Alkohol en vliegen

10 uur, 8 uur, 12 uur.....

De uren zijn niet zo belangrijk, als je bij het aanmelden maar niet boven de maximale grens zit.
als ik zwaar ga zuipen en ik stop precies 10 ur van te voren dan zit ik toch echt boven de 0.2

Ga hier gewoon verstandig mee om. Wie wil nu zijn baan riskeren voor een glaasje alcohol??
 
10 uur, 8 uur, 12 uur.....

De uren zijn niet zo belangrijk, als je bij het aanmelden maar niet boven de maximale grens zit.
als ik zwaar ga zuipen en ik stop precies 10 ur van te voren dan zit ik toch echt boven de 0.2

Ga hier gewoon verstandig mee om. Wie wil nu zijn baan riskeren voor een glaasje alcohol??


Héé bedankt man, daar had ik nog niet aan gedacht.

Goeie tip.

:rolleyes:
 
Dank Nosig, dat scheelt me weer opzoeken...En ik ben door je post zelf ook een stukkie wijzer geworden.

Groeten uit het deprimerende Baku
 
Als ik jouw antwoord goed begrijp is er op dit moment dus geen wettelijke ureneis(bijna, zoals je zelf zegt).
Jawel, alleen noem ik vast EASA voor je op omdat je daar specifiek om vroeg en dat inderdaad wet gaat worden. Op dit moment is JAR OPS geldig, maar landen hoeven niet perse JAR OPS over te nemen. Je vindt in JAR OPS 1 ( http://jaa.nl/publications/section1.html ):

JARP OPS1 said:
JAR-OPS 1.085(d) (continued)
(5) If he knows or suspects that he is suffering from fatigue, or feels unfit to the extent that the flight may be endangered.

(e) A crew member shall not:

(1) Consume alcohol less than 8 hours prior to the specified reporting time for flight duty or the commencement of standby;

(2) Commence a flight duty period with a blood alcohol level in excess of 0·2 promille;

(3) Consume alcohol during the flight duty period or whilst on standby.

Interessant genoeg is dat de Wet Luchtvaart dit kennelijk niet overgenomen heeft, hier staat de 10 uur voor die KLM dus ook heeft overgenomen (en volgens mij zouden ze met EASA daar dus eventueel 8 uur van kunnen maken):

Wet Luchtvaart said:
Artikel 2.12
1. Het is een lid van het boordpersoneel verboden werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te verrichten, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijze moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de vaardigheid voor het verrichten van die werkzaamheden kan verminderen, dat hij niet in staat moet worden geacht die werkzaamheden naar behoren te verrichten.
2. Het is een lid van het boordpersoneel verboden werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te verrichten, indien hij binnen de tien daaraan voorafgaande uren alcoholhoudende drank heeft gebruikt.
3. Het is een lid van het boordpersoneel verboden werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te verrichten na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan negentig microgram (90 µg) alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan eenvijfde milligram (0,2 mg) alcohol per milliliter bloed.
4. Het is een lid van het boordpersoneel verboden werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te verrichten gedurende de tijd, waarvoor een rijverbod als bedoeld in artikel 162, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 geldt.
5. Het is verboden een lid van het boordpersoneel van wie men weet of redelijkerwijs moet weten, dat deze verkeert in een toestand, als bedoeld in artikel 2.11, eerste lid, of in het eerste of derde lid van dit artikel, werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te doen verrichten.
6. Het derde, vierde en vijfde lid zijn van overeenkomstige toepassing op eenieder die luchtverkeersdiensten verleent of een grondstation of een mobiel station als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, bedient.

De huidige Wet Luchtvaart kan je raadplegen en doorzoeken door naar http://wetten.overheid.nl te gaan en daar op Wet Luchtvaart te zoeken. Dan krijg je vanzelf een link naar die wet, daar kan je vervolgens op een knop klikken om in zijn geheel de tekst weer te geven, met ctrl-f kan je dan lekker doorspitten.

Ik denk overigens dat het voor ons (zeker gezagvoerders) wel degelijk belangrijk is om te weten of het nou 12, 10 of 8 uur is en wat de wet daar exact over zegt. Deze tijdslimiet is namelijk net zo hard als het promillage, zelfs als je dik onder die 0.2 zit met aanmelden. Dus stel dat jij (of een passagier in hetzelfde hotel) je co een laatste biertje ziet nemen 9 uur voor aanmelden.... Al vaak genoeg heb ik gehoord van hotel medewerkers die het nodig vonden om rekeningen door te geven aan management, of passagiers (journalisten, ook wel van gehoord?) in de bar die jou de dag daarna weer zien op je vlucht. Dan is het handig om te weten hoe hard je wettelijk staat. Die ene minuut is op dat moment net zo hard als die honderdste promillage onder/boven de limiet. En wellicht dat je bedrijf een hogere tijdslimiet heeft, dan nog is het handig om te weten of je op zo'n moment wettelijk strafbaar bent of niet. En dan weet je ook wat voor beslissing je zou kunnen nemen. Knowledge is power....
 
