Welke vliegschool is goed?

Ik wilde nog even iets toevoegen over de Lufthansa Flugschule m.b.t. de baangaratie. Tijdens mijn verblijf in Goodyear ben ik daar vrij veel met een aantal Duitse jongens omgegaan en bevriend geraakt en hebben we ook genoeg kunnen praten over het programma dat zij daar volgen.

Nu is het dus zo dat in principe iedereen naar Lufthansa mainline gaat maar het is geen 100% baangarantie. Wanneer Lufthansa ze op de normale manier aanneemt zullen ze een X bedrag moeten betalen voor de opleiding. Stel dat Lufthansa geen vliegers nodig heeft vanwege economische omstandigheden etc. en hen geen baan kan aanbieden dan kan er gewacht worden of ze kunnen kiezen om bij een andere airline te solliciteren, in dat geval hoeven zij niets aan Lufthansa te betalen. Als je naar het totaalpakket van Lufthansa kijkt is het in mijn ogen is het een van de beste programma's die je kan doen.

De laatste informatie die ik heb is dat ze nog steeds doorgaan met het programma maar het staat wel op een lager pitje.

Gr. Leading Force
 
Je hebt nog wel vrienden hier hoor Julien :)

Eefis, beetje dimmen man. Ja, sponsorships zijn het stokpaardje van Julien en hij heeft nog gelijk ook. En zolang mensen nog steeds vragen welke school ze moeten doen zonder andere threads te lezen, zal hij dat steeds blijven herhalen.

Sweet Surrender: Als de vraagstelling is, welke school goed is, dan heeft de vraagsteller niet eens zo heel veel aan ervaringen van mensen die nu bezig zijn. Want serieus, hoeveel durven te zeggen (of hebben door) als hun opleiding niet zo goed is? En hoeveel hebben uberhaupt vergelijkingsmateriaal? Dat geeft dus een extreem vertekend beeld omdat iedereen wel zal zeggen dat zijn of haar school goed is.
 
Ik heb m'n avatar veranderd misschien dat mensen nu beter naar de berichten die ik schrijf kijken :grijns:
 
Rellen? Waar ik me aan erger zijn de mensen die hier zelf een opleiding hebben gedaan en nu een aantal jaren vliegen en daardoor propageren hier de wijsheid in pacht te hebben. Niets persoonlijk.
Hoe reeel is het om als Nederlandse jongen of meisje in aanmerking te komen voor een (buitenlandse) sponsorship? Die kans is zeer klein, ook al ben je op en top gemotiveerd, heb je vliegaanleg en spreek je de taal. Zelfs voor een Duitser is LFT zeer moeilijk binnen te komen.
Het mooie is dat Iz zich er ook nog mee bemoeit. Het VNV zou er goed aan doen een objectieve studie te doen naar de opleidingsmogelijkheden binnen Nederland. Niet zo maar een bezoekje, maar zich daarwerkelijk uitspreken over kwaliteit. Daar zouden al die zoekende jongens en meisjes mee zijn geholpen.
 
Het VNV zou er goed aan doen een objectieve studie te doen naar de opleidingsmogelijkheden binnen Nederland. Niet zo maar een bezoekje, maar zich daarwerkelijk uitspreken over kwaliteit. Daar zouden al die zoekende jongens en meisjes mee zijn geholpen.

Daar heeft Eefis een puntje. Ik heb me een ongeluk gezocht naar een onafhankelijk en objectief onderzoek naar de kwaliteit en baankansen van verschillende vliegscholen.
Of de VNV dit moet of kan doen weet ik niet, maar het is zeker zo dat veel "zoekende jongens en meisjes" daarmee geholpen zouden zijn.
 
Maar er valt zo bar weinig te onderzoeken FlyFens. Probeer je eens voor te stellen wat een onafhankelijke studie zal zeggen over 18 jarige jongens die 150.000 euro lenen zonder duidelijk carriere-pad. Geen garantie, terend op resultaten uit het verleden en een flinke dosis optimisme. Het antwoord zal kort maar krachtig zijn: Succes!!

