Advies gevraagd

Matis

New member
Hi all,

Ik wil erg graag piloot worden, en heb ongeveer 2 maanden geleden de keuring doorlopen bij de EPST, maar werd afgewezen bij Fase 2, want men vond me niet geheel in het plaatje passen. Helaas.
Nu ben ik gaan rondsnuffelen voor andere scholen, en ga me maar direct aanmelden voor de KLS en de NLS, heb nog geen open dagen bezocht, maar de eerst volgende informatie dag bij KLS is pas in september. En ik heb al erg veel info verzameld, en ook positieve dingen erover gelezen hier op het forum. NLS info avond is al wel in juni, maar omdat ik al veel info van dit forum en het internet heb gehaald, ga ik me denk ik ook maar meteen voor de selectie procedure aanmelden, omdat dat gewoon veel tijd bespaart (of denken jullie dat het toch echt slimmer is om eerst die info avond bij te wonen)?
Dat was vraag 1. :)
Tweede vraag is, ik weet dat de kansen om door alle keuringen heen te komen klein zijn, zeker bij de KLS. Dus ik probeer nog steeds m'n ogen en oren goed open te houden voor andere vliegscholen. Ik heb het veel gezocht en vergeleken van verschillende vliegscholen. EPST, KLS, en NLS staan toch wel bekend als de 3 "besten" merk ik. Maar goed, wat zou daarna een aanrader zijn? Liefst zou ik wel een deel van de opleiding in het buitenland doen, maar het is geen must.
Ik zat zelf nog te denken aan Stella, DFA (allebei wel in Nederland, maar goed, ik las nog wel wat twijfelachtige berichten over Stella), of misschien de EAA (maar daar kan ik toch niet super veel over vinden).
Ik probeer er een beetje vaart achter te zetten, want ik heb de afgelopen jaren, behalve werken weinig gedaan, en ik zou nu toch wel echt graag die opleiding gaan doen, en hoe ouder je wordt, hoe groter het "gat", en hoe slechter op je CV ook weer... maar vooral eigenlijk, ik wil zelf zo snel mogelijk beginnen met een goede vliegopleiding!

Nou, ik ben benieuwd naar jullie meningen. Alvast bedankt iedereen voor alle tips en adviezen!!
Matis
 
1) Nee dit lijkt me niet slim. Zou me eerst eens heel goed inlezen op oa dit forum, over waar je aan begint. Lijkt me dat als je al 2 jaar meeleest op dit forum, je dit toch ook wel had kunnen bedenken? Je moet straks misschien 100k investeren, zorg dat je dan in ieder geval weet waar je aan begint.

2)Waarom niet eerst verder kijken dan Nederland? Er is een aantal opleidingen in het buitenland die zelfs een gegarandeerde baan bieden. Kijk naar Air France, Emirates, OAA/FlyBe sponsorship misschien de Lufthansa school. Zou zelf, als ik het over moest doen, nooit naar een school als Stella of DFA gaan. Als ik bij alle andere mogelijkheden zou zijn afgewezen (de hierboven genoemde en EPST en KLS), zou ik geen meer 100k willen investeren...
 
wat koning lucht zegt, kijk naar scholen met baangarantie (lufthansa, air france, emirates etc.) je krijgt tegenwoordig niet zo makkelijk werk.. alles door die crisis!;)
 
Zijn er nog banken dan die staan te springen om 100k uit te lenen voor een vliegopleiding??? Dacht namelijk dat ze juist van deze subprime afwillen! :grijns: ;)

Tenzijn pa en ma borg staan met hun hebben en houden! Maar willen dit hebben toch graag blijven behouden! ;)

Enige tip die al 1.000.000x verteld is........ Ga (nu helemaal) naar een opleiding die enige perspectief bied na je opleiding. Geen mooie praatjes met in onzichtbare pijpleidingen en lijntjes, maar kei harde cijfers en zwart op wit.

Als je opstijgt moet je ook zwart op wit weten of de baan lang genoeg is en of je in het meest kritische geval met je berekende gewicht over de opstakels heen kan komen.

Suc6,

Mike5
 
Wat ik mij afvraag bij die buitenlandse vliegscholen, zoals bijvoorbeeld Air France, is de taal geen struikelblok?
@TS, ze vonden je niet in het plaatje passen? Nog een specifieke reden of bleven ze zo vaag?
 
ja, taal is al vaker genoemd, ook iets met nonnen is al vaker genoemd?:p:
ik zou me dan inzetten voor die taal, zo'n kans (baan bij grote airliner) krijg je niet nog een keer!
bij AF krijg je zelfs salaris tijdens de opleiding dacht ik;)
 
Bedankt voor de reacties. Natuurlijk zou ik eerst graag een info avond bezoeken, maar dat houdt in, wachten tot september, en me dan inschrijven voor die keuring (want ik heb eigenlijk niet iets echt "negatiefs" gelezen over KLS, en heb ook vaak gelezen dat NLS dan op nr. 3 zou staan).

