Wiskunde D of Natuur Leven en Technologie?

Ik heb HAVO N&T gedaan en daar zat dat ook in ja, veel snijpunten en raaklijnen berekenen enzo, maar ook erg veel over functies, tabellen, grafieken en ruimtelijke figuren.
 
ik had het bijna(wiD) maar mijn school koos liever voor vakken als kunst en muziek! terwijl er wel zo'n 9 leerlingen op vwo waren die heet wilden kiezen. het vak wiD is denk ik erg handig voor het beroeep piloot. altijd handig,wat extra wiskundige bagage. kan nooit kwaad.
 
Nogmaals, zoals ik het lees is Wiskunde B meer dan voldoende. Meer dan dat heeft geen meerwaarde. Als je het echt leuk vindt en weet dat je het aan kan, sure...
 
Ik heb bewust gekozen om geen WiD te nemen. Ik doe nu 4 HAVO N&T met WiB en Na. Als je een wiskundeknobbel hebt zou ik je aanraden WiD gewoon te 'doen'.
Maar denk inderdaad niet dat WiD voor piloot een meerwaarde is. Meer een blok aan je been, mocht je Wiskunde niet perfect zijn. Helaas bieden ze geen Natuur Leven en Technologie aan bij ons op school ( nog nooit van gehoord trouwens ), wat ik hier hoor zijn er leuke en interessante onderwerpen betreffende het vliegen.
Succes met je keuze;)

:eek:fftopic: Ik heb overigens tot mijn spijt M&O en Economie gekozen. 'Zonde' van mijn tijd.:eek::grijns:
 
Bij ons op school geven ze geen Wi-D, wel NLT.
Bij ons op school schijnt er 'in' NLT (heb het vak zelf niet, mocht niet van school:grijns:) ook een gedeelte Wi-D voorkomt (alsmede een extra gedeelte scheikunde en natuurkunde) deze leerlingen hebben nu bijvoorbeeld het onderwerp 'complexe getallen'.
Ik zou voor het vak gaan dat jou het leukst lijkt!

:eek:fftopic: @ Wessen, heb zelf ook ec én m&o, jammer dat het elkaar zo veel overlapt, maar vind vooral m&o een leuk vak! We zijn nu bezig een ondernemingsplan op te zetten.
 
Ik zit momenteel in 4HAVO, ook met het profiel Natuur&Techniek. Toevallig volg ik het vak Wiskunde D. Zoals al werd gezegd, het lijkt erg op Wiskunde A. Hierbij wil ik wel even het volgende melden:

Wiskunde D is een verdieping van Wiskunde B en een aanvulling van A. In het vak Wiskunde D wisselen we dan ook telkens van boek (we hebben namelijk een Deel 1 en een Deel 2) na een toetsweek. Hierdoor krijgen we eerst kansberekening, daarna een verdieping van Wiskunde B.
Ik kan zeggen: Wiskunde D is een erg pittig vak, en ik zou het dan ook alleen maar kiezen als je echt een wiskundeknobbel bent. Er is al één iemand bij ons afgehaakt, simpelweg omdat het te moeilijk is. Even een ideetje: ons klassengemiddelde bij de laatste toetsweek was een 4,7.

Ik volg dit vak nu ruim meer dan een half jaar, en ik kan eerlijk gezegd niet snappen waarom luchtvaartscholen zeggen dat het handig is als je Wiskunde D hebt gevolgd. Ik bedoel; ik zie de meerwaarde ervan niet in in de praktijk. De opdrachten die je krijgt bij kansberekening: Daar heb je niks aan. De opdrachten die je krijgt bij het ''ruimtelijke deel''; pittig! :p Het verrijkt inderdaad wel je kijk op ruimtelijke objecten en inzicht in bepaalde dingens, maar de meerwaarde ervan zie ik niet in.
Persoonlijk vind ik dat Wiskunde B meer dan voldoende is, maar goed; als luchtvaartscholen Wiskunde D zo fantastisch vinden als een extraatje, heb ik daar geen problemen mee. Misschien heb je er wel een voordeel mee, maar dat zeg ik ook niet uit pure zekerheid.

Maar goed, conclusie?: Kies voor Wiskunde D als je een wiskundeknobbel bent, zoniet: begin er niet aan!;)
 
Nou hulde aan Plasterk dan, dat je voor een bepaald vak een knobbel/talent moet hebben om het te kunnen volgen. In mijn tijd was het onderwijs van zo'n laag niveau dat alles met weinig inspanning prima te volgen was, maar ja ik zat dan ook in het 2e fase "experimenteer jaar".
 
