nu niet relevant hoeft te zijn.
-Sommigen denken dat hun ervaring op de KLS/NLS/EPST m.a.w. ab initio's die regelrecht de rechterstoel in zijn gevlogen, ze het recht geeft om te adviseren over modulaire opleidingen. Maar wat weten ze eigenlijk daarover? Als iemand vraagt of hij een typerating moet kopen, dan kun je daar als coco bij de KLM niet veel meer over zeggen dan een goed geïnformeerde wannabe, laten we wel wezen!

Kritiek op wannabe's.
-Sommigen hebben een reality check nodig. Sta niet te juigen bij bovenstaane kritiekpunten, maar zet die roze bril af. Hoe je het ook draait of keert, leren vliegen kost enorm veel geld en levert in eerste instantie niet meer op dan een brevet dat de eerste de beste aap ook zou kunnen halen met wat oefening. Als je écht wilt vliegen, gooi er dan zoveel geld tegenaan als je wilt, maar wees heel eerlijk tegen jezelf en tegen je familie. Zorg dat je een plan B hebt mocht je niet die goedbetaalde baan vinden, ook al is het het besef dat je een gigantisch financieel risico neemt. Het huis van je pa en ma op hypotheek is in mijn ogen geen plan B, tenzij het ook hun droom is om jou te zien vliegen.
-Sommigen maken de fout die elke puber maakt, ze luisteren niet naar ouderen en meten zich een kuthouding aan. Maar juist het aangaan van zo'n enorm financieel risico als een vliegopleiding eist dat je je volwassen en zakelijk opstelt. Pubers leren uiteindelijk van hun fouten, maar je vlieggeld kunje maar één keer uitgeven.

Conclusie, in mijn ogen wordt er enorm veel gezeikt op luchtvaartforums, maar dat is 'the nature of the beast', je ontkomt er niet aan. Mensen willen zichzelf nu eenmaal horen praten en De jeugd is gedoemd dezelfde fouten te maken als de vorige generatie. De oude Grieken schreven hier al over op hun kleitabletten. Toch is en blijft een forum als Airwork van onschatbare waarde en als we eerlijk zijn komen we tot de conclusie dat Airwork bestaat bij de gratie van betweterige vliegers die zich geroepen voelen om de roze brillen van de wannabe's te verbrijzelen. Zonder die twee heb je geen Airwork. Het is een soort symbiose. Mooi toch?
 
die real-life piloten hebben natuurlijk een heel andere visie, dan die piloten , die naast hun drukke werk, hier posten.
Bij hen is het een zonnige toestand,met voldoende werkgelegenheid etc. .
Ik kan alleen voor de KLM- en KLS-ers spreken . Diegenen die op de lijst staan (349) , zouden ook graag zo snel mogelijk aan de bak komen , maar met evt aannames van 150 vliegers (incl. misschien een aantal MartinAir -vliegers) het komende jaar, schiet het allemaal niet op.
Als bevoorrechte "blauwe"Airworker kan ik alleen maar de realiteit weergeven en die is momenteel voor A-I niet best .
 
Hier staat toch links wat iemand doet, hoeveel uren hij heeft enz. Daarmee kan iedereen inschatten of het antwoord uit ervaring, van horen zeggen enz. is. En een 30 uur GPLer heeft misschien net zo veel vluchten (en meer gevoel voor zijn kist) dan iemand die net zijn CPL heeft gehaald. Ok, had vroeger ook een GPL :)

De spanning lijkt te ontstaan uit de adviezen die hier door ervaren mensen aan nieuwelingen worden gegeven, die vaak wat negatief overkomen.

Ik denk dat velen die beroeps zijn het probleem in de luchtvaart als volgt zien: Er zijn te veel wannabe's "who just can't take a hint". Geen gesponsord programma gehaald, geen beroep geleerd, geen geld op de bank, en koste wat kost piloot willen worden. Met als kwalificatie een hoge motivatie denken ze. En tegen een flinke rente speelt een bank het spelletje mee. Zo onstaat er een overaanbod aan de onderkant van de markt, waar dus geen droog brood meer te verdienen is.

Let wel, met 150K schulden ben je 20 jaar lang elke maand 1200 Euri alleen voor die lening kwijt. Dan wil je ook nog eten en wonen, kortom onder 2500 netto is het aan de krappe kant. Toch beginnen velen aan een opleiding terwijl ze absoluut geen idee hebben hoe ze aan dit inkomen gaan komen, of wat plan B is. Dan moet de beroeps toch echt even met een reality check komen. Ook in het licht van de roze brillen die door de vliegscholen onder het volk gestrooid worden. Een van de lucratiefste bedrijfstakken in de luchtvaart is het uitmelken van de dromen van wannabe's.

Nu wil ik niet betogen dat niemand een modulaire opleiding of Stella of zo moet doen, maar je moet echt een plan hebben hoe je het gaat betalen, en waar je grenzen trekt. Om terug te komen naar het thema: Als je in een makelaarsforum gaat vragen "ik heb geen baan maar plan om succesvol ondernemer te worden, zal ik alvast aflossingsvrij een huisje gaan kopen?" dan maak je ook wel wat reacties los. Hier is dat het zelfde. Als je je in de schulden gaat steken moet je echt een beter plan hebben dan dat alles te koop is en dan de jet-set lifestyle vanzelf volgt.

Natuurlijk verschillen de meningen ook onder beroepspiloten. Ik ken enige collega's die direkt van school in het gesponsorde programma gekomen zijn, en het allemaal niet zo moeilijk zien, dat is dan hun persoonlijke ervaring. Ik heb als cargo vlieger veel collega's van de vrije markt, daardoor is mijn mening weer wat anders. Daar moet je als newbie dan selecteren wat je voor jou voor het relevantst houdt, kan je met forumregeltjes weinig aan veranderen.
 
Als bevoorrechte "blauwe"Airworker kan ik alleen maar de realiteit weergeven en die is momenteel voor A-I niet best .

Als ik nou zo'n kistje vlieg waar een Nederlandse vlag op staat, waar alleen het blauw een beetje van verschoten is, mag ik mezelf dan ook zien als "bevoorrechte blauwe airworker"?? Dan hebben we er weer een paar leden bij :grijns:
 
die real-life piloten hebben natuurlijk een heel andere visie, dan die piloten , die naast hun drukke werk, hier posten.
Bij hen is het een zonnige toestand,met voldoende werkgelegenheid etc. .
Ik kan alleen voor de KLM- en KLS-ers spreken . Diegenen die op de lijst staan (349) , zouden ook graag zo snel mogelijk aan de bak komen , maar met evt aannames van 150 vliegers (incl. misschien een aantal MartinAir -vliegers) het komende jaar, schiet het allemaal niet op.
Als bevoorrechte "blauwe"Airworker kan ik alleen maar de realiteit weergeven en die is momenteel voor A-I niet best .

De realiteit als je je beperkt tot KLM is misschien niet al te best op dit moment. CTC daarentegen weet niet waar ze de piloten voor easyJet vandaan moet halen, ze zitten met de handen in het haar, easyJet schoolt captains om tot fo om het tekort op te vangen. Ik zeg niet dat dat een reden is tot ongeremd optimisme, voorig jaar was het juist dramatisch gesteld bij CTC, maar het illustreert wel precies wat ik hierboven zeg: de mening van een pro is niet meer dan dat.
 
Back
Top