Welke vliegschool is goed?

Proz

New member
Hallo,
ik zit nu in 5 vwo en ben van plan om na het VWO een pilotenopleiding te doen.
Nou heb ik op deze site heel veel info gevonden over de verschillende vliegscholen, maar kan ik niet goed vinden welke vliegscholen nou goed aangeschreven staan en waar mensen goeie/slechte ervaringen hebben.
Dus zou ik het fijn vinden als jullie hier wat ervaringen konden posten van de verschillende vliegscholen.

Alvast bedankt!
 
hey proz,


als het goed is, kan jij nu al je selectie beginnen bij bijv. kls ( klm flight academy).
binnen 1.5 jaar heb je daar je atpl. voor zo ver ik het weet vind ik zelf dat een goede school, waar je ook als enigste naar amerika gaat (wipe me if im wrong)
 
hey proz,


als het goed is, kan jij nu al je selectie beginnen bij bijv. kls ( klm flight academy).
binnen 1.5 jaar heb je daar je atpl. voor zo ver ik het weet vind ik zelf dat een goede school, waar je ook als enigste naar amerika gaat (wipe me if im wrong)

Dat doe ik dan bij deze. EPST gaat namelijk ook naar de VS, naar een veldje niet ver van Falcon Field vandaan (waar de KLS op vliegt).
Proz, om hier alle vliegscholen en hun pro's en con's nog een keer uit te gaan leggen is echt enorm veel werk en staat ook al velen malen (beter) beschreven, zowel hier op het forum, als in de Kennisbank. ''Welke vliegschool is goed?'' is een zelfde soort vraag als ''Welke auto is mooi?''. Het is erg persoonsgebonden en iedere auto heeft zijn voor- en nadelen.
Persoonlijk denk ik dat je misschien niet echt goed hebt gekeken als je op deze site geen goede/slechte verhalen kan vinden. Ik zal je in ieder geval even een rijtje geven van de wat bekendere vliegscholen hier in Nederland, dan weet je in ieder geval waar je naar moet zoeken. In willekeurige volgorde:
Martinair Flight (flying?) Academy: Vliegt naar mijn weten op Lelystad en doet daar dan ook alles. Theorie en praktijk zijn in Nederland.
NLS: Zit voornamelijk in Hoofddorp, doet theorie hier in Nederland, gedeelte van de praktijk gebeurt in Evora, Portugal. Oudste opleiding van Nederland.
KLS: Theorie in Eelde, gedeelte praktijk in Arizona, USA. Zeer nauwe samenwerking met de KLM, hetgeen voor- en nadelen op kan leveren.
EPST: Theorie wordt uitbesteed aan een school in Oxford. Deze school heeft een zeer goede, internationale reputatie wat betreft de theorie opleiding. Gedeelte praktijk in Arizona, USA.
DFA: Kleine school die, volgens eigen zeggen, zeer goed is in persoonlijke begleiding. Theorie en praktijk in Eelde.
Stella: Grootste opleider van Nederland op dit moment voor zover ik weet, hetgeen natuurlijk niet per se positief, danwel negatief hoeft te zijn. Theorie en praktijk in Nederland.

Dingen die vooral belangrijk zijn bij je schoolkeuze? Kijk naar:
Toekomstpersectief. Hoe zijn de banden met luchtvaartmaatschappijen? Check dit ook, want meestal wordt dit allemaal heel wat rooskleuriger verteld dan het daadwerkelijk is. Uitspraken als ''Wij leveren onder andere aan maatschappij XXX'', kan heel makkelijk betekenen dat er één student met heel veel geluk bij die maatschappij is komen te werken.
Garantiefonds. De meeste scholen hebben een Garantiefonds, maar de voorwaarden verschillen heel erg per school.
Persoonlijke mening. Net als bij je keuze van je middelbare school, hangt je keuze van vliegschool erg af hoe jij je er bij voelt. Ga langs op open dagen en proef de sfeer. Kijk bij welke school jij een goed gevoel krijgt.

Nou, dat was even een opstapje. Kijk nog even wat langer rond hier op het forum. Echt waar, er staan genoeg verhalen...

P.S. Er kunnen misschien wat foutjes zitten in mijn beschrijvingen over de verschillende scholen. Ik heb in ieder geval alles op geschreven voor zover ik het weet. Voor echt alle exacte dingen van de scholen zou ik lekker op de websites rond kijken, daar staat het allemaal heel mooi uitgelegd.
 
