LPE en IVW of IVW vs common sense

Antwoord op vraag 1: nee.

Dat klopt dan niet want de FAA wordt wel degelijk als authoriteit gezien als het gaat om het gelijkstellen van FAA brevetten. Ik heb destijds 'slechts' een theorie examen luchtvaartwetten en een praktijk examen instrument vliegen hoeven af te leggen voor gelijkstelling van FAA ATPL naar Nederlands B3/IR. Wat betreft opleidings qualiteit en vliegervaring wordt FAA wel als authoriteit gezien en hun certificaties worden als rechtsgeldig beschouwd.

Het is dan volgens mij ook niet aannemelijk dat een aantekening m.b.t. language proficiency door de FAA ineens niet rechtsgeldig zou zijn.
 
Je vraag was: "Wordt de FAA als authoriteit niet erkend als het gaat om een door hen
verklaarde 'english proficient' op mijn ATPL?", en ging dus specifiek over language proficiency. Op die vraag is het antwoord: nee.

De vrijstellingen die je hebt gehad bij het overzetten van je brevet en bevoegdheden / aantekeningen daarop zijn of waren alleen het gevolg van een nationale vrijstellings- of omzettingsregeling en golden niet voor de JAA als geheel (en ook niet voor de EASA nu).
 
De vrijstellingen die je hebt gehad bij het overzetten van je brevet en bevoegdheden / aantekeningen daarop zijn of waren alleen het gevolg van een nationale vrijstellings- of omzettingsregeling en golden niet voor de JAA als geheel (en ook niet voor de EASA nu).

Bedoel je dat destijd onder nationale gelijkstellings regeling de brevetten en certificaties van de FAA wel als rechtsgeldig werden gezien maar door de tegenwoordige JAA/EASA niet meer?

Vraag mij trouwens af hoe het mogelijk zou zijn een FAA ATPL te halen zonder meer dan genoeg bekwaam in engels te zijn. Dit is ook de basis waarop de FAA deze aantekening op het ATPL zet.

One a sidenote (een kanttekening voor diegene die nog geen LPE hebben gedaan ;-): ik vind dat de JAA/EASA nog heel wat kan leren van de FAA. Gebied groter dan europa, één systeem, logische regelgeving, veel gratis services voor piloten, ik zat in de jaren 80 daar al met een nationwide gratis inbelnr met me modempje of live FP's te filen en meteo op te vragen. Dat kon hier zo'n 20 jaar later pas. En alles wat relevant is voor piloten m.b.t. luchtvaartwetten en (brevet)regelgeving in één boek (FAR-AIM) voor $19,95 destijds
 
Onder JAA mochten en onder EASA nu mogen individuele staten nog steeds zelf beslissen wat en hoe ze vrijstellen, maar voor LPE is dat dus niet gedaan in Nederland.
 
Duidelijk. Ben ook niet helemaal (meer) thuis in deze materie eerlijk gezegd.

Dan is het dus toch nationaal (IVW) beleid om geen vrijstellingsregeling in te stellen en niet omdat dat volgens EASA niet zou kunnen.
 
Waarschijnlijk wordt beleid op dit gebied wel afgestemd met andere EASA-staten, want anders krijg je vanzelf 'brevetmigratie' naar het land met de ruimste vrijstellingsregeling. Merk overigens op dat er verschil is tussen een vrijstellingsregeling en een gelijkstellingsregeling. Van een gelijkstellingsregeling tussen FAA en RLD/JAA/EASA in Nederland is nooit sprake geweest. Jij moest nog steeds examens afleggen om een Nederlands / JAA-brevet te krijgen, waarbij je werd vrijgesteld van bepaalde onderdelen van de opleiding.

Als je tegenwoordig van FAA naar EASA wil moet je gewoon weer in alle ATPL-theorievakken examen doen volgens mij...
 
Weet iemand al wat meer over de gang van het LPE examen en wat staat de mensen te wachten die weigeren om dit examen af te leggen, omdat men immers in het verleden al de nodige examens voor R/T bevoegdheid heeft gedaan?
Is het zo dat je op bijv. PPL-brevet enkel je R/T kwijt raakt, of je totale vlieg-bevoegdheid ?

Een test vind ik nog tot daar aan toe, alhoewel ik het er niet mee eens ben ! Maar om 200 euro neer te tellen voor iets wat ik in het verleden al heb behaald, daar heb ik absoluut geen zin in.


Ben er al achter gekomen, dank jullie wel !
 
