Stella Keuring [en meer over opleidingen en roze brillen]

Maar @ rikkietje veel succes met je keuringen! Maar ik ben benieuwd, ben je ook bij andere opleidingen wezen kijken?
Grt Final

Ik heb een vaag vermoeden dat Rik niet terugkomt... Somehow...
Edit: Gezien z'n activiteit is hij vandaag toch wel geweest.
Mag je trouwens gewoon keuring doen als je 17 bent?
 
Bij aanvang opleiding 18 zijn? of bij het CPL examen? opzich kan je prima op 17 beginnen met de theorie toch? Weet wel dat het op andere scholen gebeurd
/offtopic

hmm ja kan wel per school verschillen ofzo, maar ik zou het vreemd vinden. aangezien je volgens mij niet teken-gerechtigd bent als je nog geen 18 bent. (ivm financiering etc.)
 
offtopic

je kan wel degelijk beginnen als je 17 jaar bent, er zijn dan inderdaad wat zaken anders ivm de lening. Ik geloof dat deze dan niet volledig/volledig niet op jouw naam kan staan.

ontopic
Ik heb al een paar keer een gouden tip voorbij zien komen.
Ze komen hierop neer: steek je geld in iets anders.
 
Als men in groepsverband de roze Ray-Ban van iemands hoofd rukt, deze op de grond kwakt en 'm in duizend stukjes probeert te trappen, kan ik me voorstellen dat de betreffende persoon dit persoonlijk opvat en Airwork vervolgens laat voor wat het is. Iets over doel voorbij schieten en zo.

Niet ieder topic over keuringen, selecties etc. leent zich hiervoor, hoe goed bedoeld ook.

Verder verzoek ik het taalgebruik binnen de perken te houden.
 
Lieve Diana,

ik ben het (weer eens) niet met je eens.
Ik weet niet of ik me aangesproken zou moeten voelen v.w.b. het taalgebruik, maar teruglezend heb ik me toch best wel ingehouden dit keer.
Ik had zelfs de woorden boevenbende, gajes en Teugetuig verwijderd na nalezing van mijn eerste draft.

Ik vind ook niet dat ik mijn doel voorbij schiet als er mensen reageren die naar aanleiding van onze waarschuwingen stella aan een tweede of derde blik onderwerpen en besluiten toch maar elders te gaan kijken.

Dat niet elk topic over keuringen, selecties etc. zich hiervoor zouden lenen klopt, maar wat mij betreft zijn wel de meeste topics over stella geschikt voor waarschuwingen.
De vliegschool uit Teuge, Beek, Eelde, New Smyrna Beach en Istanbul is namelijk hard bezig AL onze conditions of service onderuit te halen en elke tgenmaatregel is mijns inziens geoorloofd om daar tegenwicht aan te bieden.

Wat denk je namelijk dat onze bazen doen als er weer een stortvloed van werkloze vliegers over de toch al verzadigde markt wordt heen gestort?
Ik heb het hier al vaker over gehad, maar heel simpel komt het neer op de kwestie vraag en aanbod.
Veel werkloze vliegers betekent dat mijn werkgever (en die van andere airworkers, ppruners en ander vliegend tuig) tegen mij zegt dat ik het maar met minder moet doen, omdat hij mij makkelijk kan vervangen door een twintigjarige die HEEL graag MIJN werk wil doen voor nog niet de helft van het geld.
Waarom doet deze 20-jarige dit?
Omdat hij inmiddels met 150.000+ euro schuld zit, het water tot zijn lippen heeft staan en zichzelf genoodzaakt ziet om zijn concurrentiepositie te verbeteren en zodoende toch maar die 35.000 euro extra te betalen voor die typerating in Turkije (bovenop de 10.000 euro baangarantie, tellen we even mee?).
Vergezocht? Think again.
Er zijn momenteel een paar honderd aanmeldingen bij mijn werkgever van die jonge jongens die zonder problemen in de duurste stad ter wereld willen komen wonen ZONDER de altijd aanwezige housing allowance.
(Om maar 1 voorbeeld te noemen).
Ze vergeten daarbij even dat ze over 10/15/20 jaar zelf aan de beurt zijn en dat ze tot die tijd in een schoenendoos in het midden van de snelweg (vrij naar Monty Python) moeten wonen.

Ik kan het niet duidelijker zeggen tegen de adspirant vliegers op dit moment, maar het is een "race to the bottom" momenteel in de luchtvaart en een vliegschool die zijn aannameprocedure niet aanpast aan de marktomstandigheden (zoals een KLS of EPST) is in mijn ogen immoreel bezig.

Dus als je het niet erg vind Diana, gebruik ik graag je fantastische forum (geen sarcasme) om de huidige generatie wannabees te waarschuwen voor de mogelijke gevolgen van hun keuze en zodoende een (ZEER) kleine bijdrage te leveren TEGEN de verslechtering van mijn en onze conditions of service.
Dit medium was niet aanwezig toen ik zelf met roze zonnebril op Teuge rondliep en ik wil je dan ook oprecht bedanken voor het bieden van die mogelijkheid.
Dat mijn toon niet iedereen aanstaat, begrijp ik goed, maar je kent me inmiddels en weet hopelijk dat mijn hart (meestal) op de juiste plek zit (namelijk, zachtgekookt aan een touwtje op m'n rug).

