EPST Goede marketing, slecht product!

@moderator

@moderator

Moderator:

Iemand "vragen" stellen nadat er -tot nog toe in ieder geval ongefundeerde- beschuldigen zijn geuit in dezelfde 'posting' is bedenkelijk. Dat is wel wat CS hierboven doet.

Dit doen in zeer matig Nederlands maakt de leesbaarheid er bovendien niet beter niet op. Ook hieraan maakt CS zich meervoudig schuldig.

Aan het eind van voornoemde vragen iemands persoonlijke integriteit in twijfel trekken cq. hem impliciet te beschuldigen niet integer te zijn; nog voordat er zelfs maar een reactie geplaatst kán worden gaat m.i. echter pas echt té ver.

Het feit dat o.a. ik door schrijver er impliciet van wordt beschuldigd me voor het karretje van EPST te laten spannen, waar ik overigens niet werk, geen banden mee heb en waar ik de afgelopen10 jaar welgeteld twee keer ben geweest is eveneens buiten alle proporties.

Mijn posting, en getuige de pm's ook de postings van anderen die het iets genuanceerder zien dan CS (a.k.a. "de oom van; die alle mails heeft") hadden slechts tot doel een hetze te vermijden / nuanceren.

De posting(s) van Cirrostratus tarten werkleijk alle fatsoens-normen en waarschijnlijk ook de forum regels.

Mijn dringend verzoek aan betr. moderator is dan ook Cirrostratus te manen zijn toonzetting te nuanceren danwel dergelijke postings direct te verwijderen.
 
Ik sluit me aan bij fokker86. Diana riep op het correct en beschaafd te houden. Dat cs mij er van beticht dat ik mij voor iemand zijn karretje laat spannen vind ik naast incorrect en onbeschaafd ook nog onbeschoft. Cs heeft mij ongevraagd persoonlijk gemaild naar mijn mailadres dat hij nooit van mij heeft gekregen en verzoekt in de mail mijn (evt negatieve) mening over EPST te geven. Als ik vervolgens geen gebruik maak van de geboden mogelijkheid dit anoniem via hem/haar te doen, maar hier mijn mening post wordt ik er van beticht dat ik mij voor iemand zijn karretje laat spannen..

Dus moderators/Diana?
 
Beste CS,

ik heb je mail ontvangen 2 dagen geleden en absoluut niet de behoefte gehad om daar op te reageren.
Ik neem aan dat je ons keurig netjes gekopieerd hebt uit een EPST mailtje dat recentelijk naar 'je neefje' is gestuurd. Uitstekende manier om zo je gram te willen halen maar ik stel voor dat je dat bij een vliegschool doet waar de studenten wellicht minder tevreden zijn en je op die manier iets meer volgers kunt vinden.
Zoals ik nu lees heb je het, terecht, een beetje opgegeven met ons EPST-studenten en richt je je nu persoonlijk tot Dick (let even op je Nederlands volgende keer!).
Ik zal je dan ook niet kunnen helpen aan de statistieken maar wil graag eea uit je post aanstippen:

* 80-90% per klas werkloos? Ik zou daar echt wel een stuk minder van willen maken al heb ik GEEN statistieken voor je.

* Monkey making machines?
EPST heeft naar mijn weten niet meer studenten opgeleid als voorheen, al durf ik ook niet te beweren dat ze minder studenten zijn gaan opleiden.
Kwaliteit gaat voor kwantiteit (kijk maar naar XanderFly, ze prikken er zo door heen) en EPST had zeer makkelijk de jaarlijkse aantallen kunnen verdubbelen maar heeft daar bewust niet voor gekozen.

* Wanneer je besluit om niet te solliciteren voor een maatschappij als EasyJet, om welke reden dan ook, dan zal niemand binnen EPST je raar aankijken en je vervolgens onderaan het lijstje plaatsen. Ook wanneer je bent voorgedragen aan een maatschappij en je ziet dat niet zitten is het ons goed recht nee te zeggen.
Ik kan het weten aangezien ik zelf 2 maanden terug vriendelijk bedankte toen EPST me wilde voordragen aan een maatschappij.

