Naar aanleiding van arrestatie JP

Het is de 'heksenjacht' die in het vunzige brein van mensen kan ontstaan. IK had ooit gehoopt dat piloten precies zouden weten waar de grens ligt van wat wel en niet toelaatbaar is. Even die laatste 'check' uitvoeren.
Piloten zijn getraind om risico's te mijden en zekerheden te zoeken. Helaas gebeurde dit niet in relatie met de door velen gerespecteerde collega Julio Poch die door meerdere collega´s werd belasterd.

Zo ontving ik laatst een bericht van een ex collega die nauwkeurig uit de doeken deed wat plaatsvond gedurende een stop met gezagvoerder X in 2007.
Deze X geschetst als ´stoker en blaaskaak´probeerde zijn omgeving te overtuigen dat er aangifte tegen Poch gedaan zou moeten worden voordat hij met pensioen zou gaan en zelfs zijn pensioen datum werd daarbij vermeld.

De enorme schade die inmiddels is ontstaan mbt. personen en het bedrijf Transavia vond afgelopen week zijn climax toen het voormalig Hoofd Vliegdienst door de rechter in het gelijk werd gesteld. Terecht.

Alles wijst er immers op dat hij in mei 2006 een juiste analyse heeft gemaakt na het Bali 2003 incident. En dat Prof. van Boven onder invloed van zijn Argentijnse vrienden en J.E er compleet heeft naast gezeten getuige dit geluidsfragment wat boven water kwam op geennieuws.com.

Let op ´ Zonder dat er van een onderzoek sprake is spreekt de professor zich al uit dat Julio vervolgd en berecht moet worden.

http://nos.nl/audio/44202-mensenrechtenjurist-hielp-bij-onderzoek-transaviapiloot.html
 
Last edited by a moderator:
Intussen is de peso gedevalueerd. Een van de gevolgen hiervan is dat er een is gat ontstaan van ongeveer 10% van de waarde van de borgsom die voor Julio is betaald.
Dit komt weer bovenop alle kosten die Julio toch al heeft.
Intussen valt op dat de mensen die Julio in discrediet hebben gebracht hun heerlijke leventje rustig voort kunnen zetten bij Transavia. Voor hen kan de witte wijn en de kreeft niet op.
Het hoofd vliegdienst is weggepromoveerd, een directeur is gesneuveld, maar van de aangevers is er nog maar één (J.E) die zijn biezen heeft moeten pakken. Overigens heeft die alweer een lekker baantje in een ziekenhuis.
Wanneer rekent Transavia eens af met de verantwoordelijken voor zo’n groot persoonlijk drama en leed voor Julio, zijn familie en de personen binnen de leiding die het tot nu toe juist hebben gezien?.
De financiële gevolgen zijn enorm. Voor Transavia een klein miljoen en fam. Poch gaat al richting 150.000 E.
Het zorgvuldig handelen wat van een cockpitbemanning verwacht mag worden is op alle niveau´s sterk onder de maat gebleven, zie hier de verschillen.

http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-10-06/julio-p-ontkent-betrokkenheid-dodenvluchten
http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragm...d]=116&cHash=33cb180b1b32294fc0a9b2fadede4639
 
Last edited:
Het is de 'heksenjacht' die in het vunzige brein van mensen kan ontstaan. IK had ooit gehoopt dat piloten precies zouden weten waar de grens ligt van wat wel en niet toelaatbaar is. Even die laatste 'check' uitvoeren.
Piloten zijn getraind om risico's te mijden en zekerheden te zoeken. Helaas gebeurde dit niet in relatie met de door velen gerespecteerde collega Julio Poch die door meerdere collega´s werd belasterd.

Zo ontving ik laatst een bericht van een ex collega die nauwkeurig uit de doeken deed wat plaatsvond gedurende een stop met gezagvoerder X in 2007.
Deze X geschetst als ´stoker en blaaskaak´probeerde zijn omgeving te overtuigen dat er aangifte tegen Poch gedaan zou moeten worden voordat hij met pensioen zou gaan en zelfs zijn pensioen datum werd daarbij vermeld.

De enorme schade die inmiddels is ontstaan mbt. personen en het bedrijf Transavia vond afgelopen week zijn climax toen het voormalig Hoofd Vliegdienst door de rechter in het gelijk werd gesteld. Terecht.

Alles wijst er immers op dat hij in mei 2006 een juiste analyse heeft gemaakt na het Bali 2003 incident. En dat Prof. van Boven onder invloed van zijn Argentijnse vrienden en J.E er compleet heeft naast gezeten getuige dit geluidsfragment wat boven water kwam op geennieuws.com.

Let op ´ Zonder dat er van een onderzoek sprake is spreekt de professor zich al uit dat Julio vervolgd en berecht moet worden.

http://nos.nl/audio/44202-mensenrechtenjurist-hielp-bij-onderzoek-transaviapiloot.html

Goh Dilok, dat zijn flinke beschuldigingen en verwijten aan het adres van de betrokken personen..ik neem aan dat jij nog wel die laatste "check" hebt gedaan..

