Full pax -400 wijkt uit naar SJU

Wat een bral-bal
Voorzorgslanding of Noodlanding? wel essentieel verschil...BraceBrace voor een APU firewarning...Ach ja

Paniek voor niets...
 
APU staat op de -400 in flight gewoon uit.
hieronder de limitaties


Do not operate APU above 20,000 feet pressure altitude.
Do not use APU bleed air above 15,000 feet pressure altitude.
Do not use APU generator power.
Do not attempt to start APU in-flight.
The APU may be used to supply bleed air to air conditioning pack #2 for take-off, provided the isolation valves remain closed. If engine failure occurs, do not change air conditioning bleed configuration until flap retraction altitude has been achieved.

APU Fire Detection
A dual loop fire detector is installed in the APU compartment. There is no overheat detection in the APU compartment. Either loop detecting a fire activates an APU fire warning which shuts down the APU and, on the ground, discharges the APU fire extinguisher bottle.

copy/pste complete

Voor de QRH, zie een post hierboven ergens.
 
ETOPS geldt niet voor een 744, heeft meer dan 2 motoren...
Oohw, was me niet opgevallen.

Zo bedoelde ik het ook niet Hans, :rt:

Bedoelde het meer als oceaan oversteek. Dat word geeist dat er een werkende APU aan boord is?

Maarja, de Hockeyer zit achter me, me volledig uit te lachen. :eek:
 
Moet zeggen dat het enige wat er mis is met de 747s

Er hangen geen 6 motoren onder:grijns::grijns:

ik weet het, ik ben een pluisje, respect voor de twin drivers

ik geloof dat je de APU wel aan de praat kan krijgen in flt, maar dan moet je een breaker trekken, en als je zover bent dat je het nodig hebt. maw N-4, volcanic ash etc.
heb je wel wat anders aan je hoofd dan de APU cb.

k.
 
Heb vanochtend de kist op CUR mogen aanschouwen...hij staat er dus nog. (Foto's op aanvraag) Engineering kan niets vinden maar de vliegers vertikken t te vertrekken voordat er iets aan gedaan is (zeer goed voor de locale middenstand en wat denk je, die zetten gewoon nog een extra rietje in de sangria).
Suggestie: Neem hamer, sla deuk in t ding, zeg dat deuk de oorzaak was maar dat ie t toch prima doet. Raise HIL (dat kunnen ze bij E&M heeeeel goed). Probleem opgelost
 
ETOPS geldt niet voor een 744, heeft meer dan 2 motoren...

Onder EASA gaat het EOPS heten, zelfde eisen voor 3 en 4 motoren.
Alhoewel dat hier natuurlijk nog niet aan de orde is.

Kliko, Waarom mag/kun je de APU niet in flight starten?
Nosig, dat is toch de Avro, met die 4 APUs:grijns:?
 
Hi O..

wat was/is nu precies het probleem geweest?

Hi JC,

De APU niet in flight starten? weet ik niet, op de classic was het ook een limitatie. op de 400 ook weer.
OP de classic kon je wel de APU deur openen om een coldsoaked APU met wat warmere lucht te laten doorstromen.
was ook iets met niet genoeg lucht om het rooster naar de APU te anti-icen.
Voor mij is de APU niet zo belangrijk in flight, aangezien er 4 motoren onder hangen,
Mocht je een starterassist airstart willen doen geven de overgebleven motoren genoeg PSIs

APU= lucht en electriek,
Motoren= lucht en electriek,

Zie je, geen verschil, mocht je een motor verliezen heb je er nog 3, en vlieg je gewoon door mits er geen ocean tussen zit, of wat hoge MSAs!
N-2 MSA mischien dumpen en naar een enroute veld
Dus geen APU nodig , de andere 3 zorgen voor de rest.
Op de 400 is de redundancy zo groot dat bij een N-1, je geen enkel systeem verliest. alleen de HYD/ELEC/PNEU van betreffende motor, maar alle systemen blijven volledig werken

k.
 