Last edited:
Mr White: na "adviezen" van een zeer wijs man via PM heb ik besloten mijn berichten te wissen, hoe triest het ook mag zijn.
 
hoi Nosig,

Bedankt, dat was precies waar ik naar op zoek was. Zoals reeds eerder gezegd, de ureneis kwam op tijdens een discussie met een collega deie beweerde dat er geen uren eis in in NL.

Duidelijk dus wel volgens NL wet en JAR OPS (ook al zijn ze verschillend)

Uiteraard, hoe je er mee omgaat is iets compleet anders, gezond verstand.

Bedankt voor de links. (ik neem aan dat je ze de kamer hebt uitgehoond tijdens je BOM check;) )

Groeten
 
Nosig, point taken maar, is het niet eenbeetje laat? Superpilut heeft immers zijn originele bericht weg gehaald. Als hij hem daar terugplaatst ben ik meer dan aanwezig om er over te ouwehoeren. Het geeft mij nu wel eenbeetje een "laat maar zitten"-idee, moet ik toegeven.
 
Nooit te laat voor een goed onderwerp...Sommige onderwerpen komen zelfs na een paar jaar weer bovendrijven...Ik geloof dat het merendeel er wel over eens is dat het een goed topic is
 
Mwah, het is nog maar 00:50 en ik heb nog 15 uur voordat reservedienst begint. Dus zo laat is het nog niet ;).

Anyway, ik heb de originele post niet gezien. Maar iemand zou zo natuurlijk een zeer "hypothetische" post kunnen maken die heel toevallig ongeveer hetzelfde begrijpt zodat we er over kunnen discussiëren, toch (hint, hint)? Zou ook niemand over kunnen vallen dan...
 
Wat een gezeik allemaal weer, maar ik zal mijn ongezouten mening maar geven nu ik weer terug ben van weg geweest.

Ik heb de originele post niet gelezen, maar het moge duidelijk zijn dat het ging over een persoon die te diep in het glaasje had gekeken en nu dus bij moeders op de bank zit. Je kunt er uren over discussiëren, maar met alcohol stap je de cockpit niet in. Het is gewoon not done. Je hebt de verantwoordelijkheid over een heleboel mensen, dus moet je bij je volle verstand zijn. Daar kan iedereen het toch wel mee eens zijn, of kent Purno of WW1 Flying Ace deze persoon persoonlijk?

En dan nog, is het overduidelijk m.i dat Superpilut geen naam genoemd heeft, volgens anderen, heb het zelf niet gelezen namelijk. Ik persoonlijk zou iemand die te diep in het glaasje heeft gekeken met naam en toenaam bekend maken bij de maatschappij. Kwestie van oncollegialiteit? Dacht het niet. Het is de plicht van de co-piloot of de captain om zo goed mogelijk met de veiligheid om te gaan en personen die denken dat het allemaal lang leve de lol is en uitbarstig te keer gaan op nachtstops waarna ze met een te hoog promillage de cockpit betreden, die horen er niet in thuis en zie het ook als een plicht om maatschappijen te behoeden voor dit soort lui.

En dan niet dat slappe geouwehoer dat het zielig voor diegene is daar hij nu tijd zat heeft om zijn studieschuld tot op de cent na na te tellen, dat is zijn eigen probleem, en daarmee uit. Mag hopen dat zo'n persoon nergens meer aan de bak komt. Een chirurg zal voor de medische tuchtraad moeten verschijnen als hij met alcohol een operatie uitvoert en zal zijn artsendiploma ook nietig moeten verklaren. Wat mij betreft, moet er voor piloten met een glaasje teveel ook zoiets in werking worden gesteld.
 
Mannen, dank voor de bijval en nuttige bijdrage in het originele topic.
Terugplaatsen doe ik niet, want ik wilde gewoon een algemene reminder plaatsen ondersteund en getriggered door een recente gebeurtenis. Topic heeft de aandacht gekregen, iedereen weet weer dat je niet moet vliegen als je gezopen hebt en we hebben weer onze vrienden leren kennen.
Voor mij is de kous af, en ga weer op zoek naar nieuwe tips.

Oh, net een gevonden: zonnebrandcreme is onmisbaar als het hartje zomer in Auckland is. 'k zie eruit als een kreeft. :haha:

Hoop dat ik nu niemand op z'n tenen getrapt heb..

Supi ~~out~~:biertje:
 
Bedankt voor het delen van je mening, Julien. Ik denk dat die eerder in de originele thread had moeten staan aangezien deze juist ging over de mate van anonimiteit van ervaringen.