PS
en dat JP niet die dodenvluchten heeft gedaan is me redelijk helder, maar wat heeft hij nu precies gezegd in die discussie op Bali. Een heksenjacht ontstaat niet zomaar...
 
en dat JP niet die dodenvluchten heeft gedaan is me redelijk helder, maar wat heeft hij nu precies gezegd in die discussie op Bali. Een heksenjacht ontstaat niet zomaar...

Het blijkt dat een heksenjacht dus wel zomaar ontstaat. Als duistere geesten menen dat iemand niet in de groep hoort omdat ze bij voorbeeld moeite hebben met de lichaamstaal van de ander, heb je zomaar een heksenjacht. Maar dat zegt dus niets over wat er nu eigenlijk is gezegd of gebeurd die avond. Het zegt enkel iets over de aangevers. Backtrack, er waren bij dat diner hoeveel mensen? En hoeveel mensen deden mee aan de discussie? En hoeveel mensen dachten dat Julio van misdadige praktijken had verricht?

Recht moet zegevieren Backtrack en toegeven dat er fouten zijn gemaakt moet dus ook. De heren aangevers inclusief van Boven, dachten een grote vis te vangen en ze hadden het faliekant mis. Grote jongens als ze dat kunnen en durven toe te geven.
Blijven volhouden dat Julio wel aanleiding zal hebben gegeven is beneden peil. Het was een politieke discussie remember.
 
Over schuld heb je mij nooit horen praten, uitsluitend dat Julio verantwoordelijk is voor zijn eigen uitspraken en dat ik die verwerpelijk vind.

dat JP niet die dodenvluchten heeft gedaan is me redelijk helder, maar wat heeft hij nu precies gezegd in die discussie op Bali. Een heksenjacht ontstaat niet zomaar...

Begin dit jaar zijn zowel de getuigen tegen als voor Julio gehoord. Die laatste overigens toen pas voor het eerst. Die verklaringen zijn nog niet openbaar. Wel zijn de uitspraken openbaar die Tim W en Edwin RB hebben gedaan op uitzendingen van Netwerk en bij Pauw & Witteman. In mijn post # 402 vroeg ik hier al aandacht voor en ook Dilok verwijst er in zijn post # 422 naar. Heb je ze al eens na elkaar beluisterd en met elkaar vergeleken, 180 BT?
De uitspraken van beide heren kan ik niet anders duiden dan tegenstrijdig. Let vooral ook op de verschillen in het nadoen van de vliegbewegingen die Julio volgens de getuigen zou hebben gemaakt. In het eerste geval lijken die op het naderen van een vliegdekschip, in het tweede op het laten kantelen van een vliegtuig.
Luister vooral ook naar het door Dilok in zijn post #421 geplaatste geluidsfragment waarin professor Van Boven aan het woord komt en plaats zijn woorden in het licht van nu.

Voor alle gemak hier nogmaals de linkjes:
http://www.netwerk.tv/uitzending/2009-10-06/julio-p-ontkent-betrokkenheid-dodenvluchten
http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragm...d]=116&cHash=33cb180b1b32294fc0a9b2fadede4639
http://nos.nl/audio/44202-mensenrechtenjurist-hielp-bij-onderzoek-transaviapiloot.html

Graag jouw reactie, 180BT.
 
Last edited:
GeenNieuws.com heeft intussen 'Julio Poch deel 2' on line gezet:
http://www.geennieuws.com/2011/03/julio-poch-deel-2/#comment-7632
De onverkwikkelijke gebeurtenissen worden helder op een rij gezet met her en der een onvolkomenheid. Feitelijk wordt de anti-Poch-getuige JW. onterecht genoemd als een van de getuigen van het Bali-diner. En de opmerking 'dat deze muis nog een staart heeft' is natuurlijk taalkundig volkomen mis.
Interessante materie is zeker de link met het koningshuis. Ik ga daar hier niet verder op in teneinde Mr. White niet uit de tent te lokken. Met een enkele muisklik naar bovenvermelde pagina kunt u het ook allemaal zelf lezen. Ik zou zo zeggen: doen!
Lees vooral ook de reactie van Aristoteles op het stuk: hij gaat verder in op de inmenging van KLM in persoon van het hoofd van de afdeling security.