Last edited:
Kliko: APU Fire Warning in flight...En zoals je terecht zei: Tijdens normal operations zet je t kreng gewoon after engine start af (JC: Ryanair doet dat ook hoor)
De vliegers schrokken daarvan en besloten door de afgenomen integriteit van het systeem voor de zekerheid maar terug te keren.
Maar de KLM engineer vertelde me dat ie met alle beste wil van de wereld niets kon vinden.
Was inderdaad dezelfde kist met een binnenbrandje een tijd geleden, maar had twee weken terug ook al een soortgelijk probleem gehad.
Hebben de vliegers mazzel dat ze op een caribisch eiland zitten. Ik wil wedden dat als het Siberie was geweest ze al in AMS terug waren ;)
 
Als er daadwerkelijk inflight een APU fire warning was geef ik de heren groot gelijk.

-FIRE APU message stays shown:

Plan to land at the nearest suitable airport

Doe je dit niet, en mocht er dan toch (erg onwaarschijnlijk) een vuurtje gaande zijn, ben je mooi de sjaak, al helemaal boven water.

Zou iemand van jullie er serieus over nagedacht hebben om door te vliegen?
 
Ingezonden artikel uit de Amigoe (Nederlandstalige krant van de Antillen en Aruba).

Wel een ander verhaal dan wat er in de kranten heeft gestaan.

Noodlanding in Puerto Rico
6 Jul, 2009, 13:42 (GMT -04:00)

OP 4 JULI vertrekt de avondvlucht naar Amsterdam met een uur vertraging. Zodra we in de lucht zijn worden de gebruikelijke nootjes en borrels geserveerd, de wensen voor het diner opgeschreven en de avondkranten opengevouwen. Het valt wel op dat we in een oud toestel zitten, het leeslampje van mijn buurman doet het niet, het bordje fasten seat belts is verdwenen en mijn vrouw worstelt met haar stoel. Na goed een uur vliegen, plotseling de mededeling, wij gaan landen in Puerto Rico. Dit veroorzaakt enige commotie bij de borrel, maar er wordt gewoon doorgelezen. Plotseling volgen de gebeurtenissen elkaar snel op, stewardessen worden onrustig, niks diner, de landing wordt een noodlanding en geen voorzorgslanding zoals in de pers staat. Vanaf de oproep ‘Purser to the cockpit’ worden de daarop volgende mededelingen steeds ernstiger. Er is een brandalarm aangegaan in de cockpit, lokatie: de staart van het toestel. Ondanks de ingezette brandblusser blijft het alarm branden, kerosine kan niet geloosd worden. Prepare for emergency, niemand van zijn plaats, stoelriemen vast snoeren, lichten doven.
Onze stewardess blijft vriendelijk, wel veegt ze in een gebaar alle tafels leeg en smijt wat er staat in een kast.
Gelukkig zien we land, dan een prepare for impact-oproep, hoofd naar je knieën, kussentje voor je hoofd, hartslagen schieten omhoog. Een stewardessenkoor begint te schreeuwen: “Prepare for impact, prepare for impact.” Met grote snelheid schieten we de landingsbaan op, remmen, remmen en vlak bij het hek komen we tot stilstand. Mijn buurman en ik, de nieuwe gevolmachtigde minister op zijn eerste werkdag slaan elkaar op de schouder, je moet toch wat doen om de spanning af te reageren. Zwaailichten, brandweer en al gauw de mededeling: “Er zijn sporen van kortsluiting in een hulpmotor, maar geen brand.” Wachten, op het einde van de landingsbaan, we moeten achteruit geduwd worden met een trekker, dit duurt even, maar we komen in beweging, totdat we, lijkt het, in een gat terechtkomen. De trekkerstang is gebroken, het toestel met 420 passagiers is te zwaar. Ten slotte lost de gezagvoerder het op en draait om zijn eigen as en zo kunnen we naar de gate pendelen.
De ontvangst in Puerto Rico is niet wat je noemt hartelijk, na negotiations mogen we er beperkt uit naar een aircoruimte met weinig stoelen, de meeste passagiers blijven vijf uur lang plakken in het toestel, geen airco, warm en benauwd. Niks mag, het openen van een deur voor de broodnodige frisse lucht kan nog net, maar je mag er niet met een sinaasappel langs lopen, want er kunnen bacteriën overvliegen vanuit Curaçao. Eindelijk, om half vijf in de ochtend, zijn de reparaties uitgevoerd en mogen we vertrekken, terug naar Curaçao. Ook hier geen spetterende ontvangst, het KLM-management blinkt uit door afwezigheid, twee Antilliaanse dames doen hun best, maar moeten met zijn tweeën 420 passagiers afhandelen, waaronder huilende kinderen en verdoold rondlopende ouderen. Voor het eerst ontstaan chaotische toestanden, op kritieke punten heeft de bemanning, cockpit en cabine, de zaak goed in de hand gehouden, maar nu gaat het mis. Mensen moeten afgevoerd worden naar hotels of terug naar huis, namen worden op kladjes geschreven, bagage wordt met vertraging uitgeladen. Vanavond om 9 uur gaan we weer vertrekken horen we van onze medepassagiers. Iedereen wil weg, wij slagen erin met een groepje een busje te bemachtigen, naar huis en naar bed.
In verband met afspraken proberen we op de vlucht van 17.30 uur te komen, maar de KLM in Curaçao is niet bereikbaar. In Amsterdam krijgen we de mededeling te horen dat we 1500 euro per persoon moeten bijbetalen voor deze omboeking. Omdat onze naam op een kladpapiertje is geschreven worden we toevallig om 15.00 uur gebeld, met de vraag of we met het toestel van 17.30 mee willen. De taxikosten van 45 dollar die we gemaakt hebben om thuis te komen proberen we te declareren, maar onze bon is niet volgens de voorschriften, zegt de onzichtbare supervisor. Aan de bemanning hebben we vermoedelijk veel te danken, maar de rest van de KLM-orgie geeft op zondag de voorkeur aan de baai en gaat maandag over tot de orde van de dag. Geef mijn 45 dollar maar aan het Rode Kruis,