Ik vraag mij af of het naar Amerika gaan de KLS als goed kwalificeert...volgens mij gaan ze naar amerika omdat het goedkoper is en er meer mooi weer dagen zijn....mooi weer vliegers zijn natuurlijk niet per definitie goede vliegers.

Daarmee wil ik overigens niets afdoen aan de kwaliteit van de KLS hoor, het is m.i. ook een goede school, sterker nog, ik denk dat er in NL geen slechte scholen zijn en dat is incl. de zgn modulaire of "vrije markt" opleidingen. (en dat is dan ook het enige waar IVW trots op mag zijn, verder moeten zij zich de ogen uit het hoofd schamen voor zinloze regeltjes en absurde tarieven)

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je wil, uiteindelijk is iedereen die ik ken wel aan de bak gekomen, vrije markt, NLS, KLS, Stella, DFA enz. Heb je de middelen en kom je door de selecties en wil je meteen verkeersvlieger worden, probeer eerst KLS, en als zij zeggen dat je geen piloot kan worden, probeer dan STELLA, DFA enz. Wil je daarentegen genieten van écht vliegen ;), studeer door, haal on de side je PPL en ga daarna modulair door voor je ATPL, je eindigt dan met twee beroepsopleidingen. De luchtvaart is een markt van enorme pieken en dalen...3 jaar geleden kon niemand aan werk komen, vorig jaar konden de piloten niet aangesleept worden, en volgend jaar kunnen piloten weer niet aan het werk komen....een plan B om de slechte tijd door te komen lijkt mij dus niet zo gek...

Succes bij je keuze..
 
hey proz,


als het goed is, kan jij nu al je selectie beginnen bij bijv. kls ( klm flight academy).
binnen 1.5 jaar heb je daar je atpl. voor zo ver ik het weet vind ik zelf dat een goede school, waar je ook als enigste naar amerika gaat (wipe me if im wrong)
Er veel scholen die je naar Amerika sturen. En die 1.5 jaar waar je het over hebt, tel je daarbij ook de huidige wachttijden bij voor je aan je opleiding kan beginnen? Mensen die zich nu aanmelden moeten er rekening mee houden dat ze pas in 2011 kunnen BEGINNEN met hun opleiding. Dat betekent dat je tegen 2013 je opleiding pas af hebt.

Even een lijstje van goed aangeschreven scholen (naar mijn mening. Verder vind ik dat Lambourghini mooie auto's maakt.);
KLS
EPST
NLS
 
Ik wil geen school aanbevelen aangezien ik op geen een heb gezeten, maar heb zelf voor kls gekozen vanwege de baanperspectieven voornamelijk, en hun manier van werken spreekt mij aan.
Verder wil ik nog even Dersim verbeteren. Je kan namelijk bij de kls pas wanneer je je overgangsrapport naar VWO6 kunt laten zien selectie doen. Op dit moment zeer aan te raden, want hoe langer je wacht met de selectie, hoe langer het duurt voor je kunt beginnen aan de opleiding als je wordt aangenomen.

Groeten en succes met je keuze.
 
Een woord, elf letters, sponsorship => search sponsorship and they'll tell you...

Ik verbaas me overigens dat er hier advies wordt gegeven door mensen die nog 0,0 ervaring op de arbeidsmarkt hebben. Maarja, ga er geen energie meer insteken, er wordt toch niets mee gedaan met sponsorships. 150.000 euro, ja dat is lekker. Veel plezier met je studieschuld en hoop dat je na 5 jaar na afstuderen een baan hebt, anders kun je burgers gaan flippen en drie jaar de schuldsanering in.

Houdoe!

En voor iedereen die wel slim genoeg is en voor een sponsorship kiest. Thumbs up en biertje staat op mijn naam. Group hug! :kiss:
 
Het maakt niet uit waar je opgeleid wordt, Amerika, Engeland, Rusland.
Het maakt niet uit hoe nieuw of oud de leskisten zijn.
Het maakt niet uit hoe lang de opleiding duurt (1 of 2 jaar)
Het maakt niet uit of je 80000 of 100000 betaalt.
Het maakt niet uit of je de sfeer bij de school gezellig vindt.