Last edited:
Kan iemand vertellen wat er met de RPL / RT brevethouders na 5-maart-2011 gaat gebeuren, immers is LPE op RPL niet verplicht ?
Mogen deze dan ook geen RT meer gebruiken en op grond waarvan dan ?
 
Wat ik heb begrepen, ondanks dat de regelgeving hier niet eenduidig in is, moeten RPL-houders ook gewoon de test doen (en slagen). De meeste MLA vliegers zijn bijvoorbeeld alleen in het bezit van een RPL MLA. Wat ik hoorde doen zij ook die test. Ze mogen anders straks niet vliegen zonder de test met goed gevolg te hebben afgelegd.

Weigeren is overigens geen optie. Tenzij je niet meer van plan bent te vliegen.
 
Een vraag voor onze vliegende collega's bij de Oosterburen; klopt het dat er door deze en gene een zaak is gestart tegen (ik denk dan) de LBA omdat de "grandfather rights" niet zijn gerespecteerd?

Ik hoorde namelijk vandaag zoiets.
 
Last edited:
Wat ik heb begrepen, ondanks dat de regelgeving hier niet eenduidig in is, moeten RPL-houders ook gewoon de test doen (en slagen). De meeste MLA vliegers zijn bijvoorbeeld alleen in het bezit van een RPL MLA. Wat ik hoorde doen zij ook die test. Ze mogen anders straks niet vliegen zonder de test met goed gevolg te hebben afgelegd.

Weigeren is overigens geen optie. Tenzij je niet meer van plan bent te vliegen.

Maar het punt is dat een RPL-brevet helemaal niet onder ICAO valt.
Het is een "nationaal" brevet, waarbij men de RPL-brevet-houders met RT-aantekening, niet op grond van ICAO-regelementen, het RT gebruik kan ontzeggen.



Weigeren kan wel een optie zijn, maar je mag dan niet meer van gecontroleerde velden en/of door gecontroleerde gebieden vliegen.
 
Ik denk; "Doe eens maf"... Ik heb de vraag gesteld aan IVW. Is LPE verplicht voor RPL brevet houders? Zo niet, zijn er na 5 maart 2011 beperkingen voor RPL gebrevetteerden zonder LPE? Hierbij hun antwoord:
---
Wij hebben uw bericht voor afhandeling doorgestuurd naar Kiwa Register B.V.

Met ingang van 1 juni 2010 heeft Inspectie Verkeer en Waterstaat een deel van haar taken overgedragen aan Kiwa. Het betreffen aanvragen voor :
- ondernemersvergunningen taxi en bus
- rijnvaartverklaringen binnenvaart
- brevetten en bevoegdheidsbewijzen luchtvaart
- chauffeurspassen taxi
- monsterboeken en vaarbevoegdheidsbewijzen zeevaart en zeevisvaart

U kunt Kiwa Register B.V. bereiken via:

Sir W. Churchill-laan 273
2288 EA Rijswijk (ZH)
Postbus 4
2280 AA Rijswijk (ZH)

tel: 070 4144888
fax: 070 4144889
www.kiwaregister.nl
vergunningen@kiwa.nl

---

Ik wacht met spanning op het antwoord van KIWA. Eens kijken of ze ook BTW heffen over hun antwoord..
 
Maar het punt is dat een RPL-brevet helemaal niet onder ICAO valt.
Het is een "nationaal" brevet, waarbij men de RPL-brevet-houders met RT-aantekening, niet op grond van ICAO-regelementen, het RT gebruik kan ontzeggen.



Weigeren kan wel een optie zijn, maar je mag dan niet meer van gecontroleerde velden en/of door gecontroleerde gebieden vliegen.

Gaan ze dat controleren dan als je een vliegplan indient?
 
Nou ja.., dat is ook zoiets wat ik me afvraag. Hoe moeten ze dit controleren???????

(SCSIROB, ben zeer benieuwd naar het antwoord van KIWA)
 
Mijn gok is dat ze dit controleren net zoals ze je brevet controleren... Niet bij het indienen van een vluchtplan, niet bij het melden voor een VFR vlucht, maar wel bij verlenging van je brevet, wellicht bij je medical en als je een keer een papierencontrole van oom agent krijgt als je toevallig binnenkomt op bijvoorbeeld Texel of als je je vliegtuig in een boom hebt geparkeerd.
 
Goed en als je nu stelt dat je alleen vfr van en naar ongecontroleerde velden vliegt, heb je dan nog steeds als ppl-er deze lpe test nodig?
Denk het niet! Het enige wat dan kan gebeuren is dat je een rampcheck krijgt, terwijl je je op een gecontroleerd veld bevind.
 
