Kist neer bij AMS?

In ieder geval is de deal tussen Boeing en Turkish Airlines over levering twintig 737's rond

Boeing 1,5 miljard extra omzet
De verzekering keert de claims uit
Turkish/piloten gaan vrijuit?

Everybody's happy...:eek:

En nu wordt het duidelijk waarom het rapport zo lang op zich laat wachten ...
Of is dat wel erg slecht gedacht? :grijns:
 
Last edited:
Op de E190 kan en mag het :) (N-1 Cat IIIa).

Nice! Hoef jed an in de sim ook geen N-1 meer te oefenen? Ooohh, ik zie de MPL licence weer terug komen. Hoef je als piloot echt NIETS meer te kunnen (hey, dan kan ik ook piloot worden!)

PS Ben je 10 april in de middag op EHLE?
 
Nice! Hoef jed an in de sim ook geen N-1 meer te oefenen? Ooohh, ik zie de MPL licence weer terug komen. Hoef je als piloot echt NIETS meer te kunnen (hey, dan kan ik ook piloot worden!)

PS Ben je 10 april in de middag op EHLE?

Alsof er overal Cat IIIa banen zijn (die het altijd doen). En het landen (en vliegen) vind ik niet het moeilijkste truukje van piloot zijn, maar zo bedoel je het ongetwijfeld niet. Daarbij heeft MPL geen reet te maken met dat onderwerp, maar daar discussieer ik graag met je over in het MPL topic.

10 april ben ik vrij, maar 9 en / of 10 april wil ik naar Aero 2010 in Friedrischhafen. Grote kans dat ik dan wel terug ben, maar hangt er beetje van af dus.
 
Ik was 100% sarcastisch.
Veel plezier In Friedrichshafen, kan helaas niet ivm werk.
 
PRESENTATIE EINDRAPPORT VAN DE ONDERZOEKSRAAD VOOR VEILIGHEID OVER HET ONGELUK VAN TURKISH AIRLINES OP SCHIPHOL IS VANDAAG LIVE TE ZIEN OM
11:00 OP NEDERLAND 1 / RADIO 1 EN HET THEMA KANAAL JOURNAAL 24.
 
Heldere zaak, helder rapport.

Opvallende citaten:
Nadat op 900 voet de flaps op stand 40 waren geselecteerd, werkte de bemanning de landing-checklist af. In deze fase van de nadering was het uitgebreid nalopen van de landingchecklist niet de meest voor de hand liggende keuze, ook al zou dat vanuit instructietechnisch oogmerk belangrijk zijn geweest. Het is aannemelijk dat de instructietaken van de gezagvoerder hem hebben afgeleid van het monitoren. Hierdoor kwam het controleren van het vliegpad en de snelheid in de laatste fase van de eindnadering in het gedrang.

De cpt wordt niet ontzien!

Tijdens de nadering waarschuwde de veiligheidspiloot de gezagvoerder wel omtrent de storing aan het radiohoogtemetersysteem, maar later niet toen de snelheid onder de geselecteerde waarde zakte. Mogelijk was toen ook de veiligheidspiloot afgeleid, want kort nadat flapstand 40 was geselecteerd ontving hij nog een bericht dat de cabine klaar was voor de landing. Dit gaf hij door aan de gezagvoerder. In de allerlaatste fase, kort voor de overtrekwaarschuwing, was de veiligheidspiloot bezig met de opdracht van de gezagvoerder om de cabinebemanning te waarschuwen voor de aanstaande landing.

.. En zo misten drie man de speed!
 
Wat ik raar vind is dat Turkish niet zijn zegje heeft kunnen doen voor het publiceren van het rapport. In de ICAO annex 13 is opgenomen dat betrokken partijen bezwaar kunnen maken tegen het eindrapport voor het wordt gepubliceerd. De onderzoeksraad kan dan kiezen om het verslag aan te passen (waar nodig) of anders worden de bezwaren als annex aan het rapport gehecht. Waarom is dat hier niet gebeurd?
 
Wat ik raar vind is dat Turkish niet zijn zegje heeft kunnen doen voor het publiceren van het rapport. In de ICAO annex 13 is opgenomen dat betrokken partijen bezwaar kunnen maken tegen het eindrapport voor het wordt gepubliceerd. De onderzoeksraad kan dan kiezen om het verslag aan te passen (waar nodig) of anders worden de bezwaren als annex aan het rapport gehecht. Waarom is dat hier niet gebeurd?
Dat is wel gebeurd, zie appendix B.

Overigens raar dat Turkish bezwaar maakt tegen de conclusies m.b.t. het niet stabilized zijn op 1000ft. Gezien de gerapporteerde wolkenbasis vlogen ze waarschijnlijk op dat moment nog IMC, dus ze waren inderdaad niet op tijd stabilized volgens de Turkish SOPs. En, zoals het rapport terecht opmerkt: het was een instructievlucht, dus reden temeer voor de instructeur om het goede voorbeeld te geven door een go-around te initiëren.