JAN BINK
Curaçao
 
Sorry, maar 'Prepare for impact':1855:?? Zelfs al zou het toestel 'in brand' hebben gestaan, dan kun je toch nog 'gewoon' landen:dozey:...
 
Sorry, maar 'Prepare for impact':1855:?? Zelfs al zou het toestel 'in brand' hebben gestaan, dan kun je toch nog 'gewoon' landen:dozey:...

Wederom speculatief, maar als je een brandmelding hebt die niet uitgaat wil je ASAP naar beneden, geen tijd verspillen aan rondjes vliegen om fuel te lozen, maar gewoon landen. Als dat flink overweight is op een baan die je maar net aan kan qua lengte (wellicht, niet helemaal duidelijk), dus waarbij er wellicht risico is voor schade tijdens landing, dan kan je je beter voorbereiden op het ergste (kan het altijd meevallen, zoals nu). Vanuit een wat speculatief oogpunt klinkt het als professioneel, veilig handelen. Iets wat helaas, zo te lezen, niet echt gold voor de verdere grondafhandeling (om wat voor reden dan ook). Jammer...
 
Wederom speculatief, maar als je een brandmelding hebt die niet uitgaat wil je ASAP naar beneden, geen tijd verspillen aan rondjes vliegen om fuel te lozen, maar gewoon landen. Als dat flink overweight is op een baan die je maar net aan kan qua lengte (wellicht, niet helemaal duidelijk), dus waarbij er wellicht risico is voor schade tijdens landing, dan kan je je beter voorbereiden op het ergste (kan het altijd meevallen, zoals nu). Vanuit een wat speculatief oogpunt klinkt het als professioneel, veilig handelen. Iets wat helaas, zo te lezen, niet echt gold voor de verdere grondafhandeling (om wat voor reden dan ook). Jammer...

Ok, duidelijk:rt:
 
Back
Top