Life as a Freight Dog.

Tja, en het valt mij weer op dat de mensen die makkelijk praten hebben, makkelijk praten :)
 
Brasileiro,

Point taken, heb idd ook rondvluchtjes gedaan en para's gedropped voor een veel te kleine onkostenvergoeding. Dit deed ik echter ook al toen ik nog wel een goede baan had voor de lol en om mn SEP geldig te houden. Jij weet ook dat ik op Zeeland ben weggegaan na 2,5 maand omdat ik meer geld wilde zien en dat niet ging krijgen (en dus dan mijn rekeningen niet kon betalen). En ja, die uurtjes hebben me achteraf absoluut heel erg geholpen en daarnaast was het hartstikke leuk om te doen. Maar ik heb er NOOIT ook maar een stuiver betaald.

Mijn situatie was sowieso anders omdat ik tijdens die maanden WW kreeg vanwege mijn ontslag en als ik in die eerste 3 maanden zou gaan werken ik veel minder zou gaan krijgen dan van mijn WW. Neemt niet weg dat die "stage/onkostenvergoeding" VEEL te weinig is.

Maar ben het met je eens dat je daar, en volgens mij zowat in de hele GA in NL (enkele uitzonderingen daargelaten), VÉÉL te weinig betaald krijgt voor de verantwoording die je hebt (missch een interresant topic). En hoe is dat gekomen? Doordat er op eens vliegers gingen zeggen: Ik doe hetzelfde, maar dan voor graties! Dus idd, vliegers verpesten zelf hun eigen markt en zolang er nog teveel zullen zijn zal dat altijd zo blijven.

Ik blijf er wel bij dat véél geld betalen om ergens commerciëel op de lijn te mogen vliegen verkeerd is. Nou zal ik daarom niet mensen voor hufter of ******** uitmaken maar je mag toch wel openlijk kritiek op deze praktijken hebben?
 
Last edited:
@ Brasileiro 2

Daarnaast ben ik het met je eens dat vliegercorpsen hier niks aan doen. Het is hun verantwoordelijkheid eigenlijk ook niet. Maar het zal een corps wel sieren als zij in samenwerking met de unions dit fenomeen aanpakken. Echter is dit waarschijnlijk wishfull thinking...
 
Last edited:
-----edit-----
(wilde wat zeggen over hypocritie, maar dat gooit alleen maar nutteloos olie op het vuur)

Good luck on Naud, it's a tough world out there. Ik zou graag horen hoe het gaat.
 
@Brasiliero, bij die paratent van jullie kreeg je ook altijd wel een redelijke vergoeding, totdat iemand voorstelde dat ie t wel voor minder wilde doen, zie het resultaat........
 
Ik heb ooit de fout gemaakt om 100u.Chieftain te kopen bij de (inmiddels verwelkte)Tulp.

Sindsdien een stuk wijzer:
Heb 2,5 jaar gekoerierd en getaxied omdat ik weigerde nog langer mezelf te prostitueren voor een paar vlieguurtjes op een slecht onderhouden grafbak voor een toko met een alcoholist of neuroot als "bedrijfsleider" die er bij de eerste de beste gelegenheid vantussen naait met je centen.

Pay2work , dat doen ze zelfs in de derde wereld niet..Dan maar even niet vliegen , pleurt nou snel op.

Kweek eens een paar ballen en wat principes , die kan je later nog nodig hebben.
 
Het valt mij weer op dat het de onervaren vlieger, ab initio's, wannabee's etc zijn die dit goed proberen te praten! DIT IS NIET GOED TE PRATEN!!:bwah: WALGELIJK!!

Eaglejet "Pay to Fly" shemes

Je kan bij deze club naast ervaring op de B1900 ook jezelf in een rechterstoel van
een A340 kopen! Dit soort maatschappijen die hier aan meedoen moeten op de zwarte lijst komen! Dit is vragen om ongevallen!! Een minachting naar elke echte piloot die hard heeft moeten werken ( en die wel de capiciteiten heeft!) om betaald in die rechterstoel te belanden!!

Ik wist niet dat je de NLS gratis had gedaan?