De enige vraag die je je moet stellen is: welke school geeft me de meeste kans op een die ene baan en/of de baan waarmee ik de enorme schuld kan gaan aflossen. Die vraag kan niemand voor je beantwoorden. Als je Airwork goed doorleest dan kom je er makkelijk achter welke scholen goede resultaten hebben geboekt in het verleden. Maar de tijden zijn heel lang niet zo onzeker geweest als nu. Dus resultaten uit het verleden bieden heel weinig garantie. Succes.
 
Ik verbaas me overigens dat er hier advies wordt gegeven door mensen die nog 0,0 ervaring op de arbeidsmarkt hebben.

En waarom precies? De beste man vraag om ervaringen van mensen op vliegscholen. Dat hoeft toch niet per se iemand te zijn met ervaring op de arbeidsmarkt? Ik denk dat ik prima mijn ervaringen hier neer kan zetten.
Maar inderdaad Julien, iedereen die 1,5 ton betaald is per definitie een idioot die niet heeft nagedacht. Ik heb nog even zitten kijken naar die Sponsorships. Hier nog even wat kleine feitjes, in ieder geval voor Etihad:
- Je doet je opleiding in Abu Dhabi. Sommige mensen zitten nou eenmaal liever hier in de buurt...
- Voor je selectie moet je tegenwoordig naar Toronto. Alle andere plekken zitten al vol.
Of dit, rechtstreeks van de site:
The company shall be entitled to recover from the cadet on demand the sponsorship cost on a pro rata basis (i.e in proportion to the sponsorship cost incurred by the company to sponsor participation in the programme). If, prior to the successful completion of the programme the cadet:

-fails to comply with any of the employment obligations and training attendance requirements;
-is for any reason expelled or prohibited from continuing the training and/or fails to complete the training within the period specified;
-fails to pass satisfactorily any final GCAA examination given by the training provider as per the GCAA regulation and as a result participation in the programme is discontinued;
-fails to achieve the minimum requirement of the training; make unsatisfactory progress with any aspect of the training or fails to display the necessary aptitude for the training; or discontinues, suspends or terminates training at any time before completion of the programme.

Ga nou niet doen alsof Sponsorships altijd zo heilig zijn. Want zoals ik het hier lees, hoef je maar één keer voor je GCAA final exam te falen en je mag de volledige kosten terug dokken...

En ten slotte; mocht je het halen, dan moet je verplicht 60 maanden bij de maatschappij werken. Echter, en daar komen de kleine lettertjes weer,
Cadet pilots are required to serve the company as a pilot or any other position determined by the Company in its sole discretion,
Fijn, sta je alsnog 5 jaar burgers te flippen, maar dan in de kantine.
Ik zit op een school waar je 1,5 ton betaald en ik vermaak me prima daar. Ik ben er op voorbereid dat ik straks misschien een jaar of twee moet wachten, maar als ik dit soort dingen lees, heb ik absoluut geen spijt dat ik voor deze school heb gekozen. Iedereen die het anders wilt doen wens ik ongeloofelijk veel plezier en succes en ik hoop van harte dat ook zij terecht komen waar ze willen...
 
Sweetsurrender: over die ervaringen heb je gelijk, die kan iedereen hier met elkaar delen. Maar Julien had het over "advies" geven. Dat is net weer iets anders denk ik zo.

Overigens heb je een prima punt voor wat betreft dat Etihad sponsorship !!

Gr,

3Bergen
 
Zoals ook al in andere threads en hier opgemerkt, het gaat vooral om het traject na het behalen van brevet, de lobbies met airlines vooral. Dus wat dat betreft zijn de mensen die nu nog op een vliegschool bezig zijn niet de meest ideale bron. Er zijn een aantal airlines die altijd open staan voor iedereen, maar het merendeel heeft zo eigen bronnen en eisen. Naar mijn mening zijn EPST en NLS nog steeds de enige opleidingen in NL die de meeste en beste connecties met airlines hebben. En KLS is natuurlijk een 90% kans op vliegbaan bij KLM, de paar afvallers die er nog zijn komen er meestal ook wel op eigen kracht of met behulp van NLS connecties.

Binnen NL kom ik dus op hetzelfde rijtje als Nielzzzo (KLS, EPST, NLS), maar zoals Julien zegt kan het zeker geen kwaad om ook over de grens te kijken (Lufthansa school etc). De andere scholen zijn niet perse slechter qua opleiding, maar missen de contacten daarna die helaas (zeker in slechte tijden) vaak essentieel zijn. Je keuze (en kansen dus) zijn daardoor gelimiteerder en je kan er naderhand weinig meer aan doen. De keuze die je nu dus maakt is van belang, wat dat betreft doe je er goed aan jezelf te informeren via airwork (al gaat hier ook genoeg onzin rond).
 