*Ja, wij worden verplicht om eens in de 2 maanden de sim in te gaan, met of zonder instructeur. Wij zijn verder overigens vrij om zo vaak de sim in te gaan als we willen en de meesten van ons doen dat ook maandelijks. Ik heb op deze manier al een paar honderd uur gemaakt, gratis! Zelfs als wij 3x per jaar een instructeur zouden moeten betalen kost ons dat niets in verhouding met de uren die we verder maken.
Dit is de enige verplichting die EPST ons geeft en zo houdt EPST ons skilled.
Ik heb zelf ook maar even de mail er bij gehaald en zie werkelijk nergens staan dat wij anders niet meer in aanmerking komen voor een baan geregeld door EPST.

* BA neemt/nam keurig aan afgelopen paar weken, ook ab-initio's! Als je van alles zo goed op de hoogte bent vind ik het teleurstellend dat ze je hier over niet geinformeerd hebben.

* Ik denk dat het merendeel van de studenten die in de afgelopen anderhalf tot twee jaar een baan hebben gevonden dat aan EPST hebben te danken, misschien weten ze dat alleen zelf niet altijd. EPST doet meer achter de schermen voor zijn studenten dan wij soms weten...

* Ik heb die 'dure' interview-training gekregen van EPST samen met nog 5 anderen! Deze was zo goed dat ik recenlijk op eigen houtje nogmaals naar Schellingen ben gegaan, you never know when an interview will be...
Daar kreeg ik na afloop te horen dat ik maar 50E hoefde te betalen omdat EPST een deal met ze heeft. Hoort allemaal bij de NAZORG!


Teruglezend lijkt dit enorm op mooie reclame voor EPST maar dat is het echt niet allemaal. Ik kan ook echt wel een paar verbeterpunten verzinnen voor EPST en heb in het verleden ook geklaagd over bepaalde zaken.
Feit is wel dat niemand een baan kan toveren, ook EPST en zijn recruitmentteam niet.
Ik zit al 2 jaar thuis en of ik nu mijn eerste baan vind met hulp van EPST of dat ik dat op eigen houtje regel; Dick slaapt daar net zo lekker van hoor!

Maar als je je nou echt afvraagt of EPST wel de mensen heeft geplaats die nu een baan hebben en van mening bent dat ze het allemaal op eigen houtje gedaan hebben...

Waarom heeft jouw neefje het nog niet op eigen houtje geregeld?
 
Last edited:
Beste CS,

Ik stel voor dat je je meld bij EPST in persoon en zonder zak over je hoofd.

Ik ben zo vrij geweest om als ex-student contact voor je op te nemen met EPST en ze hebben aangegeven dat een serieus persoon of organisatie de statistieken mag komen nakijken, de VNV bijv. is van harte welkom. Ze laten zich niet bedreigen en blackmailen door een agresieve annonieme vogel op airwork om die data te publiceren.

Ik ben zelf dit jaar een groot project gestart in samenwerking met het IVW, VNV en een erkende luchtvaart advocaat welke alle opleiders in Nederland betreft (zie eerdere posts van mij dit jaar) en ik kan je melden dat EPST de enige is geweest tot dusver met openheid van zaken...op papier!

Aangezien ikzelf het nut totaal niet in zie van jou stemmingmakerij over de professionaliteit van EPST zou ik je willen uitnodigen het voortouw te nemen en op deze uitnodiging in te gaan en eens daad bij het woord te voegen.

Oh trouwens, je kunt je "neefje" ook even vragen of hij de laatste EPST nieuwsbrief een keer voor je meeneemt, daarin zie je een lijst met namen van alle studenten welke tot dusver dit jaar via EPST een baan hebben gevonden.

In de tussentijd zet ik nog even een aantal onwaarheden van je recht:

* De simulator beurten zijn gratis en EPST heeft nu student instructors die ook gratis zijn.
* Je verhaal van Danfly is niet juist. De studenten moesten 3,000 bij betalen voor de verschrikkelijke brandstof verhoging in die tijd en daarnaast een extra bedrag van EURO 1.500 om DanFly uit de brand te helpen. Dit werd volledig na afloop van de cursus betaald. EPST heeft een zelfde bedrag bijgelegd, dus ook 4.500 per persoon. Dit om een voorbeeld te geven hoe die vogel de klok hoort en niet de klepel kan vinden.
* BA is zijn aanname weer aan het opstarten en de BA recruitment manager was wederom te gast op de laatste Graduation Party waarbij afspraken zijn gemaakt. Dat verhaal van de MCC klopt niet en geeft ook het BS gehalte van je aan. OAA mag hun studenten na de IR aan BA aanbieden, EPST doet dit pas na de AJFC (MCC/JOC) om zeker te zijn dat iedereen daar eerst goed doorheen is. Dit is een harde afspraak met BA. Dit geeft ook het verschil OAA plaatsing en EPST plaatsing aan.
 
