Israeli Air Force

maxim

New member
Hallo allemaal,

Is er op dit forum iemand die ervaringen heeft met de Israelische luchtmacht en/of iemand die hier veel over weet? Ik overweeg namelijk om in Israel selectie te doen. Ik weet dat de selectie één van de zwaarste luchtvaartselecties ter wereld is, maar ik weet ook dat de Israelische piloten behoren tot één van de, zo niet DE beste piloten die er op aarde rondlopen.
 
Last edited:
Ach ja, aan de ene kant begrijp ik jullie reacties wel, al vind ik de toon van sommigen niet in de stijl van Airwork. Misschien komt het doordat ik niet genoeg heb verteld in mijn openingspost. Waarom ik voor 'het geweld kies'? Op een gegeven moment besef je dat je later wil vliegen. Je maakt dan een keuze tussen de burgerluchtvaart of defensie. Ik overweeg zelf om te kiezen voor defensie. In mijn geval blijven er dan twee keuzes over. De Nederlandse of Israelische luchtmacht, omdat ik zelf een joodse achtergond heb. Dat 'opzoeken van geweld', zou je dus ook kunnen zien als het verdedigen van een land. Maar daar verschillen de meningen over, en daar gaat dit topic niet over.
Als je dan kan kiezen tussen deze twee opties ga je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Het schijnt dat Israel een betere opleiding heeft. Ze hebben nu eenmaal wat meer ervaring, wat meer materieel. Maar goed, op dit moment studeer ik nog lekker en ik overweeg het slechts. Ik heb dit topic eigenlijk alleen geopend met de hoop dat er iemand is die veel kennis op dit vlak heeft. Aan opmerkingen als heb je geen leven schiet je weinig op. Ik denk namelijk serieus dat je als militair in Israel, in vergelijking tot een Nederlands militair, een mooi leven zou kunnen hebben.
 
Ik ben momenteel in Israel en heb het even aan mijn zus gevraagd, die net haar brief gekregen heeft om in maart opgeroepen te worden voor de dienstplicht.

Allereerst heb je natuurlijk een Israelisch paspoort nodig, verder zul je in Israel moeten wonen en zodoende diensplichtig moeten zijn. De IDF stuurt jou een uitnodiging toe voor een orrientatie c.q. aanname gesprek. Dit is in het jaar dat je 18 wordt. Israel heeft een zeer jong leger. Ben je ouder dan 18 dan kom je niet in aanmerking, gezien de dienstplicht. In dit orrientatiegesprek kun je aangeven dat je naar de luchtmacht wilt. Je kunt dus niet zelf solliciteren.

Beetje jammer van de ongenuanceerde reacties hier...
 
Gelukkig, we hebben nog beschaafd volk op Airwork. RTO, bedankt voor je reactie. Ik heb geen Israelisch paspoort, maar ik dacht ook niet dat dit een probleem hoeft te zijn. Ik heb een kennissen die, zonder een Israelisch paspoort, lang geleden hebben gediend in het Israelisch leger. Bovendien zijn er elk jaar weer honderden Joodse Amerikanen en Australiers die zich bij het Israelische leger voegen. Je bent dan dus niet diensplichtig maar wel welkom.
 
Ik stel een serieuze vraag. Begrijp me niet verkeerd dat ik lacherig doe over je overwegingen. Ik ben alleen benieuwd naar je beweegredenen, omdat het niet een allerdaagse keuze is.
 
Hier nog een ongenuanceerde reactie: als je voor de IDF wilt vliegen, ben je niet helemaal goed bij je hoofd.
 
Las vorig jaar een stukje over een aantal IDF vliegers die een aantal jaar geleden openlijk naar voren kwamen omdat ze niet langer voor de IDF wilden vliegen gezien het soort missies dat ze uitvoerden. Ze bleven het wel doen, maar waren tegen het soort operaties wat ze deden.
Zie de quote: "We, veteran and active pilots alike, who served and still serve the state of Israel for long weeks every year, are opposed to carrying out attack orders that are illegal and immoral of the type the state of Israel has been conducting in the territories. We, who were raised to love the state of Israel and contribute to the Zionist enterprise, refuse to take part in Air Force attacks on civilian population centers. We, for whom the Israel Defense Forces and the Air Force are an inalienable part of ourselves, refuse to continue to harm innocent civilians. These actions are illegal and immoral, and are a direct result of the ongoing occupation which is corrupting all of Israeli society. Perpetuation of the occupation is fatally harming the security of the state of Israel and its moral strength"

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf de nederlandse vliegeropleiding gedaan(t/m einde EMVO) dus ik ben niet anti-luchtmacht of whatever. Maar in deze tijd voor Israel vliegen?....lijkt me toch tricky, dagelijks berichten van de VN die operaties van de IDF veroordelen....Dan moet je wel erg overtuigd zijn van de juistheid van je orders zullen we maar zeggen, aangezien de conventie van Geneve ook niet zoveel meer lijkt te betekenen in bv Gaza...
Succes met je keuze in ieder geval.
 
Ik begrijp de keuze wel, maar denk dat als je gevarieerde ervaring op wil doen, je beter bij de KLu kan gaan vliegen. Is minder vaak voor het eggie, maar veel breder vwb opleiding en ervaring. Bij de IDF zal je niet snel op oefening gaan in het buitenland, omdat je over het algemeen veel echte missies zal vliegen. Ik zou voor variatie kiezen en dus een brede ervaring. Keuze blijft natuurlijk aan jou. Mocht je voor de IDF kiezen;

RESPECT!

Succes!

Boer
 
Ik ben de eerste om te bekennen, dat ik ook mijn vraagtekens bij acties van het IDF heb, laat dat duidelijk zijn. Dit zal ik dan ook moeten meewegen. Het is af en toe moeilijk te beoordelen. Een voorbeeld is inderdaad het conflict in Gaza. Persoonlijk vind ik niet dat Israel de bommen mag accepteren en ik denk dat het goed zou zijn als Hamas ontmanteld wordt. Maar Hamas verschuilt zich in dichtbevolkte gebieden en of de keuze die Israel nu maakt de goede is, zal de toekomst uitwijzen. Het liefst zou ik ook een streep willen trekken, het land in tweeen delen en een vreedzaam gebied creeren. Zo makkelijk gaat dat helaas niet.
 
Maxim=kevin123?

Begrijp je punt, maar het is bijna onmogelijk hier vervolgens geen discussie over te krijgen ;)
 
Puur uit nieuwsgierigheid, wat vinden je ouders ervan dat je dit wilt ?
 
De tendens in deze thread is wel duidelijk. Vergeet niet dat Maxim een Joodse achtergrond heeft en het daardoor al een totaal ander verhaal wordt dan voor 9 van de 10 airworkers hier. Helemaal als hij zelf Joods is.
 
Back
Top