Welke vliegschool is goed?

@ FlyFens: Wat ik wil? Ik wil mensen duidelijk maken hoe zij research kunnen doen en hoe ze de beste vliegschool voor zichzelf kunnen vinden. Verder wil ik duidelijk maken dat JIJ de keuze moet maken en geen objectieve rapporten o.i.d. hoeft te verwachten (zeker niet op korte termijn). Dus leg de focus niet op de negatieve dingen (kijk naar de P&V discussie), maar grijp alle informatie aan en bekijk op welke manier je een zo goed mogelijk beeld van de markt c.q. school kan krijgen alvorens je een besluit maakt.

Ik denk dat wessen het punt begrijpt. De o zo vaak genoemde objectiviteit is moeilijk vast te stellen en zoals ik eerder al vertelde in bepaalde mate irrelevant. Neem alle beschikbare informatie tot je en maak daar zelf een beeld van op. Advertenties in een blad zorgen dat je een beter beeld van een opleiding krijgt en verder dat het blad gratis uitgegeven kan worden. Dus waarom dat als een negatief punt opvatten?

De interviews met leerlingen geven ook een beter beeld over de opleiding. Natuurlijk is hun mening subjectief en natuurlijk worden een er geen negatieve dingen over de opleiding gezegd. Je krijgt gratis en voor niets verhalen van leerlingen van (bijna) alle opleidingen, hierdoor kun zonder zelf enige moeite te doen een redelijk beeld van een opleiding krijgen. Dan is daar is o.a. Airwork weer voor om die dingen in een perspectief te zetten.

Nogmaals, gebruik alle beschikbare informatie en maak daar je eigen beeld uit op. Scholen gebruiken altijd een verkooppraatje en dat zal nooit veranderen. Informatie die je op fora zoals airwork vind kunnen dingen bevestigen of ontkrachten. En als je je een beetje inleest voordat je naar een open dag gaat heb je ook de mogelijkheden om kritische vragen te stellen. Daar moet de focus liggen als je je aan het oriënteren bent. Niet hoeveel advertenties er in een blad staan, of dat blad gratis is en of de titel correct is.
 
@RTO: Bovenstaande lijkt me voor zover ik het kan overzien een realistisch beeld van de situatie. Helaas is er idd geen objectief rapport, dus zul je je op andere manieren moeten oriënteren waarbij alle informatie welkom is, maar kritisch bekeken dient te worden. Je moet roeien met de riemen die je hebt.
 
Ik ben het met RTO eens, maar vind wel dat sommige info uit de special misleidend is. Zo staat er een plaatje bij een van de opleidingen van een Gezagsvoerder bij KLM, die zijn opleiding bij Seppe(geloof ik) heeft gedaan. Dat is dan wel weer misleidend, aangezien als je niet van de KLS komt, je kans bij de KLM om aangenomen te worden erg klein is.
Verder is het gewoon een leuk boekje met algemene info, om je een basisindruk te geven van de opleidingen. En dat is geloof ik ook van P&V er mee voor ogen heeft.
 
De enige scholen die goed zijn, zijn degene die een baangarantie hebben.

Rob.
 
dat maakt niet uit. het gaat om de kwaliteit van de opleiding. je zal wel ergens in europa aan een baan komen hoor.

Ja, moet je eens zeggen tegen al die vliegers die nergens ter wereld aan een baan komen.

Ontopic; Iedereen die een particuliere, peperdure, opleiding gaat volgen is zichzelf en zijn/haar garantstellers (ouders) verplicht zich heel goed te verdiepen in de scholen, de mogelijkheden, de moeilijkheden, de baankansen en de enorme financiele risico's die men loopt. Risico's die mogelijk de rest van je leven in negatieve zin gaan bepalen.

Juist daarom is het zo belangrijk open te staan voor de verhalen en adviezen van mensen die de hele molen al hebben doorlopen en weten waar de gevaarlijke valkuilen zijn in dit wereldje waar men puur handelt in jongensdromen en ego's.
Veel ander sub/objectief advies zal je niet kunnen vinden in de luchtvaart aangezien bijna iedere instantie of ondernemer hier een enorm eigenbelang in heeft.