Wat ik erg raar vind is dat er veel gezegd wordt dat Wiskunde D enorm lastig is. Hier bij ons op school hebben een paar van mijn vrienden zowel Wiskunde B als D (ik heb zelf A). Gezien hun houding tegenover Wiskunde D schijnt het enorm makkelijk te zijn, velen maken hun huiswerk nooit, of verschijnen nooit in de les. Toch wordt er gemiddeld boven de 7 gescoord, op iedere toets. Als je dat vergelijkt met Wiskunde B waar diezelfde mensen al blij zijn met een 5,5 waar ze drie weken van tevoren al keihard op hebben zitten blokken, lijkt de manier waarop er hier gekeken wordt naar Wiskunde D nogal overdreven.

Dit is alleen een aanname/opmerking/etc. Ik suggereer dus niet dat Wiskunde D makkelijk is.
 
Ik weet nou wel wat Wiskunde D inhoud, maar nu Natuur Leven en Technologie?? Lijkt Natuur Leven en Technologie niet teveel op scheikunde. Wat heb je eigenlijk aan scheikunde, voor als je piloot wilt worden, want het zit in beide natuur profielen??

Centrale vraag: Wat moet ik nou kiezen Natuur Leven en Technologie of Wiskunde D?
 
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt. Als ik ervaringen lees van piloten schijnt het dat je alleen de basis moet kennen van Natuur/Wiskunde. Ik zou zeggen: kies wat je leuk vindt/lijkt! :D
 
Scheikunde kan bepaalde aspecten van natuurkunde begrijpelijker maken. Ik had geen scheikunde in m'n pakket, voornamelijk omdat ik er geen reet van snapte. Die delen snapte ik dan ook niet echt goed met natuurkunde. Maar goed, als je eenmaal goed je weg kan vinden in Binas heb je eigenlijk nauwelijks meer inzicht nodig.
 
Scheikunde kan bepaalde aspecten van natuurkunde begrijpelijker maken. Ik had geen scheikunde in m'n pakket, voornamelijk omdat ik er geen reet van snapte. Die delen snapte ik dan ook niet echt goed met natuurkunde. Maar goed, als je eenmaal goed je weg kan vinden in Binas heb je eigenlijk nauwelijks meer inzicht nodig.

Dat valt soms nog zwaar tegen hoor. In Binas staan inderdaad veel gegevens, deze zijn bedoeld als ondersteuning of om ontbrekende gegevens aan te vullen. Om daadwerkelijk deze gegevens toe te passen heb je veel meer inzicht nodig. Er staan bijvoorbeeld een heleboel mooie formules in (lang niet allemaal), maar hoe weet je nou wanneer iets geldt en wanneer niet? Heel simpel voorbeeldje: de formule v = s / t kun je alleen toepassen wanneer er sprake is van een gemiddelde snelheid. Of neem nou v = a * t, dan heb je het alleen over de eindsnelheid. Natuurlijk weet iedereen die Natuurkunde heeft deze regeltjes, maar vaak gaat het veel dieper. Dus vandaar :).
 
Da's waar... al heb ik vragen correct beantwoord met m'n eindexamen, terwijl ik geen flauw idee had waar het over ging of wat ik aan het berekenen was, dankzij Binas. Mechanica vraagt wel inzicht inderdaad om te bepalen waar je moet beginnen. Anyway, ik praat over de prehistorie (effe denken... 17 jaar geleden...), disregard de dinosaur...
 
Ik doe wiskunde D en ik heb er geen spijt van, de mensen die NLT hebben gekozen moeten 60 pagina's leren voor het proefwerk terwijl ik maar een paar formules hoef te leren en met alleen opletten in de les (geen hw) nog steeds voldoendes haal. Ook vind ik kansrekening wel handig, wist je dat je in een studio, als je tussen drie deuren moet kiezen, en de presentator laat er vervolgens een zien waar iets slechts in zit, je moet wisselen? Dan vergroot je je kan naar 2/3!:eek:fftopic:
 
KLS: Naast het feit dat Nederlands, Engels, Wiskunde B en Natuurkunde verplicht is voor deelname aan onze opleiding,

Is het voor onze opleiding niet van belang of iemand Wiskunde D of Natuur, Leven en Technologie kiest.



We hebben het hier uiteraard over je vraag gehad en als je zelf niet een bepaalde voorkeur voor 1 van de 2 hebt,

Dan zouden we je eerder adviseren om Natuur Leven en Technologie te kiezen.