Kusje uit de duurste stad ter wereld.
 
Met MG eens. Ik denk ook niet dat bij gasten die niets van de kritiek willen weten de roze bril wordt afgerukt, ze zijn namelijk al omgedraaid en weggerend voordat dat kon. Degene die hun roze bril vervolgens afrukt is de school zelf (ze kunnen dan niet meer wegrennen).

Dan zal ongetwijfeld na een jaar of anderhalf ergens in het achterhoofdje naar boven komen "oooh ja, dus dit is wat die azijnzeikers op Airwork me voor probeerden te waarschuwen..." en wellicht zie je ze hier dan terug om zelf ook mensen te gaan waarschuwen.

Jammer dat het dan te laat was voor die persoon, maar iedereen is nog steeds verantwoordelijk voor z'n eigen handelen, ook al is dat als jonge god nog best lastig (goede beslissingen maken).

Vergeet ook niet dat voor die ene persoon die zich misschien afgezeken voelt en oorkleppen op doet er 30 zijn die dit topic ook lezen, zich niet persoonlijk aangesproken voelen en twee keer nadenken over hun ideeën.
 
Ik kan het niet duidelijker zeggen tegen de adspirant vliegers op dit moment, maar het is een "race to the bottom" momenteel in de luchtvaart en een vliegschool die zijn aannameprocedure niet aanpast aan de marktomstandigheden (zoals een KLS of EPST) is in mijn ogen immoreel bezig.

@ MG, bij de door jou twee genoemde vliegscholen is het aanname beleid echter wel degelijk aangepast sinds 2009 en worden er andere middelen ontplooit vooral in de nazorg ipv een betaling van € 10.000 vooraf welke je totaal geen garantie bied.

Verder sluit ik mij aan bij MG en kornuiten hierboven, dit is een democratisch forum dus ook de "ervaren" leden mogen naar mijn idee hun ongecensureerd ervaringen posten net als dat de nieuwe leden ongezouten vragen mogen posten.
 
@ MG, bij de door jou twee genoemde vliegscholen is het aanname beleid echter wel degelijk aangepast sinds 2009 en worden er andere middelen ontplooit vooral in de nazorg ipv een betaling van € 10.000 vooraf welke je totaal geen garantie bied.

Ik denk dat MG juist wil benadrukken dat deze twee vliegscholen hun aanname juist wel aangepast hebben aan de markt!
 
@ MG, bij de door jou twee genoemde vliegscholen is het aanname beleid echter wel degelijk aangepast sinds 2009 en worden er andere middelen ontplooit vooral in de nazorg ipv een betaling van € 10.000 vooraf welke je totaal geen garantie bied.

Ik zou niet voor MG moeten praten, maar het was al gebeurd voor ik er erg in had; volgens mij zegt MG ook dat deze 2 juist hun beleid hebben aangepast. Hij noemt ze als uitzondering.
 
Al ben ik zelf een wannabe, ik ben het grondig met MG eens, het is echt eens nodig dat sommige wannabe's eindelijk eens de andere kant van de medaillie zien.
Als ik aan ex klas genoten zeg die nu voor piloot aan het gaan zijn in Belgie's grootste vliegschool (die ook maar blijft aanwerven en gaan)om eens op airwork en pprune te lezen lachen ze mijn commentaar weg en zeggen ze dat ze wel werk zullen vinden bij Emirates, omdat deze aannemen.

Ja het is harde commentaar, maar het is wel degelijk eens nodig!
 
In dat geval excuses, interpretatie foutje :biertje:


@ Poeli: wel knap dat deze scholen dan de studenten een paar duizend uur meegeven wat Emirates vraagt ;) Het is wel zo dat wanneer de grote long haul maatschappijen aannemen de boel opschuift en de shorthaul & Lowco's weer meer gaan aannemen...
 
Basic T,
geen excuses nodig. Teruglezend moet ik inderdaad concluderen dat je deze zin op 2 manieren kunt lezen.
Ik bedoelde EPST en KLS als positieve uitzonderingen (op DIT gebied).
Communicatie is iets tussen zender en ontvanger en in dit geval was de zender niet zo duidelijk.
 
Momenteel zitten vliegscholen waarvan voorheen vrijwel alle leerlingen relatief eenvoudig aan een baan kwamen (meestal zonder eerst te hoeven investeren in een TR) met een overschot aan afgestudeerde vliegers. Dit overschot is zo groot dat dit waarschijnlijk niet in de komende twee jaar is op te lossen.

Hoe verstandig is het dan om een school te kiezen die minder goed staat aangeschreven en over twee jaar de grote groep concurrenten te joinen met je turbopropprofiel?
 
Quote van de site van Stella:

De school heeft een technische capaciteit van 200 studenten per jaar, maar door de economische crisis heeft Stella het aantal plaatsen teruggebracht tot 120 studenten per jaar.

