Nosig
Active member
Bas (en anderen), even een reset voor je plannen om "dan maar in het buitenland te gaan werken" en het idee dat "integrated overrated" is.
De eisen van welke school je komt en wat voor vooropleiding zijn net zo zwaar, zo niet nog zwaarder, in onze buurlanden dan in Nederland. In UK is er een groot verschil bij veel airlines of je modulair of bij de bekende integrated scholen (Oxford) je opleiding hebt gedaan. Zelfs als je modulair bij Oxford hebt gezeten zal je gepasseerd worden door integrated leerlingen. Voor wat betreft vooropleiding is dit ook meestal gelijk aan VWO met wiskunde plus een exact vak zoals natuurkunde. Niet bij alle, maar bij de grotere, bekendere werkgevers wel.
In Duitsland haalt de Lufthansa groep meestal initieel uit haar eigen vliegscholen, die ingedeeld zijn in niveaus en elk heeft weer links naar bepaalde Duitse airlines. Vanuit bepaalde airlines in de LH groep zie je nu dat er voorrang wordt gegeven aan bepaalde scholen in NL waar afspraken mee zijn gemaakt (KLS, NLS), daarna mogen anderen de moeilijke weg van DLR bewandelen. Netto haalt 5 - 10% van de initiële applicanten de totale selectie bij deze Duitse airlines, waarbij je voor de eerste psycho ronde (DLR) maar 1 kans in je leven hebt. Hou ook in gedachte dat je al redelijk goed Duits moet spreken en opbokst tegen andere jongens die beter opgeleid zijn. Sterker nog, de selectie eis voor Germanwings en ook andere airlines van de LH groep is dat je minimaal een schoolopleiding gedaan moet hebben die gelijk staat aan het Nederlandse VWO of HBO. NLSers met HAVO mogen dus al niet eens aan de selectie deelnemen.
Je staat dus nu al aardig achter:
- Lage opleiding (geen VWO/HBO) waardoor de meeste Duitse airlines alsmede UK airlines sowieso afvallen
- Sterker nog niet eens HAVO waardoor zo'n beetje elke NL airline ook afvalt
- Duits is slecht waardoor eigenlijk heel midden Europa afvalt
- Keuze voor modulair waardoor je geen enkele link met airlines hebt en je opties nog kleiner maakt. De uitzonderingen zoals André bevestigen denk ik de regel.
Je zorgt er dus voor dat je lage kansen nog veel lager worden door voor modulair te kiezen. Nou vind ik modulair sowieso geen verstandige keuze, maar als je er voor gaat zou ik het alleen doen als je iemand bent die een goede vooropleiding heeft genoten en een backup beroep / salaris heeft om op terug te vallen. Dan compenseer je de lagere kansen in ieder geval met lager financieel risico (door backup beroep / ervaring alsmede lagere schuld). In jou geval ben je straks echter double screwed, omdat de kans groot is dat je met een flinke schuld eindigt, een nihile kans hebt op een vliegbaan die wat geld in kan brengen (in ieder geval concurrentie van hoger opgeleiden met integrated vliegscholen achter zich) en ook een zeer geringe kans dat je vervolgens op de grond een baan kan vinden die genoeg betaalt om je vliegschuld ooit af te betalen.
Tip 1: Zoals KL ook al zegt zou ik dus voor VWO of HBO gaan, inclusief (of daarnaast) de vakken wiskunde en natuurkunde, vervolgens integrated na voldoende airwork huiswerk. Dan ben je wat ouder, maar daar weegt heel wat tegenop (veel betere bagage en veel grotere kansen op selectie / banen, mits je ook wat aan je talen kan doen).
Tip 2: kom naar de borrel op 8 jan (ik geloof dat die datum geprikt is) om met meer ervaren vliegers en wannabees te praten.
Onthoud dat de mensen met ervaring die hier posten bijna altijd de mensen zijn (uitzonderingen of niet) die het uiteindelijk gehaald hebben, maar dat de mensen die met een lage opleiding en tonnen schuld nu taxi chauffeur zijn zich niet (meer) op airwork zullen laten zien. Die zijn er echter genoeg, dus wees in ieder geval heel erg bewust van de risico's. Een verkeerde keuze rechtdraaien later is echt niet meer mogelijk, een goede voorbereiding op dit moment echter nog wel.
