Arbeidsmarkt voor ab initio's

@ Boschr:
Orange Aircraft Leasing neemt nog aan, dat klopt, maar ook wij merken de recessie in die zin dat we ruim 700 sollicitanten on file hebben. Een aantal daarvan staan op de shortlist en zullen binnenkort worden uitgenodigd voor sollicitatierondes. De vraag naar dit soort relatief kleine vliegtuigen( pax 10 -19) neemt toe waardoor ons pilotenbestand zal groeien.
H. van Lieshout
Orange Aircraft Leasing
 
Het beste wat je naar mijn inziens nu kan doen, is een HBO of Universitaire studie. Over 4 a 5 jaar is het nog lang niet te laat om piloot te worden. Geniet van je studenten tijd, en als je in Leiden zit geef je Ome Mike een paar bier voor dat enorm goede advies dat hij je geven hebt! ;) :biertje:

Dit advies zou ik ook aan alle aspirant piloten willen meegeven. Het verbaasd mij zeer dat er nog steeds topics worden geopend of mensen moeten kiezen tussen HAVO of HBO. Als de ervaren mensen dan HBO aanraden dan word er vaak gezegd dat HAVO wel genoeg is om aan de opleiding te beginnen en dat de luchtvaart over een jaartje of twee toch wel weer uit de slop is!

Het enige wat ik hierop kan zeggen is; droom rustig verder.

Van veel kanten wordt verwacht dat dit een W recessie is. Wat wil zeggen dat we een korte periode van verbetering krijgen voordat het een stuk erger wordt en daarna een lange weg terug naar het oude niveau. Na de recessie die wat zwaarte betreft in de buurt van de huidige kwam duurde het 10 jaar!! voor de economie om weer enigzins te herstellen. Waarschijnlijk zal het herstel deze keer niet zo lang duren maar we hebben het in ieder geval over jaren en niet maanden.

Denk er eens over na. Als je nu 19 of begin twintig bent dan heb je nog tussen 40 en de 45 jaar om te vliegen mits je tot je 65ste werkt. Denk je nou echt dat 4 jaar later beginnen aan je opleiding zo'n verschil in je carriere maakt?

Tevens kan je HBO of Universitaire ook nog erg handig zijn als je tijdens je vliegcarriere je medische verklaring verliest. En ook dit is iets wat met grote regelmaat gebeurd dus zeg niet dat het jou niet zal overkomen.

We hebben een paar collega's die op het punt staan om hun medical te verliezen (diabetis) en zonder uitzondering klagen ze allemaal dat het enige wat ze kunnen is vliegen. Geen verdere vooropleiding waar ze op terug kunnen vallen.

Tot een jaar geleden kon je in de UK nog simulator instructeur worden/blijven ook al had je geen medical meer. Dus dit werd door veel mensen die hun medical verliezen gedaan. Echter vorig jaar heeft de CAA (EASA) de regels veranderd en nu MOET je een medical hebben om simulator instructeur te zijn/worden. Dus dat is een andere optie die niet langer beschikbaar is.

Naar mijn mening pleeg je financieele zelfmoord als je nu aan een vliegopleiding begint. Tenzij je gesponsord wordt door een maatschappij.

Voor de mensen in dit thread die net afgestudeerd zijn mijn gelukwensen.

FT
 
Om maar weer even met een voorbeeld in te haken....Moet ik toegeven dat ik zelf ook nog niet zolang op de arbeidsmarkt ben, en gelukkig een redelijke baan heb, en ook wel besef dat ik veel geluk heb gehad dat ik net in de juiste tijd klaar was... maar wat ik gisteren toch hoorde sloeg werkelijk alles...In deze tijden zijn mensen die zelfs al in opleiding zijn volgens mij behoorlijk blind...

