Schuldsanering??!!

Ik ben even een avondje wezen stappen met Kliko.
Ik denk dat ik nu ook in de schuldsanering moet!
 
Het regelt zichzelf allemaal wel, kwestie van tijd.

Ons aller luchtvaart komt de laatste tijd ALLEEN maar negatief in het "nieuws" :

over soms belachelijke werktijden , bij veel airlines een ronduit slecht salaris- iig niet genoeg om die torenhoge studieschuld van af te betalen , lange dagen , geen goodies , naar het andere end van de wereld moeten verhuizen voor een baantje , cabine- en cockpitcrews die met elkaar op de vuist gaan , Amerikaanse collega's die foodstamps moeten gaan scoren en ga zo maar door..
Hopelijk wil er straks niemand meer de luchtvaart in want de kans dat je fatsoenlijk terecht komt lijkt erg klein.

...en als dan straks 90% van die zgn.vliegscholen nou eindelijk eens definitief over de kop gaat , alsmede de ene na de andere paupermaatschappij uit Zuid- Okkiebokkie met een vloot van wel anderhalve Airbus , wordt het hopelijk in de cockpit weer iets voor niet alleen mensen die gewoon 110k aan een vliegschool hebben overgemaakt en daarna nog 30k aan een typeratingboer, zitten er in de cabine weer uitsluitend rijke mensen en is het stewardessenvak weer alleen voor lekkere wij..*..dames.

En dan wordt de betaling vanzelf weer dik tot zeer dik en is iedereen die echt van vliegen houdt weer tevree.
Ik heb geduld:grijns:
 
Last edited:
@slim,

ik bedoel niet de belastingbetaler, maar de gehele NLse maatschappij.

Saneren kost gewoon geld en dat komt ergens vandaan!!
of van de meetekenende ouders, of bv WW, bijstand omdat de vlieger in opleiding te lam is om te werken. en zijn prioriteiten niet kent.

1e prio na opleiding is maandelijks de rente betalen zodat de schuld niet verder oploopt.. afbetalen komt dan later wel, eerst stabilizen
Ik heb verhalen gehoord van gasten die 3 jaar de rente niet hebben betaald!! rente over rente!! over verantwoordelijk zijn gesproken.
Maar wel een auto rijden, uitgaan etc, en maar wachten op een vliegbaan ipv iets te gaan doen wat poen genereert om die rente te betalen.

ok rente betalen doet pijn, en je krijgt er nix voor terug.maar daar heb je voor getekend!!

Diegene die de werkelijke klappen tegen die tijd gaan ontvangen zijn natuurlijk de garantiefondsen. Als de bank niets meer bij jou te vreten kan halen en je zit in de sanering kunnen ze alles terugkrijgen uit de ''grote spaarpot'' waar de garantiefondsen altijd mee zo lopen te pronken op opendagen om je schijn-zekerheden voor te spiegelen. Oepsss,,,,,
 
@ F/O:
Heb je hier ervaring mee? Is er een bank die je 'zomaar' een jaar rente kado doet?

ja!

@ SlimJim: als je een jaar geen rente betaalt wordt die gewoon bij je schuld opgeteld en de rente daarop tikt lekker door, there is no such thing as a free lunch! Of zoals Albert Einstein zei: "The strongest force known to man in the universe is cumulative interest." Een bank doet je dat jaar rente zeker niet cadeau.

wel als je het schriftelijk laat vastleggen dat het later niet alsnog berekend wordt ...en dus zoals jij zegt verkapt uitstel is ;)

@docu: Vliegen deze heren nu dan

sinds anderhalf jaar wel ja ...heeft wel even geduurd

Gr, Climb350
 
climb350:

Dat lijkt me echt héél sterk, in wezen doet de bank je in dat geval een paarduizend euri kado en ik geloof er geen r**t van dat ze dat doen zonder 'strings attached' (zeker in deze tijden). Nogmaals: there is no such thing as a free lunch. Ik zou de kleine lettertjes nog even goed doorlezen als ik jou was...
 
ja!



wel als je het schriftelijk laat vastleggen dat het later niet alsnog berekend wordt ...en dus zoals jij zegt verkapt uitstel is ;)



sinds anderhalf jaar wel ja ...heeft wel even geduurd

Gr, Climb350

Mijn vraag was eigenlijk gericht aan papierprikker, maar jij kent deze heren blijkbaar dus ook. Toch nog wel heel veel geluk dan, geen schuld meer na 3jr en geld cashen bij een airline.
 
