PPL op lelystad halen: welke club?

Ik krijg bijna het gevoel dat ik beter voor een fto of club op Hilversum kan kiezen :)

Hoezo?

Met de FTO's incl. KLM Aeroclub is niks mis.

Sterker nog, ik kan de KLM Aeroclub van harte aanbevelen ;)

Het 'echte' probleem is de geldverslindende hoogmoedswaanzin (zie #37), waarvoor de privé (of leerling) vlieger de rekening dokt.

Hilversum is qua landingsgelden stukken van vliegtuighuur goedkoper ;) maar je loopt wel het risico dat je vanwege drassigheid 'eens' niet kunt vliegen.

Een ander Hilversum voordeel is, dat je leert omgaan met 'relatief' korte 'nostalgische' grasbanen.
 
Last edited:
Nou qua landingsgeld maakt het toch niet zoveel uit? Op Lelystad zie ik dat een overland 14.27 kost, op Hilversum is dat 13.65. Of je nou van die 62 cent armer gaat worden... Alleen de terrein vluchten zijn op Hilversum 2 euro goedkoper dankzij het trainings tarief...
 
Je zult als hardwerkende !? de pech hebben, dat je bent aangewezen op de weekeinden.

Elk weekend rondje (terreinvlucht zonder abonnement) klasse H 10 categorie 1 t/m 2 kost in het hoogseizoen € 23,11 per landing :eek: en € 12,62 per landing in het laagseizoen.

Abonnementhouders betalen (weekend terreinvlucht) € 17,33 per landing in het hoogseizoen en € 8,07 per landing in het laagseizoen.

BTW de goedkoopste overlandvlucht (maandag t/m vrijdag 07:00-19:00) kost € 16,14 voor abonnement houders en € 21,52 voor niet abonnement houders.

Alle bedragen zijn exclusief omzetbelasting !!

Bron

Hiernaast tikt op drukke dagen je HOBS ook nog eens door (grond) :bwah:

Jezelf rijk rekenen is 'ook' 'n kunst ;)
 
Last edited:
Voorbeeld plaatje "Hobbs meter":
hour-meter-118667.jpg


Zodra er oliedruk is, begint de Hobbs meter (= uren klok) te draaien.
Op basis van de Hobbs meter reken je 'meestal' (zeker bij commerciële FTO's) af.

Als je lang op de grond staat te :passed: omdat het erg druk is, draait de Hobbs meter 'vrolijk' verder.
Voor je logboek uren niet echt 'n probleem, maar vliegen is veeeeel leuker.

Zie (ook) Hobbs meter (Wikipedia)

BTW het hoogseizoen (Polderkolder) loopt van april t/m september.
 
Nouja, omdat 'men' hier zo negatief is over EHLE :passed:

Maar goed, zondag heb ik een afspraak bij Singles & Twins, dus als het weer nou een beetje wil ga ik ergens tussen 13:00 en 15:00 het luchtruim voor het eerst onveilig maken en een beetje kletsen bij S&T. En daarna kijken of ik snel een keer bij jullie kan komen koekeloeren...
 
Aai de PH-EDD even voor me... Het is lang geleden dat ik haar onder m'n kont had, en ik mis 'r...
 
Nouja, omdat 'men' hier zo negatief is over EHLE :passed:

In vogelvlucht.

Vanaf 1974 heb ik de evolutie meegemaakt ;)

Op FTO/FBO gebied zijn MVS, WOH en VCF de pioneers.

Vanwege de 'soppige' ondergrond (klei) en het vele (les)verkeer (77.000 vliegbewegingen in 1977), werd er in eerste instantie (1978) alleen de taxi route (05-23 t/m kop NW baan) verhard.

Pas in 1981 was er een verharde landingsbaan (05-23), met voldoende lengte en breedte om er (voorbeeld) zelfs 'n gepensioneerde Boeing 747 Classic (PH-BUK) 'eenmalig' in te vliegen (zie: F I L M P J E) :grijns:

In 1991 werd de landingsbaan verlengd naar 1250 x 30 meter en voorzien van nachtvlieg verlichting.

In 1993 werd EHLE onderdeel van de Schiphol Groep, welke de verplichting op zich nam om het uit te bouwen naar 'n Bussiness Airport :niet_bli:

Zie (ook) #32, #35, #37 en #44

Naar ik mag hopen zal de economische recessie de VET betaalde en NON kleine luchtvaart gezinde bollebozen tot inkeer brengen :grijns:

M.a.w. de 'geplande' baanverlenging naar 2100 meter incl. de verplaatsing van circa 9.500 SPL vluchten naar LEY, wordt (tegen beter in) niet doorgedrukt ;)

Hoe dan ook, de pioneers en alle nadien gevestigde kleine luchtvaart ondernemingen, Clubs en gebruikers, betalen links of rechtsom 'mee aan' de rekening :huilt:

Moraal van het verhaal: LEY behoort toe aan de kleine luchtvaart en Regional Airliners (F50, F70/100, ATR's, A318, A319, A320 en B737's e.d.) horen op LEY niet thuis ;)
 
Last edited:
Aai de PH-EDD even voor me... Het is lang geleden dat ik haar onder m'n kont had, en ik mis 'r...

Ik ben 'confirmed' voor een half uur PH-ACH (C152), helaas kon Erwin Prins niet. S&T heeft me toevertrouwd aan Roel vd Steeg.

