HvA Aviation Studies 2010-2011

Het is me opgevallen dat het woord begaaien Brabants is en dus niet verstaanbaar is voor de mensen die noordelijk gelegen liggen:

"Begaoje"
=
Verzieken in positieve zin/ boel op stelten zetten.
:eek:fftopic:
Meerdere betekenissen ;)
Hier in Ehv: "Ik ben flink begaaid" ofwel, ik ben kapot/lam etc.
In ieder geval is het hier altijd iets negatiefs.
:eek:fftopic:


Nogmals off-topic: Ga toch AP&M doen ^^
 
@Mar1991.
Wat was dan de motivatie om het toch in maar in Groningen te proberen?
Het is niet off-topic hoor.
 
@Mar1991.
Wat was dan de motivatie om het toch in maar in Groningen te proberen?
Het is niet off-topic hoor.

Ik heb selectie KLS gedaan toen ik in mijn eindexamenjaar zat. Altijd getwijfeld tussen Geneeskunde of Verkeersvlieger. Toen heb ik mezelf voorgenomen, haal ik de selectie, dan ga ik sowieso naar de KLS. Vervolgens selectie gehaald, meteen uitgeschreven voor Geneeskunde en me koffertje naar Groningen gepakt ;)

Aangezien de KLS verwachtte dat ik 2 jaar in de wachtrij zou komen heb ik me ingeschreven voor AP&M, misschien niet de slimste keuze aangezien ik me nou niet echt euhrm, zeg maar verdiept erin had :p

Overigens moet ik zeggen dat het niet "toch maar proberen" is, gezien ik de selectie al gedaan had. (ja oké je hebt nog een luttele 2 % die afvalt tijdens de opleiding)

Achteraf hartstikke blij dat ik nu AP&M doe, ondanks het feit dat mede-GVSS'ers nu al begonnen zijn. Bovendien heb ik toch altijd de volgende instelling gehad: als ik ergens aan begin dan maak ik het ook af.

Dus hier zit ik, eerste jaar afgerond ap&m, momenteel stage lopend bij Fokker Aerostructures :)

Conclusie: ik zou deze volgorde meteen weer doen ;) 2 jaar studentenleven + extra baggage.
 
Iedereen hier gaat dus naar de intro? Dan zal ik me ook maar eens inschrijven... Kan misschien nog wel lache worden! Tot over een weekje.
 
Ik ga niet. Heb eerlijk gezegd niks met technische mensen (A) naja, het stereotype bètavak liefhebber zal vast wel meevallen, maar kom jaren paar keer per maand in Amsterdam, en woon er nu 3 maanden, dus de stad zelf ken ik wel. Leer de mensen tijdens de studie wel kennen :) Ben er vrijdag gewoon, ga zeer gemotiveerd beginnen aan mn studie, en hopen dat ik dit jaar mn P al haal. Heb inmiddels de boeken binnen, ziet er leuk uit. En zeker te doen, als je je opgaven maar maakt.

Hoop wel dat de inschrijving goed gaat. Al die administraties altijd.. Heb iig mn diploma enzo opgestuurd, en dat collegegeld ding opgestuurd. Op Studielink staat bv dat ik nog niet ben toegelaten, en dat mn vooropleiding niet is geverifieerd.
 
Last edited:
Ik ga niet. Heb eerlijk gezegd niks met technische mensen (A) naja, het stereotype bètavak liefhebber zal vast wel meevallen, maar kom jaren paar keer per maand in Amsterdam, en woon er nu 3 maanden, dus de stad zelf ken ik wel.

Hoe ga jij het dan volhouden die 4 jaar:haha:

diploma enzo opgestuurd, en dat collegegeld ding opgestuurd. Op Studielink staat bv dat ik nog niet ben toegelaten, en dat mn vooropleiding niet is geverifieerd.

Ik sta ingeschreven, alleen de betaling is nog niet ontvangen.

Voor dit soort moet je even de HvA mailen over stand van zaken.
Want bij mij is bijvoorbeeld de betaling al wel gewoon binnen alleen hebben ze dat nog niet doorgegeven aan studielink.

Als je opleiding nog niet is geverifieerd loop je nog wel een stukje achter hoor.:eek:

gr.
 
Houd je makkelijk 4 jaar vol, omdat je een studie voor jezelf doet, en je niet bij elkaar in de kont hoeft te kruipen? ;) Maja, ik zal de HVA morgen eens mailen :)
 
Ik heb me ook niet ingeschreven. Niet omdat ik niet wil, maar gewoon omdat het me niet echt goed uitkomt. Bovendien loop ik altijd met mijn trolley, dus die tent is niks voor mij!
 