Hallo iedereen.
Mijn reaktie.
WSNP = Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.
Schuldsanering kost alleen de bank en evt andere schuldeisers geld. Tijdens het aflossingstraject betaal je gewoon belasting en kost de staat afgezien van jouw schuldafschrijving bij de bank dus niets!
Om voor de schuldsanering in aanmerking te komen moet je best financieel in de problemen zitten. Dan ga je naar een schuldhulpverleningskantoor. b.v. Madi in Amsterdam (ga niet naar commerciele instellingen!!!!) . Hier zitten professionals die met jou gaan praten en oplossingen gaan zoeken. Indien zij schuldsanering aanbevelen (er bestaan ook andere oplossingen), gaan zij dit voor je regelen en voor dat je het weet zit je bij de rechter en wordt de schuldsanering over je uitgesproken.
WSNP houdt in dat je gedurende 3 jaar alles boven een vastgesteld bedrag moet aflossen aan een daarvoor aangewezen instantie (b.v. advocatenkantoor), die dit geld beheren. Doe je dit netjes dat ben je er in 3 jaar echt vanaf. (5 jaar alleen ter uitzondering indien je wegens omstandigheden b.v. een soort pauze nodig hebt. Dit gaat in overleg met de rechter, maar nogmaals dit is erg uitzonderlijk en normaal is het in 99% van de gevallen 3 jaar). Dan ben je schuldenvrij met een zogenaamde schone lei, geen enkele bank of wie dan ook kan geld bij je halen. Nooit meer dus. Proberen ze het toch dan laat je de uitspraak van de rechter zien dat je succesvol uit de schuldsanering bent, doen ze dan nog moeilijk kan je schuldsaneringskantoor je helpen.
Het nadeel van WSNP is wel dat je vaak een kredietregistratie overhoud, welke je b.v. kan belemmeren bij de koop van een huis gedurende 5 jaar na de uitspraak van de schone lei, houdt hier dus rekening mee!
Als je geen uitweg meer hebt kan je voor de schuldsanering gaan. Dit is beter dan faillisement, want dan moet je alles terugbetalen gedurende 20 jaar en koop je bv een nieuwe auto dan wordt die meteen ingenomen, loonbeslag behoort ook tot de mogelijkheden en dit is allemaal erg naar!
Ok b.v. 150.000 Euro schuld, geen baan (of 1000,00 Euro netto als odd job), rente per maand 1000 euro, kan je dus nooit terugbetalen. Die financiele rakkers van de bank hogen je lening wel even voor je op tot b.v. 170.000 zodat daarbinnen je rente lekker kan groeien en je dus nog meer schulden krijgt. Puur diefstal dus! Je hebt geen uitzicht op wat beters want niemand heeft werk en degenen die werk hebben zijn blij da ze het nog hebben. Met dit verhaal de schuldsanering in dus. De rechter zal je gelijk geven dat de bank jouw situatie alleen maar slechter maakt en dat dit niet langer kan , omstandigheden in de luchtvaart zijn hopeloos en in 20 minuten is de uitspraak rond.
In de schuldsanering: Houd gewoon lekker je mond tegen iedereen dat je erin zit en krijg je geen scheve gezichten. Mocht je een baan vinden als piloot is iedereen blij. Jij natuurlijk en de bank ook, want die krijgen nu tijdens die 3 jaar toch meer geld binnen dan via jouw odd job. Dus dat zit goed.
Je hebt na lang solliciteren eindelijk je vliegende baan: Je omstandigheden en financien veranderen en dus ga je in overleg met je schuldhulpkantoor om je vastgestelde vrije bedrag te veranderen, dit gaat dan via de rechter die dit dan (deels) goedkeurd (dit kan soms een maand duren, maar het schuldhulpkantoor helpt je erbij dat het zeker gaat lukken. Voor de duidelijkheid WSNP geeft geen belemmering om gewoon binnen b.v. een week te gaan vliegen!