Nu neemt Turkish publiekelijk afstand van hun eigen SOPs door te zeggen dat die stabilized approach criteria kennelijk niet relevant waren. Hoe serieus ga je dan om met veiligheid?
 
Last edited:
Dat is wel gebeurd, zie appendix B.

Helemaal waar. Ik zat de hele sectie nu door te lezen, en kwam erachter dat ik compleet over de header "turkish airlines' heen had gelezen; ik dacht toen ik postte dat dat commentaar al bij de AAIB hoorde (ja, ik las van onder naar boven ja ;) ).

Disregard dus!

En ik snap wel dat Turkish nu alsnog een perbericht naar buiten brengt met hun bezwaren, dat is effectiever dan hopen dat mensen hun commentaar lezen (vooral als ze zo goed lezen als ik ;) ).
 
Zover ik het onderzoek tot nu toe gelezen heb (ongeveer de helft), vind ik dat van vollenhoven weinig aandacht geeft aan het verklaren van human factors. Met name de conclusie en oordeel rust teveel op technische aspecten en het verkeerd optreden van de crew. De voorstellen die gedaan worden zijn zeer mager en ik vind het nog niet van voldoende niveau. (Zeker niet vergeleken met onderzoeken van collega's uit de VS en GB). De VNV noemt het een "gebalanceerd" onderzoek.. In mijn optiek omdat de crew niet de volledige blaam treft, maar daar gaat het in dit onderzoek toch niet om? Of het gebalanceerd is of niet? Technische mankementen hebben zeker een rol gespeeld, maar ik mis echt een uitgebreide human factors verklaring! Juist dat onderwerp wordt heel mager en suggestief naar voren geschoven.

Misschien is mijn oordeel te voorbarig, maar tot dusver is dit mijn enige punt van kritiek. Het enige jammere is dat meneer van Vollenhoven zichzelf heeeeel erg belangrijk vindt..
 
Mmm, beetje vreemd dat op de huidige thread een slotje ging. Ik vond het juist goed dat het een 'schop' gegeven werd. Duidelijk verslag, en wie weet wat het tot uitwerking heeft als je die thread laat lopen. Ik zie liever zo'n onderwerp extra voorbij komen, dan 80 topics over Stella, of hoe je je opleiding begint: pak dat dan eens aan! Kortom: veiligheid, laat maar voorbij komen. 'Gezwam': aanpakken!

Edit: sorry, na het plaatsen van mijn reactie zie ik pas de zovele reacties. Ik was de link gevolgd die in het andere topic stond, en kwam daar op een andere pagina terecht via m'n gsm. Nu zie ik dat m'n opmerking onterecht is, inderdaad is het beter om het nieuwe topic te sluiten.
 
Ik heb het snel door zitten lezen en vind het in het eerste opzicht een goed rapport.

V.w.b. de comments in Appendix B .... iedereen probeert hier het eigen straatje schoon te vegen en te houden. Wat me wel opvalt is de bewoordingen in het commentaar van Turkish airlines; ".... and MUST be replaced/removed/changed enzovoorts. Lees het maar eens goed door en vergelijk het met het commentaar van de andere betrokken partijen. Interessante maar ook vreemde houding...

Wat betreft de stabilized approach criteria en het commentaar van Turkish airlines. In mijn optiek een beetje om de hete brei heen draaien. Wat uit de feiten blijkt is dat er een non stabilized approach is doorgezet om welke reden dan ook. Uiteraard is dit geen root cause. Als maatschappij hoog van toren af blazen richting een onderzoekscommissie past niet denk ik. Acties naar aanleiding van de recommendations is een beter idee wellicht.

Het is mooi om te zien dat een maatschappij op de bres gaat voor haar personeelsleden maar dit lijkt mij meer een reactie om wat toekomstige claims te voorkomen. De gebruikte terminologie in het commentaar op het concept rapport en nu de acties in de media tegen dit rapport zegt mij genoeg....
 
PRESENTATIE EINDRAPPORT VAN DE ONDERZOEKSRAAD VOOR VEILIGHEID OVER HET ONGELUK VAN TURKISH AIRLINES OP SCHIPHOL IS VANDAAG LIVE TE ZIEN OM
11:00 OP NEDERLAND 1 / RADIO 1 EN HET THEMA KANAAL JOURNAAL 24.


Voor de goede orde; ik heb deze mededeling alleen in een nieuwe thread geplaatst, omdat ik bij het (eerdere) plaatsen van deze mededeling in deze thread bemerkte, dat het bericht in het niets dreigde te vallen. Daar het een onderwerp is waar veel belangstelling voor is en het nog maar kort dag was voor de uitzending zal beginnen, leek mij dit even de beste oplossing.
Was beslist geen bedoeling een eigen thread in deze te starten ! :biertje:
 
Back
Top