Al dat gel*l over wat een droombaan piloot zijn is...ZO is het echt!

Na 4 jaar vliegen als FO op de 737 in de U.K. stap ik volgende maand over naar een baan als ingenieur in de olie/gas industrie in Nederland. Voor mij wegen de positieve kanten niet meer op tegen de negatieve. Een krimpend salaris & arbeidsvoorwaarden. Ik kan meer verdienen buiten het vliegen, de lening moet overigens ergens van afgelost worden. De lol is er simpel compleet af, evenals de uitdaging. Ik kan alleen meegeven aan toekomstige vliegers, geloof niet de fabels van bedrijven zoals een Stella en EPST over baangaranties en de vele airliners die gaan aannemen zodra jij klaar bent (de pensioengolf). Informeer goed bij mensen die reeds vliegen, uit eigen ervaring had ik nooit een integrated traject gevolgd gezien de kosten. Het heeft me uiteindelijk niet veel verder gebracht dan een aantal modulaire collega's. Echter hebben zij de helft minder aan opleidingskosten gemaakt.

De opleiding en het begin van vliegcarierre was erg leuk. maar hoe het de laatste 2 jaar gaat en de trend van de afgelopen jaren, is het niet mijn wereld. Heel veel succes aan alle die door buffelen.

Kom lekker in de bagger werken, dan zie je nog is wat!:grijns:
Op zo'n platform lopen alleen maar gekken rond...
 
Ik heb het anderhalf jaar gecombineerd, namelijk piloot voor een Oil & Gas bedrijf in de Libische sahara. Leukste vliegjob tot nu toe en de engineers / geologen die ik daar rondvloog harkten tot zo'n 1000 US per DAG bij elkaar. Ik zat zelf toen op zo'n 3000 per MAAND... (begin jaren 2000).

Ik kan me goed voorstellen dat iemand wil switchen. De sfeer die ik daar meegemaakt heb ben ik daarna nergens anders meer tegengekomen.
 
maurits ams,

Klopt als een deur daarom moet je de boring in gaan !! buschauffeur.. tijdens de laatste olieboom kwamen ze voor dat geld niet eens hun bed meer uit ...

hahaha ... lijkt allemaal mooier dan het is joh ! 4 weken in de sahara omringd door kamelen en doorgedraaide mensen ...

Geef mij die bus maar !!!

Grt,

At
 
Ja mij ook, maar even serieus. Ik heb zelf ook de aspiratie om piloot te worden maar dat ik ooit een HBO heb gedaan, heb ik geen spijt van. Natuurlijk is een lening van 120k een hele stap. Mijn mening is echter, dat je er anders in staat dan als je als broekie van 17/18 een dergelijke lening aangaat. Mensen met een technisch diploma kunnen altijd en overal werken, zelfs tijdens crisis. Ik spreek uit eigen ervaring. Trouwens, mensen die meteen op een olie en gas platform, de bagger, koopvaardij, etc beginnen hoeven straks niet eens een lening af te sluiten om piloot te worden. Dat is nog eens de andere kant!

Maurits
 
Goed voorbeeld van hoe het tegenwoordig gaat:
-2 maanden grondschool + sim voor een dagvergoeding van $40.- (hotel in Miami wordt door werkgever betaalt).
-thuis zitten zonder salaris wachten op een plekje voor line training.
-line training a $40.- per dag.
-na goede afloop van je training ga je op de loonlijst voor $3000.-/maand.
Vliegtuigtype: B747
Betemmingen: vele waar je zo snel mogelijk weer vandaan wilt.
Baanzekerheid: geen.
 
Precies Metro....And that is if you get lucky!
Ik zou tegen mijn eigen kind zeggen dat ie helemaal gestoord zou zijn om nu te beginnen met een opleiding verkeersvlieger. Heel misschien een soort traject KLM school met baangarantie, maar dat bestaat niet meer. Ik ben 32 jaar, heb bij 7 verschillende bedijven gewerkt, de een nog meer messed up dan de ander. Ben 3 maal bijna verongelukt door de idiotie van mijn mede vlieger die 2 maal als Captain naast me zat en een keer als Co. En dan bedoel ik echt pure mazzel dat ik nog leef. Heb geen bankrol to speak of, laat staan een pensioen of enige equity waarin dan ook. Zit nu weer unemployed te wachten op een call om te gaan werken ergens als baas op een kleine turboprop, terwijl ik 2 jaar geleden gezagvoerder was op een Heavy widebody vanuit Europe. Mijn vrouw verdiend als bartender in Ft Lauderdale in 3 avonden meer dan ik. Gelukkig dat ik veel lol heb in mijn leven.... Probleem voor jullie in NL die van vliegen houden is dat het je zo moeilijk en duur gemaakt wordt. Zet anders die droom van Airline pilot lekker uit je hoofd en ga gewoon voor de lol vliegen! Much more fun anyway.
 