Nee daar heb je voor betaald, maar nog steeds heb je recht van spreken want het is natuurlijk altijd al zo geweest dat je wel voor je opleiding mag betalen, maar niet voor je TR. Oh wacht, je krijgt nu op de KLS ook een TR tijdens de opleiding. Waar je dan weer niet voor mag betalen is uren bouwen. Oh wacht, bij AIS Airlines krijgen leerlingen wellicht turboprop uren na/tijdens de opleiding.

What's next? Nu zijn de vliegers die uren bouwen voor een wat mooiere CV walgelijk. Dat moet je toch bij de maatschappij doen!? Dat je linetraining koopt kan echt niet.
Daarvoor waren vliegers die hun eigen TR betaalden om ergens een baan te krijgen walgelijk. Dat moet je maatschappij toch doen? Dat je 30K betaalt kan echt niet.
Daarvoor waren vliegers die hun eigen opleiding betaalden walgelijk. Dat moet je maatschappij toch voor je doen? Dat je dat doet kan echt niet.
Daarvoor waren jongens op de RLS belachelijk. Je moet toch in de luchtmacht op kosten van de staat leren vliegen? Die 3000 gulden eigen bijdrage kan ECHT niet.

Vroeger waren er nog vliegers nodig, toen hebben slimme mannen goede arbeidsvoorwaarden kunnen afdwingen. Nu er al jaren overschotten zijn en werkgevers ook nog bijvoorbeeld een crisis als argument zullen gaan gebruiken zal het alleen maar minder worden. Als we allemaal echt goed hadden nagedacht waren we überhaupt geen vliegopleidingen gaan doen want door ons bij de grote hopen bestaande vliegers te gaan voegen dragen we eigenlijk bij aan de overschotten derhalve aan de immer aftakelende terms and conditions van de huidige groep mannen die het goed voor elkaar heeft gebokst. Eigenlijk zijn we allemaal walgelijk zeg.

De aarde zal er niet groter op worden, de vliegtuigen zullen niet opeens minder ver, langzamer en korter gaan vliegen, het vliegverkeer gaat echt niet veel meer toenemen, misschien in Azië, maar in Europa en Amerika wordt het alleen maar erger in verband met milieu, geluid, etc. Tenzij we allemaal vanaf morgen niet een éénkindpolitiek maar een min-eenkindpolitiek aan gaan houden zullen we allemaal hoe dan ook teveel nieuwe mensen gaan maken. Er zal een overschot aan alles en iedereen komen. Alles is al een keer uitgevonden. Er zal altijd wel iemand zijn die ook een boterham wil verdienen en daarom met een euro minder per maand genoegen neemt. Maakt niet uit of je nou een vlieger bent, een vuilnisman, een softwareleverancier, een luchtvaartmaatschappij of gewoon een hypocriete idioot die iedereen walgelijk vind maar er zelf net zo hard aan mee heeft gedaan.

En voor mensen die gaan vragen of ik een voorstander ben van betalen om te vliegen, nee dat ben ik niet. Maar we zijn er allemaal schuldig aan. Hoeveel mannen zitten hier op het forum die geen cent hebben uitgegeven? Ik denk behalve de luchtmachters inmiddels niemand meer. Zoals velen heb ik wel al m'n eigen opleidingen (excl. TR tot dusver) betaald, dus zoals velen doe ik er al gewoon aan mee.
 
Last edited:
Ook 100 uur tulp gedaan. Met de type rating kon je selectie in bij klc, met de 100 uur kon je het ook nog proberen bij Trans. De nlsers kregen al een "type" rating op de seneca, ik kreeg voor totaal veel minder geld er ook nog 100 uur "stage training" bij, perfect. En iedereen happy. De klc kans heeft mij (uiteindelijk) op een mooie plek gebracht.

Vraag en aanbod. Die vorm bij tulip is niet meer, base is ook niet meer en volgens mij zijn een aantal van die amerikaanse programma's ook niet meer. Ten onder gegaan ten tijde van veel vraag naar vliegers wellicht? Kortzichtig management dus? Ik zou niet weten wat ik anders in die tijd had kunnen doen behalve eeuwig rondvluchtjes scoren, fi papieren halen wellicht. Maar daarmee had je zo veel geld toegelegd dat het net als betalen is. Marktwerking in de praktijk, inderdaad. Toch zie je dat nu minder (of anders) dan voorheen.
 
