Crisis en de KLM Flight Academy

van de website van pilootworden.nl said:
In 2009 zullen minder klassen dan aanvankelijk geplanned van start gaan. Bovendien zijn deze klassen al gevuld. De consequentie hiervan is dat zowel een aantal reeds geselecteerde kandidaten alsook een aantal kandidaten dat zich al in enige fase van het selectieproces bevindt en kandidaten die zich nu aanmelden voor de selectie er rekening mee moeten houden dat de start van hun opleiding aan de KLM Flight Academy naar verwachting niet vóór 2010 zal plaatsvinden.

Overigens zijn binnen de KLM Flight Academy wel de nodige maatregelen getroffen om aantallen weer snel op te voeren wanneer de internationale ontwikkelingen daartoe aanleiding geven.

En dan vooral de laatste zin. Zoals de situatie er nu voor staat, worden er in 2009 geen studenten meer aangenomen. Maar het zou best zo kunnen zijn dat de KLS halverwege 2009 deze beperking opheft (opbloeiende economie), en de rest van het jaar nieuwe studenten aanneemt.

Niemand weet wat de toekomst gaat brengen. Doe gewoon je selectie, en als je er door komt, hoor je vanzelf wanneer je gaat beginnen.
 
Je kan inderdaad wel dit hele topic vullen met speculaties, maar daar schiet je niks mee op. Gewoon afwachten maar wat de plannen voor 2010 zijn.
 
Ga naar Duitsland, ga er werken in de horeca, toerisme whatever, take the Berlitz course en probeer bij Lufthansa Flugschule binnen te komen. Heb je toch wat nuttigs gedaan, plus als je niet wordt aangenomen bij Lufthansa, begin je bij KLS. Dit zou ik doen, maar ik weet nu al dat niemand het niet doet, want onder wannabe's bestaat er niet iets beters dan de KLS ;)

Je gaat toch ook geen jaar wachten met solliciteren als je met anderhalve ton schuld zit! (behalve voor echte KLS'ers natuurlijk die alleen maar piloot willen worden bij de KLM)
 
En wat als je maatschappij wel cova-gesprekken organiseert en mensen aanneemt maar niet begint met opleidingen? 6 of meer maanden laten wachten om te beginnen is wel meer maatschappijen niet vreemd volgens mij.
 
Het zijn geen frustraties, als het de NLS of EPST betrof had ik hetzelfde gezegd. Het gaat er om dat wannabes de makkelijkste weg kiezen. Ze zijn aangenomen en gaan een jaar wachten of wat :dozey:. Doe dan wat nuttigs en probeer een baangarantie te bemachtigen bij Air France (je zult met open armen worden ontvangen ;)), Lufthansa, Etihad, whatever. Ik persoonlijk denk dat het te maken heeft met een attitude probleem of een bepaald gevoel om bij de "groep" te horen.

Als ik bij Air France nu met iemand zou praten die aangenoomen is bij KLS, maar het bij AF probeert; zij verdienen die kans om kosten wat het kost een sponsorship te krijgen. Anderen die alleen bij KLS willen en op de bank bij moeders of Beer zitten.... Tjaa, daar heb ik geen woorden voor. Hoop ze nooit tegen te komen inieder geval. Mocht ik in mijn veertigers zitten en in het selectiepanel zitten, hebben ze toch wel wat uit te leggen aan die bemoeizuchtige, onvriendelijke, gefrustreerde, haatdragende Julien (ben altijd lief hoor, kreeg alleen 5 PMs van gefrustreerde wannabe's :grijns:)

Trouwens alle respect hoor Beer, zou ook wel een jaar op jouw bank willen zitten :D

Maar dit gaat weer offtopic en voordat ik een aantal KLS'ers boos krijg en ze me PMs gaan sturen met rare berichten. Crisis of geen crisis, aan alles komt een einde. KLS speelt alleen maar in op de behoefte van de KLM. AF daarentegen neemt gewoon nog aan. Tijd voor opleiding duurt wat lang, maar er zijn wat jongens die in de cabine werken, op kantoor, op de ramp, whatever.

Take it or leave it...

