Ryanair assessment en verder

Dag iedereen,

Ik ben hier nieuw op het forum. Naar aanleiding van mijn aanname bij Ryanair kwam ik terecht op dit topic. Ik kom uit Belgie, heb de assessment in East Midlands op 12mei gedaan met twee dagen later de telefoon van Ash dat ik erdoor was.
Hij zei er ook bij dat ik voor mijn TR nog moest wachten en dat Ryanair eind Augustus zou terugbellen voor de datum af te spreken. Ik vroeg dan wel om het over een wachtlijst ging of niet, men vertelde me enkel dat er nog 23 cadets in dezelfde situatie zaten als ik.

Men zei toen wel letterlijk "ik kan u enkel mee delen dat u de selecties gehaald hebt en dat we eind Augustus zullen terugbellen".

Nu krijg ik natuurlijk dat gevoel dat Ryanair me misschien wel niet meer terugbelt. Ook is er die algemene policy van "wij bellen u wel, u hoeft niet zelf te bellen".
Wat denken jullie, piloten (al dan niet in spe) bij Ryanair, hoef ik me zorgen te maken of zullen ze wel nog bellen?
Ik dacht er ook aan om eind juli toch een keertje te bellen naar HR om te vragen of ze al meer weten, of zou dit een slechte invloed kunnen hebben?

Alvast bedankt.

Succes aan diegene die nu beginnen!
Alex
 
Ze zullen wel degelijk terugbellen, dus geen zorgen.
Aangezien de TR nogal duur is en de credit-crunch niet veel mensen toestaat nog een lening af te sluiten zal het er dus om hangen of men het kan betalen of niet.
Het wordt dus wachten voor je,

Succes
 
Zeus allereerst gefeliciteerd natuurlijk...!
ik begreep onlangs dat Ryanair, ondanks dat online solliciteren nog steeds mogelijk is, momenteel niet meer aanneemt. Kan iemand hier misschien iets meer over vertellen?
 
Klopt het gerucht dat ryanair cadets na 500 uur terug ontslaat of op langdurige vakantie stuurt om de volgende cadets te laten werken? Ik vernam wel dat veel senior co piloten niet veel meer vliegen omwille van de vele cadets die ryanair heeft.
 
Thdec, ik weet niet wie je bron is maar ik zou hem niet meer gebruiken :)
Ik heb hier nog nooit van gehoord dan wel gezien.
Iedere brookfield vlieger bij Ryanair heeft zo ie zo 1 maand onbetaald verlof, dit staat ook in je contract vermeld staat, voor de rest worden er geen langdurige vakanties uitgedeeld.
De meeste co's hebben het laatste jaar de 900 uur niet gehaald, denk dat het merendeel tussen de 700-800 uur geëindigd is. Cadets vliegen in hun lijntraining veel om de trainingstijd kort te houden dit gaat natuurlijk ten koste van de Co-piloten die op de basis zitten. Maar dat wil niet zeggen dat je amper vliegt als je senior co bent, je haalt alleen niet altijd de +/- 85 uur die je nodig hebt om je 900 uur te halen. De enige keer dat het echt merkbaar was was afgelopen december toen bijna alle cadets in STN zaten en de FO's echt minder vlogen, zoals gezegd dit was slechts 1 keer. Maar doorgaans worden ze over meerder bases verdeeld.
 
Kijk dat is altijd fijn om te horen.

@ Zeus: Gefeliciteerd man! Tja de policy van 'we bellen jou wel' houd Ryanair op zich wel aan. Ik heb laatst persoonlijk zelf wel even contact opgenomen maar aangezien ze je nog in augustus bellen zou ik pas begin september contact opnemen als je niks gehoord hebt. Het gaat tenminste over jou toekomst en een beetje assertiviteit richting die kant is nooit verkeerd. Ik ben zelf ingepland voor de TR van 19 Oktober maar krijg het trainings contract pas 8 weken van tevoren... dus ik hoop dat het met de financiën gaat lukken.