Een directe zwitserse collega van mij was gisteren op het panorama terras, waar een aantal studenten van CAE was...Zogenaamd onder de indruk van hun uniform en zonder te zeggen dat hij zelf vliegt vraagt hij of ze piloten zijn, waarop geantwoord wordt
"Nog niet, maar bijna"
"En waar ga je dan vliegen dan?"
"Bij klm of transavia"
"O, en dat arkefly dat daar staat, is dat niks dan?"
"Nee daar ga ik niet werken, arkefly is alleen maar slecht"
 
Om maar weer even met een voorbeeld in te haken....Moet ik toegeven dat ik zelf ook nog niet zolang op de arbeidsmarkt ben, en gelukkig een redelijke baan heb, en ook wel besef dat ik veel geluk heb gehad dat ik net in de juiste tijd klaar was... maar wat ik gisteren toch hoorde sloeg werkelijk alles...In deze tijden zijn mensen die zelfs al in opleiding zijn volgens mij behoorlijk blind...

Een directe zwitserse collega van mij was gisteren op het panorama terras, waar een aantal studenten van CAE was...Zogenaamd onder de indruk van hun uniform en zonder te zeggen dat hij zelf vliegt vraagt hij of ze piloten zijn, waarop geantwoord wordt
"Nog niet, maar bijna"
"En waar ga je dan vliegen dan?"
"Bij klm of transavia"
"O, en dat arkefly dat daar staat, is dat niks dan?"
"Nee daar ga ik niet werken, arkefly is alleen maar slecht"

Zoals Fred uit Draadstaal zou zeggen: Daar zakt me de broek van uit mijn stoel!!! Ik vind dat deze mensen lef moeten hebben om nergens anders te solliciteren dan KL en HV.

@ Jetcap: waar bijft die lijst met al die banen die beschikbaar zijn? Denk dat het toch tegenvalt of niet?
 
waarop geantwoord wordt
"Nog niet, maar bijna"
"En waar ga je dan vliegen dan?"
"Bij klm of transavia"
"O, en dat arkefly dat daar staat, is dat niks dan?"
"Nee daar ga ik niet werken, arkefly is alleen maar slecht"


Ongelooflijk!.
Zulke arrogante mannetjes wil je toch niet eens in dienst hebben.
denk dat ze blij mogen zijn met elke baan wat ze kunnen krijgen.

Vroegah was je uber dankbaar als je in iedergeval rondvluchten kon vliegen! En je was toch wel de koning als je een baan bij Denim binnen haalde.
Lijkt wel alsof de mentaliteit drastisch aan het veranderen is. :traantjes
 
Vroegah bestonden er ook al arrogante NLSertjes en RLS/KLSertjes, hoor. Althans, toen was het vooroordeel er ook. Maar uiteindelijk komen ze vanzelf wel achter de harde werkelijkheid / worden ze volwassen. Naïviteit en eigenwijsheid kan ons natuurlijk allemaal hier wel verweten worden (alleen de KLu-ers en MLDers hebben een excuus).
 
Om maar weer even met een voorbeeld in te haken....Moet ik toegeven dat ik zelf ook nog niet zolang op de arbeidsmarkt ben, en gelukkig een redelijke baan heb, en ook wel besef dat ik veel geluk heb gehad dat ik net in de juiste tijd klaar was... maar wat ik gisteren toch hoorde sloeg werkelijk alles...In deze tijden zijn mensen die zelfs al in opleiding zijn volgens mij behoorlijk blind...

Een directe zwitserse collega van mij was gisteren op het panorama terras, waar een aantal studenten van CAE was...Zogenaamd onder de indruk van hun uniform en zonder te zeggen dat hij zelf vliegt vraagt hij of ze piloten zijn, waarop geantwoord wordt
"Nog niet, maar bijna"
"En waar ga je dan vliegen dan?"
"Bij klm of transavia"
"O, en dat arkefly dat daar staat, is dat niks dan?"
"Nee daar ga ik niet werken, arkefly is alleen maar slecht"

Hoe groot is dat bord voor je kop??
 
denim air......

athens airways......
• All candidates must have E.U. citizenship with no military obligations.
• JAR / Frozen ATPL / MCC Course.
• Class A Medical.
• JET and / or Turbo prop experience will be considered.
• Type rating on type DH.8. 100-300.
• Salary TBD.