Verwacht de echte verhalen niet van vliegscholen zelf of huidige leerlingen maar luister naar mensen die al aan het werk zijn of op andere manieren tegen de harde realiteit zijn aangelopen. Hier vervult Airwork een belangrijke rol en mogen alle mensen die een carriere ambieren als piloot Diana op hun blote knietjes bedanken voor het in stand houden van dit forum vol met gratis en onmisbaar advies.

In mijn ogen is een onafhankelijk onderzoek, van wellicht de VNV, naar de wantoestanden in het FTO-wereldje en vooral de kansen op de arbeidsmarkt na het volgen van een bepaalde vliegschool zeer gewenst en moet wellicht ook de overheid een strengere rol gaan spelen in vliegopleidingen.
Veel vliegscholen hebben al meerdere malen bewezen dat ze niet met de vrijheid in deze markt om kunnen gaan en dat resulteert jammer genoeg ook al jaren in verwoestte levens en jonge mensen met extreme financiele schade.
 
Last edited:
dat maakt niet uit. het gaat om de kwaliteit van de opleiding. je zal wel ergens in europa aan een baan komen hoor.

Meen je dat werkelijk serieus of maak je hier een ''grapje'' . De kwaliteit van je opleiding boeit geen flikker, als je je papiertje maar haalt. Datgene wat boeit is of je aan de bak komt met je 250TT uren tegen alle grote jongens met een evt full ATPL inplaats van een frozen ATPL. Op dit moment zullen er ongetwijfeld honderden vliegers in Nederland zijn die (nog) geen baan als piloot hebben. Volgens mij is Ryanair op dit moment een van de weinigen die nog actief recruteert. Air France ook, maar op dit moment worden er meer jongens uitgenodigd die al redelijk wat ervaring hebben.

Dus, verklaar uzelf, aangezien ik dit een zeer stomme opmerking vind...
 
dat maakt niet uit. het gaat om de kwaliteit van de opleiding. je zal wel ergens in europa aan een baan komen hoor.

Misschien wel. Alleen niet als vlieger...

Verder is er natuurlijk geen crisis ofzo, dus door de sterke economische groei in heel Europa zijn er zat banen vrij :) Als er banken failliet gaan, dan hebben we een probleem!:rolleyes:
 
Meen je dat werkelijk serieus of maak je hier een ''grapje'' . De kwaliteit van je opleiding boeit geen flikker, als je je papiertje maar haalt. Datgene wat boeit is of je aan de bak komt met je 250TT uren tegen alle grote jongens met een evt full ATPL inplaats van een frozen ATPL. Op dit moment zullen er ongetwijfeld honderden vliegers in Nederland zijn die (nog) geen baan als piloot hebben. Volgens mij is Ryanair op dit moment een van de weinigen die nog actief recruteert. Air France ook, maar op dit moment worden er meer jongens uitgenodigd die al redelijk wat ervaring hebben.

Dus, verklaar uzelf, aangezien ik dit een zeer stomme opmerking vind...

Is het niet zo dat je bij zo'n beetje elke maatschappij ook op een simulator moet vliegen bij een sollicitatieproces? Dan lijkt het mij dat als je een goede school hebt gehad, je hier beter uit zult komen. Of zie ik dat verkeerd?
Er zijn genoeg mensen die hun rijbewijs halen, maar lang niet allemaal zou ik als taxi-chauffeur willen hebben bijvoorbeeld.
Corrigeer me maar als dat anders is in de vliegwereld ;)
Dit is ook stukje interesse van mij kant.
 
De meeste airlines doen wel een simcheck bij een selectie en dat is maar goed ook.
Maar om te zien of je van een goeie fto komt...?

Je moet jezelf wel current houden want je kan nog van een goeie vliegschool komen en daarna onderuit gaan op een grading als je een jaar lang niet heb gestudeerd om je nivo te houden.
Bijhouden van atpl theorie, procedures en als je een rating hebt ook nog een die theorie en procedures.
 