*tevreden naar de opgeklaarde lucht boven Almere tuur*
 
Ik ben 'confirmed' voor een half uur PH-ACH (C152)

Rent-A-Wreck ?

De PH-ACH is na 'n after Take-off motorstoring (EHHV) door een greppel gegaan.
Zie (ook) Crash nabij Hilversum (AW Topic)

.........., een goede opbrengst uit verkoop en verzekeringsuitkering van de PH-ACH gekregen. We hebben ook nog de Transponder, de radio en de wielen overgehouden!

Bron (pagina 8 punt ii)

Geen bezoek aan de KLM Aeroclub?
 
Volgens mij is het de enige C152 die S&T heeft, dus als dat dezelfde is... *slik*

Moet ik me nu zorgen maken?

*slaat levensverzekeringspapieren er nog eens op na*

Ik heb nog geen afspraak met iemand van KAC kunnen maken, maar als er morgen iemand na 15:00 is dan kom ik graag even langs wapperen. Of met een grote grijs op mn gezicht, of met het koude zweet tot VER in mn bilnaad...
 
Moet ik me nu zorgen maken?

Neen, absoluut niet ;)

De ACH is uitgedeukt, motortje gereviseerd, ventilator rechtgetrokken, ....... '3e hands' wielen, ....... '3e hands' lulijzer, ....... '3e hands' papegaai enz. enz. :grijns:

Dit is de 'lage huurprijs' kracht van S&T.

*slaat levensverzekeringspapieren er nog eens op na*

Altijd raadzaam ;)
 
Je kan wel bij de club langs gaan en aanbellen. Iemand krijgt een intro op de Piper (wellicht ook airworker, weet ik nog niet zeker), Erwin Prins is de hele dag aan het lessen op de KBA met verschillende studenten en de WVO wordt is dan ook geboekt voor een vluchtje. Er is een duty pilot aanwezig dan (Kees vd Broek) die je kan ontvangen, hij is tevens instructeur. Met wat geluk kan je ad hoc de WVO met hem meenemen voor een vluchtje, ik zal hem een email sturen dat je wellicht langs komt.
 
GBOF,

Wat je doet vind ik flauw. Of je zegt publiekelijk dat je de ACH schroot vind of je onthoud je van commentaar. Niet van de laffe er tussen in. Wellicht vergis ik me, maar mijns inziens suggereer je continu dingen zonder het beestje bij de naam te noemen.

De ACH heeft een BVL en ik ga er van uit dat de kist die niet had gekregen als de vliegveiligheid ter discussie zou staan.

:yeehaa:
 
GBOF,

Wat je doet vind ik flauw. Of je zegt publiekelijk dat je de ACH schroot vind of je onthoud je van commentaar. Niet van de laffe er tussen in. Wellicht vergis ik me, maar mijns inziens suggereer je continu dingen zonder het beestje bij de naam te noemen.

De ACH heeft een BVL en ik ga er van uit dat de kist die niet had gekregen als de vliegveiligheid ter discussie zou staan.

:yeehaa:

De ACH is door jouw eigen vliegclub 'economisch' perte totale (beyond repair) bevonden ;)

De luchtwaardigheid van de ACH staat hoe dan ook NIET ter discussie.

Wat ik bedoel(de) te zeggen is dat S&T (tot spijt van wie het benijdt), gebruik maakt van opgeknapte/opgelapte en(of) oudere vliegtuigen.

Vandaar hun 'relatief' lage huurprijzen.
 
Last edited:
Klopt om economische reden was de ACH total loss.

S&T heeft het wrak destijds gekocht en volgens mij zijn de technici in loze uurtjes aan de kist gaan sleutelen. Ik heb de ACH laatst gezien en hij zag er echt fantastisch uit en ik zou er zonder me zorgen te maken mee gaan vliegen, net als dat ik wel eens heb gedaan met andere kisten van S&T.
Ik heb de kisten niet als beter of slechter ervaren dan andere Pipers waarin ik ooit heb gezeten (waaronder die van de club te EHRD en in Bergerac), maar ik wil mezelf bepaald geen expert noemen.

Als je en goedkoop wilt vliegen en ook het sociale aspect belangrijk vind dan denk ik dat de KAC een prima keuze is.

GBOF je strekking is mij duidelijk en bedankt voor je reactie!
 
Niks mis met de ACH hoor, het toestel heeft mijn hele PPL overleefd inclusief al de sublieme landingen....... Ik kan het verder nergens mee vergelijken natuurlijk, maar mijns inziens voldoet de kist nog uitstekend.

Ik zou zeggen geniet er van
Groeten C
 
Je kan wel bij de club langs gaan en aanbellen. Iemand krijgt een intro op de Piper (wellicht ook airworker, weet ik nog niet zeker), Erwin Prins is de hele dag aan het lessen op de KBA met verschillende studenten en de WVO wordt is dan ook geboekt voor een vluchtje. Er is een duty pilot aanwezig dan (Kees vd Broek) die je kan ontvangen, hij is tevens instructeur. Met wat geluk kan je ad hoc de WVO met hem meenemen voor een vluchtje, ik zal hem een email sturen dat je wellicht langs komt.

Ik zag je mail ja, thanks. Goed idee om even te buurten ja, als ik de vlucht in de S&T kist heb overleefd natuurlijk...

*toch nog enigzins nerveus twijfel of ik die vlucht morgen nog wel wil maken, een gewaarschuwd mens telt voor twee*
 
Back
Top