Je hebt geen VNV nodig. Alleen een gezonde dosis realisme. Als je het echt moet doen, doe het dan, maar weet waar je aan begint. :)
 
@ Flyfens: zoekt en gij zult vinden: www.vnv-dalpa.nl/publiek/vvworden

@ eefis: Als je vind dat iemand iets in jouw ogen incorrect zeg. Bestrijd dat dan met argumenten en ga niet kinderachtig op de man spelen, puur gevoed door irritatie. Door in je tweede post uiteen te zetten wat je bedoeld snap ik nu waar je heen wilt.

Niettemin ben ik van mening dat je toch de LH Flugschule selectie moet proberen. Niet geschoten is altijd mis. Dat de selectie streng is, is niet zonder reden.

Verder zou ik zeggen; lees het VNV document maar eens...
 
@RTO: Bedankt voor het posten van de link, maar ik had hem zelf ook al gevonden. Hoewel het wat info geeft is het niet hetonderzoek naar de kwaliteit van vliegscholen waar ik naar op zoek was.

Maar er valt zo bar weinig te onderzoeken FlyFens.

Er valt zo bar weinig te onderzoeken??????? :eek!:

Hoe ben jij aan de info gekomen op basis waarvan je een keuze voor een vliegschool gemaakt hebt???
Voor jou mogen de verschillen tussen de verschillende vliegscholen nu misschien duidelijk zijn, maar als je helemaal groen op zoek gaat is het niet heel eenvoudig om er achter te komen wat een goede school is.
Op open dagenzegt iedereen dat de betreffende vliegschool ontzettend goed is, dus daar heb je niet zoveel aan.

Het zou erg handig zijn als er een onafhankelijk en betrouwbaar onderzoek naar de kwaliteit van vliegscholen zou komen waarin in ieder geval de volgende zaken aan de orde komen:
-Werkelijke opleidingsduur
-Werkelijke kosten
-Gemiddelde tijd tot eerste vliegbaan uitgesplitst per jaar van afstuderen
-Gemiddelde salaris bij eerste baan
-Percentage uitvallers in de opleiding

En zo kan ik nog wel wat zaken verzinnen die interesant zouden zijn om te weten.
 
Het maakt niet uit waar je opgeleid wordt, Amerika, Engeland, Rusland.
Het maakt niet uit hoe nieuw of oud de leskisten zijn.
Het maakt niet uit hoe lang de opleiding duurt (1 of 2 jaar)
Het maakt niet uit of je 80000 of 100000 betaalt.
Het maakt niet uit of je de sfeer bij de school gezellig vindt.

De enige vraag die je je moet stellen is: welke school geeft me de meeste kans op een die ene baan en/of de baan waarmee ik de enorme schuld kan gaan aflossen. Die vraag kan niemand voor je beantwoorden. Als je Airwork goed doorleest dan kom je er makkelijk achter welke scholen goede resultaten hebben geboekt in het verleden. Maar de tijden zijn heel lang niet zo onzeker geweest als nu. Dus resultaten uit het verleden bieden heel weinig garantie. Succes.

Precies! Het zouden mijn woorden kunnen zijn.
 
@ FlyFens; het is niet aan de VNV om te onderzoeken welke school het ''beste'' is aangezien dat subjectief is.

Indien je bij de KLM wilt vliegen is de KLS het beste (wordt ook aangegeven in het betreffende document). Indien je bij LH wil gaan vliegen is de Lufthansa Flugschule het beste. Maar omdat de VNV niet over de landsgrenzen kijkt wordt de LH Flugschule niet mee genomen. Verder is het niet iedereen zijn of haar wens om bij de KLM te vliegen. Er worden dus voor jou, als toekomstige verkeersvlieger, punten gegeven waar je op moet letten bij het kiezen van een vliegschool. Die punten die jij noemt en die in het document staan kun je allemaal zelf achterhalen, daar heb je geen ''onafhankelijk'' orgaan voor nodig.