En nog een laatste opmerking voor iedereen die denkt dat ik gefrustreerd en haatdragend ben en in staat is om mij privé berichten te sturen :)grijns:). Mijn advies is goed bedoeld, maar mochten zij nog steeds in die veronderstelling zijn. Ook jullie wens ik namelijk een goeie Kerst en een goede Jaarwisseling toe :kerst:
 
Last edited:
Zou je je wannabe-frustraties dan wat in kunnen dammen?
Voegt niks toe, en die discussie is inmiddels wel gevoerd.
 
Last edited:
hulde

hulde

Hulde voor het KLS/KLM management. Om in economische moeilijke tijden toch een tijdje verlies durven te incasseren en het aantal opleidingen te beperken ben je maatschappelijk/sociaal goed bezig. Dat ging er bij de vorige directie wel anders aan toe, toen was winst maken nog de enige pre. Om er nu, met een record aantal aanmeldingen van 2 keer het aantal van drie jaar geleden, mensen voor enorme wachttijden te behoeden verdient groot respect.
 
Zou je je wannabe-frustraties dan wat in kunnen dammen?
Voegt niks toe, en die discussie is inmiddels wel gevoerd.

Peto, ik denk dat het heel goed is wat Julien doet. Zie het maar als een estafette-race. Zoals daar het stokje wordt doorgegeven, gebeurt dat ook hier op Airwork. Zowel bij de "oude" garde, als bij de wannabe's. En aangezien de wannabe's elke keer dezelfde droom hebben, moet er door de oude garde even op worden gereageerd om er weer een beetje realiteit bij te betrekken.
The natural order of things on Airwork.

En aangezien het dus geen KLS-frustratie is en ook geen wannabe-frustratie ben ik benieuwd naar de volgende frustratie die je zal bedenken. Of we kunnen natuurlijk ook gewoon een "We zijn het nooit eens met Julien, dus Bashen!"-draadje op kunnen zetten:grijns:

@Tracon: volgens mij moet erbij dat de wachtlijsten betrekking hebben op de periode na het afronden van de opleiding. Het tijdsperk waarin je je kapot werkt om die 800 euro rente per maand te kunnen dokken, terwijl je nog niet bent begonnen aan een vliegbaan.
 
Smarty,

Ene LimaZulu heeft al heel wat te weeg gebracht en met een gebroken arm, twee gebroken ribben, een blauw oog en een lichte hersenschudding ben ik van de kast afgekomen, hing zowat aan het plafond. Straks word ik weer gefrustreerd en verval ik terug in mijn oude patroon! Heb ik weer wat op te biechten tijdens mijn sessie met dr. Phil! :grijns:

Maar een ding snap ik niet. Het lijkt mij redelijk om in die tussentijd toch wat nuttigs te doen? Waarom heeft geen enkele wannabe dan gereageerd op het voorstel om proberen bij LuftiSchule binnen te komen? Zie alleen maar pluspunten. Je doet levenservaring op, bent zelfstandig, praat vloeiend Duits als je er werkt en wie weet word je dan wel aangenomen bij de LuftiSchule in Bremen en heb je ''slechts'' een studieschuld van, wat zal het zijn, 50.000 euro? Ruim drie keer zo minder! Je kunt ook in Frankrijk gaan werken en bij AF binnen proberen te komen, alles wordt voor je betaald en als het niet lukt, heb je het in ieder geval geprobeerd, maar je kunt daarna wel aan de KLS beginnen. Je moet wel een HBO propedeuse minimaal hebben om bij AF als cadet aan de slag te kunnen, of je PPL en ATPL theorie, maar dat gaat voor bijna niemand op in Nederland.

Mij lijkt het een goed idee, maar zoals ik al zei, vermoed ik dat mensen deze paden niet kiezen in verband met een dergelijke attitude probleem. Ik val niemand persoonlijk aan, maar ik denk dat het te maken heb met gemakzucht. "Ik probeer het alleen in Nederland, anders moet ik er teveel moeite voor doen", dit zullen veel wannabe's denken, vrees ik. Tjaa, ieder z'n meug, maar ga niet janken als je geen baan vindt en je de schuldsanering in moet (om maar te overdrijven).
 
