Wat me opvalt op dit forum! (onervaren mensen, gelieve dit te lezen)

Ik had een hele leuke toepasselijke leuke andere avatar gevonden maar het ging allemaal mis bij het wisselen, kreeg wat errors enz.
 
Ik heb lang getwijfeld of ik dit topic zou reageren of niet. Ik heb nu toch besloten om het te doen. In de eerste plaats lijkt het me dat er door sommige lieden in dit topic compleet respectloos met elkaar omgegaan wordt en dat irriteert me.

Wat betreft het topic. Het is mij inderdaad al meerdere malen opgevallen dat er door wannabe's -zonder enige kennis van zaken, of relevante ervaring- gereageerd wordt, op posten van andere wannabe's. MAAR, wat ik ook zie is dat het airwork forum een enorm groot zelfcorrigerend vermogen heeft. Dit soort mensen wordt meestal door anderen terecht gewezen, waarna het snel opgelost is.

Dan de discussie over of alleen beroepspiloten iets nuttigs te zeggen hebben. NEE natuurlijk niet. Ik denk, en dan spreek ik voor mezelf, dat ik weleens vergeet hoe naïef ik was toen ik aan mijn opleiding begon. Niet over het leren vliegen of over de skills die je moest leren, maar over het zakelijke gedeelte. Ik had er eigenlijk geen flauw benul van, HOEVEEL geld zo'n opleiding nou eigenlijk kost. Natuurlijk heb je van tevoren wel de getalletjes gekregen, maar laten we eerlijk zijn, wie weet er WEL wat 150.000 Euro is op 19 jarige leeftijd? Diegene die dat wel weten, worden geen verkeersvlieger, maar succesvolle beursgoeroe's ofzo...

Ik geef toe dat ik een ander aspect ook onderschat heb en dat is hoe HARD de wereld, die luchtvaart heet, is. Je kunt nog zo'n strakke ILS kunnen vliegen, dat maakt je nog geen geslaagde verkeersvlieger. Ook als je WEL over alle skills beschikt die je later nodig hebt om gezagvoerder op een grote kist te worden, is dat nog geen garantie voor succes. Immers, je moet wel die eerste baan bemachtigen. Als je die hebt, moet je hem zien te houden. Dat is de laatste jaren niet meegevallen. Zelf ben ik uiteindelijk ook hard met de neus op de feiten gedrukt, toen het economisch wat minder ging. De managers bleken nog veel harder en zakelijker te kunnen zijn dan ik ooit had kunnen denken en bleken zelfs over lijken te gaan.

Zelf zie ik tegenwoordig mijn brevet als mijn eigen onderneming. Het is mijn verantwoordelijkheid om daar de beste ratings in te hebben en als ruil leen ik dit papiertje uit, mits je me ervoor betaalt. Betaalt de buurman 1000 Euro meer in de maand? Jammer joh, ik ben weg. Als het andersom is, zal een manager immers ook niet twijfelen om JOU in te ruilen voor een goedkoper exemplaar. (Ja, je zou hier kunnen lezen een net afgestudeerde piloot met 180000 Euro schuld die zich genoodzaakt ziet te betalen voor zijn typerating etc.)

Ik zie het als mijn taak om jonge aankomende vliegers te informeren over DEZE kant van de medaille, JUIST omdat ik de zakelijke kant van de 'deal' zo onderschat heb.

Ik denk ook dat dit is wat veel frustratie veroorzaakt, bij de beroeps - wannabe discussie. De beroeps zijn misschien al een paar keer onderuit gegaan, omdat een snelle, BMW-rijdende, stropdas dragende, golf-spelende Chief Financial Whatever met MACH 1.2 voorbij kwam snellen. Ze kwamen in de wake terecht en konden er niet meer uitkomen. JA, dan kan ik me voorstellen dat er irritaties ontstaan wanneer de zoveelste wannabe langskomt die een naïeve vraag stelt. En vraagt of het een goed idee is, om naar Stella te gaan en of ze dan wel of niet die 10000 Euro baangarantie erbij moeten kopen.

Mijn conclusie is dat de beroeps niet moeten vergeten waar ze ooit begonnen zijn en de wannabe's niet moeten vergeten met wie ze nou eigenlijk discussiëren. Als je deze mannen in het echte leven in een vliegtuig tegenkomt, spreek je ze hoogstwaarschijnlijk met 'U' aan.

Mijn persoonlijke motivatie is, zoals al gezegd, het uitleggen van het zakelijke aspect achter de beslissing om verkeersvlieger te worden. JUIST DAAROM, waardeer ik de kijk en input van mensen die ervaring hebben buiten de luchtvaart ook heel erg, omdat je daar nou juist zoveel van kan leren.
 
Last edited:
@ Nerox - Ik had het niet echt breed in mijn jongere jaren en ben ook vroeg begonnen met werken (natuurlijk naast mijn studie). Dus ik had al een redelijk gevoel over hoeveel geld 150 000 euro was en is. Ook was het al een issue om een lening te krijgen omdat mijn ouders geen huis hadden die als onderpand kon fungeren.

Met een simpele berekening kwam ik erachter dat als ik geen baan als piloot zou krijgen(Airwork), ik maandelijks niet erg veel geld zou overhouden, zelfs met een afgeronde HTS opleiding. Dus als resultaat heb ik die kans laten varen.

Let wel heren en dames; als je van het HBO afkomt een salaris boven de 1900 euro netto onwaarschijnlijk is. Haal daar 1000 euro aflossing en 500 euro huur ervan af, houd je 500 euro over voor vaste lasten en eten (bijstand nivo).

Nu zit ik in een totaal andere bootje en is het dus mogelijk. Nadeel is wel dat ik rond de 32 ben als ik klaar ben.

Als wannabee kan ik alleen maar wannabees adviseren eerst na te gaan hoeveel 150 000 euro eigenlijk is. Hoeveel mensen in NL zo een salaris verdienen en of zelfs de helft daarvan. Mijn verhaal is geen goedkeuring om aan een pilotenopleiding te beginnen. Kijk naar je eigen situatie maak een kansberekening met verschillende scenario's en kijk of je daar mee kunt leven. Dat had ik ook gedaan toen ik 21 was met HAVO en HTS op zak.

Grt,

AT
 
Piloten hebben ervaring met de knuppel, maar weten weinig van geld.
Managers weten alles van geld, maar kunnen niet met een knuppel omgaan.
Een technicus kan de knuppel uitleggen en monteurs kunnen de knuppel installeren.
Maar wie de knuppel is, kan maar beter niet op Airwork gaan posten.

Verder heb ik me in mijn teksten op Airwork toch een beetje ontwikkeld. Alhoewel ik nog jong en "onervaren" ben heb ik het gevoel toch goede informatie te verlenen aan mensen. (iemand feedback op mij als wannabee zijnde?)
Soms komt er weleens wat raars van me naar boven en daar wordt ik dan op aan gesproken.
Ik heb de piloten op dit board leren waarderen en bepaalde namen krijgen dan voorsprong in de lappen tekst die ze schrijven, ik kies namelijk teksten die ik wil lezen, adhv de username.
Misschien een beetje psychologisch, maar zo filter ik alle posts van wannabee's automatisch weg.

Dus je antwoord op de vraag of wannabee's niet mogen posten mbt toekomstadviezen en strategie.
Ik vind dat wannabee's kunnen posten wat in ze opkomt, zolang ze maar erbij zetten, "volgens mij", "ik vind", "ik denk" en "ik meende". De post moet verder onderbouwd zijn, anders ben je inderdaad een onnuttige poster.
 
Back
Top