Is het nog wel verstandig om piloot te worden?

Biedt je vooropleiding bij de HEAO geen mogelijkheden voor een baan?

Ja tuurlijk, maar daar zijn de goed betaalde opleidingen voor iemand meteen van het HEAO zonder verdere ervaring ook niet voor het oprapen. Ik zit met een studieschuld plus rente, brevet geldig houden, levensonderhoud.. Het is dat ik huursubsidie krijg anders was ik weer terug bij mn ouders gaan wonen!
 
Waar hebben we het nu eigenlijk over? 737Lover is 15 jaar oud en doet MAVO 3!
Hij heeft een jongensdroom, piloot worden en vraagt iets waar dit hele forum mee bezaaid ligt. Is het nog wel verstandig piloot te worden. HIJ BEDOELT NIET NU METEEN!
Voordat hij z'n HAVO heeft is hij minimaal 3 jaar verder. Hij heeft nog 3 jaar de tijd. Als het dan nog steeds niet oke is heeft hij nog steeds keuzes.

Wie weet vult z'n vader die lotto wel goed in en lacht 'tie zich rot om die anderhalve ton schuld die iedereen schijnt te hebben.
 
Jongens jongens, geen ruzie om mij hé xD
maar ff serieus, noem mij trouwens maar bij mijn ( echte ) naam, Stefan ;)
Enne,Wutang, mijn ouders doen niet mee met de Lotto:angel:
maargoed, ff on-topic. Ik begrijp dus goed dat ik beter na de havo nóg een andere (HBO) opleiding kan doen, bijv. de studio aviation op de Hoge School van Amsterdam, confirm?
@ Jaap Stobbe: Problemen met MAVO? je moet niet zo laag dunkend doen over MAVO, Ik ken een piloot die hetzelfde als mij heeft gedaan, of wat ik iig nog moet gaan doen ( eerst mavo, dan havo, daarna AIS FA ) en hij is nu FO op de 738 bij Arkefly, dus denk ff na voordat je zo'n zinloze reactie plaatst, blijkbaar zitten hier ook zielige mensen op het forum..

mvg,
Stefan
 
@ Jaap Stobbe: Problemen met MAVO? je moet niet zo laag dunkend doen over MAVO, Ik ken een piloot die hetzelfde als mij heeft gedaan, of wat ik iig nog moet gaan doen ( eerst mavo, dan havo, daarna AIS FA ) en hij is nu FO op de 738 bij Arkefly,

Chill out.

Ik ken ook genoeg mensen op het vmbo waarvan de leraren dachten dat diegene havo ook wel aan kon. Ze faalde bijna allemaal, laat staan dat ze hbo zouden halen. Niet zo "laag dunkend" doen over havo of hbo ;)
 
Chill out.

Ik ken ook genoeg mensen op het vmbo waarvan de leraren dachten dat diegene havo ook wel aan kon. Ze faalde bijna allemaal, laat staan dat ze hbo zouden halen. Niet zo "laag dunkend" doen over havo of hbo ;)

doe ik ook zeker niet Steph!! Ik heb alleen zo'n hekel aan mensen die zo laag doen over mavo.. sorry, had ik niet moeten doen, sorry bij deze, ook naar jou Joop Stobbe!!
 
Last edited:
Ik denk dat er niet werd bedoeld om een waardeoordeel te geven aan MAVO/VMBO. Waar het om gaat is dat je bij sommige scholen met een MAVO/VMBO-diploma kunt beginnen. Waarschijnlijk is daar niets mis mee, mits de toelating dit vaststelt. Echter, je moet verder vooruit kijken dan je school! Maatschappijen vragen vaak meer dan vliegscholen. Terecht? Doet er niet toe! Er wordt gerammeld aan de poorten bij de maatschappijen door piloten of ze alsjeblieft mogen vliegen. Er wordt zelfs betaald om te vliegen. Omgekeerde wereld? Het gebeurt gewoon doordat de markt zo verstoord is. Denk niet dat dit alleen van de laatste jaren is. Er is al tijden een overschot. Maatschappijen vegen dus eerst de mensen weg met een lager diploma, er blijft dan nog steeds genoeg te kiezen. Sta jij daar met "alleen" een VMBO-diploma, dan zijn je kansen gewoon veel kleiner.
 