Je kunt je voorstellen dat als je in het buitenland woont en werkt en/of vaak in hotels zit je wel eten moet kunnen kopen en moet leven, ook een auto heb je nodig want om 05:00 rijdt er nog geen trein en zeker niet in het buitenland. Waar moet je wonen in het buitenland? Juist in een huis en dit kost geld. Ook je wekelijkse (vlieg)reizen van en naar NL moeten betaald worden . Je vrijgestelde bedrag kan zo naar de 2.500 Euro lopen. Je kan b.v. ook afspreken dat je je flightpay mag houden om b.v. in hotels te eten. Een bedrag vrij krijgen om een auto te kopen behoort ook tot de mogelijkheden.
Dus vrijgesteld bedrag kan vrij hoog worden nog en dit is ook hard nodig want anders kan je je werk niet uitoefenen.
De bank krijgt meer geld als jij gaat vliegen en 3000-3500 euro netto binnen haalt dan van die 1000 Euro. Iedereen blij dus. In dit v.b. dus 800 Euro aflossen per maand, doe dit maal 36 en dat is toch een kleine 30.000 Euro voor die mannen.
Dat is minder dan de rente en aflossing die je anders betaald zou hebben en dat moet je nog 17 jaar!
Het nadeel van de schuldsanering: Dit was niet de bedoeling; je verwachtte als piloot goed geld te verdienen en dit bleek niet te kloppen nu ben je bijna failliet en moet je veel van je geld inleveren. Het geeft ook een hoop gezeik en stress. Het schuldhulpkantoor heeft het hartstikke druk, want jij bent niet de enige. (Vaak wel enige piloot, dat is echt een uitzondering) Hoerdoor kunnen ze fouten gaan maken en krijg je b.v. opeens een brief dat je b.v. 8.000 te weinig hebt betaald de afgelopen 6 maanden, dat je dat waarschijnlijk niet meer kan betalen en dat je verzaakt hebt en eruit moet en alsnog failliet bent. Dan kan je weer bellen, brieven schrijven, langs gaan en wat een ellende is dit zeg. Uteindelijk bepaalt de rechter dat zij fout zaten en jij goed. Dan is alles weer ok.
Of jouw files gaan opeens naar een ander kantoor, kan je weer alles uitleggen. Oh meneer u heeft een auto, dat mag niet in de schuldsanering. Kan je dat weer op kantoor uitleggen. Je wordt behoorlijk aan de lijn gehouden en staat behoorlijk onder curatele. Het vergt discipline om iedere maand te betalen. Ga ze ook niet naaien, want ze naaien je 10 X harder terug en dan ben je de sjaak, want ben je failliet. Je moet alles overhandigen; contracten, salrisstroken, bankrekeningen etc. Blijf goed met ze in contact en hou ze van al je veranderingen op de hoogte. De werknemers zijn wel meestal erg aardig en behandelen je gewoon als een klant en met respect en proberen je zo goed als ze dat kunne binnen hun marges te helpen.
Goed realistisch gezien. Je bent beter af in dit voorbeeld in de wsnp. Iedereen moet dit voor zichzelf bepalen. Sommige mensen hebben van huis uit geld mee en sommige niet. Voor iedereen is de situatie anders en je moet zelf beslissen wat je doet. Vaak ben je beter af zonder WSNP, maar zoms is er geen andere uitweg als de financiele narigheid je in de ogen kijkt. Maak je de beslissing het te doen, onderneem dan aktie, zodat je zo snel mogelijk van die molensteen om je nek af bent. 3 jaar gaat erg snel en daarna kan je je leven weer lekker oppikken. Hopende dat dit verhaaltje wat duidelijkheid heeft gebracht en succes met je beslissing.
 