Zo'n onderzoek zou je elk jaar moeten herhalen omdat de marktsituatie (aannames van maatschappijen) en de kwaliteit van de scholen steeds verandert (kijk maar naar de NLS). Tevens zou zo'n onderzoek dan altijd 2 jaar achter lopen aangezien de studenten die vandaag aangenomen worden, twee jaar geleden met hun studie begonnen zijn.

De VNV geeft JOU een leidraad waarmee je zelf kunt onderzoeken welke school voor JOU het beste is. Aan de hand van het VNV document kun jij zelf een gedegen onderzoek doen. Zo krijg je een actueel en voor jou op maat gemaakt onderzoek. Verder kun je zelf bepalen hoe objectief je bent in het onderzoek.

Wat wil je nog meer? :biertje:
 
@ FlyFens; het is niet aan de VNV om te onderzoeken welke school het ''beste'' is aangezien dat subjectief is. Indien je bij de KLM wilt vliegen is de KLS het beste (wordt ook aangegeven in het betreffende document). Indien je bij LH wil gaan vliegen is de Lufthansa Flugschule het beste. Maar omdat de VNV niet over de landsgrenzen kijkt wordt de LH Flugschule niet mee genomen. Verder is het niet iedereen zijn of haar wens om bij de KLM te vliegen. Er worden dus voor jou, als toekomstige verkeersvlieger, punten gegeven waar je op moet letten bij het kiezen van een vliegschool. Die punten die jij noemt en die in het document staan kun je allemaal zelf achterhalen, daar heb je geen ''onafhankelijk'' orgaan voor nodig.
:
De punten die FlyFens graag in een onderzoek zou zien, zijn volgens mij helemaal niet zo subjectief. Wat is er subjectief aan een onderzoek naar gemiddelde tijd tussen opleiding en baan, of het gemiddelde starterssalaris (en dan niet de 5,50 bij de Mc voor hamburgers flippen)? Het begrip 'beste' is misschien subjectief als je inderdaad alleen maar voor KLM gaat kijken, maar als je een onderzoek doet naar de 'beste' vliegschool, op basis van onderzoekbare feiten zoals die onderwerpen die FlyFens noemt, denk ik dat de term 'beste' best wel eens heel objectief zou kunnen worden...
Waarom er een onafhankelijk orgaan voor nodig is? Vraag eens aan een student van vliegschool XXX hoeveel tijd er tussen opleiding en baan zit. Vraag het daarna aan iemand van de afdeling marketing en ten slotte nog even aan de AI die net ergens is aangenomen. Ik durf te wedden dat je drie verschillende antwoorden zal krijgen... Een onafhankelijk orgaan als de VNV kan een duidelijke definitie van deze twee momenten (de één hanteert misschien zijn eerste werkdag, terwijl de datum van de fantastische brief zal hanteren) en op basis daarvan alle scholen duidelijk en eerlijk naast elkaar kunnen zetten. En ik denk dat er veel mensen zijn die daar behoefte aan hebben
 
De punten die FlyFens graag in een onderzoek zou zien, zijn volgens mij helemaal niet zo subjectief. Wat is er subjectief aan een onderzoek naar gemiddelde tijd tussen opleiding en baan, of het gemiddelde starterssalaris (en dan niet de 5,50 bij de Mc voor hamburgers flippen)? Het begrip 'beste' is misschien subjectief als je inderdaad alleen maar voor KLM gaat kijken, maar als je een onderzoek doet naar de 'beste' vliegschool, op basis van onderzoekbare feiten zoals die onderwerpen die FlyFens noemt, denk ik dat de term 'beste' best wel eens heel objectief zou kunnen worden...
Waarom er een onafhankelijk orgaan voor nodig is? Vraag eens aan een student van vliegschool XXX hoeveel tijd er tussen opleiding en baan zit. Vraag het daarna aan iemand van de afdeling marketing en ten slotte nog even aan de AI die net ergens is aangenomen. Ik durf te wedden dat je drie verschillende antwoorden zal krijgen... Een onafhankelijk orgaan als de VNV kan een duidelijke definitie van deze twee momenten (de één hanteert misschien zijn eerste werkdag, terwijl de datum van de fantastische brief zal hanteren) en op basis daarvan alle scholen duidelijk en eerlijk naast elkaar kunnen zetten. En ik denk dat er veel mensen zijn die daar behoefte aan hebben