Busair, dankjewel voor je reactie iig, maar ik ga na de vmbo ook nog havo doen, en misschien nog wel de studie aviation aan de HvA. Ik moet mezelf gewoon bewijzen, en laten zien dat ik op de een of andere reden toch net ff wat beter ben dan anderen ( absoluut NIET arrogant bedoelt, kan het alleen niet anders uitleggen ) maar zo gaat het wel. Ik kan de B737NG in Flight Sim al volledig vliegen ( vanaf cold 'n dark, tot aan shutdown, met alle systemen ) en ik weet natuurlijk ook wel dat het compleet anders is dan in RL, ik ben ook niet achterlijk ( al zou je dat soms wel denken.. ) dus.. Ik ben al bekend met SIDs, STARs ( Laten we zeggen charts in het algemeen ) en R/T. Dus de basis is er al ( al is het dan minimaal vergeleken met RL piloten ) Dit zal denk ik toch wel een voordeel opleveren zou ik de opleiding halen, bij het halen van mijn ATPL. '
Maargoed, ik zal denk ik wel weer wat boze reacties krijgen over mijn vergelijking met RL piloten en FS piloten haha:rolleyes:

fijne avond verder,
Stefan
 
Beste 737Lover, als je de brugklas MAVO/HAVO niet eens haalt (wat ik begrijp uit jouw verhaal). Zou ik niet durven te beginnen aan een pilotenopleiding. Je moet je realiseren dat de opleiding rete moeilijk (erg zwaar) is. Als je je instelling zodanig verbeterd en je "droom" uitgroeit tot je allergrootste passie (geen woorden maar daden!), kan je na je VMBO/MAVO ook een pilotenopleiding (AP&M) doen bij de KLS (in combinatie met de Hanzehogeschool Groningen). Deze opleiding duurt echter wel 4 jaar. [Hier vind je meer info]

Als je het écht écht wilt, zou ik in jouw geval na het behalen van je VMBO diploma, Aviation Studies gaan doen te Amsterdam (Duur v opleiding: Ik dacht 2 jaar). Als je het goed doet ben je klaar op je 18/19e en dan kan je eventueel gaan proberen om aan de AP&M opleiding te beginnen. Tevens raad ik je aan om meer informatie op te zoeken op bijvoorbeeld Airwork en meer om adviezen vragen bij ervaren piloten.

Ik ben tenslotte ook maar een piloot in spé, dus ga door met informatie zoeken over je toekomstplannen. En wat de pilotenmarkt betreft, dat weet niemand!

Ik wens je veel succes met je keuze!

CYA
 
A (b)IR, kijk, de leraren hebben tegen mij gezegt, dat ik het makkelijk aankan, maar dat ik gewoon te weinig deed. Ik kan het wel, maar ik wilde er niet voor werken. Dat ik op de mavo zit heeft mij een enorme schop onder mijn r**t gegeven, en nu werk ik er hard voor, om maar die havo te kunnen doen. Ik werk me mijn benen onder mij gat uit om over te gaan ( niet omdat ik het moeilijk vind, maar gewoon voor de hoge cijfers! ) dat is alles..

cheers,
Stefan
 
737Lover,

Ook ik heb de Mavo gedaan vanwege te weinig inzet. Daarna Havo en VWO gedaan. Daarna een vliegopleiding. Een goeie vriend en collega van mij heeft Mavo, MBO en HBO gedaan voordat hij ging vliegen. Zoals je ziet is een eerste vooropleiding echt niet bepalend voor je kunde als vlieger.

Echter of het nu verstandig is een vliegeropleiding te doen...
Er zijn al vele adviezen op het board gezet door vele ervaringsdeskundigen, dus daar ga ik verder niet op in.

Veel succes met de keuzes.
 