Nog een vraagje voor de rest>> Hoe gaat het eigenlijk met de huidige TR's? loopt alles nog een beetje soepel en wat is ongeveer de tijdsduur van de TR + base training?
 
Hoi Daan,

Bedankt voor je antwoord (de rest ook natuurlijk).
Proficiat dat ook jij de TR mag starten. Ash vertelde me inderdaad dat de TR waarschijnlijk rond November zal zijn. Mag ik u vragen, wanneer heb je de selecties gedaan? En heeft men meteen de datum meegegeven, of hebben ze ook achteraf gebeld?
Ik neem aan dat je de selectie voor mei hebt gedaan, aangezien je TR al in oktober valt.

Greetz en nogmaals bedankt!
Alex
 
DaanR,

Op je laatste vraag is nu even geen antwoord te geven. ze beginnen rond deze tijd weer met de TR's. Het laatste half jaar zijn er nauwelijks tot geen TR's geweest dus er is momenteel geen indicatie over hoe lang het duurd. Rond Juli/augustus zullen de eerste cadets met hun LT beginnen dus die kunnen je dan meer vertellen.
 
TR's zijn in April weer gestart na een pauze van een maand of drie. De eerst cadets komen nu on line. De TR's zitten vol tot October, daarna niet en er wordt dus weer aangenomen. De enige reden dat er minder gevlogen is door co's vorig jaar, is omdat door de staking bij Boeing er veel minder kisten kwamen dan gepland. Vandaar ook dat er een poosje niet aangenomen is. Die kisten komen dit jaar alsnog, in een hoger tempo. Ik ga er van uit dat alle co's dit jaar 850-900 uur gaan doen.
 
TR's zijn in April weer gestart na een pauze van een maand of drie. De eerst cadets komen nu on line. De TR's zitten vol tot October, daarna niet en er wordt dus weer aangenomen. De enige reden dat er minder gevlogen is door co's vorig jaar, is omdat door de staking bij Boeing er veel minder kisten kwamen dan gepland. Vandaar ook dat er een poosje niet aangenomen is. Die kisten komen dit jaar alsnog, in een hoger tempo. Ik ga er van uit dat alle co's dit jaar 850-900 uur gaan doen.

Vergeet niet dat er ook nog is kisten aan de grond gezet waren...
(economie)

Dit jaar 850 uur vliegen zit er niet in.. Ken F.o's van verschillende bases en durf er een kartje bier op te zetten ;-) 700 uur misschien..

Er is een overschot aan F.o's. Laten ze eerst nou maar is zorgen dat iedereen weer gemiddeld 75 uur vliegt i.p.v 55 uur! Met al die nieuwe cadets gaan de huidige F.o's nog minder vliegen..
 
TR's zijn in April weer gestart na een pauze van een maand of drie. De eerst cadets komen nu on line. De TR's zitten vol tot October, daarna niet en er wordt dus weer aangenomen. De enige reden dat er minder gevlogen is door co's vorig jaar, is omdat door de staking bij Boeing er veel minder kisten kwamen dan gepland. Vandaar ook dat er een poosje niet aangenomen is. Die kisten komen dit jaar alsnog, in een hoger tempo. Ik ga er van uit dat alle co's dit jaar 850-900 uur gaan doen.

@ overload: klopt het dus dat ze nu niet meer aannemen of slechts in een lager tempo...?
 
@ overload: klopt het dus dat ze nu niet meer aannemen of slechts in een lager tempo...?

Er worden nog steeds selecties afgenomen. Maar zoals je kunt lezen is er een pool van aangenomen mensen die ingedeeld zijn of nog wachten.
En JA, lager tempo!! Er wordt nu beter gekeken naar aircraft deliveries en de benodigde ''nieuwe'' crew.
 
850 tot 900 uur haalt geen enkele f/o dit jaar.
jammer dat je dat hier loopt te verkopen.
vraag me af waarop je dat basseert.

enige die 850 tot 900 uur halen zijn captains, daar is nog steeds een groot tekort aan. die vliegen zelfs op days off.
 
Ik ga er van uit dat alle co's dit jaar 850-900 uur gaan doen.

