Okay ik zal nog eens proberen te verduidelijken wat ik bedoel:
-Werkelijke opleidingsduur
Kun je makkelijk op internet cq open dag vinden..
Nee, het is mijn ervaring dat je op een opendag de praatjes van een recruiter te horen krijgt. Die hebben er over het algemeen een handje van om de zaak wat gunstiger voor te stellen dan ze in de werkelijkheid zijn.
Wat ik zou willen zijn de files van de studenten die de afgelopen tien jaar zijn afgestudeerd. Aan de hand van die files kun je de werkelijke tijd die studenten nodig hebben precies bepalen. Je zou het nog uit kunnen splitsen per jaar dat studenten aan de opleiding begonnen zijn zodat je kan zien of er nog variatie tussen de verschillende opleidingen zit.
-Werkelijke kosten
Kun je ook makkelijk vinden op internet cq. open dag (integrated opleidingen)...
Zo gemakkelijk is dat niet, vaak zijn er veel verborgen kosten. Door veel verschillende leerlingen te intervieuwen kun je er achter komen wat ze werkelijk kwijt zijn aan hun opleiding en de basisdingen zoals huisvesting, verzekeringen en weet ik veel wat nog meer daaromheen.
-Gemiddelde tijd tot eerste vliegbaan uitgesplitst per jaar van afstuderen
Over welke tijdspanne genomen? De luchtvaart beweegt cyclisch dus een zwart wit antwoord is onmogelijk.
Dat is ook de reden dat je een overzicht nodig hebt uitgesplitst over het jaar van afstuderen. Op die manier kun je de resultaten van de verschillende vliegscholen met elkaar vergelijken zonder dat de conjectuur een storende factor is, immers cijfers worden vergeleken van vliegers die allemaal op het zelfde moment de markt op kwamen. Een zwart op wit overzicht is op deze manier dus zeker wel mogelijk.
Om een goed beeld te krijgen moet je de resultaten van zoveel mogelijk en het liefst alle afgestudeerden van een bepaalde school achterhalen.
Veel met oud- studenten praten, open dagen bezoeken etc. zullen je een beter beeld geven.
Veel met oud studenten praten geeft je ongetwijfeld een goed beeld. Het is alleen niet voor iedereen mogelijk om met veel ex-studenten in contact te komen. Bovendien zal het je zeker geen
beter beeld geven dan een onderzoek waarbij van alle studenten wordt achterhaald hoe lang ze er over gedaan hebben om een baan te vinden.
Aangezien er geen representatief antwoord is lijkt het me makkelijker om na te gaan aan welke maatschapijen de school studenten levert en of er aftercare is. Ook weer dingen die makkelijk te vinden zijn...
Okay, leg mij nog eens uit waarom er geen representatief antwoord mogelijk is.
Verder is het een goede suggestie om ook de maatschappijen waar een school aan levert op een rijtje te zetten.
Dan zetten we er ook nog bij of de studenten goed door de typerating en linetraining gekomen zijn. Verder willen we natuurlijk nog graag weten wat het beeld van de betreffende maatschappij van de kwaliteit van de studenten van de betreffende school is.
-Gemiddelde salaris bij eerste baan
Ook weer niet representatief aangezien een beginnende F/O bij RYR meer kan verdienen dan een nieuwe FO of SO bij de KLM terwijl de secundaire arbeidsvoorwaarden bij de KLM beter zijn.
Akkoord, maar je kan daarvoor corrigeren door bijvoorbeeld de secundaire arbeidsvoorwaarden ook in geld uit te drukken en apart te vermelden.
Nogmaals, als je weet welk maatschappijen van de betreffende school aannemen dan kun je zelf een conclusies trekken. tip;
www.ppjn.com voor salarissen...
Bedankt voor de link, en je hebt gelijk, als je weet hoeveel afgestudeerden naar welke maatschappijen gegaan zijn, dan kun je het gemiddelde salaris zelf uitrekenen. Ik vrees dat je als geïnteresseerde aspirant deze data echter nooit kan achterhalen.
-Percentage uitvallers in de opleiding
Navragen bij scholen. Ik heb toendertijd een heel helder beeld gekregen hierover. Scholen lopen zelf ook geld mis als er mensen uitvallen tijdens de opleiding...
Dat is de gemakkelijkste om te achterhalen. Toch zou ik het prettig vinden als hier onafhankelijk onderzoek naar gedaan wordt. Zoals eerder gezegt hebben recruiters op open dagen nog al wel eens de neiging om de werkelijkheid iets te optimistisch weer te geven.
Nogmaals, allemaal heldere punten die je zelf ook kunt uitvinden...
Nee dus... Je krijgt als geïnteresseerde echt niet de data die je nog hebt om een degelijk onderzoek uit te voeren. een onafhankelijke instelling die onderzoek doet krijgt dat denk ik wel, en zou anders misschien op een andere manier aan betrouwbare data kunnen komen.
Let wel, bovenstaande is geen uitgebreid en uitgewerkt onderzoekvoorstel, het zijn een aantal vragen waar ik graag een betrouwbaar antwoord wil vinden.
Zoals ze zelf al zeggen zijn ze een vereniging voor verkeersvliegers. Zij behartigen de belangen van verkeersvliegers (die daar overigens grof voor betalen
). Zij zijn zelf zonder gedegen onderzoek niet in staat om uitspraken te doen over de kwaliteit van vliegscholen. En het is niet hun taak om daar onderzoek naar toe doen. Als ik soms zie dan soms de belangen van bepaalde vliegers erg slecht behartigt worden dan mag je blij zijn dat er nog zo'n stuk geschreven is.
Zoals ik al eerder opgemerkt heb weet ik niet of de VNV de aangewezen instantie is om zo'n dergelijk onderzoek te doen. Het zou mooi zijn als ze het willen doen, maar dan lijkt het me verstandig dat er ook een aantal onderzoekers extern ingehuurd worden. Voor zover ik weet zijn de heeren zijn namelijk verkeersvliegers en geen onderzoekers waar je van mag verwachten dat ze een degelijk onderzoek kunnen uitvoeren. Voor het doen van onderzoek hebben ze simpelweg geen opleiding gehad.
De luchtvaart is een harde wereld waar je zelf verantwoordelijk bent voor je keuzes en dus ook zelf actief achter informatie moet aangaan. Na je opleiding sta je er ook (vaak) alleen voor en moet je zelf zorgen dat die die ene mooie baan krijgt.
Het feit dat de luchtvaart een harde wereld is en dat je er na je opleiding alleen voor staat is geen argument tegen het feit dat het voor veel wannebe's erg handig zou zijn als er een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van vliegscholen zou komen.
Ik heb ook het betreffende traject doorlopen en alles is precies gelopen zoals ik gepland had. Dat komt door een goede voorbereiding voordat ik voor een bepaalde school koos.
Mijn oprechte felicitaties (niet cynisch bedoelt, ik meen het echt, je hebt iets bereikt wat ik ook graag wil maar nog niet bereikt heb). Er zijn denk ik ontzettend veel mensen die na een goede voorbereiding de juiste keuze gemaakt hebben en waar alles precies gelopen is zoals gepland. Dat neemt niet weg dat er misschien ook erg veel mensen zijn die naar aanleiding van een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteit van vliegscholen een andere keuze hadden gemaakt waardoor er hen veel ellende bespaart zou blijven.
fftopic:
Zo, nu eerst een Grolsch :biertje:! Ben benieuwd of ik in aanmerking kom voor de "airwork's langste post ooit..." Oh nee, ik was even vergeten dat Art er ook nog is....