Ik heb een Daihatsu Cuore en rij +/- 25000km per jaar. Uitgaande van die 3 cent is dat 750 euro per jaar. 750/12 maanden= 62,50 per maand. Terwijl ik nu slechts 12 euro aan wegenbelasting betaal! En dan weten we nog niet eens wat de spitstarieven zijn....
Kijk dan natuurlijk ook naar de kosten die je bespaard als je in/na 2012 een andere auto gaat kopen, alsmede naar de opcenten die ook afgeschaft gaan worden. Het bezitten (mits je nog moet kopen) wordt een stuk goedkoper, het rijden alleen duurder. Alleen in die transitie (voor iedereen die al een auto heeft, die straks ook nog eens minder waard gaat worden in verkoop) is er scheefgroei. Je hebt al betaald voor het bezitten en wordt dan nog eens dubbel genaaid met verkoop (alleen koop dan wel weer goedkoper).
Vergeet ook niet dat die 3 cent een gemiddelde is afhankelijk van verbruik (CO2 neem ik even aan). Oudere Cuore is klasse B of C, dus ik vermoed dat het dan minder dan die 3 cent is. Als je straks een nieuwe / andere Cuore koopt (vanaf 2007 de meeste modellen klasse A) krijg je zowel minder (tot straks geen) BPM alsmede een stuk lager km tarief (zou dan eerder denken aan helft tot 1/3 van je huidige berekening, volgens ANWB ca. 1.6 cent per km als maximum (ik vermoed in transitie dus ca. 0.8 cent)). Je hebt dus een incentive om een zuinige wagen (zoals een Cuore) te kopen aangezien die dubbel beloond wordt, een incentive om spitstijden meer te mijden (vooral voor lease rijders een goeie stimulans hoop ik) en een incentive om minder te rijden of alternatief vervoer te overwegen (motor, OV). Het enigste wat scheef ligt naar mijn mening is dat het grootste financiële voordeel ligt bij mensen die een nieuwe auto kopen (duizenden euro's minder), alhoewel dat ook invloed heeft op de 2e hands markt natuurlijk (alleen met relatief minder "beloning").
Uiteindelijk zal je alleen duurder uit zijn als je veel rijdt of relatief veel vervuilt. Hoe minder en/of hoe zuiniger je rijdt, hoe goedkoper (of niet) je uit zal zijn in vergelijking met je huidige situatie.
ANWB heeft een mooie km prijs calculator met verschillende voordelen per categorie voor zowel nieuw als 2e hands, ook gerekend met de opcenten korting etcetera. Doe er je voordeel mee:
http://www.anwb.nl/kilometerprijscheck/berekenuwkilometerprijs/kilometerprijscheck
Ik weet wel dat ik mijn Safrane zo lang mogelijk probeer af te rijden nu (toch weinig meer waard) en wacht op een volledig electrische Renault Fluence ZE, Nissan Leaf of Tesla model S (of wellicht nog paar andere keuzes tegen die tijd) en de bijbehorende infrastructuur (Beter Place, Loolo). Vraagt wat timing, maar dan pik je wel op tijd de BPM korting mee (zeker als je de juiste type wagen kiest, gedeeltelijk of volledig EV dus) om de km heffing te compenseren. Ik denk dat dit ook best zijn effect zal hebben op autoverkopen de komende jaren (en motorverkopen, maar dan in positieve zin waarschijnlijk).
Fluence ZE:
Tesla model S (erg mooi vind ik, in US gerekend zelfs met hun goedkope benzine prijzen gedurende levensduur, net zo veel als een Taurus):
Volledig touch screen center console:
Vanaf 2012 ongeveer zouden deze in massaproductie moeten zijn en zou de infrastructuur (inplugpunten en battery switchstations) in bepaalde landen al aardig op dreef moeten zijn. Komt mooi uit dus
.