Respect Longdart.

Het wil er in die koppies maar niet in dat het een zeer zeer onzeker avontuur is met een extreem financieel risico. Al die gastjes zijn op zoek naar iemand die ze precies verteld wat ze willen horen, in de rest zijn ze niet geinteresseerd. Ze verkeren allemaal in een state of denial en investeren gewoon op goed geluk. Het komt wel goed allemaal. Je koopt toch ook aandelen als ze laag staan zeg maar.

Kijk naar het Forum hier, zodra er een ander soortige post komt houdt het gewoon op of er wordt niet op ingegaan.

Zal wel iets met de twintigers van nu te maken hebben...
 
Ik lees hier toch alweer een jaartje mee.

Als ik eerlijk moet zijn; Ja ook in het begin had ik een hele roze zonnebril op, echter heb ik dmv airwork toch een stuk meer kennis opgedaan en ook de 'echte' kant van de luchtvaart gezien zoals die nu is. ( De verkooppraatjes op de open dagen van vliegscholen blijven leuk! )
Ik overweeg nu om een opleiding tot verkeersvlieger uit me hoofd te zetten en een andere luchtvaartgerelateerde studie te doen ( Luchtvaarttechnologie/L&R )
Tuurlijk blijft het vliegen een droom, maar de nadelen zijn veel groter dan de voordelen op dit moment ( welke voordelen zijn er op dit moment eigenlijk :grijns: ? )
Ik zie wel wanneer het weer aantrekt, maar als ik zie en hoor van hoe het vroeger was en hoe het nu is? Ik denk dat het nooit meer hetzelfde wordt.....
Sponsorships zijn ook een optie, maar daar huppel je niet 1,2,3 in. ( Vooral niet met alleen je havo of vwo diploma )
 
Ik kwam hier ook met de mentaliteit "ik ga vliegen no matter what".

En nu?

Ik ben onzeker over mijn keuze. Ja ik wil het nog steeds heel graag. Doe ik het ook? Dat weet ik nog niet. Onderhand weet ik wel dat als ik het uberhaupt probeer er maar 2 scholen in NL die in aanmerking komen.

Tot dat de tijd er is dat ik de keus moet maken blijf ik mezelf informeren doormiddel van media als Flight en Airwork. Ook blijf ik kijken wat elke partij apart zegt. De wannabe's, de maatschappijen, de luchtvaartscholen en de ervaren vliegers.

Daar valt in ieder geval een gedeeltelijke waarheid uit te halen over de situatie. Hoe bedoel ik dit? Elke partij spreekt vanuit een ander oogpunt en boort andere bronnen aan.

Op de vraag of ik het nu zou doen? Ik zou eerder geneigd zijn momenteel nee te zeggen, met pijn in het hart wel te verstaan.

Een andere tip die ik wannabe's wel kan aanraden, ga sparen. Ik heb al een deel van mijn levensonderhoud voor tijdens de opleiding bij elkaar gespaard mocht ik het wel gaan doen.

En anders kan ik het in een autotje of een leuk appartementje stoppen mocht ik geen vliegopleiding doen. Nooit mis dus!

En als laatst, in de trend van een ander topic hier op Airwork.

Bedankt voor alle goede adviezen en beantwoorde vragen tot nu toe! You know who you are!
 
Slipstream,

Je hebt helemaal gelijk, het is allemaal een kwestie van geld! Natuurlijk is de school belangrijk, er zijn nog een hele hoop dingen die ook belangrijk zijn. Echter, de grootste component in de hele vliegopleiding is GELD!!!! En risico minimalisatie.

Dus als je zo vroeg mogelijk begint te sparen kom je uiteindelijk het beste uit!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Slipstream,

Je hebt helemaal gelijk, het is allemaal een kwestie van geld! Natuurlijk is de school belangrijk, er zijn nog een hele hoop dingen die ook belangrijk zijn. Echter, de grootste component in de hele vliegopleiding is GELD!!!! En risico minimalisatie.

Dus als je zo vroeg mogelijk begint te sparen kom je uiteindelijk het beste uit!

Groeten

:radar: André :radar:

Andre wat ga jij nu eigenlijk doen? Denim = :huilt: En nu? Wat zijn jouw plannen?
 