Sky europe......(kan je proberen)
 
Last edited:
Een directe zwitserse collega van mij was gisteren op het panorama terras, waar een aantal studenten van CAE was...Zogenaamd onder de indruk van hun uniform en zonder te zeggen dat hij zelf vliegt vraagt hij of ze piloten zijn, waarop geantwoord wordt
"Nog niet, maar bijna"
"En waar ga je dan vliegen dan?"
"Bij klm of transavia"
"O, en dat arkefly dat daar staat, is dat niks dan?"
"Nee daar ga ik niet werken, arkefly is alleen maar slecht"

Tijdje geleden het genot gehad om op een 'Logo-feest' te komen (paar ex-klasgenootjes zitten nu bij dezelfde club) holy-crap...d'r worden daar klassen vol van dat soort types volgestouwd!!:1855:

Zaten maar een paar bij die ook maar enig realiteitsbesef hadden...:bwah:
 
Surferboy,

Dat was nog eens een leuke avond, en die lui maar niet snappen wat we zo lachen vonden!

Om 21:00h was er nog niemand en om 23:00 ging het gros al weer naar huis. En dat moeten dan vliegers worden???? Hallo, het bier was niet eens op, en er waren nog pinda's en bitterballen genoeg, tevens waren er nog dames aanwezig die de moeite waard waren. Kortom, waarom ga je dan weg?

Tja, het zou pas echt leuk zijn als het niet zo erg was, maar ja, tegenwoordig is er geen reden meer om NIET geinformeerd te zijn. Airwork bestaat al 10 jaar. Als je nu nog niet weet hoe het zit dan is het je eigen schuld.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Een directe zwitserse collega van mij was gisteren op het panorama terras, waar een aantal studenten van CAE was...Zogenaamd onder de indruk van hun uniform en zonder te zeggen dat hij zelf vliegt vraagt hij of ze piloten zijn, waarop geantwoord wordt
"Nog niet, maar bijna"
"En waar ga je dan vliegen dan?"
"Bij klm of transavia"
"O, en dat arkefly dat daar staat, is dat niks dan?"
"Nee daar ga ik niet werken, arkefly is alleen maar slecht"



Geweldig! :biertje:
 
denim air......

athens airways......
• All candidates must have E.U. citizenship with no military obligations.
• JAR / Frozen ATPL / MCC Course.
• Class A Medical.
• JET and / or Turbo prop experience will be considered.
• Type rating on type DH.8. 100-300.
• Salary TBD.

Sky europe......(kan je proberen)

Niet Grieks.... vergeet het maar.

SkyEurope zit in financieel heel zwaar weer. Het is maar de vraag of ze het redden!

Grtz Mike5
 
Surferboy,

Dat was nog eens een leuke avond, en die lui maar niet snappen wat we zo lachen vonden!

Om 21:00h was er nog niemand en om 23:00 ging het gros al weer naar huis. En dat moeten dan vliegers worden???? Hallo, het bier was niet eens op, en er waren nog pinda's en bitterballen genoeg, tevens waren er nog dames aanwezig die de moeite waard waren. Kortom, waarom ga je dan weg?

Hehehe, daarmee werd idd helemaal duidelijk dat de verkeerde mentaliteit heerste! :grijns: Volgens mij hadden we met z'n 2en meer bier gedronken dan de rest van die klas!:biertje:

Maargoed, voor zover ik het een beetje kan inschatten ben je basicly f*cked als je nu op de markt komt....misschien voor sommigen een overweging waard:

www.luchtverkeersleider.nl Zitten nu volgens mij 2 mensen met alle vliegpapieren, en die willen beiden niet weg.
 
Tijdje geleden het genot gehad om op een 'Logo-feest' te komen (paar ex-klasgenootjes zitten nu bij dezelfde club) holy-crap...d'r worden daar klassen vol van dat soort types volgestouwd!!:1855:

Zaten maar een paar bij die ook maar enig realiteitsbesef hadden...:bwah:

Wat ik vreemd vind is dat deze mensen door de selectierondes zijn gekomen. Als je zo weinig realiteitsbesef hebt dan heb je je volgens mij niet echt verdiept in het beroep verkeersvlieger en zou je niet toegelaten mogen worden wat mij betreft. Ik krijg de indruk dat het bij veel wanabees gaat om de coole logofeesten, het lopen in uniform door de Appie, de stewardessen en vooral die coole RayBan Aviator die ze zelfs in de schaduw nog ophebben... Scholen zouden beter moeten weten en Airwork.nl moet verplicht worden voor elke toekomstig piloot.
Willen die scholen dan echt alleen maar cashen?! Ze hebben het hele principe van vraag en aanbod verziekt...
 