De schriftelijke uitleg die Julio op de site van de FJJP heeft gedaan over de vliegtuigtypes die hij vloog is inmiddels ook verschenen in 'Op de bok':
http://www.vnv-dalpa.nl/files/publiek/odb/webversie bok maart 11.pdf
 
Eindelijk een artikel die op dat verband ingaat, ik vroeg me al af wanneer dit zou gaan gebeuren:

www.geennieuws.com said:
Zou de zaak Poch dus in ons land behandeld worden, dit is in principe mogelijk als Argentinië hierom zou verzoeken, dan ligt het uiteraard voor de hand, de schoonvader van Willem Alexander eveneens te laten dagvaarden met alle gevolgen van dien. Vast is komen te staan, dat er over deze zaak intensief overleg geweest is tussen het kabinet der koningin, toenmalig premier Balkenende, minister van Justitie Hirsch Ballin en de KLM directie. De zaak dient dus om voor de hand liggende reden elders te worden opgelost.

Interessante materie is zeker de link met het koningshuis. Ik ga daar hier niet verder op in teneinde Mr. White niet uit de tent te lokken.

Mr. White heeft lang zijn best gedaan dit aspect te censureren om wat voor reden dan ook. Hoewel ik het gedrag van Mr. White c.s. in deze zeer laakbaar vind neem ik aan dat feitelijke berichtgeving wel degelijk mee genomen mag worden in deze discussie.

Zeer interessant:

www.geennieuws.com said:
Misschien even nog een korte toelichting: het kabinet der konigin zorgt voor de ambtelijke ondersteuning van de koningin bij de uitoefening van haar staatsrechtelijke taken en fungeert als schakel tussen de ministers en de koningin. Voor het kabinet geldt volledige ministeriële verantwoordelijkheid. M.a.w. via dit kabinet kan de koningin haar “wensen” duidelijk maken aan o.a. de minister president en zijn collega’s ( in dit geval Balkenende en O.M. minister Hirsch Ballin). Dit is voor de koningin de enige manier om een mogelijke problematiek inzake haar zwager Jorge Zorreguieta beperkt te houden.

Ik wil duidelijk stellen dat ik vind dat het verleden van Maxima's vader geen beletsel voor haar moet zijn; elke generatie staat op zich zelf. Je kunt nu eenmaal niet kiezen voor je ouders. Dat gezeur hierover is het Nederlandse getrut ten voeten uit, één van de slechtste eigenschappen van ons volk.

Wel vind ik, dat als bewezen wordt dat de Koningin haar invloed heeft gebruikt om te bewerkstelligen dat Poch op deze manier uitgeleverd zou worden, ze vandaag nog op moet stappen. Niemand, ook de Koningin niet zou invloed op de verloop van het recht moeten hebben. Elke poging tot invloed van buitenaf schendt de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en ondermijnt deze dus.

Wel goed te zien dat de onderste steen boven komt, ik ben benieuwd waar dit allemaal gaat eindigen. Als Poch een civiele procedure gaat beginnen om zijn schade te verhalen, dan kunnen er een aantal mensen als getuige opgeroepen worden. De Koningin is volgens mij onschendbaar, maar alle andere betrokkenen niet.... Als die onder ede verhoord worden (Hirsch Ballin, Balkenende, Hartman, Torres, W, B, E etc) zullen er nog wel wat interessante dingen naar boven komen.

Jammer dat ik geen onderzoeksjournalist ben (alhoewel, zo jammer is dat nu ook weer niet ;-)), hier een boek over schrijven.... Al kan ik me niet voorstellen dat daar nog niemand mee bezig is, weet iemand wie?
 
Nosig, zo te zien heb je mijn vorige bijdrage niet gelezen:



Maar... never mind... op zich fijn als zo veel mogelijk info wordt aandragen met betrekking tot deze zaak :biertje:

Sorry, wel gelezen maar niet tot aan het einde waar de link stond. Ging er van uit dat je het vakbond blad niet ontving, maar je hebt natuurlijk je bronnen :). En mijn wekker ging om 4 uur nogwat als dat telt...
 
Hoelang kan je ergens mee bezig zijn? In ieder geval laten de bezigheden met de vertaling van de verhoren opnieuw langer op zich wachten.

Druk geanalyseerd wordt er verder over het hoe en wat van de doodsvluchten. Daarvoor worden wederom verklaringen van Adolfo Scilingo gebruikt. Daarnaast worden gegevens over vluchten die gemaakt zijn in de periode ’76 -’78 uitgeplozen. Een filter is het tijdstip waarop gevlogen werd. Vooral de nachtelijke vluchten zijn in dezen interessant. Een ander filter is de opgegeven lading (zoals duikers, machines, admiraals) en de specifieke doelstelling (bijvoorbeeld vervanging van personeel, gooi parachutisten, testvlucht, instructie). Nog een filter zijn de aangeduide plaatsen van vertrek en aankomst van het toestel die in combinatie worden gebracht met de duur van de vlucht, de vliegsnelheid en vlieghoogte. Wat dit laatste betreft lijkt mij dat er toch nogal wat luchtvaartexpertise voor nodig is om tot een juiste beoordeling te komen. Hoe dan ook, op grond van deze analyses hoopt de Argentijnse justitie op korte termijn veel mensen te kunnen arresteren waarvan men vermoedt dat zij zich in de periode van de junta schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid.