Hmm, ik weet het niet. Voor de komende drie weken sta ik voor een week met drie standby dagen geroosterd en voor twee weken twee standby dagen geroosterd, en afgelopen week heb ik ook twee standby dagen gehad. Mag niet volgens mijn contract, maar ja...
 
Vergeet niet dat er ook nog is kisten aan de grond gezet waren...
(economie)

Dit jaar 850 uur vliegen zit er niet in.. Ken F.o's van verschillende bases en durf er een kartje bier op te zetten ;-) 700 uur misschien..

Er is een overschot aan F.o's. Laten ze eerst nou maar is zorgen dat iedereen weer gemiddeld 75 uur vliegt i.p.v 55 uur! Met al die nieuwe cadets gaan de huidige F.o's nog minder vliegen..

Er zijn geen kisten aan de grond gezet. Afgelopen winter waren er te weinig kisten als gevolg van gecancelde deliveries. Er is een tekort aan FO's voor dit jaar, vandaar dat er upgrades worden uitgesteld in in plaats daarvan 60 direct entry captains worden aangenomen.
 
Ik zie niet waar het probleem is.
Het is pas juni, je heb nog negen maanden om je negenhonderd uur vol te vliegen.
Het is nog te vroeg om te zeggen, dat je geen negenhonderd uur gaar vliegen tussen april 2009 en maart 2010.
Ik heb zelf tussen april 2008 en maart 2009 877:30 gevlogen.

Groeten Lear
 
Momenteel is het vrij rustig voor FO's aangezien de beloofde kisten die in de winter zouden komen vertraagd waren. Vandaar dat er veel stby's etc zijn. Er komen echter zoveel kisten bij en er worden zoveel FO's geupgrade dat het straks heel erg hard werken gaat worden. We hebben net een aantal trainings meetings gehad om te bespreken hoe we dat gaan doen.... 230 nieuwe fo's 100 command upgrades en 60 direct entry captains. Eind van het jaar gaan we ook onze eigen MCC's doen, meer daarover binnenkort...
Als je te weinig vliegt, moet je crew control bellen om te vragen of je een poosje naar een base mag waar een tekort aan FO's is. Dat doen er wel meer.
 
@ Lear

Aan je profiel te zien ben je floating.. En die heren en dames vliegen idd nog altijd
het aantal uren wat jij neerzet... Er wordt gewoon op iedere base weinig gevlogen. en veel F.o's zien jullie liever gaan dan komen..
Ik snap het wel, contract gezien kunnen ze niet anders.
Ik ben zelf ook meerdere keren out of base geplaatst. En kan je vertellen dat de F.o's daar niet happy mee zijn..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rostering zegt zelf alles eerlijk te verdelen.. Maar met een beetje onderzoek is dat niet het geval. Op Hahn hebben ze binnenkort een meeting met MOL himself..
En dat gaat niet om het voorval wat daarvoor is gebeurd met het vliegveld en minder vluchten. Maar puur voor alle extra standbys en uren die niet gevlogen worden.
 
@ Lear

Zoals Strut als zegt hoogst waarschijnlijk ben je floating dus heb je wel een iets andere invulling dan mensen die een vaste basis hebben! En Mensen met een vaste basis hebben echt amper 800 uur gevlogen het afgelopen jaar. En het werkt soms idd irritatie op als er mensen van een andere base / floatings langs komen en de permanent mensen stby's krijgen. Ik ga ook regelmatig uit of base en het is me al meer dan eens verteld dat ik iemands dag heb gekregen en hij er een stby voor heeft gekregen. Ze zijn niet pissig op mij, maar het word toch even vermeld?! Dus voor je hier gaat lopen roepen dat je 880 uur draait in een jaar denk even naar over wat voor contract jij hebt en wat de andere hebben!
Iedereen die hier zegt dat ze weinig gevlogen hebben en veel stby's hebben zijn allemaal permanent based. En die hebben echt een stuk minder gevlogen het afgelopen jaar (ken ze met +/- 650 uur?!)
 
Back
Top