Kist neer bij AMS?

Heftige shit... en meteen blijkt bij deze ook dat de NOS geen enkele inhoudelijke kennis heeft van luchtvaart of vliegen in deze verslaggeving.
Overigens kan ik me goed voorstellen dat je bij een total loss of power op die plek en hoogte nog maar bar weinig keuze hebt voor een noodlanding...

Ik ben benieuwd wat we hier over een tijdje van kunnen leren.
 
Heftige shit... en meteen blijkt bij deze ook dat de NOS geen enkele inhoudelijke kennis heeft van luchtvaart of vliegen in deze verslaggeving.


Geeft natuurlijk helemaal niets, dat de NOS geen kennis van zaken heeft. Maar ga dan niet, net zoals elk ander geluid vanuit de media, voorbarig conclusies trekken en doen alsof je precies weet wat er aan de hand is...
 
heel bizar om te zien, kwam er net langs...

Uit eindelijk 20min in de holding boven river gehangen vanwege een tweede kist met een mayday.... Gelukkig die wel goed afgelopen.
Raar verhaal van de NOS dat ze fuel aan het dumpen waren geweest boven zee. Een 737 kan geen fuel dumpen!!
Verhaal van ooggetuigen vertellen het zelfde als 777... Succes 777.
Schijnen nu nog steeds 3 bemanningsleden in de kist te zitten, alle overleden..


Commander
 
Volgens de laatste persconferentie hebben ze geen idee. Maar de 3 bemanningsleden die zijn overleden laten ze voor het onderzoek nog even in de cockpit zitten.

Zelf ook een uur vertraagd terug gekomen. En als die 'lifeline' je dan voorbij komt zetten, voor waarschijnlijk de zoveelste keer, draait mijn maag om.

Petje af voor de snelle resque services en ATC...

Sterkte aan betrokkenen.
 
Idd Petje af voor ATC want als je de fragmenten terugluisterd is het inderdad een puinzooi geworden in de lucht die ze dus goed opgelost hebben.

Ben idd wel benieuwd of deze crash zelfde trekjes heeft als de triple die bij londen een vroegtijdige landing maakte.

Het is en blijft toch een nare gebeurtenis in de luchtvaart
 
Natuurlijk begrijp ik bijster weinig over de constructie/inhoud van een vliegtuig.
Dit was 1 van de eerste mogelijkheden waar ik aan dacht.
Misschien is het beter/slimmer om deze zaken aan de echte pro's over te laten.:angel:

De telegraaf? Wat een lacher!:grijns:

Ik vind het niet om te lachen. En als je mijn post had gelezen had ik juist gezegd dat er niet in het wilde weg gespeculeerd moet worden, zeker niet door mensen die nog weinig verstand van luchtvaart hebben. Als alle 8937 leden hier hun mening over zouden gaan geven zou het toestel geraakt zijn door een komeet en gekaapt zijn door de geest van Elvis.

Alleen relevante informatie over dit topic; kort-door-de-bocht opmerkingen en losse flodders worden verwijderd.
 
is het eigenlijk bekend of de piloten nog een mayday hebben gegeven?
Je hebt niet veel tijd in zo'n situatie maar ik kan me voorstellen dat je nog snel een mayday er uit gooit om de rescue services op gang te brengen. Tenzij je het probleem pas onder de 500 ft krijgt, want dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan atc.

ATC op Amsterdam is heel professioneel en ze hebben het goed opgelost in de lucht.
Ik wordt wel een beetje moe van het geluidsfragment dat te horen is op RTL, beetje onzinnig.
 
is het eigenlijk bekend of de piloten nog een mayday hebben gegeven?
Je hebt niet veel tijd in zo'n situatie maar ik kan me voorstellen dat je nog snel een mayday er uit gooit om de rescue services op gang te brengen. Tenzij je het probleem pas onder de 500 ft krijgt, want dan heb je wel andere dingen aan je hoofd dan atc.

ATC op Amsterdam is heel professioneel en ze hebben het goed opgelost in de lucht.
Ik wordt wel een beetje moe van het geluidsfragment dat te horen is op RTL, beetje onzinnig.


Het lijkt er niet op dat er nog veel communicatie is geweest op het moment dat de narigheid begonnen is. Ik hoorde een passagier tijdens een interview zeggen dat de gezagvoerder geen mededeling heeft gedaan. Niet eens een brace for impact, dus laat staan een mayday call...

ATC verdiend zeker een pluim. Dit is wat mij betreft een bevestiging wat wij al wisten, die gasten leveren uitstekend werk. Wat betreft de gekozen geluidsfragmenten, dat begrijp ik wel. Is in het grote geheel inderdaad een beetje onzinnig, maar deze stukken RT zijn voor het grote publiek nog een beetje te volgen...

Ook goed om te zien hoe snel de hulpverlening tot stand is gekomen. Triest dat dit toch moet gebeuren. Zoals Mr. Orange al aangeeft laten we vooral niet te veel speculeren en het onderzoek afwachten. Laten we hopen dat er een wijze les getrokken kan worden uit deze crash om de luchtvaart in de toekomst nog veiliger te maken...
 
Ik ben benieuwd hoe de flight crew om het leven is gekomen, vanaf buiten gezien zit de cockpit er nog redelijk intact uit...
 
Speculeren moet mogen, mits binnen de perken, met respect en zonder onzin en flauwe grappen.
Denk dat SPL en omstreken hier vandaag wel een sterk staaltje hulpverlening hebben laten zien.

Wat ik persoonlijk een vervelend en tevens zorgwekkend detail vind is iets kleins wat Baksteen zojuist vlak na de (knullige) persconferentie tussen neus en lippen noemde. En dat is het feit dat mensen van het openbaar ministerie VOOR de Onderzoeksraad voor Veiligheid toegang hebben genomen tot de rampplek (cockpit). De lichamen waren letterlijk nog niet koud!

Ter informatie: Ik vlieg zelf zeer regelmatig -800 en die gaat bij een dual A/P approach op 400' nose-up trimmen als voorbereiding voor de (automatische) flare. Als in het stukje tussen 400' en 0 de A/P's er om wat voor reden dan ook af flikkeren krijg je een machine in handen die met z'n neus heel graag omhoog wil.
 
Reed er net in de buurt, de hele boel is afgezet. Heb vanaf de A9 nog een glimps kunnen opvangen, hij ligt misschien net zo ver van de A9 als 18R...

De nose-cone is nergens te bespeuren dus ik denk dat de klap toch redelijk groot moet geweest zijn
 
Nou ja ik denk dat dat wel duidelijk was aan de rest van de kist.

Maar aangezien de neus van composiet is gemaakt is het niet zo heel gek dat die weg is.

Wat mij opvalt is de manier hoe de motoren helemaal vervormd zijn. Daar is wel flink wat kracht voor nodig.
 
Dat de klap groot is geweest, begrijp ik. Maar vooral het bovenste gedeelte van de cockpit zit er nog redelijk goed uit. Dat kan van binnen uit natuurlijk heel anders zijn...
 
Ik ben benieuwd hoe de flight crew om het leven is gekomen, vanaf buiten gezien zit de cockpit er nog redelijk intact uit...

Via de radio hoorde ik dat het een gebroken nek was, door de harde klap. Het is speculatie, maar het klinkt wel logisch, aangezien zij het hoogste zaten toen het vliegtuig de grond raakte.
 
Back
Top