1. "Angst voor ontdekking" = niet op basis van gegevens als IP-adressen en dergelijke als een vliegschoolhouder daar om zou verzoeken. Deze worden niet verstrekt.

2. Het aantal PM's dat men binnen krijgt. Mocht iemand hierover onwaarheden spreken, dan handel ik dat met deze persoon af. Overigens moge gevoegelijk bekend zijn dat ik mij immer stoor aan "ik en vele andere met mij" uitspraken. Het schermen met andermans PM's en mails hoort daar ook bij. Als iemand een PM kan sturen kan deze ook zelf reageren op dit forum, of beter nog: persoonlijk e.e.a. uitpraten met de vliegschool (welke vliegschool dan ook).

3. De roep om de moderator. Makkelijker zou dit zijn via de Rapporteer-knop, die is daarvoor. In enkele gevallen hebben beide partijen deze knop vlot weten te vinden en roepen om het verwijderen van berichten. Berichten worden eventueel aangepast en in een uiterst geval verwijderd (wat vooralsnog niet gebeurd is in deze thread). Uitspraken zoals gedaan zijn heb ik ook wel 's voor mijn kiezen gehad en als ik die had verwijderd, was er "censuur" geroepen. Je moet wel érgens tegen kunnen hier. Het is en blijft een discussieforum.

4. Overigens is het ondoenlijk om uitspraken eventueel te modereren, als er vervolgens alweer twintig reacties op gekomen zijn. Dan zou ik alle twintig reacties moeten verwijderen en vragen álle mensen zich af of ze gecensureerd worden en heb ik het weer gedaan. Als moderator kun je het nooit goed doen, maar zeker niet in dit soort gevallen. Ik zit nu eenmaal niet met vierkante ogen 24/7 naar dit forum te kijken en kan niet berichten aanpassen zodra ze geplaatst zijn (afgezien van punt 3).

5. De insteek van dit forum is dat het zowel aspiranten als beroeps voorlicht over het beroep van piloot. Dus óók over de opleidingen. Om die reden worden zo ongeveer alle vliegopleidingen tegen het licht gehouden, of ze nu net begonnen zijn (EPST heeft al ervaring met Airwork toen ze nog jong waren) of al een tijdje bestaan. Daar doet iedereen zijn voordeel mee. Ook de vliegschoolhouders worden scherp gehouden en kunnen - idealiter - hun werkwijze aanpassen of persoonlijk contact zoeken met teleurgestelde leerlingen. Voor leerlingen betekent dit dat ze zich goed moeten laten voorlichten en beseffen hoe de luchtvaart in elkaar zit en hoe hun toekomstperspectief er uit ziet, zonder roze bril. Wat dat betreft is iedere discussie over een vliegopleiding een goede.
 
@CS: Jij bent deze discussie gestart, waarom trek je je opeens terug?

Je bronnen zijn blijkbaar slecht geinformeerd. Alle kronkels in je valse statements zijn hierboven al rechtgetrokken. Dus zal ik daar verder niet op in gaan.

Echter, als oud-student kan ik je best een inkijk geven over de situatie binnen mijn klas:
Afgestudeerd in het midden van de financiële crisis (geen enkele airline was hiring).
Van de 10 studenten zijn er nu 4 aan het werk, 1 in een holding (aangenomen dus), 1 midden in een selectie procedure, 2 hebben een interview gehad en 2 helaas nog niet.
Allemaal mede mogelijk gemaakt door EPST. Hoe je het ook wendt of keert is dit een prima resultaat, en al helemaal midden in een financiële crisis.