Smarty,

Ene LimaZulu heeft al heel wat te weeg gebracht en met een gebroken arm, twee gebroken ribben, een blauw oog en een lichte hersenschudding ben ik van de kast afgekomen, hing zowat aan het plafond. Straks word ik weer gefrustreerd en verval ik terug in mijn oude patroon! Heb ik weer wat op te biechten tijdens mijn sessie met dr. Phil! :grijns:

Maar een ding snap ik niet. Het lijkt mij redelijk om in die tussentijd toch wat nuttigs te doen? Waarom heeft geen enkele wannabe dan gereageerd op het voorstel om proberen bij LuftiSchule binnen te komen? Zie alleen maar pluspunten. Je doet levenservaring op, bent zelfstandig, praat vloeiend Duits als je er werkt en wie weet word je dan wel aangenomen bij de LuftiSchule in Bremen en heb je ''slechts'' een studieschuld van, wat zal het zijn, 50.000 euro? Ruim drie keer zo minder! Je kunt ook in Frankrijk gaan werken en bij AF binnen proberen te komen, alles wordt voor je betaald en als het niet lukt, heb je het in ieder geval geprobeerd, maar je kunt daarna wel aan de KLS beginnen. Je moet wel een HBO propedeuse minimaal hebben om bij AF als cadet aan de slag te kunnen, of je PPL en ATPL theorie, maar dat gaat voor bijna niemand op in Nederland.

Mij lijkt het een goed idee, maar zoals ik al zei, vermoed ik dat mensen deze paden niet kiezen in verband met een dergelijke attitude probleem. Ik val niemand persoonlijk aan, maar ik denk dat het te maken heb met gemakzucht. "Ik probeer het alleen in Nederland, anders moet ik er teveel moeite voor doen", dit zullen veel wannabe's denken, vrees ik. Tjaa, ieder z'n meug, maar ga niet janken als je geen baan vindt en je de schuldsanering in moet (om maar te overdrijven).

Echter is er 1 probleem je moet of die 50.000 zelf kunnen betalen of een lening nemen en om een lening te krijgen voor 50.000 euro moet je of zelf verdienen wat niet gaat als je op school zit of ouders hebben die draagkrachtig genoeg zijn. Hier heb je bij sommige scholen dat je ouders niet borg hoefen te staan.
 
Echter is er 1 probleem je moet of die 50.000 zelf kunnen betalen of een lening nemen en om een lening te krijgen voor 50.000 euro moet je of zelf verdienen wat niet gaat als je op school zit of ouders hebben die draagkrachtig genoeg zijn. Hier heb je bij sommige scholen dat je ouders niet borg hoefen te staan.

Het lijkt mij geen enkel probleem om bij een bank een lening te krijgen voor 50.000 euro als je er ook nog eens een baangarantie bij krijgt. Da's voor een bank gewoon een inkopper van een investering.
 
Echter is er 1 probleem je moet of die 50.000 zelf kunnen betalen of een lening nemen en om een lening te krijgen voor 50.000 euro moet je of zelf verdienen wat niet gaat als je op school zit of ouders hebben die draagkrachtig genoeg zijn. Hier heb je bij sommige scholen dat je ouders niet borg hoefen te staan.


Jongens jongens jongens toch, moet ik dan alles voor gaan zitten kauwen? De 60k die de opleiding bij Lufthansa kost wordt compleet voorgeschoten door Lufthansa, en je hoeft pas af te gaan betalen 4 maanden nadat je je arbeitsvertrag hebt!

De luiheid lijkt een beetje aangeboren hier...kostte me welgeteld 45 seconden om dit te vinden.:dozey:
 
Last edited:
Mij vertelde de KLS vandaag ook telefonisch dat er eind deze week brieven de deur uit gaan naar iedereen die is toegelaten.

De mensen die het eerst doorgelaten zijn na hun toco gesprek mogen in de klassen. Dan heb ik dus nog geluk, want medisch wordt ik pas 27 januari goedgekeurd (hoop ik dan), terwijl ik 28 oktober 2008 door het gepsrek kwam.

Ze vertelde mij ook dat er twee klassen komen dit jaar.
 
Back
Top