Super post, erg duidelijk verhaal! Alleen voor vele niet van toepassing (zoals mijzelf) als je ouders garant staan voor de lening via een hypothecaire akte. Dan is schuldsanering leuk maar zegt de bank: "Geen probleem meneer Fortuna, regelt u uw zaken met de schuldsanering, dan zetten wij het huis van uw ouders vast op de markt :traantjes". Beter van niet dus.

Maar als je geen garantie hebt hoeven geven, en je krijgt de kans op schuldsanering, dan zou ik zeggen altijd doen! De enige die je pakt is de bank (en dat kan ik alleen maar aanmoedigen), en die vijf jaar bkr registratie kom je ook wel overheen. Veel beter dan zoals ik na 14 jaar nog steeds staan af te lossen....
 
Super post, erg duidelijk verhaal! Alleen voor vele niet van toepassing (zoals mijzelf) als je ouders garant staan voor de lening via een hypothecaire akte. Dan is schuldsanering leuk maar zegt de bank: "Geen probleem meneer Fortuna, regelt u uw zaken met de schuldsanering, dan zetten wij het huis van uw ouders vast op de markt :traantjes". Beter van niet dus.

Maar als je geen garantie hebt hoeven geven, en je krijgt de kans op schuldsanering, dan zou ik zeggen altijd doen! De enige die je pakt is de bank (en dat kan ik alleen maar aanmoedigen), en die vijf jaar bkr registratie kom je ook wel overheen. Veel beter dan zoals ik na 14 jaar nog steeds staan af te lossen....

Hoe zit het met de huidige garantiefondsen dan? Lijkt me een érg hoog risico wat ze (lees: de school) lopen met al die véééle jonge studenten, die eventueel aan de schuldsanering kunnen denken aangezien de school toch 100% garant staat :stapelge:
 
Als je ouders garant staan is de schuldsanering inderdaad niet een erg goede optie. Garantiefondsen wel en deze hebben voorwaarden tot terugbetaling. Een rechter die jouw schuldsanering uitspreekt zal dat gewoon doen. Het schuldhulpkantoor gaat hierna vervolgens kijken of ze bij het garantiefonds geld kunnen claimen. Lukt dit dan zullen de schuldeisers na 3 jaar meer geld krijgen, lukt het niet krijgen ze gewoon minder. Kunnen ze zoveel terugkrijgen van het garantiefonds dat daarmee je schuld is verdwenen zou het kunnen zijn dat je schuldsanering vroegtijdig beeindigd wordt, maar daar zou ik niet vanuit gaan.
 
ff dan een andere vraag; er wordt steeds gesproken over de rente-dragende functie het befaamde garantiefonds. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel luitjes die de KLS zeg... eind 2008 hebben afgerond, daadwerkelijk t/m eind volgend jaar de rente uit het garantiefonds aan 't krijgen zijn. Of begrijp ik 't concept van het garantiefonds verkeerd?
 
Garantiefonds neemt 1 jaar na het afronden van je opleiding de rente over. Ik ben ik december 2008 afgestudeerd en vanaf nu neemt het garantiefonds mijn rente over. Zij het niet dat ik het bedrag eerst moet voorschieten en aan het eind van elk kwartaal kan terugvragen.
Na het indienen van het declaratie formulier wordt nog gekeken hoeveel je verdiend en wordt er naar rato uitgekeerd.
 
Hallo iedereen.
Mijn reaktie.
W... Die financiele rakkers van de bank hogen je lening wel even voor je op tot b.v. 170.000 zodat daarbinnen je rente lekker kan groeien en je dus nog meer schulden krijgt. Puur diefstal dus! J

Wat nou puur diefstal ? Moet de bank jou dan opeens gratis geld gaan lenen omdat je geen baan kunt vinden ? Je bent toch echt zelf die schuld aangegaan en daarbij hoort nu eenmaal het betalen van rente.
Je kunt natuurlijk altijd alles goed praten voor jezelf en als je het maar vaak genoeg harop zegt ga je het nog geloven ook, natuurlijk ligt het niet aan het feit dat je zelf een onverantwoord risico hebt genomen, hoe komen we daar nou bij.

Vind dit erg verwerpelijk en ben het volledig met Kliko eens.
 
...Maar als je geen garantie hebt hoeven geven, en je krijgt de kans op schuldsanering, dan zou ik zeggen altijd doen! De enige die je pakt is de bank (en dat kan ik alleen maar aanmoedigen), ....

Hoe kortzichtig kun je zijn ?
Je wentelt dus de kosten af op toekomstige vliegers die wel een baan kunnen vinden. Als de bank regelmatig naar haar centen kan fluiten, neemt voor hun dus het risico toe. Risico en rente zijn omgekeerd evenredig.
Ik voorspel je nu, dat als enkele tientallen mensen dit zouden doen, je straks dus echt alleen maar vlieger kunt worden als je ouders borg kunnen (en willen) staan voor het gehele bedrag.
 