Om ook naudjuh even een hart onder de riem te steken, als mede AMF'er.

Iedere low-timer die nu een baan kan krijgen door een type rating te betalen ergens is GEK als hij het NIET doet.

Fantastisch hoor, alle retoriek over het verpesten van de markt, alleen dit ligt NOOIT aan individuele vliegers. Als jij een baan aan je laat voorbijgaan uit principe, dan is er altijd iemand die 'm wel pakt. Dat is niet het argument om 'm dan maar te pakken, maar dit wel: In je eentje een baan weigeren maakt indruk op niemand, en zeker niet op de betreffende airline.

Dat pay for flying een bijzonder ongewenste praktijk is vanuit een vliegeroogpunt en een schandalige praktijk is vanuit een airline-oogpunt, is duidelijk. Maar, zeker in deze tijd, een baan bij EZY weigeren omdat je de rating moet betalen, is gewoon DOM.

Wat naudjuh betreft: AMF is nog een ander verhaal. Een belangrijk argument tégen pay for flying is dat je daarmee mensen aantrekt die betalen en daarmee wellicht anderen die meer 'recht' hebben op die baan (als dat al bestaat) voorbijschiet. Alleen, de rechterstoel bij AMF wordt anders niet bezet (je zit dus niemand in de weg) en je hebt wel een waardevolle leeromgeving waarbij de vluchten ook nog eens veiliger worden. En ja, ook al heb je sollicitatie-technisch wellicht weinig aan die turboprop-uren tegenwoordig, voor jezelf zijn deze uren zeer leerzaam. Sterker nog, ik vond mijn AMF-uren de meest leerzame van mijn carrière. Vliegtechnisch, maar ook qua vorming en attitude.

Daarnaast zijn er genoeg airlines in de wereld waar deze honderden turboprop-uren je wel degelijk interessanter maken dan een low-timer met alleen 160 uur. De argumenten over uurtjes Chieftain en dan naar Transavia zijn zooo kortzichtig: Hier worden toch geen vliegers aangenomen en in de rest van de vliegwereld is iemand met 800 uur TT toch altijd interessanter dan iemand met 160 uur TT.

Dus wat dat betreft is naudjuh z'n horizon aan het verbreden, z'n vliegervaring aan het uitbreiden en zichzelf aan het vormen. Dat er genoeg luitjes hier in NL thuiszitten met 160 uur, vindend dat zij meer recht hebben op een baan dan naudjuh is natuurlijk van de zotte.
 
AMF heeft al jaren de metroen 1900 single pilot gevlogen. De kans dat het weer te slecht is voor een take-off nemen ze op de koop toe. Dan moeten UPS, DHL, BofA en wat dan ook maar een paar uur wachten. En hoe vaak is het weer beneden t/o minima? Echt niet vaak. De kosten van een echte f/o wegen niet op tegen de baten. Zonder f/o is die rechterstoel niets anders dan een plaats om je tas op te bergen en/of kaartentafel. Is er iemand die voor wat ervaring wil betalen, dan kan dat en verdienen AMF en de capt op die vlucht er een beetje aan, terwijl de f/o er goede ervaring uithaalt. Deze betalende f/o's nemen echt niet de plaats in van iemand anders.
In het IAC tijdperk ging er een volledige grondschool en simtraining aan vooraf. Dezelfde training als alle captains daar kregen. Hopelijk is dat nog zo.
Zoals gezegd: ze gebruiken het feit dat ze lager-dan-standaard t/o minima in de ops-specs hebben als legale loophole om het loggen mogelijk te maken.

Je weet het nooit. Met enkele honderden uren in een 1900 zou het mogelijk kunnen zijn dat Naudjuh ergens in afrika oid een baan krijgt op een soortgelijke kist en er voor betaalt krijgt.

Geld is schijnbaar geen probleem voor Naudjuh, dus laat hem doen wat hij wilt bij AMF.
Wat ik zie gaan komen is een probleem tussen de have's and have not's. De mensen met geld gaan uren kopen, die het iets minder goed hebben financieel gaan achter de bar, in de supermarkt staan of een taxi rijden.
 