Intussen zijn er enkele mensen van de terroristische groepering Montoneros (onder andere Horacio Verbitsky, auteur van ‘The Flight’ <!>) vrijgesproken die aan het begin van de rechtse dictatuur een aanslag pleegden op het belangrijkste hoofdbureau van de politie in Buenos Aires waarbij meer dan twintig personen werden gedood. Het argument van verjaring wordt hiervoor gehanteerd evenals het uitgangspunt dat het hier geen genocide betrof. Dit wordt door menigeen in Argentinië ervaren als het meten met twee maten waarbij alleen mensen van de strijdkrachten en de veiligheidsdiensten moeten boeten. In hoeverre politisering bij dit alles de boventoon voert?

In de eerste hieronder vermelde link komt de naam van Julio ook voor, evenals die van (H)Emir Sisul Hess (en Ruben Ricardo Ormello die in 2009 uitspraken zou hebben gedaan dat Aerolineas Argentinas deel zou hebben genomen aan de vluchten vanaf Ezeiza). Gememoreerd wordt dat in deze zaken geen vooruitgang wordt geboekt.

Bronnen:
http://www.pagina12.com.ar/diario/elpais/1-164806-2011-03-24.html
http://www.infobae.com/notas/571536...n-sangriento-atentado-terrorista-en-1976.html
 
Bij GeenNieuws is er hard gewerkt: behalve een nieuwe layout is er ook weer een derde aflevering genaamd 'Julio Poch'.

In de eerste alinea wordt ingegaan op het gezegde dat geen nieuws goed nieuws is en hoe dit te parafraseren (hoe illustratief gezien hun eigen benaming). In de voor dit medium kenmerkende stijl wordt uit de doeken gedaan hoe een zaak als die van Poch, ”gefundenes Fressen” voor de hijgrubrieken van de media die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken, iemand al bij voorbaat veroordelen. Om daarna een punt te maken:

Als je daar dan nog wat z.g. ”experts” bijhaalt, die hun zegje mogen komen zeggen , zoals in ons land o.a. Theo van Boven, of de Argentinië expert Hans Vogel en je mengt dit met de uiteraard emotionele uitingen van de “Dwaze Moeders” zowel in Argentinië als ook in ons land, dan is er een hoog explosieve cocktail gebrouwd, waarbij de man waarom het gaat, al bij voorbaat veroordeeld is.

Daarna aandacht voor de wijze waarop Sergio Torres de zaak had voorbereid:

d.w.z. alle juridische trucjes uit de kast gehaald om Poch veroordeeld te krijgen. Dit betekent zonder al te veel op details in te gaan, dat er een kapstok gebruikt werd, die Poch ervan beschuldigd direct of indirect ( mede) schuldig geweest te zijn aan het verdwijnen van enige honderden personen, die waren opgesloten in het martelcenrum van het regime Videla , de ESMA. Zo werd hij o.a. mede aansprakelijk gesteld in de aanklacht voor de verdwijning van 2 Franse nonnen, een zaak die inmiddels al vorig jaar door de rechtbank in Parijs is afgehandeld en waarbij er een veroordeling bij verstek plaats vond van een andere Argentijn. Zo zijn er nog een aantal zaken, waarbij ook in Argentinië al is vast komen staan, dat Poch hieraan niet kan hebben meegewerkt.

Vervolgens wordt ingegaan op de wijze waarop Argentinië is omgegaan met personen die zich hebben schuldig gemaakt aan misdaden tegen de mensheid (niet vervolgen/wel vervolgen) met als slotconclusie dat de Kirchners zich met het vervolgen van deze mensen bezig zijn gaan houden om hun eigen populariteit op te vijzelen.

Na nog wat informatie over zaken die als bekend mogen worden verondersteld, besluit het artikel met de aankondiging van een nieuwe (slot) bijdrage over 'ruilhandel'.
Ergo, later meer!

http://www.geennieuws.com/2011/04/julio-poch-deel-3/
 
STAND VAN ZAKEN.

De Nederlandse tolk zou 3 weken werk nodig hebben om de getuigenverhoren te vertalen die tussen 10 en 25 januari te Den Haag plaatsvonden, maar de Argentijnen wilden het zelf doen.
In Argentinië dachten ze aanvankelijk dat ook zij de vertaalwerkzaamheden in 3 weken konden voltooien, maar tot op de dag van vandaag is dat nog steeds niet gebeurd.
De verwachting was dat we medio maart een uitspraak van het Argentijnse OM zouden vernemen. Echter vorige week vernamen wij wederom dat de vertalingen nog steeds niet klaar zijn, en daarmee laat het Arg. OM blijken nauwelijks berekend te zijn op zijn taak. POCH Zijn logboeken zijn door Torres zeer nauwkerig onderzocht en in orde bevonden. Maar de geestelijke vernedering voor Julio is nog steeds niet ten einde, nog afgezien van de economische schade die steeds verder oploopt.
Sam Ferguson (Yale university) schreef eerder als volgt over de 'TRIALS'.:

