LeCygne,
Allereerst bedankt voor je bijdrage. Hoop niet dat ik een imago over me heen heb dat ik ''grote boze wolf ben die KLS'ers rauw lust'', want heb helemaal niets tegen KLS'ers en waardeer het ook dat je je in de discussie mengt en vat het helemaal niet op als een AF-bash post of een ''ik-wil-niet-dat-KLM-verdwijnt'' post.
Allereerst zit je met het probleem met de Franse DGAC. Dit moet je vergelijken met het Franse IVW alleen dan ook meer opererend. De DGAC stelt alle Franse maatschappijen als eis dat de voertaal en operaties o.a in het Frans zijn. Met Franse maatschappij bedoel ik dus een geheel bedrijf onder Frans bestuur. KLM heeft ook nog een Nederlands belang, danwel niet de meerderheid, maar dat zorgt er wel voor dat de DGAC niets of weinig te zeggen heeft over de gang van zaken bij de KLM.
Ik kan het bij het verkeerde eind hebben, maar nadat AF is gaan fuseren met KLM, dacht ik dat na 5 jaar AF meer dingen en operaties naar eigen handen zou leggen. Dit zie je nu bijvoorbeeld al op LCY met dochteronderneming Cityjet. In 2004 heeft de Nederlandse overheid al ingestemd met een verkoop van de KLM, dus zoveel heeft de overheid niets meer te zeggen mocht het onder een naam / bedrijf komen te vallen. SlimJim heeft het bij het goede eind, dat het in principe nu al een ''satelliet'' is zoals jij zegt, maar het enige verschil met Cityjet bijvoorbeeld is dat KLM, zoals SlimJim al zei, instandhouding van de bedrijfscultuur heeft tot 8 jaar na de overname. We zijn zitten nu in 2009, dus dat zou betekenen dat er over 2 à 3 jaar veel meer verandering zal komen.
Met integratie bedoel ik complete integratie, zoals wat er gebeurt tussen NWA en DAL. De Fransen zijn er gek genoeg voor en zie het zo gebeuren. Wat betreft de combinerende senioriteitslijst, dat zal een probleem gaan worden, want mocht Air France besluiten tot integratie over te gaan, dan zal de DGAC ook meer te zeggen hebben en een van die dingen waar zij zich mee bemoeien zijn de operationele aspecten en een van de dingen die zij willen, is dat er een complete Franse operatie moet ontstaan. Procedures zullen, mocht dit gebeuren, overgaan in het Frans en de vliegtuigen zullen omgespoten worden. Er zal wel ophef over komen bij de VNV, maar ik vrees dat er weinig aan kan worden gedaan (tenzij de DGAC die belachelijke eis verdoezelt of uitzonderingen maakt).
De Nederlandse overheid heeft hier weinig invloed op, aangezien zij in 2003 / 2004 al hebben toegestemd met een overname / verkoop. De VNV zal hier natuurlijk wel wat werk aan verrichten verwacht ik, maar als wij bij Air France nu kijken hoeveel er zijn mensen die de selectie hebben gehaald, maar nog moeten wachten op een startdatum, zullen dat wel tegen de 500 à 600 mensen zijn met veel uren die nu nog ergens anders vliegen, maar waarschijnlijk over een jaar, twee jaar of misschien drie jaar kunnen vliegen. Ander feitje is dat ondanks de financiële crisis er nog steeds gerecruit wordt hier. Of dat te maken heeft met al het bovenstaande, ik weet het niet, maar ze zijn er hier gek genoeg voor.
Het zijn geruchten, maar geruchten moeten toch ergens vandaan zijn gehaald