Bedankt Sweetsurrender, ik begon al te twijfelen of ik niet duidelijk was geweest in mijn vorige post...... Dit scheelt weer typwerk!
 
-Werkelijke opleidingsduur
Kun je makkelijk op internet cq open dag vinden.

-Werkelijke kosten
Kun je ook makkelijk vinden op internet cq. open dag (integrated opleidingen)

-Gemiddelde tijd tot eerste vliegbaan uitgesplitst per jaar van afstuderen
Over welke tijdspanne genomen? De luchtvaart beweegt cyclisch dus een zwart wit antwoord is onmogelijk. Veel met oud- studenten praten, open dagen bezoeken etc. zullen je een beter beeld geven. Aangezien er geen representatief antwoord is lijkt het me makkelijker om na te gaan aan welke maatschapijen de school studenten levert en of er aftercare is. Ook weer dingen die makkelijk te vinden zijn.

-Gemiddelde salaris bij eerste baan
Ook weer niet representatief aangezien een beginnende F/O bij RYR meer kan verdienen dan een nieuwe FO of SO bij de KLM terwijl de secundaire arbeidsvoorwaarden bij de KLM beter zijn. Nogmaals, als je weet welk maatschappijen van de betreffende school aannemen dan kun je zelf een conclusies trekken. tip; www.ppjn.com voor salarissen.

-Percentage uitvallers in de opleiding
Navragen bij scholen. Ik heb toendertijd een heel helder beeld gekregen hierover. Scholen lopen zelf ook geld mis als er mensen uitvallen tijdens de opleiding.


Nogmaals, allemaal heldere punten die je zelf ook kunt uitvinden.


De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is een beroepsvereniging van en voor verkeersvliegers. De VNV houdt zich ook bezig – hoewel in beperkte mate – met de opleiding tot verkeersvlieger in Nederland en kent een beperkt lidmaatschap voor mensen in opleiding tot verkeersvlieger. Gedegen oriëntatie op de opleidingsmarkt is noodzakelijk voordat u besluit een opleiding te volgen

Zoals ze zelf al zeggen zijn ze een vereniging voor verkeersvliegers. Zij behartigen de belangen van verkeersvliegers (die daar overigens grof voor betalen :D). Zij zijn zelf zonder gedegen onderzoek niet in staat om uitspraken te doen over de kwaliteit van vliegscholen. En het is niet hun taak om daar onderzoek naar toe doen. Als ik soms zie dan soms de belangen van bepaalde vliegers erg slecht behartigt worden dan mag je blij zijn dat er nog zo'n stuk geschreven is.

De luchtvaart is een harde wereld waar je zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes en dus ook zelf actief achter informatie moet aangaan. Na je opleiding sta je er ook (vaak) alleen voor en moet je zelf zorgen dat die die ene mooie baan krijgt.

Ik heb ook het betreffende traject doorlopen en alles is precies gelopen zoals ik gepland had. Dat komt door een goede voorbereiding voordat ik voor een bepaalde school koos.

En inderdaad weten vliegers meer dan niet vliegers aangezien ieder van ons weet dat het een zware weg is waar je niets gratis krijgt en waar je zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes. Daarom zijn bepaalde vliegers ook verbaasd over sommige opvattingen. En ja, zodra jij al die open dagen af bent gegaan, al die sites hebt afgestroopt, met oud leerlingen hebt gesproken en noem maar op, kun je een oprechte mening geven.

p.s. subjectief was misschien niet het goede woord. Ik had eerder voor representatief moeten kiezen.
 