Als we naar de beweegreden kijken van de onderzoeksrechter en HR activisten dan wordt de werkelijke reden voor de nieuwe ‘trials’ afgeschermd.
De drijvende kracht achter de ‘trials’ is niets anders dan opportunistische electorale politiek.
http://bostonreview.net/BR33.3/ferguson.php
 
Last edited:
Na ruim 2,5 maanden is de vertaling van de getuigenverhoren eindelijk dan toch afgerond. Nu is het wachten op een beslissing van onderzoeksrechter Torres of de 'horror story' van Julio wel of niet ten einde komt.

Op 13 april berichtte de krant 'Lanacion' dat verdachte vluchten van de Coastgard met Skyvans PA-51 nader worden onderzocht. De verdenking valt nu op een flightcrew die op 14 december 1977 een nachtvlucht heeft gemaakt. Twee van de drie bemanningsleden vliegen momenteel als Boeing 747-captains bij Aerolinas Argentina.
Bron: http://www.lanacion.com.ar/1365118-sospechosos-por-los-vuelos-de-la-muerte

Overigens komt de zaak van Julio aan de orde in het boek 'Blufpoker' van de hand van Geert-Jan Knoops dat dd. 27/04 a.s. verschijnt:
http://www.bruna.nl/boeken/blufpoker-9789460033568

En nog iets heel anders... Helemaal aan het begin van dit topic kwam ter sprake waar mensen toe komen in geval van blinde gehoorzaamheid. Onlangs zag ik ergens voor een paar euro de dvd 'Die Welle' liggen die over ditzelfde thema gaat. Voor de geïnteresseerden:
http://www.welle.film.de/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Die_Welle
 
GeenNieuws is alweer even geleden gekomen met een vierde aflevering over de zaak van Julio, getiteld ‘Zorreguieta-Poch: het meten met twee maten’.

De veronderstelling dat er sprake is geweest van een uitruiling (door GeenNieuws betiteld als ‘ruiltjebuur constructie) krijgt uitgebreid aandacht. Ik citeer (nou ja, niet helemaal letterlijk want ik ben zo vrij geweest de taalfouten uit de betreffende tekst te verwijderen):

Jullie laten de vader van onze toekomstige vorstin met rust en in ruil helpen wij , “Nederland”, jullie aan het boeken van een klein succesje door iemand aan jullie uit te laten leveren van wie jullie denken dat hij deelgenomen heeft aan datzelfde Videla-regime.

Vooral de volgende constateringen lijken mij interessant:

…er is in ons land nog steeds een uitleveringsverdrag van kracht, dat zegt dat uitlevering niet wordt toegestaan wanneer het strafbare feit waarvoor wordt verzocht een politieke achtergrond heeft. Toch trok Nederland zich hier niets van aan, werden de pogingen om Poch hier in Nederland te berechten door het O.M. gefrustreerd en werd door wat men voor een juridisch goede truc hield, Poch in Spanje gearresteerd, waardoor het Nederlandse O.M. met medewerking van een aantal “hulpverleners” de handen schoon kon houden. (…) In de USA, waar in feite een soortgelijk rechtssysteem heerst (…) besloot het Amerikaanse O.M een Argentijn die ook van deelname aan het regime Videla werd verdacht, in de USA te houden en daar te berechten - iets dat meer in de lijn der verwachtingen ligt, maar om voor boven aangehaalde motieven in ons land niet haalbaar bleek.

In de laatste alinea wordt gememoreerd hoe gemakkelijk de ‘kleine man’, als dat zo uitkomt, een slachtoffer wordt van ‘zaken met een hoger belang’. De slotconclusie die wordt getrokken is dat macht corrumpeert.
En ik? Ik denk weer aan Kafkariaanse verhalen. Ik steeds meer puzzelstukken die zich uitstekend lenen om een vertaalslag te maken naar de zaak van Julio.

Bron:
http://www.geennieuws.com/2011/04/zorreguieta-poch-met-twee-maten-meten/
 
Last edited:
VERZOEK TOT ONTSLAG VAN RECHTSVERVOLGING



Na nauwkeurige bestudering van de vertaalde getuigenverhoren heeft Julio Poch woensdag 20 april een verzoek ingediend om ontslagen te worden van rechtsvervolging.

Onderzoeken naar zijn verleden als Marine vlieger bevestigen dat hij op geen enkele manier betrokken is, of kan zijn geweest bij de doden vluchten. Meer dan voorheen is nu ook komen vast te staan dat hij nooit heeft gezegd bij deze vluchten betrokken te zijn geweest (hetgeen door W en B werd gesuggereerd.)