Maar ik hoor ook zoveel tegenstrijdige dingen. Ik heb bijv. ook vaak de uitspraak gelezen: uiteindelijk maakt het allemaal niet zo veel uit waar je die opleiding doet, je krijgt uiteindelijk hetzelfde papiertje. Wat belangrijk is, is de nazorg etc. hoeveel je geholpen wordt om een baan te krijgen.

Punt 2, weet je wat het is, ik weet dat er allemaal verschillende vliegscholen zijn. Maar ik heb eigenlijk alleen maar veel info kunnen vinden over de Nederlandse vliegscholen. Stel dat ik niet doorkom bij KLS en NLS, dan ben ik weer terug bij af. Ik zou niet weten waar ik, behalve dan dit forum doorlezen nog meer verschillende scholen kan vinden (en betrouwbare info kan vinden).
En bijv. bij de EPST zou je ook naar Engeland gaan, maar blijft de EPST het 'contactpersoon' zeg maar, dat lijkt me wel fijn. Echt bij een buitenlandse school aanmelden, lijkt me sowieso lastiger, ik weet niet hoe de regelingen daar verder zijn enzo. En zou je dan ook voor elke keuring naar Frankrijk moeten ofzo?

Wat is nou eigenlijk gangbaar?? Ik wil in principe gewoon graag zo snel mogelijk een pilotenopleiding doen bij een school van redelijk goede kwaliteit (het hoeft geen EPST of KLS te zijn, als het maar wel een beetje een betrouwbare school is, die de leerlingen ook goed begeleidt tot het eind). En idd zoals Mike5 al zegt, een school die perspectief biedt na de studie. Ik vind het toch best een lastig doolhof eigenlijk, al die verschillende scholen enzo. Wat dat betreft is een studie rechten doen bij een of andere universiteit een stuk minder rompslomp :p.

Grzz! Matis
 
Bedankt voor de reacties. Natuurlijk zou ik eerst graag een info avond bezoeken, maar dat houdt in, wachten tot september, en me dan inschrijven voor die keuring (want ik heb eigenlijk niet iets echt "negatiefs" gelezen over KLS, en heb ook vaak gelezen dat NLS dan op nr. 3 zou staan).
ALs je echt goed gelezen had, had je geweten dat zelfs als je morgen door de selectie komt bij KLS, je waarschijnlijk tot 2010 (?) moet wachten. KLS heeft namelijk ivm de sterk verminderde vraag naar piloten het aantal opleidingsplaatsen teruggeschroefd.
Maar ik hoor ook zoveel tegenstrijdige dingen. Ik heb bijv. ook vaak de uitspraak gelezen: uiteindelijk maakt het allemaal niet zo veel uit waar je die opleiding doet, je krijgt uiteindelijk hetzelfde papiertje. Wat belangrijk is, is de nazorg etc. hoeveel je geholpen wordt om een baan te krijgen.
Je slaat de spijker op zijn kop: het gaat erom dat als jij je papiertje hebt, je niet op straat gegooid wordt. Je moet voor een school gaan die wat perspectieven biedt.
Punt 2, weet je wat het is, ik weet dat er allemaal verschillende vliegscholen zijn. Maar ik heb eigenlijk alleen maar veel info kunnen vinden over de Nederlandse vliegscholen. Stel dat ik niet doorkom bij KLS en NLS, dan ben ik weer terug bij af. Ik zou niet weten waar ik, behalve dan dit forum doorlezen nog meer verschillende scholen kan vinden (en betrouwbare info kan vinden).
En bijv. bij de EPST zou je ook naar Engeland gaan, maar blijft de EPST het 'contactpersoon' zeg maar, dat lijkt me wel fijn. Echt bij een buitenlandse school aanmelden, lijkt me sowieso lastiger, ik weet niet hoe de regelingen daar verder zijn enzo. En zou je dan ook voor elke keuring naar Frankrijk moeten ofzo?
En later solliciteren? Daarvoor zul je misschien ook naar het buitenland moeten en zelf uit moeten zoeken hoe je er komt, waar je moet zijn etc..
Wat is nou eigenlijk gangbaar?? Ik wil in principe gewoon graag zo snel mogelijk een pilotenopleiding doen bij een school van redelijk goede kwaliteit (het hoeft geen EPST of KLS te zijn, als het maar wel een beetje een betrouwbare school is, die de leerlingen ook goed begeleidt tot het eind). En idd zoals Mike5 al zegt, een school die perspectief biedt na de studie. Ik vind het toch best een lastig doolhof eigenlijk, al die verschillende scholen enzo. Wat dat betreft is een studie rechten doen bij een of andere universiteit een stuk minder rompslomp :p.