Willen die scholen dan echt alleen maar cashen?! Ze hebben het hele principe van vraag en aanbod verziekt...

Ja , dat willen de meeste scholen inderdaad. Het principe van vraag en aanbod wordt niet door de scholen verziekt, zij regelen immers alleen het aanbod. Het zijn de lui die hierboven genoemd worden waardoor het vraag en aanbod op het ogenblik totaal uit zijn verband is.
 
Tja, wat Jeroen zegt, is gewoon ook echt waar. In 2007 waren er twee pipo's uit Nederland die dachten om een gokje te wagen bij Air France. Motivatiebrief keurig geschreven (bleek later dat een beedigde vertaler het voor hun vertaald had). Enfin, ze mochten op selectie komen en waren een van de weinigen met 200TT. Ze kwamen a) totaal onvoorbereid en b) ze gaven als reden op om bij AF te werken om een plusje voor te krijgen zodat ze later naar KLM door konden stromen! :passed:

In contrast met de Italiaan die ook met 200TT als A.I een kansje waagde. Deze Italiaan is door de selectie gekomen en werkt nu al zo'n twee jaar op de A320...
 
Tja, wat Jeroen zegt, is gewoon ook echt waar. In 2007 waren er twee pipo's uit Nederland die dachten om een gokje te wagen bij Air France. Motivatiebrief keurig geschreven (bleek later dat een beedigde vertaler het voor hun vertaald had). Enfin, ze mochten op selectie komen en waren een van de weinigen met 200TT. Ze kwamen a) totaal onvoorbereid en b) ze gaven als reden op om bij AF te werken om een plusje voor te krijgen zodat ze later naar KLM door konden stromen! :passed:

In contrast met de Italiaan die ook met 200TT als A.I een kansje waagde. Deze Italiaan is door de selectie gekomen en werkt nu al zo'n twee jaar op de A320...

Is het heel erg dan als je dat laat vertalen/controleren door een vertaler? Ik laat ze ook checken, dat is puur omdat ik niet van half werk hou. Voor de rest heb ik plaatsvervangende schaamte voor deze kerels. Ik verbaas me elke keer weer erover hoe weinig mensen weten/ervoor willen doen om hun droom te verwezelijken. Verder alles top op de A330 Julien?
 
Hee Naudjuh,

Wat ik bedoelde was dat deze twee jongens nog geen eens wisten wat "Voulez-vous coucher avec moi?" betekende, ofwel ze konden geen woord Frans. Die motivatiebrief hadden ze in het Nederlands geschreven en door een vertaler laten vertalen in Frans. We waren best onder de indruk van die brief (waarin ze niet vertelden dat ze AF als een opstapje naar KLM zagen, wat al helemaal absurd is maargoed), dus we hadden ze uitgenodigd. Echter, ze konden geen woord Frans! En niet alleen de taal, maar ook de mentaliteit zakten bij ons de broek van af. Om even een voorbeeld te geven; ze dachten dat AF een dochteronderneming van KLM was... :haha: (echt waar!)

Motivatiebrieven, of wat voor brieven, altijd laten checken, maar zorg er wel voor dat je de taal spreekt als dat van je verwacht wordt :)

En op de A330 alles prima hoor Naudjuh :)

Groet, Julien
 
He Julien,

Air France en KLM zijn toch dochterondernemingen van Transavia of niet :grijns:?
Qua taal heb je helemaal gelijk. En mocht je de taal dan niet spreken en ergens toch graag heen willen, stuur dan een brief in de taal die je wel spreekt (Engels ofzo) en dan kun je er altijd nog een vertaalde brief bijdoen in de taal van de maatschappij (zodat ze je 100% begrijpen). Zet dan wel erin dat je zelf de taal nog niet spreekt maar hem wel aan het leren bent. Thans, dit leek mij wel een net plan voor als je bereid bent te leren en te verhuizen.
 
Back
Top