Crisis en de KLM Flight Academy

Klopt, alleen een COVA. Ongeveer een 1 a 2 maanden na je Bridgecourse examen. Voorlopig blijven ze dat ook doen, ondanks dat er nu al zo'n 50 man in de 'holdingpool' van KLM zitten. (Sinds november niemand meer van de KLS begonnen bij KLM).
 
Nee, alleen cova gesprek. Staat in een interview met Dhr. Assink(directeur KLS) en dhr. Dros(pilot recruitment manager) in de Enroute van een paar maanden terug.
Ook wordt daar gesteld dat het aantal aannames van de KLS naar de KLM 95+% is, tegenover de 80% die het een paar jaar terug was.
 
Zo nu en dan vindt er op basis van de initiele file-check(na afronding KLS) een uitnodiging voor een grading of psycho plaats. Maar dat komt niet heel veel voor.
 
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden, een mooi vooruitzicht, dat zeker! En die andere 5% waar je over spreekt, worden die afgewezen op die cova of kiezen die zelf voor een andere weg? Lijkt me nog wel een relevante vraag.
 
Ik denk beide, alleen een afwijzing van de COVA meer. Want de KLS kies je vaak toch vanwege de weg naar KLM en niet perse voor een andere maatschappij, maar dat geld denk ik niet voor iedereen.
 
Het kan inderdaad voorkomen dat je na de KLS wordt uitgenodigd voor een grading. Deze beslissing valt n.a.v. je file (rapport over de gehele opleiding inc. alle beoordelingen tot dan toe) Als deze niet goed verloopt, dan ervoor worden gekozen je niet uit te nodigen voor een gesprek met de COVA en dan houdt het op voor wat betreft het vliegen bij de KLM. Je kan ook wel een uitnodiging krijgen, waarna dit gesprek positief kan worden beoordeeld en uiteindelijk wel worden aangenomen.
Voor je aan de KLS start, is dit niet iets om rekening mee te houden. Je komt daar, als het goed is, om maximaal je best te doen en meer kan je niet doen. KLM zal de gesprekken ook strenger beoordelen. De luchtvaart is momenteel voor niemand rooskleurig. Niet voor een vrije-markter, niet voor een KLS' er of welke andere opleiding dan ook. Over de crisis moet je niet speculeren. Kan nog 2 jaar duren, of opeens binnen een paar maanden kan er weer enorm worden aangenomen. De sleutel tot succes blijft je best doen en een tikkeltje geluk....

1 voordeel: De vijver wordt niet kouder door de recessie!
 
Of die allemaal afvallen bij de COVA staat niet in het artikel. Ik denk dat het geïnterpreteerd moet worden als; hoeveel % dat start aan de opleiding(dus vanaf dag 1), uiteindelijk bij de KLM komt te vliegen. Dus haal je de theorie niet, dan zit dat in de 5% verwerkt.
De cova bij de KLM zal dus meer een plek zijn waar ze mensen die ze fout hebben ingeschat bij de selectie voor de KLS er alsnog uit kunnen gooien zonder dat er te veel problemen zijn. Als je gewoon goed vliegt, je theorie haalt en je verder sociaal opstelt zal het geen probleem zijn, dénk ik.
 
''Opvallend is de teruggang bij de grootste school, de KLM Flight Academy in Eelde. In 2013 zullen daar maar zes piloten met de opleiding beginnen, terwijl dat er de afgelopen jaren steevast zo'n zeventig waren.

Bij het begin van de crisis in 2008 stortte de markt voor verkeersvliegers in, maar de scholen pasten het aantal leerlingen daar niet op aan. Vorig jaar nog studeerden 250 studenten af op elf Nederlandse vliegscholen.''

http://nos.nl/artikel/514385-minder-piloten-in-opleiding.html
 
De KLM heeft een week geleden alle activiteiten op de vestiging van de vliegschool in de Amerikaanse staat Arizona stilgelegd. Dat gebeurde na een zogenoemde 'near miss', van twee lesvliegtuigen. De KLM benadrukt dat er van een bijna-botsing geen sprake was.

De KLM Flight Academy bij de stad Phoenix ligt onder vuur vanwege de veiligheidscultuur op de vliegschool. Onlangs werd de top van de school om die reden vervangen.

Verschillende bronnen melden de NOS dat de manier van lesgeven in Phoenix structureel onveilig is. Instructeurs maken extreem lange dagen en ook vertonen de lesvliegtuigen relatief veel mankementen.


Begin van het einde.
 
De KLM heeft een week geleden alle activiteiten op de vestiging van de vliegschool in de Amerikaanse staat Arizona stilgelegd. Dat gebeurde na een zogenoemde 'near miss', van twee lesvliegtuigen. De KLM benadrukt dat er van een bijna-botsing geen sprake was.

Er zal toch veel meer aan de hand zijn dan een "near miss" waarbij geen sprake is van een bijna-botsing.
Hoe kun je een "near miss" hebben zonder botsingsgevaar?

Wat gaat er met de studenten gebeuren die daar zitten?
Hoeveel mensen heeft de school nog in Arizona momenteel?
Het loopt nou niet bepaald op rolletjes bij de KLS :confused:
 
Je kan het ook zo zien XX-Pilot: Er zitten daar meerdere vliegscholen die gewoon doorvliegen terwijl de KLS alles stil legt om te kijken of het nog wel veilig is.

Gezien het onderhand forse crash-record van de KLS lijkt mij dat geen gek idee.
 
Er zal toch veel meer aan de hand zijn dan een "near miss" waarbij geen sprake is van een bijna-botsing.
Aldus de NOS:
Een paar maanden geleden werden de lessen ook al eens stilgelegd na een bijna-botsing. Vorig jaar september stortte een lesvliegtuig van de KLM in Arizona neer. Daarbij kwamen drie piloten om het leven. Een maand later botste een lesvliegtuig tegen een ander klein toestel. Beide toestellen konden nog veilig landen.
 
Verschil met een KLS accident of incident t.o.v. andere vliegscholen is dat die van de KLS flink onder een vergrootglas liggen. Andere scholen hebben dit ook, erger zelfs, maar bij hen wordt dit niet zo uitvergroot.
 
Verschil met een KLS accident of incident t.o.v. andere vliegscholen is dat die van de KLS flink onder een vergrootglas liggen. Andere scholen hebben dit ook, erger zelfs, maar bij hen wordt dit niet zo uitvergroot.
Welke (zware) ongelukken en incidenten zijn er bij andere vliegscholen geweest in de laatste paar jaar?
 
Back
Top