Eigenlijk vindt Julien de KLM flight academy ook de beste school. Maar hij heeft de selectie gedaan en deze niet gehaald. Nu vliegt hij gelukkig bij Air France en wat is mooier, de groep vliegers waar hij ook bij wilde horen is door zijn maatschappij overgenomen. In zijn hierarchie staat hij dus nog hoger. En dat moet hij hier steeds duidelijk maken. Grow up, have a life (in France).
Die jongens die 0,0 ervaring hebben, hebben zich onlangs georienteerd, open dagen bezocht, met (ervaren) mensen gesproken, selectie gedaan en zich een mening gevormd. Die kan wel degelijk van belang zijn.
Regelmatig zegt de persoon (met weinig ervaring) naast mij zeer zinvolle dingen. Die neem ik mee, en daar wordt onze gezamenlijke prestatie beter van.

Gegroet,
 
:haha:

Jerry, Jerry, Jerry!

Volgens mij moet je mijn berichten er maar eens op na lezen. Heb geen hekel aan de KLS, of KLS'ers. En in deze thread heb ik het woordje KLS niet eens doen vallen. Ik steek energie, tijd en moeite in allerlei bezigheden om jonge mensen van advies te voorzien (niet alleen op airwork). Wat krijg je ervoor terug? Stank voor dank. Althans op airwork...

Vanwaar trouwens deze achterlijke aanval op mij? Ben je de gevreesde LimaZulu ofzo? Of ben je de reïncarnatie van Funbus? Of van Uploader? Of van Coni?

Hè, realiseer me dat ik niet echt veel vrienden op dit board heb :haha: :D
 
Last edited:
Eefis, volgens mij verdienen die jongens in Parijs nog net even iets meer met nog net even betere voorwaarden. Zij hebben de grotere piemel en dat is helemaal niet erg. Je hoeft Julien om die reden niet aan te vallen, KLM is ook best goed hoor.

Overigens heeft Julien helemaal gelijk. Ik zal Onassis even citeren. Geen opleiding, geen brevet, geen type-rating, geen baan: informatieve nederigheid. Je ziet hier te veel mensen die niet weten waar ze het over hebben adviezen geven of nog erger, informatie verschaffen die niet klopt. Dat is stom en dat mag best gezegd worden.

kusje,
deoostblokker
 
Ik weet dat de meeste goede adviezen hier allemaal op hetzelfde neerkomen en dus wellicht ten overvloede maar als je dan in deze tijd toch perse een vliegopleiding wilt gaan doen kies dan voor die school die je aan het eind van het traject de meeste kans op een goede baan biedt. Een goed gevoel bij een school is imho echt niet van belang.
 
Zoo allereerst bedankt voor al jullie antwoorden!
Ik merk al dat mijn vraagstelling niet echt duidelijk was, mijn echte vraag was eigenlijk welke school een goede reputatie heeft, vooral met het vooruitzicht op een baan.

Wat ik hier uit afleid is dat als je bij de KLS aangenomen wordt je best veel kans hebt op een baan bij de KLM, en dat je bij de NLS en EPST ook goede (betere dan bij de andere scholen) kansen hebt op een baan?
Correct me if i'm wrong.

In ieder geval bedankt allemaal!
 
eefis komt hier om te rellen, niets meer niets minder....

Ook als zou je vlieger zijn (wat ik absoluut niet geloof gezien je ongezonde aversie jegens Julien), dan nog praat je poep. Dit baseer ik op het feit dat jouw opmerking jegens Jullien alleen maar gebaseerd is op jaloezie. Deze kerel heeft het beter dan menigeen vlieger op dit board. Zelfs beter dan de ''oppergoden'' bij de Klem. Ik ben benieuwd waar jij vliegt eefis. Pure jaloezie dus...

Ontopic:

Baangarantie is het devies. De enige school in Europa die dit aanbied is de Lufthansa Flugschule. Als je zoekt zie je een hele uitgebreide post die ik een tijd geleden geschreven heb omtrent dit
onderwerp.

Zeker in deze economische tijden zou ik het me wel een tweede keer overwegen voordat ik anderhalve ton investeer in een risicovolle onderneming. Goed oriënteren is dan ook het advies...

succes!
 
Back
Top