Slipstream, ik heb zo het idee dat ik met precies hetzelfde probleem zit. Een jaar geleden zou ik meteen selectie gaan doen bij de nls. Nu begin ik ernstig te twijfelen. Ik heb een paar klasgenoten bij het JBI die er behoorlijk positief over zijn, en het zijn verstandige jongens. Daarbij heb ik gewoon VEEL TE VEEL zin om bij een vliegschool te beginnen. Aan de andere kant is het verstandiger om eerst een hbo te doen. Alleen heb ik daar gewoon absoluut geen zin in. Goed, nu krijg ik waarschijnlijk 100 reply's die zeggen dat ik eerst een hbo moet gaan doen. Die hebben dan ook gelijk. Alleen mijn gevoel zegt iets anders.

Aan iedereen,
Veel geluk! inuniform
 
Slipstream, ik heb zo het idee dat ik met precies hetzelfde probleem zit. Een jaar geleden zou ik meteen selectie gaan doen bij de nls. Nu begin ik ernstig te twijfelen. Ik heb een paar klasgenoten bij het JBI die er behoorlijk positief over zijn, en het zijn verstandige jongens. Daarbij heb ik gewoon VEEL TE VEEL zin om bij een vliegschool te beginnen. Aan de andere kant is het verstandiger om eerst een hbo te doen. Alleen heb ik daar gewoon absoluut geen zin in. Goed, nu krijg ik waarschijnlijk 100 reply's die zeggen dat ik eerst een hbo moet gaan doen. Die hebben dan ook gelijk. Alleen mijn gevoel zegt iets anders.

Aan iedereen,
Veel geluk! inuniform

Je moet niks, het is jouw eigen geld. Ookal zegt iedereen op dit forum tegen je dat je het niet moet doen, weet ik toch zeker dat je het wel zal gaan doen. Iedereen hier zegt al dat dit niet de tijd is om aan een vliegopleiding te beginnen, maar aangezien je het zo graag wilt, denk ik toch wel dat je het alsnog gaat doen. It is your money, wat Andre al zegt, het gaat om het geld. Zonder geld koop je niet eens een blikje shit van de Aldi.

Cheers.
 
Longdart, ik zit in precies hetzelfde schuitje. Heb voor 9 (!) bedrijven gewerkt waar meer dan de helft niet meer van bestaat. Geen spaartegoed in de bank, geen pensioen. Ik zit al 8 maanden zonder werk en hoop heel erg dat dat bedrijf dat ik in mijn vorige post schetste mij gaat aannemen, het is zo ongeveer de enige in de VS die aan het aannemen is. Het salaris stelt me echter nog steeds niet in staat om aan een pensioenfondsje te gaan denken. Ik denk er vaak aan om de pet aan de wilgen te gaan hangen, echter mijn mbo opleiding heeft geen relevantie meer met de huidige technologie. Om eerst weer 4 jaar naar school te gaan is me ook iets te veel.
 
Ik denk dat er van vele wannabe's de ogen zijn open gegaan door dit forum, alsook de mijne:) 3 jaar geleden wou ik absoluut en enkel piloot doen zonder diploma hoger onderwijs, ik heb echt zitten twijfelen. Nu 3 jaar later studeer ik volgend jaar af met mijn diploma hoger onderwijs en weet ik nog altijd niet wat ik er na ga doen:)
 
Ik ben na een periode bij de Luchtmacht in de burger luchtvaart beland. Heb dus voornamelijk tijd en moeite geïnvesteerd in de vliegopleiding maar financieel geen grote aderlatingen gedaan.

Na een (veel te) korte maar leuke periode bij Dutchbird ook op straat en toen noodgedwongen richting Azie. Hier een hele leuke baan en goede carrière gemaakt. Ik zou nog steeds niets anders willen doen en heb het prima naar mijn zin.

Desondanks ben ik het met de meeste ervaren vliegers eens. Ik zou op dit moment niet aan een baan in de burgerluchtvaart beginnen. De investering en de risico's zijn te groot. De kans op een baan is erg klein als ab initio. Mijn bedrijf neemt nog steeds mondjesmaat mensen aan maar als ik nu de stapel CV's zie en de ervaring die deze mensen (zonder baan) hebben. Als ab-initio maak je geen kans .....

Het is een geweldige baan maar bezint eer je begint is het beste advies denk ik...
 
Vrij goed verwoord in de volgende video's:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ziFao5FlRpw[/YOUTUBE]
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=96c2bklCSHA[/YOUTUBE]
 
Back
Top