Zoals eerder al is gezegd: geen enkele vliegschool kan banen creëren, dus 'je neefje' zal zelf ook de nodige inbreng moeten hebben.
Wel kunnen vliegscholen zoveel mogelijk doen om je voor te bereiden en current te houden.
De nazorg van EPST is, uit eigen ervaring, belachelijk goed.
Je neefje zou voor de grap z'n contract eens opnieuw moeten lezen. EPST is niets verplicht, en TOCH een nazorg-traject met o.a. sollicitatie-training, theorie-refresher avonden, gratis sim-training, gratis IR revalidation, goedkope tweede IR revalidation, gratis voorbereiding op een sim grading met een instructeur.
Dit alles is juist een reflectie van de effort die EPST in haar studenten steekt, vandaar ook de hoge standaard en qualiteit.

En natuurlijk is het balen als 'je neefje' na lange tijd nog geen uitzicht heeft op een baan, maar Bruce Lee zei ooit: 'To hell with circumstances, I create opportunities.'
Misschien kan hij daar nog iets van opsteken ;)
 
heel simpel :
waarom de aantallen leerlingen niet drastisch teruggeschroefd , zoals de KLS .
Geef het aantal geplaatsten maar , t.o.v. het aantal afgestudeerden .
Als ze geen money-making machine zijn , geef dan gewoon openheid . Dat is toch niet zo moeilijk.
Of past dat niet in het marketing-plaatje .
 
Zou een ieder die voor EPST werkt of werkzaam is geweest zijn hand op willen steken? Dat houdt de discussie wel zo zuiver.
 
Er mag wel meer blijk van waardering komen ten aanzien van vliegscholen. Het tot in stand houden van de school heeft toch een minimaal aantal leerlingen nodig die de roze bril op hebben en de opleiding beginnen terwijl er nu kortweg even geen behoefte aan is. Mooi zo, de luchtvaart goes on.
Achteraf moet men (lees: jou neef) dan niet zeuren dat ze niet aan een baan komen!
He made the choice, he didn't failed, but suffered the consequence.
 
Kan iemand die die mail van CS heeft gekregen deze alsjeblieft naar mij pm-en of gewoon mailen als je weet wie ik ben? Ben erg benieuwd, alvast bedankt!
 
Ik heb de betreffende emails in handen, dank allen.

Dit is alleen denk ik geen actie van een andere school, maar van een gefrustreerde leerling.
 
Last edited:
Nogmaals, ik heb idd EPST gedaan (1999- 2000) en toen zag het product er in grote lijnen net zo uit als nu. Alleen de economische omstandigheden waren toen anders, de maatschappijen betaalden nog een degelijk salaris en seizoensarbeid bestond nog niet.
...

Kermit, destijds ging je via EPST naar CTC om daarna door CTC geplaatst te worden bij een airline. Dat zijn de grote succesjaren geweest van EPST, in ieder geval vanuit het oogpunt van de leerling gezien. Geen extra cursussen of wat dan ook, gewoon regelrecht naar CTC.

Je stelt dat dat in grote lijnen nu nog steeds zo is. In welke vorm dan?
 
Kermit, destijds ging je via EPST naar CTC om daarna door CTC geplaatst te worden bij een airline. Dat zijn de grote succesjaren geweest van EPST, in ieder geval vanuit het oogpunt van de leerling gezien. Geen extra cursussen of wat dan ook, gewoon regelrecht naar CTC.

Je stelt dat dat in grote lijnen nu nog steeds zo is. In welke vorm dan?

Volgens mij waren er weldegelijk extra cursussen maar die werden iid bij CTC gedaan. Ik heb in Dibden iig een MCC en een JOC moeten doen.

De rol van CTC is overgenomen door EPST zelf. De MCC en JOC worden nu in house gedaan in Maarssen (mocht je nog niet in het 'nieuwe' pand geweest zijn, kan ik je aanraden er eens een bakkie te gaan doen) en na succesvolle afronding is het afwachten wat er op je pad komt. Door eigen inbreng, die van EPST of die van Oxford, waar tegenwoordig de basisopleiding gedaan wordt.