Okay ik zal nog eens proberen te verduidelijken wat ik bedoel:

-Werkelijke opleidingsduur
Kun je makkelijk op internet cq open dag vinden..
Nee, het is mijn ervaring dat je op een opendag de praatjes van een recruiter te horen krijgt. Die hebben er over het algemeen een handje van om de zaak wat gunstiger voor te stellen dan ze in de werkelijkheid zijn.

Wat ik zou willen zijn de files van de studenten die de afgelopen tien jaar zijn afgestudeerd. Aan de hand van die files kun je de werkelijke tijd die studenten nodig hebben precies bepalen. Je zou het nog uit kunnen splitsen per jaar dat studenten aan de opleiding begonnen zijn zodat je kan zien of er nog variatie tussen de verschillende opleidingen zit.

-Werkelijke kosten
Kun je ook makkelijk vinden op internet cq. open dag (integrated opleidingen)...
Zo gemakkelijk is dat niet, vaak zijn er veel verborgen kosten. Door veel verschillende leerlingen te intervieuwen kun je er achter komen wat ze werkelijk kwijt zijn aan hun opleiding en de basisdingen zoals huisvesting, verzekeringen en weet ik veel wat nog meer daaromheen.

-Gemiddelde tijd tot eerste vliegbaan uitgesplitst per jaar van afstuderen
Over welke tijdspanne genomen? De luchtvaart beweegt cyclisch dus een zwart wit antwoord is onmogelijk.
Dat is ook de reden dat je een overzicht nodig hebt uitgesplitst over het jaar van afstuderen. Op die manier kun je de resultaten van de verschillende vliegscholen met elkaar vergelijken zonder dat de conjectuur een storende factor is, immers cijfers worden vergeleken van vliegers die allemaal op het zelfde moment de markt op kwamen. Een zwart op wit overzicht is op deze manier dus zeker wel mogelijk.
Om een goed beeld te krijgen moet je de resultaten van zoveel mogelijk en het liefst alle afgestudeerden van een bepaalde school achterhalen.

Veel met oud- studenten praten, open dagen bezoeken etc. zullen je een beter beeld geven.
Veel met oud studenten praten geeft je ongetwijfeld een goed beeld. Het is alleen niet voor iedereen mogelijk om met veel ex-studenten in contact te komen. Bovendien zal het je zeker geen beter beeld geven dan een onderzoek waarbij van alle studenten wordt achterhaald hoe lang ze er over gedaan hebben om een baan te vinden.

Aangezien er geen representatief antwoord is lijkt het me makkelijker om na te gaan aan welke maatschapijen de school studenten levert en of er aftercare is. Ook weer dingen die makkelijk te vinden zijn...
Okay, leg mij nog eens uit waarom er geen representatief antwoord mogelijk is.
Verder is het een goede suggestie om ook de maatschappijen waar een school aan levert op een rijtje te zetten.
Dan zetten we er ook nog bij of de studenten goed door de typerating en linetraining gekomen zijn. Verder willen we natuurlijk nog graag weten wat het beeld van de betreffende maatschappij van de kwaliteit van de studenten van de betreffende school is.

-Gemiddelde salaris bij eerste baan
Ook weer niet representatief aangezien een beginnende F/O bij RYR meer kan verdienen dan een nieuwe FO of SO bij de KLM terwijl de secundaire arbeidsvoorwaarden bij de KLM beter zijn.
Akkoord, maar je kan daarvoor corrigeren door bijvoorbeeld de secundaire arbeidsvoorwaarden ook in geld uit te drukken en apart te vermelden.

Nogmaals, als je weet welk maatschappijen van de betreffende school aannemen dan kun je zelf een conclusies trekken. tip; www.ppjn.com voor salarissen...
Bedankt voor de link, en je hebt gelijk, als je weet hoeveel afgestudeerden naar welke maatschappijen gegaan zijn, dan kun je het gemiddelde salaris zelf uitrekenen. Ik vrees dat je als geïnteresseerde aspirant deze data echter nooit kan achterhalen.