Ik zou graag namelijk wel door willen discussiëren over het onderwerp, voornamelijk om te kijken of er net zo oordelend wordt gedacht over vermoeidheid. Tenslotte heeft dat nog een veel grotere invloed op prestaties dan een biertje binnen de 10 uur, alleen is het voor de wet zo moeilijk na te gaan of jij wel goed hebt geslapen. Als ik weer denk aan de recente thread hier over een gemiddelde werkweek van een busdriver in het noordwesten (3 uur slaap, 16 uur werken etc), dan zou die persoon eigenlijk aan een nog veel hogere boom genageld moeten worden (hij beschrijft ook dat ie moe is) dan het persoon die 9 uur eerder een biertje heeft gehad maar wel superfit is. En hoe pakken we dat zelf aan?

Over het aangeven van personen, ik zou wel altijd het persoon zelf de kans geven om dat te doen, om hulp te laten vragen voor zijn of haar probleem. Onder de voorwaarde dat jij het anders voor hen doet.
 
Nosig, het probleem is: hoe moe is moe? Alcohol kan je nog enigszins meten door de hoeveelheid die je inneemt, desnoods met een blaas - of bloedtest. Vermoeidheid/alertheid is veel lastiger te meten en wanneer ga je over de grens?

Als ik mij voor de zoveelste keer om 04:00 local time meld voor een duty van 12 uur dan zit ik echt niet 100% fris in de cockpit. Echter, niemand is dat en anders is onze operatie niet uit te voeren. Dus hoe fris is fris genoeg? Hetzelfde geldt bij jullie op Europa. Misschien wel kortere duties maar ook soms vroege tijdstippen en veel weg van huis. Je probeert toch nog een beetje lol te hebben door ergens te gaan eten of een drankje doen want anders ben je ook maar een wandelende vliegrobot die 5 x 24 uur per week met vliegen danwel rusten bezig is.

Onlangs is bij Transavia een onderzoek door TNO gedaan naar de heavy crew rest en duties. Hieruit zijn wel scores gekomen waarbij TNO aangeeft wanneer je over de grens gaat. Met gespecialiseerde testapparatuur is dit bij een groep vliegers gemeten op verschillende momenten tijdens de vlucht en het meetpunt vlak voor TOD is daarbij een belangrijke. Het geeft ons meer inzicht in waar we ergens uithangen op de schaal van 0-10 van vermoeidheid. Maar ook dit is in de dagelijkse praktijk niet te meten door een individuele vlieger.

Fatigue is één van de grootste bedreigingen voor de vliegveiligheid en ik denk dat meer vliegers ermee te maken hebben dan met de risico's van alcohol.
 
Precies mijn punt, Iz. Het is makkelijk om keihard uit te halen naar iemand die stom genoeg was om een biertje te nemen 9 uur voor check in (heb ik natuurlijk nooit zien gebeuren), maar ondertussen hebben wij allemaal vast meerdere keren situaties meegemaakt waar we in feite veel meer onder de invloed waren door rust gebrek (slecht hotelbed, feest naast je kamer, airco kapot, profcheck ging niet lekker dag daarvoor, vriendin belde net en was vergeten dat je over paar uur op moet al) dan door alcohol (sterker nog, wellicht had je wel beter geslapen met 2 biertjes).

En met die vermoeidheid is het natuurlijk moeilijk een grens trekken. Want het is slecht meetbaar en je beoordelingsvermogen (net als met alcohol) gaat omlaag. Ik zie mensen hier de vliegers, die per ongeluk of uit nonchalance een biertje binnen de tijdslimiet hebben genomen, uitmaken voor bijna crimineel terwijl we moeten oppassen dat we niet hypocriet worden en ons zelf heilig verklaren als we gapend om 5 uur pick up hebben na 4 uur plafond staren. Niet dat het zo ingewikkeld is, als je weet dat je niet goed geslapen hebt meldt je je not fit to fly. Maar de druk van een xxx aantal passagiers die rekenen op je over een anderhalf uur en het vooruitzicht dat je het de komende uurtjes toch net wel gaat trekken.... We kennen het allemaal wel, ICA, vroege Europa of nacht charters.
 
Probleem is natuurlijk ook hoe je je "not fit" meldt. Als je merkt dat je nog teveel alcohol in je bloed hebt van de gezellige avond ervoor en je gaat vliegen, zit je fout. Als je naar de company belt en zegt dat je daarom niet kan vliegen, heb je ook een probleem. Als je je not fit meldt vanwege vermoeidheid en de rest van je crew zag je de avond ervoor nog een paar biertjes wegtikken, dan komt daar geheid gedonder van. Daarnaast heb je nog de commerciële druk, zeker op een outstation. Op AMS kunnen ze nog snel iemand anders oproepen, als jij de enige co of captain bent op het outstation betekent dat direct al uren vertraging, gemiste connecties en honderden pax over de zeik. Terwijl juist de kans op een biertje teveel of een paar uur te weinig slaap in AMS erg klein is en op outstation juist groter.
 
Mr White: na "adviezen" van een zeer wijs man via PM heb ik besloten mijn berichten te wissen, hoe triest het ook mag zijn.

Jammer dat je dat besloten hebt. Het was toch een zuivere post, zonder naam van piloot en/of bedrijf.

Je hebt tenminste wel weer een interessant en informatief topic geopend.
 
Back
Top