Wat betreft de gloriejaren. Ik (wij) hebben met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe snel het toen kon gaan. Van start opleiding tot rechterstoel kon letterlijk in 14-15 maanden. En vaak had je nog keuze uit verschillende maatschappijen/ types. Ook nadat de samenwerking met CTC is gestopt heeft EPST het volgens mij meer dan behoorlijk gedaan. Niet dat ik exacte cijfers heb maar als ik zie hoeveel EPST ers er bij BA alleen al rondlopen uit de periode 2005- crisis dan kan ik niet anders concluderen dat het ook post CTC niet bepaald slecht ging.
 
Wat betreft de gloriejaren. Ik (wij) hebben met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe snel het toen kon gaan. Van start opleiding tot rechterstoel kon letterlijk in 14-15 maanden. En vaak had je nog keuze uit verschillende maatschappijen/ types. Ook nadat de samenwerking met CTC is gestopt heeft EPST het volgens mij meer dan behoorlijk gedaan. Niet dat ik exacte cijfers heb maar als ik zie hoeveel EPST ers er bij BA alleen al rondlopen uit de periode 2005- crisis dan kan ik niet anders concluderen dat het ook post CTC niet bepaald slecht ging.

De reputatie van CTC uit de gloriejaren is dus de reden waarom ik het verantwoord achtte mijn geld te besteden aan EPST. Jij noemt het zelf ook gloriejaren, dus je bent het met me eens dat het een en ander is veranderd. Ik zeg niet dat EPST niet goed is, geen nazorg levert of geen hordes piloten aan een baan heeft geholpen. Ik vraag me alleen af of het product van vroeger te vergelijken is met wat er nu geboden wordt, want die vergelijking maakte je wel.

EPST is een business. Ik heb ze enorm veel geld gegeven en ze hebben gedaan wat zwart op wit stond en dankzij hun heb ik een baan zomaar in mijn schoot geworpen gekregen. Maar het blijft een business, snap je wat ik bedoel? Ik wil de situatie hier op Airwork zo duidelijk mogelijk houden voor de wannabe's. Vandaar de vraag c.q. opmerking: Is de situatie van nu daadwerkelijk te verglijken met die van 'onze' tijd?
 
De reputatie van CTC uit de gloriejaren is dus de reden waarom ik het verantwoord achtte mijn geld te besteden aan EPST. Jij noemt het zelf ook gloriejaren, dus je bent het met me eens dat het een en ander is veranderd. Ik zeg niet dat EPST niet goed is, geen nazorg levert of geen hordes piloten aan een baan heeft geholpen. Ik vraag me alleen af of het product van vroeger te vergelijken is met wat er nu geboden wordt, want die vergelijking maakte je wel.

EPST is een business. Ik heb ze enorm veel geld gegeven en ze hebben gedaan wat zwart op wit stond en dankzij hun heb ik een baan zomaar in mijn schoot geworpen gekregen. Maar het blijft een business, snap je wat ik bedoel? Ik wil de situatie hier op Airwork zo duidelijk mogelijk houden voor de wannabe's. Vandaar de vraag c.q. opmerking: Is de situatie van nu daadwerkelijk te verglijken met die van 'onze' tijd?

Puur qua opleiding zou ik zeggen van wel met dien verstande dat ik geen ervaring heb met Oxford (heb mijn basisopleiding nog bij Cabair in Cranfield gedaan). Het traject na Oxford wordt zoals gezegd nu in Maarssen gedaan maar lijkt mij niet direct anders. Een MCC, CRM en JOC course.
Het verschil waar jij op doelt zit hem dan in de nazorg. Ik ben het met je eens dat CTC een enorm goede naam had/heeft in met name de UK maar ook daarbuiten. (Mij is destijds een keuze gegeven tussen Royal Brunei of Easyjet) echter het lijkt dat EPST zeker voor de crisis ook behoorlijk goed bezig was.
Het grootste verschil zit em in de markt als geheel. Zelf betaalde typeratings, seizoenswerk, freelance contracten en wat al meer bestonden toen nog niet echt en dus kreeg je meestal een eerlijk betaalde baan. Dat lijkt me op dit moment het grote verschil.
 
Absoluut. En daar ontkomt zelfs CTC niet aan. Zij zijn zelfs de voorlopers wat seizoensarbeid betreft. Helaas. Het ging er mij dus om dat het duidelijk is dat wat wij vroeger kregen niet meer bestaat.
 
Back
Top