We hebben begrepen dat Wiskunde D een verdieping is van Wiskunde B, maar statistieken heb je niet zo nodig voor onze opleiding.



Dus: wanneer je zelf een voorkeur hebt, dan daarvoor kiezen en anders voor Natuur Leven en Technologie.

Mailtje kreeg ik later nadat ik dit had gekregen: Het is geen must om wiskunde D te kiezen, maar wel erg handig.

Ik zit nou nog te twijfelen wat ik op m'n officiele blad moet invullen Wi D of NLT. Ik moet het profielkeuze-blad volgende week inleveren meteen de maandag na mijn vakantie 1e uur. Dan staat het vast en kan ik het (mischien) niet meer veranderen. Moet je zoveel leren dan bij NLT of Wi D? (Ik heb niet zo'n zin aangezien ik heb gehoord dat het profiel N&T beswel zwaar is om nog meer te leren voor een vak dat ik eigenlijk niet nodig heb wanneer ik piloot wil worden.)
 
Oh je kunt je vakkeuzes in het begin van de 4e klas zo vaak veranderen als je wilt. Maak je nu een keuze, en je komt erachter dat het toch niet iets voor je is is het geen probleem om daarmee bij je afdelingsleider aan te kloppen hoor.

Verder, als de KLS jou aanraadt Natuur, Leven & Technologie te kiezen dan lijkt het me duidelijk dat dat de verstandigste keuze is. Vind je het toch te zwaar of te moeilijk, kun je zoals ik eerder heb gezegd altijd een ander vak kiezen. Dan laat je NT&L dus gewoon vallen en neem je Wiskunde D daarvoor in de plaats.
 
Boschr,
Ik heb net even het hele topic doorgelezen, en weet je wat je moet doen....
HAVO 3 halen. Dan in je vrije ruimte het vak kiezen dat het beste bij je past (Als je N&T doet zit namelijk 99 van de 100 keer wel goed op een vliegschool).
HAVO 4, dan HAVO 5 en je centraal examen halen. En dan eens na gaan denken over een eventuele opleiding aan een vliegacademie. Vervolgens zou ik, (maar da's puur persoonlijk) dan eerst wat levenservaring op gaan doen. Ga reizen of ga VWO of een HBO studie doen. Haal je VWO of je HBO-P en maak dan pas een keuze.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, je maakt je nu al druk om iets waar je je helemaal nog niet mee bezig moet houden...
first things first.
 
Als ik me er even mee mag bemoeien.
Voorbereiding is nooit weg en dat zal boschr in 3 HAVO vast wel eens hebben meegemaakt. Persoonlijk denk ik niet dat je in die 2 jaar ( 5HAVO en 6VWO ) de levenservaring op hebt gedaan die je in 4/5 HAVO nog niet had. Ook na een 4 - jarige HBO opleiding betwijfel ik dat. Levenservaring komt wat mij betreft niet aanwaaien, je kan er immers niet op gaan lopen wachten. Leef je leven en geniet van alles wat er om je heen gebeurd ( Sjesus, lijk wel een opvoedkundige:grijns: ). Ervaring komt met de tijd, believe me!;)

EDIT: Zie net dat je dat van levenservaring puur persoonlijk bedoeld. Maar toch even dit voor de verruiming van je algemene kennis :grijns:
 
Ook vind ik kansrekening wel handig, wist je dat je in een studio, als je tussen drie deuren moet kiezen, en de presentator laat er vervolgens een zien waar iets slechts in zit, je moet wisselen? Dan vergroot je je kan naar 2/3!:eek:fftopic:

http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem
Een oud en bekend paradox. Echter niet mijn favoriet, ik vind het volgende, veel oudere, probleem (waar het deels op is gebaseerd) leuker;
http://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand's_box_paradox

Overigens, tenzij je nu al moeite hebt met school, lijkt het me niet dat je een keuze moet maken gebaseerd op de hoe weinig huiswerk je krijgt voor een vak. Reken er maar op dat je op welke luchtvaart school dan ook meer huiswerk zult krijgen dan je nu hebt. Dus wen er maar vast aan. Als je liever geen huiswerk maakt, dan zul je je meer thuis voelen bij een andere opleiding.
(Meer huiswerk betekend vaak ook dat je meer leert... En nee, dit zou ik niet hebben gezegd toen ik nog op school zat, ik had net zo'n hekel aan huiswerk toen.)
 
Back
Top