Nu 4 maanden(!) na het besluit van Camara Federal om Julio vrij te laten wordt ook rechter Torres dringend verzocht actie te ondernemen zodat Julio zijn normale leven weer kan oppakken
 
Het boek ‘Blufpoker’ van de hand van Geert-Jan Knoops dat de duistere wereld van het internationale recht als onderwerp heeft, is dus uit. ‘Blufpoker’ maakt duidelijk dat er in feite geen internationaal recht bestaat. Het is een van de gerechten op het keuzemenu: niet van de burgers maar van de wereldleiders. Het is topdog versus underdog’ staat op de achterflap. En ook: ‘Wij denken dat we in ons maatschappelijk leven beschermd worden door het recht. Maar een blik achter de coulissen van het wereldtoneel leert ons dat er maar één regisseur is: de politiek.’ Allerhande zaken variërend van de Nobel(mis)prijzen tot Drijvende vuilnisbelten, Shell en BP komen in het boek aan de orde. In het laatste hoofdstuk Politieke en dubbele agenda’s is er onder meer aandacht voor de zaak van Julio. Ik citeer:

In het verlengde van de politieke afrekening met het verleden van landen als Argentinië, schendt de wereldgemeenschap regelmatig haar eigen rechtbeginselen. De Argentijnse vervolging van – en heksenjacht op – de Nederlandse Transavia-piloot Julio Poch, vervolgd voor zogeheten ‘dodenvluchten’ die tijdens de Argentijnse junta in de jaren zeventig van de vorige eeuw plaatsvonden, staat symbool voor dit typische fenomeen. Veelal verborgen politieke belangen en niet rechtvaardigheid – zoals dit zo mooi in de studieboeken staat – bepalen welbeschouwd of iemand wordt opgepakt en vastgehouden voor oorlogs- of andere misdrijven die de staat bedreigen. (…) Zolang de zaak tegen Julio Poch wordt gezien als een strijd tegen het ‘foute regime van Videla in de jaren 80’ en het ‘bewijs’ door deze politieke bril bekeken wordt, is de kans dat er – weer – een onschuldige persoon vervolgd wordt groot. (…)
Bedenken we hierbij ook dat uit Amerikaans onderzoek blijkt dat in maar liefst 80 procent van de daar onderzochte gerechtelijke dwalingen de oorzaal was gelegen in onjuiste getuigenverklaringen, dan blijkt ook dat we weer zeer behoedzaam moeten zijn met het beoordelen van getuigenverklaringen van horen zeggen of getuigen die denken iets te hebben gehoord. Getuigen kunnen te goeder trouw denken iets te hebben gehoord of te hebben begrepen. Hier ligt, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek, een van de grootste valkuilen.
In de zaak van Julio Poch doet dit grote gevaar zich ook voor. Justitie gaat geheel af op de subjectieve interpretatie van een discussie door oud-collega’s tijdens een diner in 2003 met de heer Poch. Kunnen we het met ons (moreel en juridisch) geweten verenigen dat deze man op grond van dit bewijs mogelijk levenslang in Argentinië zal moeten vastzitten? Dat is namelijk het rechtspolitieke gevaar dat in Argentinië op de loer ligt, zeker gezien de huidige regering, die gebrand is op afrekening met het verleden.

Het laat zich raden dat Knoops in dit hoofdstuk ook schrijft over Jorge Zorreguieta. Maar daarvoor verwijs ik u naar het boek: voor € 17,95 te koop! :)
 
“Ik wil echte vrijheid”, kopt een ¾-paginagroot artikel in de Telegraaf dd. heden. Het artikel is voorzien van een foto van Julio. Hij heeft een wiebertjestrui aan, zit achter een laptop met links daarvan een foto van een van zijn dochters met een baby in haar armen. Als inzet een foto van OVJ Guus Schram. ‘Officier van justitie Schram beschuldigd van manipuleren procesgang’ staat eronder. De verdediging van Julio heeft proces-verbaal op laten maken bij rechter-commissaris mr. Glass in Den Haag van ‘het feit’ dat Schram ‘op oneigenlijke wijze de procesgang heeft willen beïnvloeden’. Ik citeer de krant:

“Het OM beweert telkens weer geen partij in deze zaak te zijn”, zegt mr. Geert-Jan Knoops, “maar dan wel op de eerste dag van de verhoren de bevolking via het NOS-journaal op het verkeerde been zetten. Een landelijke krant kopte de dag daarna zelfs: ‘Horror-piloot heeft gelogen’.Dieptepunt van waarheidsvinding. Want wat officier van justitie Schram op tv zei, is aantoonbaar onjuist.” (….)
Terwijl zelfs regeringsgezinde media in Buenos Aires stellen dat er “geen spat bewijs is tegen Julio Poch” blijft het OM in Rotterdam volharden. In een reactie zegt woordvoerder Wim de Bruin van het landelijk parket dat de uitlatingen van Guus Schram in het NOS-journaal inderdaad op verzoek van advocaat Knoops bij de rechter-commissaris zijn vastgelegd. Maar het OM meent nog steeds dat Poch niet alleen in kleine straaljagers heeft gevlogen tijdens de junta-jaren. Het heeft alles weg van een achterhoedegevecht; niemand hoeft in een kristallen bol te turen om te voorspellen dat de Nederlandse justitie na de mogelijke vrijlating van Julio Poch een megaclaim wacht.