-Percentage uitvallers in de opleiding
Navragen bij scholen. Ik heb toendertijd een heel helder beeld gekregen hierover. Scholen lopen zelf ook geld mis als er mensen uitvallen tijdens de opleiding...
Dat is de gemakkelijkste om te achterhalen. Toch zou ik het prettig vinden als hier onafhankelijk onderzoek naar gedaan wordt. Zoals eerder gezegt hebben recruiters op open dagen nog al wel eens de neiging om de werkelijkheid iets te optimistisch weer te geven.


Nogmaals, allemaal heldere punten die je zelf ook kunt uitvinden...
Nee dus... Je krijgt als geïnteresseerde echt niet de data die je nog hebt om een degelijk onderzoek uit te voeren. een onafhankelijke instelling die onderzoek doet krijgt dat denk ik wel, en zou anders misschien op een andere manier aan betrouwbare data kunnen komen.

Let wel, bovenstaande is geen uitgebreid en uitgewerkt onderzoekvoorstel, het zijn een aantal vragen waar ik graag een betrouwbaar antwoord wil vinden.




Zoals ze zelf al zeggen zijn ze een vereniging voor verkeersvliegers. Zij behartigen de belangen van verkeersvliegers (die daar overigens grof voor betalen :D). Zij zijn zelf zonder gedegen onderzoek niet in staat om uitspraken te doen over de kwaliteit van vliegscholen. En het is niet hun taak om daar onderzoek naar toe doen. Als ik soms zie dan soms de belangen van bepaalde vliegers erg slecht behartigt worden dan mag je blij zijn dat er nog zo'n stuk geschreven is.
Zoals ik al eerder opgemerkt heb weet ik niet of de VNV de aangewezen instantie is om zo'n dergelijk onderzoek te doen. Het zou mooi zijn als ze het willen doen, maar dan lijkt het me verstandig dat er ook een aantal onderzoekers extern ingehuurd worden. Voor zover ik weet zijn de heeren zijn namelijk verkeersvliegers en geen onderzoekers waar je van mag verwachten dat ze een degelijk onderzoek kunnen uitvoeren. Voor het doen van onderzoek hebben ze simpelweg geen opleiding gehad.

De luchtvaart is een harde wereld waar je zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes en dus ook zelf actief achter informatie moet aangaan. Na je opleiding sta je er ook (vaak) alleen voor en moet je zelf zorgen dat die die ene mooie baan krijgt.
Het feit dat de luchtvaart een harde wereld is en dat je er na je opleiding alleen voor staat is geen argument tegen het feit dat het voor veel wannebe's erg handig zou zijn als er een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van vliegscholen zou komen.

Ik heb ook het betreffende traject doorlopen en alles is precies gelopen zoals ik gepland had. Dat komt door een goede voorbereiding voordat ik voor een bepaalde school koos.
Mijn oprechte felicitaties (niet cynisch bedoelt, ik meen het echt, je hebt iets bereikt wat ik ook graag wil maar nog niet bereikt heb). Er zijn denk ik ontzettend veel mensen die na een goede voorbereiding de juiste keuze gemaakt hebben en waar alles precies gelopen is zoals gepland. Dat neemt niet weg dat er misschien ook erg veel mensen zijn die naar aanleiding van een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van vliegscholen een andere keuze hadden gemaakt waardoor er hen veel ellende bespaart zou blijven.


:eek:fftopic:
Zo, nu eerst een Grolsch :biertje:! Ben benieuwd of ik in aanmerking kom voor de "airwork's langste post ooit..." Oh nee, ik was even vergeten dat Art er ook nog is....
 
Valt me net te binnen dat de januari uitgave van Piloot en Vliegtuig een ''Special Vliegopleidingen'' als bijlage had. Dus ren naar de winkel en koop 'm want er staat zeer veel info in!
 
Naja, de teksten daarin zijn te hilarisch voor woorden....denk dat je er niet heel veel aan mist.
 
Back
Top