... Wat een oeverloze discussie is dit aan het worden.
Gewoon lekker de LPE niet doen waardoor je op minder velden kunt vliegen en veel meer tijd hebt om op dit forum te klagen over het enorme onrecht dat je is aangedaan...
 
@flush rivet,
Jouw bijdrage is ook lekker zinnig en draagt dus netzo bij aan deze volgens jouw oeverloze discussie.
Kijk ik heb mijn level 6 dus persoonlijk raakt het me niet, maar deze lpe verplichting is onzinnig daar we allemaal een RT examen in English hebben gedaan en dit dus draagt absoluut niet bij aan de flightsafety. Zolang in exotische landen waar de Engelse taal niet als 1e vreemde taal word gebezigd, gezagvoerders level 6 praktische geschenkt krijgt en daar niets voor hoeven te doen om gezichtsverlies te voorkomen, is de houding van IVW met deze verplichting natuurlijk lachwekkend.

Stel ik haal level 4 tijdens een examen en dan ? Staat er een straf op het feit dat ik "slechts" level 4 heb gescoord? antwoord: nee er is behalve dat je om de zoveel jaar een examen moet doen en dus daar voor moet betalen geen enkele verplichting. Wat is de zin van deze examens met "levels", als je met 4 ,5 en 6 mag vliegen? Antwoord " money making exercise" !
In Nederland heb je minimaal al 1 keer (vfr) en soms 2 keer (ifr) een examen RT Engels gedaan. waarom dan weer deze exercitie? Money Money Money!
 
... Wat een oeverloze discussie is dit aan het worden.
Gewoon lekker de LPE niet doen waardoor je op minder velden kunt vliegen en veel meer tijd hebt om op dit forum te klagen over het enorme onrecht dat je is aangedaan...

Mag ik stellen dat dit ronduit gel*l is. Er zit geen enkele zinsnede met beklag in.
Neen..., met z'n alle zomaar weer alles slikken voor zaken die je allang behaald hebt en daar bovendien zo"n 200 euro en een nieuw document van ongeveer 60 euro voor betalen. Tuurlijk joh, de normaalste zaak van de wereld toch.
Praten over veiligheid en stellen dat mensen die al jaren hun RT bezitten en toepassen na 5-maart-2011 niet eens meer op de groene velden hun RT mogen gebruiken. Veilig hoor !
Als men nu eens duidelijk kon stellen wat wel en wat niet de consequenties zijn, dan weet men wat ! Maar dat lijkt nu weer net iets teveel gevraagd bij IVW/KIWA.
 
@flush rivet,
Jouw bijdrage is ook lekker zinnig en draagt dus netzo bij aan deze volgens jouw oeverloze discussie.
Kijk ik heb mijn level 6 dus persoonlijk raakt het me niet, maar deze lpe verplichting is onzinnig daar we allemaal een RT examen in English hebben gedaan en dit dus draagt absoluut niet bij aan de flightsafety. Zolang in exotische landen waar de Engelse taal niet als 1e vreemde taal word gebezigd, gezagvoerders level 6 praktische geschenkt krijgt en daar niets voor hoeven te doen om gezichtsverlies te voorkomen, is de houding van IVW met deze verplichting natuurlijk lachwekkend.

Stel ik haal level 4 tijdens een examen en dan ? Staat er een straf op het feit dat ik "slechts" level 4 heb gescoord? antwoord: nee er is behalve dat je om de zoveel jaar een examen moet doen en dus daar voor moet betalen geen enkele verplichting. Wat is de zin van deze examens met "levels", als je met 4 ,5 en 6 mag vliegen? Antwoord " money making exercise" !
In Nederland heb je minimaal al 1 keer (vfr) en soms 2 keer (ifr) een examen RT Engels gedaan. waarom dan weer deze exercitie? Money Money Money!

Ofschoon ik het volkomen met je eens ben moeten we niet vergeten dat NL dit natuurlijk niet zelf heeft verzonnen. Dit is een opgelegde regelgeving op mondiaal niveau. Zelfs die landen waar Engels als moedertaal wordt gesproken moeten eraan geloven. Alhoewel ze het daar natuurlijk wel wat makkelijker hebben.

Het blijft natuurlijk wrang dat juist vliegers uit die landen waar Engels een soort van gemeengoed is, de dupe zijn door overijverige wetdienders t.o.v. de landen waar de maatregel eigenlijk voor bedoeld is en ook noodzakelijk is. En ja, het gaat om veel geld. Dan laat de overheid ook heel makkelijk alle bezwaren van zich af glijden.
 
Back
Top