de franse ontmanteling is begonnen.....

De hele luchtvaartwereld opereert in het Engels, behalve Frankrijk :)
Haha het zou toch echt te treurig voor woorden zijn als de KLM operatie op termijn ook in het Frans overgaat...
 
Ja dat geloof ik goed. Maar ook als er maar 1 vliegerscorps is? Dat lijkt me iets lastiger, of vergis ik me?

Neem een mooi bedrijf als easyJet. UK vliegtuigen. UK, Spaanse, Italiaanse en individuele contracten, verschillende lonen, vakantiedagen, gezondheidszorg voor hetzelfde werk, op dezelfde kist. Met een beetje geluk heb je op 1 kist zes verschillende contracten, cabine meegerekend.

Europa werkt heel goed voor de grote maatschappijen!! Op de euro na iets minder goed voor de werknemer.
 
@ Le Cygne. zelfs binnen KLM heb je verschillende vliegerscorpsen; klm en ex-klm-uk. vliegen op verschillende contracten voor klm cityhopper.

volgens mij is de wisseling van Cityjet/vlm/KLC op london city helemaal niets van ontmanteling. we verliezen een route, en beginnen een andere.

AFKL mag inderdaad besluiten AF en KL samen te voegen,. maar kan iemand even de voordelen voor me opnoemen?
en als er wordt samengevoegd.. denk ik dat daarmee ook AF verdwijnt,. en er compleet andere naam op komt.
 
jullie vergeten een ding . de overname van martinair werd alleen goedgekeurd als de klm wat taken afstootte
 
uh,. 1: wat heeft dat met cityjet te maken?
en daarnaast,. 2: als ik het goed heb gelezen is de huidige overname onvoorwaardelijk goed gekeurd. zelfs op de antillen werd er van genoeg marktwerking gesproken
(maar ik kan t mis hebben)
 
Lijkt mij dat zolang KLM goed blijft presteren er geen probleem is. Of dat op het moment nog zo is daar zet ik mijn vraagtekens bij. Het verkeer van/naar Schiphol krijgt harde klappen en dus KLM en dochters.

Als de verliezen maar hoog genoeg oplopen zal AF de gelegenheid aangrijpen. Winstgevendheid zal altijd voorop staan en de middelen worden ingezet waar ze het hoogste rendement brengen.

Het merk KLM is sterk natuurlijk, maar we eten nu ook Twix en bankieren bij de ING.
 
Hoe kunnen mensen hier spreken over het verlies van werkgelegenheid naar Frankrijk als het aantal KLM vliegers sinds de samengang is gegroeit met 300 man (meer dan 10 procent) en het aantal KLM'ers met 3000 (10 procent).

Voor wat betreft de VNV, die waken over de afspraak dat elke groei 2/3 om 1/3 wordt verdeelt zoals de verhoudingen lagen bij de start van het samen gaan.

KLC stopt dus met een belangrijke dienst en de conclusies zijn hier getrokken. De afgelopen 3 jaar heeft KLM er een behoorlijk aantal nieuwe diensten bij gekregen en op enkele van die bestemmingen hebben de franse zelf productie ingeleverd?
 
Ik denk dat er qua operatie weinig zal veranderen, zowel voor operationeel grondpersoneel als vliegend personeel. Als er gesneden wordt zal dat vooral bij kantoorpersoneel gebeuren.

Als er verlies wordt geleden kúnnen de zaken veranderen, want alles wat KLM verliest, verliest AF ook. Maar anderson werkt dat natuurlijk ook, en dus zal AF er alles aan genegen zijn om KLM winst te laten maken.

Voor wat betreft het feit dat Cityjet KL vluchtnummers heeft, dat is gewoon codesharing, net als dat Aeroflot, Alitalia, Continental, etc etc ook met KL vluchtnummers rondvliegen.

Dat we Frans gaan lullen in de cockpit gaat natuurlijk nooit gebeuren. Ik denk het enige wat KLM-vliegers gaan merken van de integratie (als die er al komt), dat zowel de KLM als AF kisten in een nieuw kleurenschema worden gespoten, en dat er op KLM machines 'KLM' staat, en op AF machines 'Air France'.
 
Julien, de reden dat de DGAC niets te zeggen heeft over KLM en consorten is niet dat er nog een Nederlands belang is, maar omdat KLM een Nederlands AOC heeft. En zelfs bij integratie kan je er twee AOC's op na houden. (Zoals KLC nog lang een Air UK AOC had). Dus Franse procedures zijn niet noodzakelijk bij integratie. Natuurlijk wordt het een ander verhaal als AF crew en KLM crew samen gaan vliegen, maar dat zie ik de eerste jaren nog niet gebeuren.

Het samenstellen van een gezamenlijke senioriteitslijst wordt inderdaad nog lastig, maar er zijn wel wat uitgangspunten vastgelegd. O.a. dat voor na 2003 datum indiensttreding geldt, en dat de onderlinge senioriteit bij beide korpsen niet wordt aangetast. De KLM-ers zullen dus niet ineens op leeftijd worden ingedeeld. Overigens maak ik me geen illusies waar wij t.o.v. van onze AF collegae terechtkomen hoor.