In tijden van crisis is het belangrijk om te investeren. Dus niet: nu beginnen aan een vliegopleiding en later zien of je wel aan een baan komt. Nee: eerst een degelijke HBO studie doen en daarna als je een beetje door hebt wat voor risico's er aan het vliegerschap zitten, misschien eventueel beginnen aan een vliegopleiding.

Meer dan een ton schuld staan kan je altijd nog, dat hoef je niet gelijk op je 18e te doen.
 
737Lover,

Ook ik heb de Mavo gedaan vanwege te weinig inzet. Daarna Havo en VWO gedaan. Daarna een vliegopleiding. Een goeie vriend en collega van mij heeft Mavo, MBO en HBO gedaan voordat hij ging vliegen. Zoals je ziet is een eerste vooropleiding echt niet bepalend voor je kunde als vlieger.

Echter of het nu verstandig is een vliegeropleiding te doen...
Er zijn al vele adviezen op het board gezet door vele ervaringsdeskundigen, dus daar ga ik verder niet op in.

Veel succes met de keuzes.

Kijk, dat bedoel ik nou! Zulke mensen moet ik hebben ( :angel:
Zo zie je maar, dat je ook met Mavo piloot kan worden ( He, Joop Stobbe:haha:)
Bedankt voor je bericht, jij ook Immortal;)

Dus even samenvatten: Zoiezo havo->dan HBO ( aviation studies HvA ) dan de vliegeropleiding?

heel erg bedankt voor de hulp jongens, ik denk dat ik nog wat langer hier ga blijven, haha :biertje:
cheers,
Stefan
 
Kijk, al 35 posts en twee of drie daarvan zijn van beroepsvliegers. Nice. Er zitten ook wel zinnige adviezen tussen van niet-beroepsvliegers, maar zonder een grondig marktinzicht is de vraag van de topic starter niet fatsoenlijk te beantwoorden.

Is het verstandig om een retedure opleiding te doen zonder garantie op een baan?
Nee.

Is het risico dat je met je torenhoge schuld geen fatsoenlijke baan vindt groot?
Ja, op dit moment heel erg groot.

Met het oog op terugbetalen van de schuld als je wel een baan vindt, hoe zijn de vooruitzichten?
Steeds slechter; zelfs bij toenemend aantal banen gaan gemiddeld de arbeidsvoorwaarden van de baan als vlieger achteruit.

Heb je een probleem als je geen goede baan vindt?
Ja, gigantisch. Los van persoonlijke frustratie zal je tot wel tientallen jaren van je leven bezig zijn om iets terug te betalen waar je helemaal niets aan hebt. Daar gaat je leven.

Als je nu een opleiding begint, heb je dan een goede kans om over twee jaar in een betere economie te zitten?
Die kans is er, maar met jou wachten er dan al vele honderden werkloze vliegers op een baan. En als we nog een paar klappen krijgen (olieprijs? aanslagen?) dan kan het zo maar eens slechter uitpakken.

Moet ik mijn droom dan maar laten varen? Moet ik een opleiding tot vlieger doen?
Dat is een vraag die niemand hier kan beantwoorden. Verwacht dus ook geen antwoord op deze vraag (met andere woorden: stel 'm niet). Antwoorden van mensen die deze vraag wel voor je willen beantwoorden mag je dan ook direct de prullenbak in smijten. Het antwoord op deze vraag is aan jou, na grondige afweging van alle risico's.
 
Als je nu een opleiding begint, heb je dan een goede kans om over twee jaar in een betere economie te zitten?

Het antwoord is nee. Met een voorspelde economische groei van net boven de één procent per jaar, zal de situatie niet verbeterd zijn. Elke maatschappij heeft een holding pool waar ze uit kunnen putten mocht er behoefte aan vliegers zijn. Nieuwe aannames zijn iets voor de verre toekomst helaas...
 
Hulde Iz, weer een juweeltje. Ik heb er over gedacht om niet te reageren in dit topic, maar doe het dan toch. 737Lover, print Iz z'n post uit en hang hem boven je bed. Lees hem de komende 2 jaar nog 2 keer per dag door. Lees ook dit forum goed door en maak dan je beslissing.
 
Back
Top