Hoe kortzichtig kun je zijn ?
Je wentelt dus de kosten af op toekomstige vliegers die wel een baan kunnen vinden. Als de bank regelmatig naar haar centen kan fluiten, neemt voor hun dus het risico toe. Risico en rente zijn omgekeerd evenredig.
Ik voorspel je nu, dat als enkele tientallen mensen dit zouden doen, je straks dus echt alleen maar vlieger kunt worden als je ouders borg kunnen (en willen) staan voor het gehele bedrag.

Is het vliegersoverschot weer geheel opgelost;) ... Win/win..

Nee, ik ben het op zich wel met je eens. Je moet zeker niet te licht nadenken over schuldsanering, dat moet je serieus als laatste optie zien... Met de banken heb ik daarentegen absoluut geen medelijden. Zij hebben de afgelopen jaren flink kunnen cashen aan de rentes die de vliegers maandelijks terug betalen. Hadden ze maar wat meer in een potje moeten stoppen voor als het een tijdje wat minder is
 
Ik voorspel je nu, dat als enkele tientallen mensen dit zouden doen, je straks dus echt alleen maar vlieger kunt worden als je ouders borg kunnen (en willen) staan voor het gehele bedrag.

Ik heb geen harde bewijzen maar ik vermoed sterk dat het er wel meer dan enkele tientallen zijn over de afgelopen jaren.

Niemand zal een opleiding beginnen met de gedachte dat als het niet lukt, dan maar de schuldsanering in of failliet gaan. Het zal ook voor niemand een pretje zijn, mocht het zover komen. Hoeveel bedrijven gaan er dagelijks wel niet failliet? Soms kun je er niks aan doen, hoe hard je ook voor hebt werkt. De bank tekent, jij tekent, beide partijen weten dat er een risiko bestaat.
 
Inderdaad schuldsanering is absoluut geen pretje en dat doe je alleen als laatste redmiddel, wanneer het alternatief nagenoeg faillissement is.
LHU: Iedereen heeft recht op zijn mening natuurlijk, het lijkt wel of je voor een bank werkt zoals je praat. Werkt papa daar toevallig? Als de bank slim is bevriezen ze je lening, dus geen rente meer betalen in moeilijke tijden zoals deze. Dan heeft de geldlener alweer een reden minder en een kleinere kans om tot de schuldsanering toe te treden, hij/zij kan rustiger wachten totdat betere tijden aanbreken voor een baan, terugbetaling en hervatting van het betalen van rente. In dat geval: Lener, bank en jij natuurlijk helemaal blij!
 
Nee, ik noch mijn familie werkt bij een bank. Maar afspraak is afspraak (ook met de bank). Ik kan me voorstellen dat je buiten je schuld in de problemen kan komen, maar als je dan later een baan als vlieger hebt, vind ik dat je de morele plicht hebt om alsnog terug te betalen.
Eigen rommel zelf opruimen, gewoon kwestie van eergevoel en fatsoen.
 
Volgens mij heb je nog steeds niet begrepen dat je soms gewoonweg geen keus hebt. Tenzij je een rijke papa hebt natuurlijk.
 
Nee, ik noch mijn familie werkt bij een bank. Maar afspraak is afspraak (ook met de bank). Ik kan me voorstellen dat je buiten je schuld in de problemen kan komen, maar als je dan later een baan als vlieger hebt, vind ik dat je de morele plicht hebt om alsnog terug te betalen.
Eigen rommel zelf opruimen, gewoon kwestie van eergevoel en fatsoen.

Haha werkt pappa bij de bank LHU ;)? Vertel het ons! Just kiddin'.

Ben het met LHU eens, het is gewoon onfatsoenlijk om zo met mensen en banken om te gaan. Hoe graag je ook van je geld af wilt, het hoort niet. Er is wel meer wat niet hoort in de luchtvaart maar je wilt zelf ook niet in de schuldsanering zitten. Mijn pa werkt niet bij een bank maar komt wel eens in aanraking met mensen in de schuldsanering. Elk tientje wat je in je poertemonnee krijgt pakken ze van je af.

@ Wazige Harry, als je geen keuze hebt dan kun je weinig anders dan de schuldsanering ingaan en dan neem ik het ook niemand kwalijk, want dan heb je de keuze zelf niet.

@ LHU, wanneer ging je misschien ook alweer naar Phoenix/Chandler? Zit daar vanaf Maart waarschijnlijk voor een tijdje. Kunnen we wellicht een keer daar samen wat rondjes gaan vliegen en wat American steak op de BBQ gooien!
 
Back
Top