Hello,

Een tijd geleden maar toch weer is ingelogd.

Inmiddels ga ik het laatste jaar in van de opleiding ''Aviations Operations'' (Mbo-4). Hierna wil ik waarschijnlijk een luchtvaart geralateerde opleiding gaan volgen. Mijn droom is al jaren om piloot te worden maar wil gewoon een Hbo diploma op zak hebben om ergens op terug te kunnen vallen.

Nou heb ik de volgende vragen;

Ik ben zelf in het bezit van een Mavo diploma met Wiskunde en Natuurkunde. Hopelijk volgend jaar dus ook een Mbo diploma.

Ik wil dan waarschijnlijk de opleiding Aviation Flight gaan doen, dit omdat ik hoe dan ook voor piloot wil gaan...MAAR;

Hoe zit het met de studiefinanciering, word deze opleiding gezien als een voltijd Hbo opleiding ondanks dat het een 2 jarige is? En na deze 2 jaar, kan je dan ook met een Hbo diploma de school verlaten om daarna zelf te gaan kijken welke vliegschool je eventueel zou willen gaan doen?

Ik heb alle topics, ook van voorgaande jaren doorgespit maar kon op mijn vraag niet een passend antwoord willen....

Alvast dank voor jullie antwoord en wie weet tot volgend jaar!

Daan
 
Houd je makkelijk 4 jaar vol, omdat je een studie voor jezelf doet, en je niet bij elkaar in de kont hoeft te kruipen? ;)

Een van de dingen die je op de opleiding leert is samenwerken. Klinkt alsof je daar errug veel behoefte aan hebt. Besef dat je de helft van de studiepunten verdient met groepswerk en daar misschien wel 3x zoveel tijd aan besteedt als aan je theorie.

Nou heb ik de volgende vragen;
[...]
Hoe zit het met de studiefinanciering, word deze opleiding gezien als een voltijd Hbo opleiding ondanks dat het een 2 jarige is? En na deze 2 jaar, kan je dan ook met een Hbo diploma de school verlaten om daarna zelf te gaan kijken welke vliegschool je eventueel zou willen gaan doen?

Voor zover ik weet krijg je de hele 4 jaar die de opleiding duurt gewoon studiefinanciëring, ook bij het Flight Traject. Ik weet alleen niet of je, als dit traject mocht uitlopen, de tijd nà die 4 jaar ook nog stufi krijgt.

Je kunt niet na de 2 basisjaren met je papiertje na een andere vliegschool. Dit kon niet toen ze met Stella werkten, dit kan nog steeds niet nu ze met EPST samenwerken.
 
Voor zover ik weet krijg je de hele 4 jaar die de opleiding duurt gewoon studiefinanciëring, ook bij het Flight Traject. Ik weet alleen niet of je, als dit traject mocht uitlopen, de tijd nà die 4 jaar ook nog stufi krijgt.

Je kunt niet na de 2 basisjaren met je papiertje na een andere vliegschool. Dit kon niet toen ze met Stella werkten, dit kan nog steeds niet nu ze met EPST samenwerken.

Oke dank voor je antwoord. Maar als je na de eerste 2 jaar alles voldoende afsluit heb je dan een volwaardig Hbo diploma? Daarmee doel ik meer op mocht je na 2 jaar besluiten niet verder te gaan met het flight traject heb je dan alsnog een Hbo diploma en hoef je dus niet de studiefinanciering terug te betalen?

En waarom kan je na 2 jaar niet naar een andere vliegschool?
 
Een van de dingen die je op de opleiding leert is samenwerken. Klinkt alsof je daar errug veel behoefte aan hebt. Besef dat je de helft van de studiepunten verdient met groepswerk en daar misschien wel 3x zoveel tijd aan besteedt als aan je theorie.



Voor zover ik weet krijg je de hele 4 jaar die de opleiding duurt gewoon studiefinanciëring, ook bij het Flight Traject. Ik weet alleen niet of je, als dit traject mocht uitlopen, de tijd nà die 4 jaar ook nog stufi krijgt.