Ik wist niet dat je de NLS gratis had gedaan?

Nee daar heb je voor betaald, maar nog steeds heb je recht van spreken want het is natuurlijk altijd al zo geweest dat je wel voor je opleiding mag betalen, maar niet voor je TR. Oh wacht, je krijgt nu op de KLS ook een TR tijdens de opleiding. Waar je dan weer niet voor mag betalen is uren bouwen. Oh wacht, bij AIS Airlines krijgen leerlingen wellicht turboprop uren na/tijdens de opleiding.

What's next? Nu zijn de vliegers die uren bouwen voor een wat mooiere CV walgelijk. Dat moet je toch bij de maatschappij doen!? Dat je linetraining koopt kan echt niet.
Daarvoor waren vliegers die hun eigen TR betaalden om ergens een baan te krijgen walgelijk. Dat moet je maatschappij toch doen? Dat je 30K betaalt kan echt niet.
Daarvoor waren vliegers die hun eigen opleiding betaalden walgelijk. Dat moet je maatschappij toch voor je doen? Dat je dat doet kan echt niet.
Daarvoor waren jongens op de RLS belachelijk. Je moet toch in de luchtmacht op kosten van de staat leren vliegen? Die 3000 gulden eigen bijdrage kan ECHT niet.

Vroeger waren er nog vliegers nodig, toen hebben slimme mannen goede arbeidsvoorwaarden kunnen afdwingen. Nu er al jaren overschotten zijn en werkgevers ook nog bijvoorbeeld een crisis als argument zullen gaan gebruiken zal het alleen maar minder worden. Als we allemaal echt goed hadden nagedacht waren we überhaupt geen vliegopleidingen gaan doen want door ons bij de grote hopen bestaande vliegers te gaan voegen dragen we eigenlijk bij aan de overschotten derhalve aan de immer aftakelende terms and conditions van de huidige groep mannen die het goed voor elkaar heeft gebokst. Eigenlijk zijn we allemaal walgelijk zeg.

De aarde zal er niet groter op worden, de vliegtuigen zullen niet opeens minder ver, langzamer en korter gaan vliegen, het vliegverkeer gaat echt niet veel meer toenemen, misschien in Azië, maar in Europa en Amerika wordt het alleen maar erger in verband met milieu, geluid, etc. Tenzij we allemaal vanaf morgen niet een éénkindpolitiek maar een min-eenkindpolitiek aan gaan houden zullen we allemaal hoe dan ook teveel nieuwe mensen gaan maken. Er zal een overschot aan alles en iedereen komen. Alles is al een keer uitgevonden. Er zal altijd wel iemand zijn die ook een boterham wil verdienen en daarom met een euro minder per maand genoegen neemt. Maakt niet uit of je nou een vlieger bent, een vuilnisman, een softwareleverancier, een luchtvaartmaatschappij of gewoon een hypocriete idioot die iedereen walgelijk vind maar er zelf net zo hard aan mee heeft gedaan.

En voor mensen die gaan vragen of ik een voorstander ben van betalen om te vliegen, nee dat ben ik niet. Maar we zijn er allemaal schuldig aan. Hoeveel mannen zitten hier op het forum die geen cent hebben uitgegeven? Ik denk behalve de luchtmachters inmiddels niemand meer. Zoals velen heb ik wel al m'n eigen opleidingen (excl. TR tot dusver) betaald, dus zoals velen doe ik er al gewoon aan mee.

Talsma,

Ik snap je vergelijking met de NLS niet helemaal.. Tuurlijk is de NLS een commerciele instelling.. Het maken van vllieguren bij de NLS levert de NLS geen geld op, het kost ze geld.. dat resulteerd in opleidingskosten voor de student...

Bij het Pay to Fly principe betaal je om op een commerciele vlucht waarbij de maatschappij flink verdient nog eens geld om te mogen werken/vliegen. Je neemt iemands z'n plek in die wel de ervaring/opleiding/capaciteiten heeft om die baan betaald uit te voeren. Je ontneemt iemands z'n salaris.
Hoe zou jij het vinden als je net een baantje heb als vlieger en van de ene op de andere dag je contract niet verlengd omdat er een studentje is die jouw functie wel wil uitvoeren tegen betaling richting de baas.
Nu schijnt dit bij Ameriflight nog mee te vallen aangezien je daar als FO niet eens nodig bent maar bij 9 van de 10 Pay to Fly programma's is dit niet zo..