Julien, het is niet nodig vinnig en knarrig te reageren op vragen en opmerkingen van over het algemeen jonge mensen die nog NUL ervaring hebben in zowel vlieguren, kennis van de industrietak, zich nog niet realiserend wat een echte recessie teweeg kan brengen en zich hier op het board dingen afvragen en stellingen poneren die de reeds ervaren vliegers soms het hoofd doen schudden.

Ik begrijp wel dat het je op een gegeven moment frustreerd maar vang het even op en ga geduldig verder met je welkome bijdragen aan de eerste twee forums van dit board , daar waar Airwork "haar" :kiss: opvoedend en begeleidend werk doet.

Een tijd meedraaien als instructeur op een vliegschool of zweefvliegclub levert subsequente ervaring op in het omgaan met dagelijks terugkerende en zichzelf repeterende opstapjes waar een leerling nu eenmaal doorheen moet, de een pakt het sneller op dan de ander. Als instructeur blijf je geduldig aangeven en corrigeren.

Keep up the good work.

White out
 
Bedankt voor uw pedagogisch advies :kiss: . Het is soms inderdaad frustrerend om tien keer hetzelfde te typen, maar ik doe het met liefde (en dat meen ik). Hoewel sommige ex-Airworkers dat niet realiseerden, zoals Uploader, Funbus en Coni. En niet te vergeten de beruchte Dalton a.k.a LimaZulu (hoewel ik daar ook heftig mee in gevecht ben geraakt) :grijns:

Ik moet er echter wel aan toevoegen (en dat is mijn persoonlijke mening) dat als je je gaat orienteren op een beroep als piloot je eerst de benodigde informatie gaat verzamelen op Internet en dan kom je vanzelf op Airwork uit. Op Airwork wordt er tien keer per week eenzelfde vraag gesteld en dan zit ik hoofdschuddend naar het beeldscherm te kijken. Wat ik me dan toch écht afvraag, is of ze zich überhaupt wel in de luchtvaart hebben verdiept. En met verdiepen bedoel ik toch echt dat je duidelijk dingen op papier zet, zoals ik in het topic ''Een baan na opleiding'' al gezegd had. Fora als Airwork, maar ook PPrune zijn informatiebronnen die een zeer goed beeld van de luchtvaart geven.

Ik hou ook van u Mr. White :kiss:
 
Last edited:
Hey maar Julien, als jij iedereen tegen je in het harnas jaagt, zou dat dan ook niet aan jou kunnen liggen?

Kbedoel, je zult het vast goed bedoelen maar schijnbaar komt het bij sommigen/velen niet zo over...
 
Ja, dat zou zomaar kunnen Peto. Op Internet komen dingen niet altijd zo over, zoals het hoort, maar laten we een voorbeeld geven met ex-Airworker Coni. Opmerkingen zijn gemodereerd door moeder des forums Diana (volgens mij), maar zonder al te veel nuance werd ik bewust op de pijnbank gesmeten door een grote mond te geven dat ik een leven moet gaan zoeken en ik alleen maar advies probeerde te geven. Ik vind het zelf zeer belangrijk dat jonge mensen geholpen worden om hun droom werkelijkheid te maken en via Air France geef ik regelmatig voorlichting over cadetscheme bij Air France op middelbare scholen, universiteiten, vliegclubs, noem maar op, in Frankrijk. Wat dat betreft ben ik wel de laatste die venijnig zal reageren en bewust jonge mensen op de pijnbank smijt. Sterker nog, ik zet me met mijn gezin al een paar jaar in om kansarme jongeren betere kansen te bieden in de maatschappij en deze zomer gaan we naar Afrika. Ik hoop dan toch dat mensen mij niet als een sikkeneurige zeikerd zijn, aangezien je heel erg met mij kunt lachen hoor! :D

Waar ik me vooral aan erger en ik laat dat soms onbewust doorschijnen in mijn berichten, is dat er mensen op Airwork zich aanmelden, een topic openen zonder het forum door te lezen met een vraag die elke week wel behandeld wordt. Op mij komt dat over als gemakzucht om het forum niet door te lezen en denk dat velen met mij daar ook zo over zullen denken.