Je kunt niet na de 2 basisjaren met je papiertje na een andere vliegschool. Dit kon niet toen ze met Stella werkten, dit kan nog steeds niet nu ze met EPST samenwerken.
Ik zeg nergens dat ik geen zin heb in groepswerk ;) En ik weet dat het grootste gedeelte wordt gewerkt in groepsverband. Maar ik hou meer van theorie, ga dan het liefst ook naar de TU Delft. Eerst dit jaar maar eens afwachten hoe alles gaat, heb er iig zin in :) Mn vorige reacties konden idd verkeerd opgepikt worden, maar bedoel niet dat ik niet met mensen uit mn klas wil omgaan/samenwerken hoor hehe. Ik zal tijdens de projecten enorm m'n best gaan doen, omdat ik weet als er 1 niet goed meewerkt je het gele groepje benadeeld.
 
Oke dank voor je antwoord. Maar als je na de eerste 2 jaar alles voldoende afsluit heb je dan een volwaardig Hbo diploma? Daarmee doel ik meer op mocht je na 2 jaar besluiten niet verder te gaan met het flight traject heb je dan alsnog een Hbo diploma en hoef je dus niet de studiefinanciering terug te betalen?

En waarom kan je na 2 jaar niet naar een andere vliegschool?

Hi Daan1991,

Ik weet niet waar je de info vandaan hebt dat de opleiding 2 jaar duurt, want dit is namelijk niet waar. De hbo opleiding Aviation duurt 4 jaar met als mogelijkheid daarnáást oa het flight traject te doen. Dit traject start in het 3e jaar. Vanaf dit moment ga je fulltime bij een vliegschool (EPST momenteel) in opleiding, maar heb je nog niet je hbo opleiding afgerond.

Verder heb je als hbo student 4 jaar recht op studiefinanciering.

Als je na 2 jaar besluit om met de opleiding te stoppen heb je (als het goed is) enkel je propedeuse en verder (helaas) niets. (edit: behalve een studieschuld...)

Voor verdere vragen ben je altijd welkom!

Grtz :rt:
 
Last edited:
Oke dit schept een hoop duidelijkheid. Ik was benieuwd of je na die 2 jaar een Hbo diploma zou hebben maar dat is dus pas nadat je de vliegopleiding succesvol hebt afgerond?
 
En waarom kan je na 2 jaar niet naar een andere vliegschool?

Omdat de school een samenwerkingsverband aangaat met een vliegschool, waarbij er natuurlijk de nodige eisen gesteld worden aan de vliegopleiding. Aangezien dit een intensieve samenwerking is (dus veel tijd ed kost) zullen ze dit waarschijnlijk niet snel met een andere vliegschool erbij nog gaan doen.

Over je vorige vraag heb ik wel een vermoeden, maar kan het je niet met zekerheid zeggen. Ik dacht dat je zowieso je fATPL moet halen voordat je je diploma krijgt.
 
Last edited:
Oke helemaal helder bedankt. En aangezien ik toch wel aardig zeker weet dat ik volgend jaar aan deze opleiding wil starten heb ik nog een aantal vragen...

Wanneer moet ik me inschrijven, is er een wachtlijst?

En hoe gaat dat met de selecties voor de vliegschool?
 
Het lijkt mij vanzelfsprekend dat als je alle benodigde vakken en projecten van Aviation hebt afgerond tijdens het flight traject je, mocht je bijvoorbeeld vastlopen met het flight traject, je wel gewoon je HBO-diploma kunt halen.

Voor je vraag over het inschrijven verwijs ik je liever even door naar de site van de HvA zelf: http://www.voltijd.hva.nl/aviation-studies. Daar is absoluut nuttige informatie te vinden die je vast en zeker kunt gebruiken voor je studiekeuze.

Wat betreft de wachtlijst weet ik alleen dat die er de afgelopen jaren niet is geweest. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de grote hoeveelheid uitval van studenten in de loop van de studie.

Over de selecties kan ik niets zeggen, want ik volg zelf het standaard traject Aviation engineering. :)
 
Selectie hoef je niet te doen voor Aviation en er is ook geen wachtlijst. Je moet gewoon aan de eisen van deze HBO opleiding voldoen. Het is een Hbo opleiding waarbij je kunt kiezen voor trajecten van EPST (flight) en luchtverkeersleiding NL (ATM). Hier moet je selectie voor doen net als andere "wannabe's". Wat dat betreft werkt dit systeem hetzelfde als AP&M op de Hanze. Toch zijn deze opleidingen niet te vergelijken, Aviation is een stuk technischer. Wees wel gemotiveerd, de afvalpercentages liegen er niet om :eek:
 
Back
Top