Dit gebeurt in geen enkele bedrijfstak... Dat het al een jaren aan de gang is in de luchtvaart moet niet opeens gaan betekenen dat het normaal is... Je gaat als advocaat na een studie rechten toch niet betalen om iemand zn alimentatie rechtzaak te gaan behandelen omdat je werkervaring wil opdoen!!

Daarnaast is betalen voor een typerating iets anders.. Je betaald voor een bevoegdheid. Deze bevoegdheid kan je ook bij een andere maatschappij gebruiken. Alhoewel ik er zelf nooit voor heb betaald zou ik bij geen andere mogelijkheden zelf ook een typerating hebben betaald mits er een contract met redelijke arbeidsvoorwaarde aanvast zit..
 
In het verleden sloten dit soort akties aan bij bepaalde baankansen, bv 100 uur Chieftain gaf een kans bij Transavia, 500 uur Ameriflight bij de KLM of MAC.

Tegenwoordig wordt er maar op goed geluk een type-rating 737 gedaan en waarom eigenlijk? Zit er een idee achter? Kun je ermee naar bedrijf X?

Trek uw plan zouden de Belgen zeggen. Zomaar een 737 type-rating doen is geen plan. Ik begrijp heel goed hoe wanhopig de situatie is, maar dit is niet de weg uit de problemen maar de weg dieper in de problemen...

Ga geen mensen beschuldigen van het verzieken van de piloten markt, dat is/was niet te voorkomen. Is gewoon de richting van de wereldwijde luchtvaart.
 
Je neemt iemands z'n plek in die wel de ervaring/opleiding/capaciteiten heeft om die baan betaald uit te voeren. Je ontneemt iemands z'n salaris.
Dit gebeurt in geen enkele bedrijfstak... Dat het al een jaren aan de gang is in de luchtvaart moet niet opeens gaan betekenen dat het normaal is...

In andere bedrijfstakken is dat ook normaal en heet dit "stage plek", "afstudeer opdracht" of "leer ziekenhuis". Het VU ziekenhuis dichtgooien omdat je iemands salaris afneemt is niet echt denkbaar. Het enigste verschil is natuurlijk dat in dit geval je zelf je (hoge) opleidingskosten betaalt voor die tijdelijke plek.

De oorzaak is natuurlijk het gat dat zit tussen vliegscholen en airlines, althans die airlines die liever mensen zien met meer ervaring dan alleen de vliegschool zelf, waar andere bedrijfjes dan weer mooi gebruik van maken. Vraag en aanbod... En dat is waar MPL nou juist een voordeel heeft, die stage / ervaringsplek is meer verschoven van bedrijf naar vliegschool. Ook dan verdient er natuurlijk altijd weer iemand wat aan, alleen heeft het beestje dan een ander naampje (ook waar Talsma op doelt volgens mij).
 
Naudjuh, ik hoop dat je je niet laat onthouden om je leuke verhalen hier op Airwork te zetten. Ik vond het leuk om te lezen en het maakt deze Airwork-sectie weer interessant. Het is jammer als er doorgemodderd wordt waardoor naudjuh zijn bijdrage ondersneeuwt.
 
Iz,

CTC vroeg GBP 7k voor een soort Bridge course, daarna mag nog ens GBP 23k voor de type. Mocht je geslaagd zijn dan kwam je uitendelijke in een holding pool. Nog steeds geen garantie dat je aangenomen zou worden. MOCHT je bij EZ terecht komen dan met een seizoenscontract.
Als je opmerking over het weigeren van z'n kans naar mij post was gericht dan vind het ontrecht. Mijn financiele situatie staat deze risico's helaas niet toe en ik ben niet bereid de komende 25 jaar op te offeren voor een gok. Ik heb voor een andere weg gekozen en deze bleek naar mijn doel te kunnen leiden.
Just my point of view...
 