Tenslotte nog de arbeidsvoorwaarden. Zijn die echt zoveel beter bij AF? Meer centjes, dat wel, maar op ICA ook meer werken per jaar, en vier jaar later met pensioen. En voor dat pensioen afhankelijk van de overheid, waar de KLM-ers hun eigen spaarpot hebben. Als je echt gaat plussen en minnen (en dat is door de gezamenlijke vakbonden al gedaan) valt dat verschil nog reuze mee.
 
vwb arbeidsvoorwaarden: geen schokkende verschillen, blijkend uit een onderzoek van de VNV een aantal maanden terug. idd bij AF meer centjes Netto; dit is echter het gevolg van een gunstig belastingtarief voor de vliegers aldaar (een van de redenen dat veel KLM vliegers in Z-franktijk wonen). Het samengaan met AF is een goede stap gebleken, al is het maar vanwege de synergie-voordelen.

mvgr

NB
 
Codeshare: natuurlijk. Maar het is er wel één die geldt op een route die voorheen door KLM zelf werd gevlogen, en die route wordt nu door een andere carrier binnen de AFKL-group overgenomen. Kan iemand mij vertellen welke routes KLC er met de FK50 dan heeft bijgekregen om het verlies van productie van/naar LCY te compenseren?
 
Voor iedereen die aan het piepen is over het verlies van een route: Enig idee hoeveel de AOG's bij KLC de afgelopen jaren hebben gekost aan cancellations en inhuur? Zou het ook niet een beetje ademruimte kunnen geven om die route door CityJet te laten uitvoeren?

Overigens is de "Third-List" gecombineerde senioriteitslijst alleen van toepassing op AF en KL vliegers die na het akkoord over die Third-List nieuw in dienst zijn gekomen of nu nog in dienst komen. Niet voor de reeds in dienst zijnde vliegers. Dat zal zeker nog een interessante strijd worden als de vliegerkorpsen geïntegreerd gaan worden.
 
Voor iedereen die aan het piepen is over het verlies van een route: Enig idee hoeveel de AOG's bij KLC de afgelopen jaren hebben gekost aan cancellations en inhuur? Zou het ook niet een beetje ademruimte kunnen geven om die route door CityJet te laten uitvoeren?

PIEPEN.....???? ohhhh hoor wie het zegt.... sorry....maar de cnl waren met name de 70 / 100's , de 50 is HET werk paard van DE KLC!!!!!! dus die vloog wel!!!!!

LHR werd al gevlogen door de 50. met name vanuit rtm.en ehn. deze route is meer om ervoor te zorgen dat de slots op LHR open blijven.

toch zijn er nu 13 F50 en steeds minder routes to fly. divisie aan het uitsterven en dus in de toekomst met een andere kist meer routes vliegen??? want anders zie ik het gewoon als produktie naar de "andere kant"
 
Niet helemaal waar.

Er waren tijden dat de 50 een hoop 70/100 werk overnam, maar vergeet niet dat de 50 ook periodes heeft gekend dat de 'reliability' gekoppeld leek aan de gemoedstoestand van de Colombiaanse effectenbeurs. Te gek voor woorden af en toe...:(

Lators,
K.
 
Last edited:
route weg, route erbij.
dat is nou het leuke van een gedeelte zijn van AFKL en Skyteam.
ze willen VLM,. en moeten er wat voor opgeven. om dan evenveel stoelen op city over te houden, gaan ze met een 146 er op vliegen.
Onderhand start klc liverpool op. En sinds ik in dienst ben zijn er nog 400 man aangenomen. dus zo veel inpakt zal london city niet op de werkgelegenheid hebben.
 
PIEPEN.....???? ohhhh hoor wie het zegt.... sorry....maar de cnl waren met name de 70 / 100's , de 50 is HET werk paard van DE KLC!!!!!! dus die vloog wel!!!!!

Hoor wie het zegt? Iemand die al een paar jaar KLC vluchten in een groene 737 uitvoert. En ja, dat het voornamelijk de F70/100 is weet ik ook, maar in deze tijden van teruglopende boekingen is het het verlies van 1 lijntje makkelijk op te vangen door op een gecombineerde F50/F70 route (bijv. BRU) de F50 iets vaker in te zetten. Geeft weer wat ademruimte op de jets.

En misschien wil je je toetsenbord even schoonmaken, de vraagtekens en uitroeptekens blijven soms hangen.

Oh ja, het schrappen van 1 route "de franse ontmanteling" noemen, dat noem ik piepen. En oh-oh, wat een calimero gedrag want de VNV heeft niet gedreigd met staking als LCY niet op de F50 zou blijven omdat (minderwaardigheidscomplexje?) de F50 in the grand scheme of things te min zou zijn voor de VNV, noem ik ook piepen.
 
Back
Top