Uiteraard wordt ingegaan op het onderzoek van de logboeken, uitgevoerd door vier onafhankelijke Argentijnse marinevliegers, “experts pur sang en door onderzoeksrechter Torres zelf benoemd”.
Ook wordt kond gedaan van de arrestatie van vijf bij de dodenvluchten betrokken personen, waaronder Mario Arru en Enrique De Saint Georges, allebei Boeing 747-captain bij Aerolineas Argentinas, die in de junta-periode kustwachtpiloot waren. Aandacht ook voor Julio zelf, die aan de andere kant van de wereld zit, waar het herfst is. Hij zegt:

“Het gaat goed met me, maar het kan beter. Ik wil echte vrijheid, terug kunnen naar Nederland, naar mijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. Ik leef nu in ballingschap.

Zijn vrouw is dus allang weer in Nederland.
Over degenen die tegen hem getuigden zegt hij:

Helder blijkt nu dat de mensen die me fors aan de schandpaal nagelden, hun verklaringen fors hebben afgezwakt en nooit uit mijn mond hebben gehoord dat ik persoonlijk dodenvluchten heb gemaakt. Ze laten een web van leugens en insinuaties zien. Daarmee is de Argentijnse justitie aan de slag gegaan.”

Als kwade genius wordt vooral Jeroen E. neergezet, die “het vliegersvak vaarwel heeft gezegd en nu in een Haags ziekenhuis werkt”.
Verder wordt gememoreerd dat de man die de jacht op Julio opende, onderzoeksrechter Sergio Torres, ook degene is die moet beslissen de vervolging te stoppen. Ik citeer de krant:

Dat zal hem in eigen land gezichtsverlies opleveren en mede om die reden zwijgt Torres tot vandaag als het graf. Hij nam zelfs niet de moeite afgelopen januari naar Den Haag te komen om aanwezig te zijn bij de verhoren.

De Telegraaf geeft als laatste het woord aan Liesbeth Zegveld, de advo van de getuigen tegen Julio. Zij houdt vast van wat ze al eerder zei, dat ze zich niet kan voorstellen dat Julio alleen maar vastzit op grond van een aantal verklaringen opgetekend tijdens een etentje. En dat Julio, als dat wel zo blijkt, vrij moet komen, “niet morgen, niet vandaag, maar gisteren”.

“Cliënten waren ervan overtuigd dat de Argentijnen al een dik dossier over hem hadden, dat zij slechts ‘aanvullend bewijs’ waren. Die indruk kregen zij ook van de nationale recherche. Dat is niet goed. Natuurlijk heb ik ook mijn vragen over de rol van het openbaar minisitrie en de betrokken rechercheurs.”

Wordt vervolgd.
 
Last edited:
Van Julio op de site van de FJJP een aanvulling op het Telegraaf-artikel dd 14/05/2011.
Het laat zich raden dat Julio, nu hij zich in ieder geval zelf weer aan de wereld kan laten horen, alles wat ook maar enige aanleiding kan geven tot verwarring/misinterpretatie/misverstaan zelf zo snel mogelijk de wereld uit wil helpen. Aan hem het woord:

Although I agree with the article of Mr. Charles Sanders, I wish to clarify a few points since we have been always pursuing the truth. Therefore we have to avoid any misunderstandings.

1. There were two independant Navy “Experts” designated by judge Torres: Navy Captains Alberto Perez and Fernando Samos. My defense designated another two, my ex squadron commanding officers.

2.- Besides flying during my training period in 1973 on the twin engine Beechcraft Queen Air, I also flew this aircraft and the twin engine De Havilland Twin Otter after my training, in 1974. Both are equivalent to a twin engine Cessna. Then in 1975 I flew as copilot on the Grumman Albatros which is a larger propellor aircraft used for Search and Rescue (SAR). This was all before the military coup of March 1976, which marks the start of the military dictatorship. So when Videla took over, I was since February of 1976, already flying the Aermacchi MB-326 italian jet of the “First Naval Air Attack Squadron”.

3.- Regarding the “airshows”: during 1976 I have 3 flights in my logbook as “crew” of the Albatros. The Camara Federal told judge Torres to investigate them. It is clear that all 3 were positioning flights to other parts of the country during the deployment of our Aermacchi Squadron. The Albatros was then our Logistical Support aircraft. One flight in May ’76 is to Corrientes and Posadas in the north of Argentina,. The other 2 are in October ’76 to the south, the Naval Air Base of Trelew, Chubut, where our Aermacchi Squadron took part in the Annual Air Tournament. Every year the Naval Aviation held this competition between all its squadrons, with launching of armament but not open for the public.