Elke week typ ik het woord sponsorship wel op dit forum en dan vooral gerelateerd aan Air France. Niemand die er naar zal luisteren, maar bij Air France hebben wij een policy bij de cadetscheme en die ga ik niet uiteenzetten, maar ik heb dingen op dit board neer gezet die wel degelijk wat te maken hebben met die policy om de juiste kandidaten eruit te vissen. Helaas is er op dit moment maar een Nederlander als cadet aan de slag bij Air France en wat mij betreft mogen dat er wel wat meer worden. Sterker nog, vanuit Air France wordt er ook meer voorlichting gegeven buiten Frankrijk waaronder België, Zwitserland, Spanje, Italië en Groot-Brittanië. Op dit moment is ongeveer 4% van de cadets van buiten Frankrijk en als ik dan reacties lees dat het zo moeilijk is om Frans te leren en dan toch maar liever 150.000 euro ga lenen. Dat is typisch een voorbeeld dat ik eigenlijk niet kan geloven, maar toch wel erg frustrerend van raak en dat vind je soms ook terug in mijn reacties, hoewel ik nooit iemand bewust kwets. Dat zal immers nooit mijn bedoeling zijn.

Conclusie: ik ben gewoon heel erg lief en doe nooit iemand kwaad, althans héél soms ;)
 
Last edited:
Hey maar Julien, als jij iedereen tegen je in het harnas jaagt, zou dat dan ook niet aan jou kunnen liggen?

Kbedoel, je zult het vast goed bedoelen maar schijnbaar komt het bij sommigen/velen niet zo over...

Laten we weer on-topic gaan en er geen Julien bash topic van maken. Julien komt ons zelf tegemoet, met zijn nieuwe avatar, nu gaan we allemaal van hem houden:kiss:

Persoonlijk vind ik zijn bijdragen erg nuttig en zeker niet kwetsend tegenover wie dan ook.


disclaimer: Ik ben niet lid van de "I love Julien hyves o.i.d" en ik vind Frankrijk ook na mijn bezoek afgelopen weekend in Parijs nog steeds geen "topper".
 
VJ,

Ik heb je nog een PB gestuurd, of is ie niet aangekomen om wat voor reden dan ook ? ;)

Alleen mijn avatar is niet genoeg he,

Iedereen een dikke knuffel van de gevreesde Julien :kiss:

knuffel.jpg


Zo en nu weer on-topic.
 
Julien, het is niet nodig vinnig en knarrig te reageren op vragen en opmerkingen van over het algemeen jonge mensen die nog NUL ervaring hebben in zowel vlieguren, kennis van de industrietak, zich nog niet realiserend wat een echte recessie teweeg kan brengen en zich hier op het board dingen afvragen en stellingen poneren die de reeds ervaren vliegers soms het hoofd doen schudden.

Meneer de Wit,

Ik begrijp Juliens reactie heel goed, in dit geval ging het niet om een vraag als 'wat is de beste school' of 'hoeveel verdien ik als piloot'.
Van dat soort vragen kan ik me heel goed voorstellen dat een nieuw iemand in de luchtvaart die stelt en kan ik ook nog wel de moeite voor opbrengen om op te antwoorden, maar hier gaat het om een domme opmerking die door een onervaren persoon als waarheid wordt gelanceerd. Zeker afgelopen tijd zijn er al iets teveel van dit soort posts geweest van verschillende personen (waarvan ik de naam niet hoef te noemen) en die mensen als Julien de motivatie om hier te blijven uitleggen en antwoorden wegneemt.
Ze vertroebelen het beeld dat de ervaren mensen hier proberen te schetsen en wekt simpelweg irritatie op.
Als je als instructeur wordt verteld door een nieuwe leerling hoe het werkt en je krijgt een grote mond toe durf ik te wedden dat zelfs dat instructeurs-engelen geduld binnen zeer korte tijd verdwenen is.
 
Back
Top