De eisen van welke school je komt en wat voor vooropleiding zijn net zo zwaar, zo niet nog zwaarder, in onze buurlanden dan in Nederland. In UK is er een groot verschil bij veel airlines of je modulair of bij de bekende integrated scholen (Oxford) je opleiding hebt gedaan. Zelfs als je modulair bij Oxford hebt gezeten zal je gepasseerd worden door integrated leerlingen. Voor wat betreft vooropleiding is dit ook meestal gelijk aan VWO met wiskunde plus een exact vak zoals natuurkunde. Niet bij alle, maar bij de grotere, bekendere werkgevers wel.
In Duitsland haalt de Lufthansa groep meestal initieel uit haar eigen vliegscholen, die ingedeeld zijn in niveaus en elk heeft weer links naar bepaalde Duitse airlines. Vanuit bepaalde airlines in de LH groep zie je nu dat er voorrang wordt gegeven aan bepaalde scholen in NL waar afspraken mee zijn gemaakt (KLS, NLS), daarna mogen anderen de moeilijke weg van DLR bewandelen. Netto haalt 5 - 10% van de initiële applicanten de totale selectie bij deze Duitse airlines, waarbij je voor de eerste psycho ronde (DLR) maar 1 kans in je leven hebt. Hou ook in gedachte dat je al redelijk goed Duits moet spreken en opbokst tegen andere jongens die beter opgeleid zijn. Sterker nog, de selectie eis voor Germanwings en ook andere airlines van de LH groep is dat je minimaal een schoolopleiding gedaan moet hebben die gelijk staat aan het Nederlandse VWO of HBO. NLSers met HAVO mogen dus al niet eens aan de selectie deelnemen.
Je staat dus nu al aardig achter:
- Lage opleiding (geen VWO/HBO) waardoor de meeste Duitse airlines alsmede UK airlines sowieso afvallen
- Sterker nog niet eens HAVO waardoor zo'n beetje elke NL airline ook afvalt
- Duits is slecht waardoor eigenlijk heel midden Europa afvalt
- Keuze voor modulair waardoor je geen enkele link met airlines hebt en je opties nog kleiner maakt. De uitzonderingen zoals André bevestigen denk ik de regel.
Je zorgt er dus voor dat je lage kansen nog veel lager worden door voor modulair te kiezen. Nou vind ik modulair sowieso geen verstandige keuze, maar als je er voor gaat zou ik het alleen doen als je iemand bent die een goede vooropleiding heeft genoten en een backup beroep / salaris heeft om op terug te vallen. Dan compenseer je de lagere kansen in ieder geval met lager financieel risico (door backup beroep / ervaring alsmede lagere schuld). In jou geval ben je straks echter double screwed, omdat de kans groot is dat je met een flinke schuld eindigt, een nihile kans hebt op een vliegbaan die wat geld in kan brengen (in ieder geval concurrentie van hoger opgeleiden met integrated vliegscholen achter zich) en ook een zeer geringe kans dat je vervolgens op de grond een baan kan vinden die genoeg betaalt om je vliegschuld ooit af te betalen.
Tip 1: Zoals KL ook al zegt zou ik dus voor VWO of HBO gaan, inclusief (of daarnaast) de vakken wiskunde en natuurkunde, vervolgens integrated na voldoende airwork huiswerk. Dan ben je wat ouder, maar daar weegt heel wat tegenop (veel betere bagage en veel grotere kansen op selectie / banen, mits je ook wat aan je talen kan doen).
Tip 2: kom naar de borrel op 8 jan (ik geloof dat die datum geprikt is) om met meer ervaren vliegers en wannabees te praten.
Onthoud dat de mensen met ervaring die hier posten bijna altijd de mensen zijn (uitzonderingen of niet) die het uiteindelijk gehaald hebben, maar dat de mensen die met een lage opleiding en tonnen schuld nu taxi chauffeur zijn zich niet (meer) op airwork zullen laten zien. Die zijn er echter genoeg, dus wees in ieder geval heel erg bewust van de risico's. Een verkeerde keuze rechtdraaien later is echt niet meer mogelijk, een goede voorbereiding op dit moment echter nog wel.