Best Regards,
Julio Poch

Op de site van de FJJP trof ik ook dit bericht nog van hem aan:

As most of you know, since the hearings in The Hague last January, where 12 dutch colleagues testified as witnesses in my case, we have been waiting impatiently to hear some news from the Argentine justice.
Many have questioned the procedure used by Judge Torres. In synthesis, he came to the conclusion that obtaining the testimonies by videoconference -as the judges of the Camara Federal had ordered- was impossible (the videoconference sessions had been arranged in Madrid but the witnesses TW and ERB refused to go). So instead it was decided to request international assistance from one justice department to the other. It is also false that the Argentine justice lacked the funds to pay for the airfare to Buenos Aires of the witnesses. The idea was to carry out the hearings in the fastest and most simple way possible. Judge Torres never had any intention or the need to be present at the hearings. As a matter of fact, he has never been present at any of my testimonies in Buenos Aires either!
As you can imagine the 120 plus hours of testimonies in Dutch resulted in a tremendous task for the official translater to the Spanish language. Finally, last week, after more than 10 weeks she was finished and we received a copy for our own control of the translations. We were satisfied that the declarations in Spanish are correct and accurate. And as you can imagine since January, we also had the time with our lawyers to analyze all the testimonies. We have now presented a document pointing out all the lies and contradictions of TW, ERB, and also, CD. More importantly, these declarations clearly show that there never was any “confession” nor have I ever mentioned my involvement in any crimes. Therefore we are very optimistic that as soon as Judge Torres and his team process all the information received, he will have no other alternative than to grant my acquittal. In the meantime we have to be patient. Even though I am still not allowed to leave the country, I value every minute of my freedom. This gives me the possibility to enjoy once again what should never have been taken away from me. And to be communicating again with all of you. I want to repeat how grateful I am, and say thank you (...)so much for believing in my innocence, I’m so grateful for your support for my family and me. I am forever in debt to those colleagues who were not afraid to tell the truth and testified in my favor. The month of May is quickly approaching, I realize then how long this ordeal has been. My grandaughters Cristina and Emma are going to celebrate very soon their first birthday in The Netherlands while we continue waiting here in Argentina for some justice to allow me to return home to my family.

Bron: http://juliopoch.org/nl/
 
Last edited:
In NRC-Handelsblad dit weekend in de rubriek ‘Opnie & Debat’ een artikel van de hand van D. Peeperkorn, dat me rechtstreeks doet denken aan de zaak van Julio.
Peeperkorn was advocaat en later raadsheer en vicepresident van het gerechtshof van Amsterdam.
‘Strauss-Kahn is op een schandalige manier te kijk gezet. Het getuigt van New Yorks provincialisme om hem met handboeien om te presenteren aan de pers ’, betoogt Peeperkorn.

Hij is van mening dat DSK dit lot bespaard had kunnen blijven en baseert zich hierbij op een artikel in Le Monde’ dd. 18/05 jl.
’Strauss-Kahn is kennelijk onderworpen aan een perp walk’, stelt hij. Het presenteren van een geboeide verdachte wordt een perp walk genoemd – perp van perpetrator. Die presentatie gebeurt tijdens het overbrengen van de verdachte. Le Monde legt uit dat perp walks vroeger gereserveerd werden voor grote criminelen. De OvJ Rudolf Giuliani wilde hiermee duidelijk maken dat niemand boven de wet stond en voerde daarom de praktijk in om directeuren van ondernemingen en trades die verdacht worden van voorwetenschap, met boeien om aan de pers te tonen.
’Soms schorten officieren van justitie de pep walk op, als de verdachte wil meewerken. Hij besluit dan om zich over te geven en begeeft zich op eigen gelegenheid naar het rechtsgebouw.'

Het onderwerpen van DSK aan een perp walk‘...had tot gevolg dat zijn foto, geboeid en omgeven door politiemensen, de wereld is overgegaan. Dit presenteren van de verdachte is kennelijk de praktijk van de New Yorkse politie.’ Peeperkorn betitelt dit als onnodig en inhumaan, want vernederend. En verderop schrijft hij:‘Ik denk dat geen rechter in Nederland, en naar ik aanneem ook het Openbaar Ministerie niet, ervoor zou voelen om mee te werken aan dit met voeten treden van de onschuldpresumptie’.

Zal de zaak van Julio aan de aandacht van Peeperkorn zijn ontsnapt? Tot twee keer toe is Julio onderworpen aan perp walk, zowel bij zijn arrestatie tijdens zijn laatste vlucht als bij zijn uitlevering aan Argentinië. En gelet op de rol van het OM in de zaak van Julio kan ik niet anders dan een levensgroot vraagteken plaatsen bij de aanname die Peeperkorn in relatie met dit orgaan doet.
 
Back
Top