Grzz! Matis
Je moet niet gaan voor 'een beetje betrouwbare school'. Je gaat 100.000,- Euro investeren. 1 0 0 . 0 0 0 , - EURO!! Ik vind dat je echt geen water bij de wijn moet doen wat dat betreft. Je hebt een paar goede stappen gezet door je op dit forum aan te melden. Nu wordt het spitten. Ga je inlezen en neem dan een overwogen beslissing. Vergis je niet: je doet tegenwoordig niet 'effe' selectie, dan 'effe' die vliegopleiding en dan ben je piloot. Onderschat het niet.
 
Je zou kunnen overwegen de psychologische keuring in Maarsen te doen. Die doen/deden? de aanname keuring voor Transavia, ArkeFly en Martinair. Mocht je na afgewezen te zijn bij EPST hier niet doorheen komen moeten er wel erg goede argumenten zijn om toch door te zetten.
Mocht je er wel doorheen komen geeft dit misschien weer extra vertrouwen om bij KLS of NLS binnen te komen. Mijn ervaring is dat de mensen die in Maarsen goed werden gekeurd uit mijn opleiding uiteindelijk allemaal een plekje in de cockpit hebben gevonden. Degene met een negatief advies hebben het bijna allemaal niet gehaald in de luchtvaart waar brood te verdienen is.
 
Wat die informatiedag betreft, bel gewoon naar de KLS. Toen ik naar een informatiedag wilde waren op de website ook alleen nog maar dagen beschikbaar waar ik nog tijden op moest wachten. Ik heb gewoon gebeld naar de KLS met de vraag of ik me misschien op een reservelijst of iets dergelijks kon zetten, omdat ik toch wel zo snel mogelijk (en voor m'n examens) naar zo'n informatiedag wilde.

Toen bleek dat er van redelijk wat dagen nog open plekken waren, waar ik me gewoon voor in kon schrijven. Dus ook al staan die dagen niet meer op de website, grote kans dat je je er wel voor in kunt schrijven.
 
Waarom heeft iedereen het altijd over 100k, mijn teller staat inmiddels op 200k (wel inclusief TQ), maar 100k is een beetje een understatement...
 
200K!!!!!!!!!!! :eek::passed:

Jezus man, hoop dat je een goede baan vindt! (of hebt)

Want anders is het 200K investeren en de rest van je leven op het minimum!!! (of er onder als je salaris <2500 bruto is)

Want 200K bruto per jaar verdien je alleen bij een major en na heeeeeel veeeeeeel jaren in dienst!!!!!!! Dus door een roze bril kijkende wannabee's, je piept wel anders als je zo'n schuld hebt na je opleiding, waar je voor gekozen had omdat het er oooooh zooo gezellig was! :passed:

Grtz Mike5
 
Tja, je hebt weinig keuze hè in deze tijden.
Opleidingskosten: 156k (EPST) inc. 2e lening voor onderhoud/rente ed (thanks to Naudjuh)
TQ kosten: 33k (Ryanair)
Rekening courant: 10k (nog niet aangebroken, maar tel het toch bij de totale kosten op)
In totaal dus 199k , ik weet dan ook zeker dat ik niet de enige ben met deze investering.

Grz.
 
Last edited:
Hee Marc,

Zou er wel even bijzetten dat die 156 incl die 2e lening is, aners gaat iedereen straks schreeuwen dat de basisprijs 156K is :p.

Al bijna bezig met de TQ?
Hoop dat je lekker veel uren mag draaien want hallelujah: 199K!!!!
 
Succes bij Ryan Air.. Hoop dat het goed komt. Op zich is Ryan ook niet de slechtst betalende. En lekker veel uren maken. Maar 200k is best veel ja..wow..

Hoe kan Dat.? je kom van EPST. Konden die niet iets anders vinden met hun connecties? Ik weet ze zitten er niet overal om te springen. piloten maar toch.

Ze pretenderen contacten te hebben.

groeten,,
 
Succes bij Ryan Air.. Hoop dat het goed komt. Op zich is Ryan ook niet de slechtst betalende. En lekker veel uren maken. Maar 200k is best veel ja..wow..

Hoe kan Dat.? je kom van EPST. Konden die niet iets anders vinden met hun connecties? Ik weet ze zitten er niet overal om te springen. piloten maar toch.

Ze pretenderen contacten te hebben.

groeten,,

Wat een statements allemaal.
Misschien wilde MJS het wel zelf? Heeft hij je dit persoonlijk verteld?
Hoezo 'pretendeert' EPST? Heb je ervaringen met EPST?
Daarbij valt dat 'lekker veel uren maken' voor sommige mensen ook wel mee.
 
Back
Top