Je weet het nooit. Met enkele honderden uren in een 1900 zou het mogelijk kunnen zijn dat Naudjuh ergens in afrika oid een baan krijgt op een soortgelijke kist en er voor betaalt krijgt.

De eerste maanden als copilot in Afrika was mijn salaris US$500,- per maand, ik was er oprecht blij mee. Dankzij mijn AMF uren kon ik snel naar de linkerstoel van de 1900. Met een 1900 typerating kun je trouwens nog steeds goed terecht op het Afrikaanse continent.
 
Naudjuh,

Leuk om te lezen. Barry Stevens zou zeggen "Vooral doorgaan" :)

Heb geen flauw idee van wat je het beste had kunnen doen, maar alle ervaring lijkt me meegenomen. Thuiszitten lijkt me geen reclame bij een sollicitatie.

Succes en met een beetje mazzel ook nog wat fun!
 
Als je opmerking over het weigeren van z'n kans naar mij post was gericht dan vind het ontrecht.

Brasileiro, nee absoluut had ik jou niet in gedachten.

Ik heb het dan ook puur over déze tijd. Nu zijn er voor 1000 werkloze vliegers misschien 10 banen. Als je dàn een baanzekerheid (of in ieder geval grote, gerede kans op een baan, dus niet een onzekere pool) aan je voorbij laat gaan omdat je je type rating moet betalen, dan ben je niet slim bezig. Het gaat je simpelweg meer kosten om de baan te weigeren dan aan te nemen.

Als je in betere tijden de beslissing neemt om niet te betalen voor een onzekere situatie, en het lukt je vervolgens om via een andere weg te komen waar je wilt zijn, dan heb ik daar alleen maar respect voor. En ik begrijp ook dat (ook in deze tijd), niet iedereen het financieel kan trekken om een extra training te betalen, ECHTER, iedereen die in deze tijd een opleiding doet moet daar eigenlijk al een provisie voor hebben gemaakt toen hij begon dus mag dat in deze tijd geen excuus meer zijn. Als je dat niet trok voordat je de opleiding begon, had je geen piloot moeten worden.
 
Pfff, effe dimmen gasten. Die 'NLS-er' die met droge ogen beweert nooit te zullen betalen voor een job moet zichzelf even afvragen waarom hij ook alweer het drievoudige van de kostprijs heeft betaald aan zijn peperdure overrated vliegschool. Stelletje salonsocialisten.

'nough said.
Noudje, geniet ervan. We doen ALLEMAAL wat we denken dat nodig is.
 
Ik heb natuurlijk makkelijk praten, want ik heb geen frozen ATPL op zak en een bank die aan de deur wil kloppen om 150K terg te betalen. (die bank van mij wil wel over een paar jaar 200K hebben voor mijn huis, maar dat is een ander verhaal...)

Ik wil wellicht ooit nog wel een keer mijn PPL en daarna mij CPL gaan halen, maar ik ben niet van plan om op een bus te gaan vliegen of van vliegen echt mijn beroep te maken. Dus tja, waar heb ik het over?
Maar goed, ik geloof dat ik ook wel 25 keer na zou denken voordat ik Pay2Fly zou gaan doen. (Hmmmm nu is vliegen een hobby en doe ik dus ook pay2fly...)

Verder heb ik een goede tip voor voor de TS: Geniet van je tijd en zorg dat je veel leert.
Als je bent gaan vliegen om met een multiprop rond te dollen, als je graag in Amerika woont... Helemaal top man. Je doet wat je graag wilt doen. Wellicht levert je huidige baan wel wat leuke contacten op en wellicht dat je daarmee straks een job in de states kan scoren om nog veel langer met zo een machine rond te toeren.
Als ik heel eerlijk ben, zou ik dat veel liever doen dan regulier van A naar B vliegen met meer dan 200 passagiers achter me in dienst van de nationale trots van weet-ik-veel-waar.

(Nee, niet bedoeld als verwijt aan wie dan ook die passagiers vervoert, maar het zou mijn ding niet zijn.)

Kortom ik ben het eens met o.a. J.R. en een flink aantal anderen, die graag meer van je verhalen zien.
 
Back
Top