Eigenlijk zouden alle scholen in Nederland en omstreken eens een jaartje NIEMAND moeten opleiden om zo de achterstand weg te werken. In mijn optiek maakt het op dit moment echt niet uit naar welke school je gaat, ook al zoek je je heil bij goedkopere aanbieders. Iedereen moet zich goed realiseren dat je het financieel erg zwaar gaat krijgen, ook met een HBO back up !
Probeer maar eens rente & aflossing te betalen van een gemiddeld HBO start salaris(je).

Wat betreft Stella kan ik zeggen dat ik het op zich prima naar mijn zin heb gehad. Instructie etc was allemaal goed. Ik baal er alleen enorm van dat ik vertraging heb opgelopen die mijns inziens helemaal niet nodig was. Maar dit is schijnbaar niet echt een Stella specifiek probleem (al is het voor sommige mensen ERG uitgelopen, in sommige gevallen niet door eigen schuld). Weet wel dat ze van alles proberen om het op te lossen met wisselend succes.
De nazorg, tsja. Heb gehoord dat er wat deals zijn met 500 uur ervaring. Tegen mij zijn ze altijd eerlijk geweest over de gevolgen hiervan. Er is duidelijk gezegd dat er geen baan is na die 500 uur.
Lijkt me een fair verhaal, al zou ik het nooit doen.

Even on topic:

Voor zover ik weet is er niets veranderd in de selectie. Bestudeer goed de kennisbank en zorg dat je er representatief uitziet. (LEES: doe een pak aan !!!!)
Heel veel succes !

Dan een laatste advies, begin gewoon niet aan de opleiding. Ook niet bij andere scholen. Er zijn zo ontzettend veel mensen op zoek naar een baan ! Nederland is echt maar het topje van de ijsberg. In heel Europa zitten jongens en meisjes en heel wat ervaren mensen zonder werk.
Ik kan niet zeggen dat ik er spijt van heb dat ik het gedaan heb, maar het doet wel pijn om iedere maand rente en aflossing af te dragen terwijl er nog geen baan is.

Succes met je selectie.
 
@ MG :biertje:

@ Hoppa; gezonde waarschuwing maar let wel, als je nu begint aan je opleiding ben je over ongeveer 15 maanden klaar, hoe ziet de luchtvaart er dan uit? De gouden vraag als je deze voor een hoop bedrijven in de luchtvaart kunt beantwoorden ;)
Dat een "commercieele" opleiding niemand zal aannemen is net zo onwaarschijnlijk als een luchtvaart maatschappij die in tijden van terroristische bedreigingen besluit om maar een jaartje niet te vliegen...

Succes iig met je keuze Rikkietje en laat je niet te snel uit het veld slaan door wat "onderbouwde" kritiek. We hebben allemaal net als jij ook voor deze lastige keuze gestaan.
 
Quote van de site van Stella:

De school heeft een technische capaciteit van 200 studenten per jaar, maar door de economische crisis heeft Stella het aantal plaatsen teruggebracht tot 120 studenten per jaar.


Dit is weer zo een openlijke leugen. Onlangs hadden ze nu 400 studenten, en nu ineens teruggebracht naar 120 per jaar?
Wat gaan ze met die andere 280 doen? Stil laten staan zeker :biertje:

Erg jammer, maar nogmaals het advies, als je echt je droom achterna wilt kijk dan in het buitenland naar alternatieven.
Wat ik zelf een mooi alternatief vind is in het andere topic over aeronautix. Misschien in een beginfase nog, maar eindelijk een alternatief in het buitenland dat vanuit Nederland geregeld word en ook goedkoper is. Daarbij lees ik dat ze goede kansen zeggen te hebben.
Ook natuurlijk de Lufthansa school is een perfecte optie.
Verder weet ik het ook niet, maar wellicht heeft het zin om daar ook eens informatie in te winnen?

Just my 2 cents.
 
Ik hoop niet dat er te veel wannabees zojuist Q Music hebben geluisterd.

Daar werd een onderzoekje naar voren gehaald over de grootverdieners op HBO Niveau.

Met stipt op 1: Piloten

Dan praten we over startsalarissen.

Gelukkig was was de presentator van het programma zeer realistisch en bracht het feit naar voren dat er zo moeilijk een baan in te vinden was. De onderzoeker had blijkbaar een ander beeld. Zij gaf aan dat als je eenmaal een baan vindt dat het dan goed komt. Nu is dat ook deels waar, mits deze fabriek waar dit draadje overgaat inderdaad stopt met het opleiden van 400 pilootjes en deze ook minder gaan opleiden. Maar natuurlijk ook alle andere scholen mogen minder opleiden wat mij betreft. Nu doen EPST en KLS ook. De opleiding die ik ga doen gaan voor max 30 per jaar.

Maar goed, de onderzoeker kwam met startsalaris van 3k per maand bruto. Was dit maar waar.
De airlines maken dankbaar gebruik van het overschot op dit moment en die 3k wordt lang niet gehaald bij veel airlines. Helaas.
 
Back
Top